הפיתוח ל-Apple Watch: לאט ובטוח

השעונים החכמים הם הלהיט העכשווי בעולם הטכנולוגיה. הם מסוגלים להציג התראות, לשלוח הודעות, ולבצע עוד מספר רב של משימות – כל זאת מפרק כף היד, ללא צורך בהוצאת הסמארטפון מהכיס. כמעט כל החברות הגדולות כבר הציגו בפנינו את הצעותיהן, וכעת מצטרפת לחגיגה הגדולה מכולן: אפל, שהכריזה מוקדם יותר החודש על תאריך ההשקה הרשמי עבור ה-Apple Watch וחשפה את השעון במלוא הדרו.

כוחה של אפל טמון בקהילת המפתחים שלה – היא לרוב מציעה למפתחים יסודות יציבים, עליהם הם בונים שלל אפליקציות שונות ומגוונות ומחוללים ניסים ונפלאות. עם ה-Apple Watch מקבלים המפתחים הזדמנות נוספת להמציא מחדש את אופי השימוש בשעון דרך אפליקציות, אולם מגבלות שמציבה אפל עשויות להקשות עליהם לממש את חזונם.

ישבנו לשיחה עם גנאדי אוקראין, המפתח אפליקציות iOS מזה 5 שנים ומאחוריו השתתפות בפרויקטים כמו Jovie, אפליקציית הוידאו של אסף הראל, וניסינו להבין מה יכולים ומה לא יכולים המפתחים לעשות עם השעון החכם של אפל.

יכולות ומגבלות המפתחים ב-Apple Watch

אפל בחרה להעניק למפתחים יכולות מוגבלות למדי במהדורה הראשונה של השעון החכם שלה. היא מאפשרת להם להשתמש רק באלמנטים בסיסיים ביותר להצגת טקסט, ללא שימוש בשום עיצובים מסוגננים ומהודרים. בנוסף לטקסט, מאפשרת אפל את הצגתן של תמונות ומפות אינטארקטיביות – אך כאן נגמרת החגיגה.

אתם יכולים לשכוח מסרטונים, משחקים, ועוד מגוון אפליקציות עשירות ומגוונות. המפתחים הרבים כבר עמלים על מציאת פתרונות שונים שיאפשרו להם לעקוף ולו במעט את חוקיה הנוקשים של אפל. כך לדוגמה הצליח אחד המפתחים לדמות פעולת סרטון ע”י הצגתן של מספר רב של תמונות אחת אחרי השניה, וסביר להניח שעוד “מעקפים” שכאלו עוד יוצגו בהמשך.

אפליקציית טוויטר ב-Apple Watch
אפליקציית טוויטר ב-Apple Watch

לשם השוואה, פלטפורמת Android Wear לשעונים חכמים מבית גוגל מעניקה חופש רב הרבה יותר למפתחים – שם הם יכולים לפתח משחקים ושאר אפליקציות עשירות ללא שום מגבלה. אפל מטילה את ההגבלות הרבות על מנת להבטיח שהיישומים (הפשוטים) שיתוכנתו יפעלו בצורה חלקה, יספקו חווית שימוש טובה, וישתמשו בכמות מינימלית של אנרגיה. היא לוקחת צעדים קטנים, וזאת על מנת למנוע את פיתוחן של אפליקציות כבדות שיעיבו על ביצועי השעון ויקצרו את חיי הסוללה. סביר להניח שבעדכון הבא, לאחר שהשעון יוכיח את יכולותיו, אפל תחל לפתוח בפני המפתחים אפשרויות רבות יותר.

קיימות עוד מספר הגבלות מהותיות שאפל נוהגת להציב למפתחים. ראשית, לא ניתן לגשת לאף אחד מרכיבי החומרה שבשעון. המיקרופון, מד הדופק, ושאר החיישנים – כולם נתונים רק לאפליקציות שפיתחה אפל עצמה או שותפותיה. ניתן להניח שמגבלה זו נובעת מהחשש לפגיעה בפרטיות, אך היא מצמצמת באופן ניכר את כמות האפליקציות שניתן לפתח לשעון.

בנוסף ליכולות המוגבלות, כל הפעולות החישוביות שמבצע השעון יבוצעו, למעשה, על ידי האייפון, והשעון יהיה אחראי רק להצגת האלמנטים הוויזואלים. דרך פעולה זו עשויה לשפר את חיי הסוללה של השעון, אך עלולה לפגוע בחיי הסוללה של האייפון.

אפליקציית אינסטגרם ל-Apple Watch
אפליקציית אינסטגרם ב-Apple Watch

מפתחים מועדפים

אף שאפשרויות הפיתוח לכלל המפתחים מצומצמות למדי, קומץ קטן מהם זכו לעבוד בשיתוף פעולה עם אפל ולפתח מספר אפליקציות עשירות. אחת האפליקציות הללו היא Shazam, אפליקציית זיהוי שירים פופולרית. היא משתמשת במיקרופון ומציגה גרפיקה עשירה, שתי יכולות שאינן זמינות כרגע לכלל המפתחים. ברשימת האפליקציות שקיבלו “היתר” מאפל להשתמש ביכולות מורחבות תוכלו למצוא גם את eBay, NYTimes, ESPN, CNN, TripAdvisor, Evernote ועוד שלל אפליקציות פופולריות.

ה-Apple Watch יושק ב-24 באפריל, והאפליקציות הראשונות התומכות בו כבר החלו לקבל עדכונים דרך חנות האפליקציות למכשירי iOS במהלך סוף השבוע. רק הזמן יגיד האם הוא ינחל הצלחה דומה לזו שנחלו האייפון והאייפד או יהפוך במהרה למוצר נישתי שמיועד עבור מעריצי אפל שרופים בלבד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים