מי צריך מים: פיתוח חדש יאפשר לכבות אש באמצעות גלי קול בלבד

גילוי האש היה רגע מכונן בציר הזמן של המין האנושי, אך על אף היתרונות הגדולים של הפלא הזה – עדיין מדובר בכוח שלא תמיד ניתן לרסנו בקלות – מה שגובה לעיתים קורבנות בנפש. כנגד הפתרונות הקיימים לכיבוי האש, הכוללים כימיקלים מסוכנים או מים, שבדרך כלל יקרים או לא תמיד נמצאים בשפע, פיתחו צמד סטודנטים מאוניברסיטת ג’ורג’ מייסון בארה”ב דרך מיוחדת לכיבוי אש: גלי קול.

שני הסטודנטים, מהנדסים במקצועם, הצליחו למצוא דרך ייחודית לרתום גלי קול בכדי לדכא להבות ובכך למנוע מאש להתפשט, ואף לכבות אותה כליל. גלי הקול, אשר מופקים באמצעות המכשיר אותו פיתחו השניים, מצליחים באמצעות יצירת ויברציות בתדרים של 30Hz עד 60Hz להפריד את החמצן מהדלק עצמו ובכך למנוע מהאש להמשיך לבעור.

המחקר נמצא עוד בחיתוליו והמכשיר המוצג הוא אב טיפוס ראשוני שפותח בכדי להדגים את הטכנולוגיה ואת היתכנות כיבוי האש באמצעותה. הפיתוח המקורי, כך על פי שני הסטודנטים הצעירים, יועד במקור כדי להילחם בדליקות קטנות יחסית ועדיין לא מצליח לתת מענה הולם לשריפות בסדר גודל רציני יותר. עם זאת, ישנו סיכוי כי גלגולו של המכשיר הזה יהיה בעוד כמה שנים מוצר חובה בכל בית או בניין משרדים.

יש לציין כי אין זאת הפעם הראשונה שנעשה מחקר בתחום. אפילו סוכנות DARPA האמריקאית, האחראית על מגוון רחב של פיתוחים יוצאי דופן בשנים האחרונות, חקרה את התחום וקבעה שכיבוי אש בדרך זו יכולה להיות יעילה בקני מידה קטנים, אך מעבר לכך אין בטכנולוגיה ערך מוסף לשימושיים אחרים.

בלי קשר לעמדתה של DARPA, גם הסגל האקדמי באוניברסיטה לא שש לתמוך בפרויקט הגמר השאפתני, ורבים מהמרצים קבעו נחרצות כי הפרויקט עומד להיכשל. למזלם של השניים, פרופסור אחד הסכים להאמין בהם והעניק להם לווי לכל אורכו של הפרויקט, שזוכה כעת לחשיפה בינלאומית רחבה בעקבות ההצלחה הראשונית שלו.

לסטודנטים מאוניברסיטת ג’ורג’ מייסון יש עוד שאיפות רבות מהפרויקט והם מעוניינים להמשיך לחקור את היכולות שטמונות במכשיר שפיתחו ולגלות אילו תדרים יוכלו לשפר את יכולות דיכוי האש. מלבד זאת, השניים אף מדברים על פיתוח של דגם מיוחד שיורכב על גבי מל”טים במטרה לכבות שריפות ללא סיכון חיי אדם. כולנו מלאי תקווה שהפרויקט אכן יצליח להשיג תוצאות מרשימות, ואולי לא רחוק היום בו נכבה שריפות עם צלילי שיריו של סנופ דוג והסאב וופר שלנו.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים