בדרך למיליון משתמשים: איך לשווק את האפליקציה שלכם בדרך הנכונה

Jason Howie / flickr

צץ לכם רעיון מדהים בראש והחלטתם לעשות איתו משהו. התחלתם לשבת ולגבש את הרעיון לאפליקציה, השקעתם זמן רב על אפיון המוצר, ובמשך מספר חודשים כתבתם קוד, שכרתם מעצב חיצוני ואפילו הצלחתם להשיג קהילת בטא קטנה. היום הגדול הגיע ואתם משיקים את האפליקציה בחנות וכבר מדמיינים את קהל המשתמשים העצום שנוהר לעבר האפליקציה – אבל חלום לחוד ומציאות לחוד. בפועל, לאפליקציה יש כמות הורדות מצומצמת, ככל הנראה מחברים ומשפחה, ואתם לא מבינים מה מונע מהמשתמשים להגיע אליכם.

על מנת לדון בסוגייה, ואף להעניק מספר טיפים חשובים מאוד בנושא, התארח אוריאל אוחיון, מייסד ומנכ”ל חברת הפרסום במובייל Appsfire, שנרכשה לאחרונה על-ידי MNG הצרפתית, בפרק האחרון של הפודקאסט הטכנולוגי “השבוע” בהנחייתם של איתן לויט ודוד כץ. אוחיון הוא יזם מצליח אשר פרט למכירתה של Appsfire זוקף לזכותו גם הקמת קרן השקעות בצרפת בשווי של 70 מליון אירו ולקינוח הוא אף שימש ככתב ועורך בשלוחה הצרפתית של אתר הטכנולוגיה TechCrunch.

טרום שיווק

לפני שמתחילים לעסוק בשיווק האפליקציה, מדגיש אוחיון נקודה אחת חשובה מאוד – צריך מוצר טוב. ללא מוצר איכותי שמספק ערך מוסף אמיתי לקהל המשתמשים שלו אין כל ערך בתהליך השיווק. לפני שמתחילים במלאכת הפרסום והקידום, חשוב מאוד לוודא שאכן מדובר על מוצר שעונה על צורך מסוים ושניתנה מספיק תשומת לב לכל הפרטים הקטנים טרם ההשקה. אוחיון ממליץ על מספר דרכים בהן ניתן לוודא כי המוצר אכן בשל ומוכן לשיווק:

  • ביקורות – בין אם מדובר על הביקורת בחנות האפליקציות או כאלה שנשלחות למייל של החברה, ביקורות הן בעלות משמעות רבה בכל הקשור להבנת דעתם של המשתמשים. לאחר הניתוח של הדעה הרווחת בביקורות ניתן להבין האם יש עוד נקודות לשפר לפני ניסיונות השיווק.
  • סטטיסטיקה – ישנתם שירותי אנליטיקה שונים שיכולים להעניק מידע חיוני על מצבה של האפליקציה. אוחיון מדגיש כי הנתון שבאמת מעניין הוא לאו דווקא כמות ההורודת, אלא כמות המשתמשים שחוזרים להשתמש באפליקציה (Retention).
  • קהילה אינטימית – בשלבים הראשונים של האפליקציה ניתן להיות בקשר ישיר עם רוב המשתמשים שלה מאחר ומדובר על קהילה קטנה יחסית. בשלב זה ניתן ללמוד בצורה אישית המבוססת על משובים פרטיים עם משתמשיה הראשונים של האפליקציה. אוחיון מסביר כי לפידבק שתקבלו מהם יש ערך מהותי בהבנת מצבה של האפליקציה.

Whatsapp-gadgety

אוחיון מחדד כי אם האפליקציה אכן עומדת בכל הדרישות ובעלת ערך מוסף, עדיין ישנה עבודה רבה לפני תהליך ההשקה עצמו. בדיוק כמו כל מדיה אחרת, ישנה חשיבות רבה ליצירת העניין סביב האפליקציה עוד בטרם היא יוצאת אל האוויר. גם כאן ישנם מספר דרכים יעילות ואפקטיביות לעשות זאת:

  • טיזיניג –  מומלץ להעניק הצצה קצרה לאפליקציה ואל הרעיון שעומד מאחוריה. זה יכול להיות באמצעות סרטון קצר ונחמד או אפילו מספר צילומי מסך שיסקרנו משתמשים שונים.
  • מובילי דעה – ניתן ליצור קשר עם מספר אנשי מפתח ולתת להם להתנסות עם האפליקציה לפני ההשקה הגדולה. אם הם אכן יאהבו ויתחברו למוצר הם יוכלו להיות שופר מעולה עבורה ובכך לרתום אנשים נוספים שסומכים על דעתם האישית.

אוחיון טיפ: אם לא מקבלים פיידבק בעקבות הפעולות הללו ולא מצליחים לעורר משתמשים, צריך לבדוק מה לא עובד ולחזור לשולחן השרטוטים.

1000 המשתמשים הראשונים שלי

בשלב הזה אוחיון מתחיל לפרט על הדרכים בהן ניתן לגייס משתמשים לאפליקציה וכיצד ליצור טראפיק גדול עבורה. כמובן, שגם כאן ישנן דרכים לעשות זאת בחינם ולצידן ישנן דרכים לעשות זאת בתשלום. בחלק זה ירחיב אוחיון וידבר על שני החלקים, תוך מתן מספר פלטפורמות ודרכים לגשת לכל אחת מהאפשרויות. לפני כל תהליך שיווקי חשוב ליצור רושם ראשוני טוב בחנות האפליקציות – מקום המפגש הראשון של המשתמש עם האפליקציה.

בעמוד האפליקציה מופיעים הלוגו, צילומי מסך, תיאור האפליקציה, חוות דעת של משתמשים ולפעמים אף סרטון תדמית של היישום. כל אלה מאוד קריטים להצלחה של האפליקציה מאחר ועל פיהם יחליט המשתמש אם להוריד אותה או לא. אם לא הצלחתם לשכנע את המשתמש להוריד את האפליקציה בשלב הזה, צריך לעשות שינוי במה שמציגים בחנות האפליקציות.

5540953795_617de9187f_z
PhotoAtelier / flickr

 

אוחיון-טיפ: בעולם המובייל משקיעים המשתמשים בכל עמוד אפליקציה בין 10 ל-15 שניות, לכן חשוב ליצור סיפור שיצליח ליצור חיבור מהיר עימם.

אחת מהדרכים, ואולי אף הטובה ביותר, לגייס משתמשים לאפליקציה היא באמצעות המלצה של משתמשיה הקיימים. אוחיון מוסיף כי דרך ההפצה מפה לאוזן יכולה להעיד המון על הצלחתה של האפליקציה ועל החיבור שנוצר בין המשתמשים. כדוגמה לכך מעלה אוחיון את האפליקציה My Idol, שיוצרת אוואטר של המשתמש, ואף היותה בשפה הסינית ובעלת קושי בתפעול עבור אדם מערבי, היא הצליחה להתפשט כאש בשדה קוצים ולהפוך לויראלית במהירות – זאת הודות לערך המוסף העצום עבור קהל המשתמשים שלה.

ויראלי!

התפשטות הפצת האפליקציה מפה לאוזן הולכת יד ביד עם היותה ויראלית – חלומו הרטוב של כל מפתח. אוחיון גורס כי אין מתכון בטוח לכך שאפליקציה תהייה ויראלית ובמקרים רבים מדובר על ניסוי וטעיה על מנת להבין באמת איך לגרום לאפליקציה לככב ברשתות החברתיות ובטבלת ההורדות.

אחת הדרכים לעשות זאת היא לעודד, ורצוי גם להקל, על המשתמש לשתף את האפליקציה עם חבריו. יתרה מכך, אם מדובר על שירות שמחייב שגם לאדם השני יהיה אותו על מנת להשתמש בו, אז הויראליות שלו תלוייה בערך שהיא מעניקה למשתמש. אם הערך גבוה, ורק אז, הוא יפיץ את האפליקציה הלאה למעגל הקרוב אליו.

אוחיון עומד על שני מקרים בכל מה שקשור לאפליקציות ויראליות: המקרה הראשון הוא אפליקציות חברתיות כדוגמת אינסטגרם או סנאצפצ’ט, המחייבות את הצד השני להוריד אותן גם כן על מנת להשתמש בהן. מנגד, מסביר אוחיון כי ישנן גם אפליקציות או שירותים שאינם מחייבים אדם נוסף בכדי לקיים אינטרקציה איתן, ומדגיש כי על אף זאת הן יכולות להיות ויראליות אם הן באמת מעניינות ושובות את תשומת לב המשתמש.

זה לא באג, זה פיצ’ר בחנות אפליקציות

אוחיון חושף כי הדרך הטובה ביותר להיות ויראלי ואף להשיג כמות מכובדת מאוד של הורדות היא באמצעות קבלת קידום מאפל או גוגל בחנות האפלקציות (featured). בשיטה זו, ניתן לקבל בין כמה עשרות אלפי הורדות ובין כמה מליוני הורדות – תלוי במיקום. הן אפל והן גוגל בדרך כלל מחליפות את האפליקציות המקודמות מידי שבוע (בימי חמישי) ולעיתים ישנן אפליקציות שזוכות לקבל קידום לפרק זמן ארוך יותר.

קידום אפשרי של האפליקציה היא בסקטור של “המלצת העורך” (Editor’s choice), בו האפליקציה מקבלת תיאור מיוחד עם הסבר אודותיה – צעד זה יכול להוביל לכמה מליוני הורדות. אוחיון מוסיף ומפרט כי אם האפליקציה ממוקמת בסוף הרשימה בקטגוריית “האפליקציות החדשות הטובות ביותר” (Best new apps), שאינן משחקים, ניתן לקבל מכך קרוב למאה או מאתיים אלף הורדות. לעומת זאת, אם מדובר בקטגוריית המשחקים, שם האפליקציה בראש הטבלה, ניתן להשיג 500 אלף הורדות ואם האפליקציה בסוף הרשימה אז ניתן להשיג מאה אלף הורדות בקירוב.

16846222361_aa0523ac9d_z
מקור: GotCredit / flickr

 

ובכן, כעת עולה השאלה המסקרנת ביותר – כיצד לקבל את החשיפה הזו מאפל או מגוגל. אוחיון מסביר כי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לשכנע את שתי חברות הענק כי האפליקציה שפיתחתם מצליחה להעניק ערך מוסף לפטלפורמה שלהם, בין אם זה הוצאה לפועל של שירות שמאוד מתבקש, או מנגד, רתימת של היכולות המיוחדות של מערכת ההפעלה או המכשירים המריצים אותה.

יחסי ציבור

אוחיון לא ממליץ על שימוש בסוכנות PR לשם הפצת האפליקציה. אוחיון מסייג את דבריו ומסביר כי במקרים בהם מדובר על חברת PR עם הרבה קשרים וחשיפה אז ייתכן כי תהייה הצדקה לכך. כדוגמה לכך הוא נותן את אפליקציית Yo, שפרצה לעולם ועשתה רעש רב סביב הקמתה, אך לאחר מכן ירדה מהכותרות ולא הצליחה לשמר את הבאזז שיצרה.

אוחיון מסביר כי ניתן לפנות גם לפורומים או אתרים אחרים שהפרסום בהם יצליח לגרום לאפליקציה לקבל משתמשים חדשים וחשיפה רחבה יותר. בין השירותים השונים הוא מונה את: Product Hunt, Reddit, MacRumers ו-top arcade. סיקור או חשיפה באחת מהפלטפורמות הללו יוכלו לעשות את העבודה הדרושה בכל מה שקשור ליחסי ציבור.

אוחיון-טיפ 1: חשיפה במקומות הנ”ל יכולה לגרום לגוגל או אפל להתעניין באפליקציה ובכך לגרום לה להופיע ב-featured.

אוחיון-טיפ 2: באופן כללי עדיף לפתח ל-iOS מאחר ושם המפתח יוכל להרוויח הרבה יותר כסף. לעומת זאת, אם מדובר על אפליקציה חברתית, שווה לשקול לפתח לאנדרואיד כי במקרים כאלה צריך מסות של משתמשים שמצויים בשפע באנדרואיד.

שילכו לחפש

משתמשים רבים מחפשים אפליקציות בחנות וההופעה של האפליקציה בתוצאות החיפוש חשובה מאוד להצלחה של היישום. תיאור, מילות מפתח, שם האפליקציה וביקורות – כל המלל שמופיע בהן יוכל להשפיע על המיקום של האפליקציה בתוצאות החיפוש. לצד ההתחשבות ברלוונטיות של המילים ישנה חשיבות גם למספר ההורדות בשלוש השעות אחרונות.

אם האפליקציה קולעת בול למחרוזת החיפוש אבל לא הורידו אותה בכלל בימים האחרונים, היא ככל הנראה לא תופיע בתוצאות החיפוש. לא לחינם יש לתוצאות החיפוש חשיבות כה רבה, תוצאות ראשונות בחיפוש יכולות לגרום למאות אלפי הורדות ביום.

כמו כן, חשוב לבחור בקפידה את הקרבות שלכם, אין טעם לנסות לגזול את המיקום הגובה של אפליקציה מוכרת בזכות מילה ספיצפית למדי. עדיף לצבור תאוצה בהתחלה דווקא במילים פשוטות וכלליות יותר ולאחר מכן עם צבירת המשתמשים לנסות להגיע מעלה גם באמצעות מילים חזקות יותר.

15569915978_b8d35e7d8b_z
Jan Persiel / flickr

אוחיון-טיפ: חשוב למדוד כל צעד ולבדוק אותו בהשוואה לשיטות אחרות ובהשוואה למילים שונות שמקודמות.

בסופו של יום, כל צעדי השיווק מטרתם לקחת את האפליקציה ולגרום לה להופיע בראש טבלת ההורדות. מעבר לכבוד הרב שנתון זה מעניק למפתחים, מיקום גבוהה בטבלה יכול להביא מיליון משתמשים ביום אם האפליקציה במקום הראשון, בעוד שבמקום העשירי האפליקציה יכולה לקבל מאות אלפי הורדות ביום.

הדרך להגיע לראש הטבלה היא ליצור דחיפה אחת מרוכזת של הורדות, בחינם או בתשלום, מה שיעניק לאפליקציה את המיקום הגבוה וכפועל יוצא מכך יביא עוד משתמשים. חשוב להדגיש כי  החנויות השונות מעודדת אפליקציות שיוצרות עניין רב והן ממנפות אותה בהתאם.

מילה על העתיד

לסיכום, מסביר אוחיון כי בעתיד יהיה קשה יותר לשווק את האפליקציות בעקבות הצמיחה והגדילה של שוק המובייל: יהיו יותר אפליקציות, יותר פלטפורמות ויותר מכשירים, מה שיקשה על אפליקציות לפרוץ אל התודעה. לכן, מדגיש אוחיון כי כל מפתח או חברה צריכים לחשוב היטב היכן הם רוצה להתמקצע ולשלוט ביד רמה ולרכז לאיזור זה את המאמצים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים