שינוי לטובה? הצעה חדשה תסיים את השליטה האמריקנית ברשת

קרדיט תמונה: Michael Coghlan (עיבוד: גאדג’טי)

רבים לא יודעים שרשת האינטרנט, למרות שלוחותיה המגיעות לכל מקום בעולם, היא בסופו של דבר תחת שליטה אמריקנית. הצעה חדשה אמורה למסור את המפתחות לאינטרנט לגוף שאמור להיות נייטרלי ובלתי תלוי שכולנו מכירים.

המצב כיום הוא שמשרד המסחר האמריקני מחזיק בשליטה עליונה על האינטרנט דרך מחלקת ‘ניהול משאבי תקשורת ומידע לאומי’ (NTIA). מפתחות ה’מאסטר’ נמצאים אצלו למרות שהניהול השוטף מתבצע על ידי הארגון ללא כוונות רווח ICANN, המוכר לכולנו מניהול שמות המתחם (DNS) ברשת. הניהול הטכני מתבצע כיום על ידי חברת Verisign. בעקבות ביקורת של ממשלות אחרות בעולם ובקשות של ICANN ליותר נייטרליות, הסכים משרד המסחר לוותר על סמכויותיו אך דרש תוכנית מעשית.

וכך עשו. ביום ג’ האחרון הציג ICANN תוכנית לפיה סמכויות הפיקוח על האינטרנט יעברו אליו ופתח את התוכנית לדיון ציבורי (תוכלו להגיש הערות עד ה-8 בספטמבר). על ICANN תפקח ועדה שתורכב מגורמים בעלי עניין לא ממשלתיים כמו אוניברסיטאות, מכוני מחקר, תאגידי אינטרנט גדולים, ארגונים שמפתחים את הפרוטוקולים ברשת  וכד’.

המבנה הקיים והמבנה החדש של הפיקוח על רישום כתובות ברשת
המבנה הקיים והמבנה החדש של הפיקוח על רישום כתובות ברשת

למרות ש-ICANN בנו מערכת תקנות שאמורות לשמור על הנייטרליות ברשת לכל אדם בעולם, בארה”ב חוששים מאובדן השליטה. הנשיא שלעבר, ביל קלינטון אמר כי צעד זה עלול להוביל לכך שמדינות “יגנו על עצמן במקום להעצים את האזרחים”. נציגי הרפובליקנים כמובן שמסרבים לדון בויתור על המצב הקיים.

ההצעה של ICANN די התעלמה מהדרישות של סין ורוסיה, שאינן מרוצות מאיך שארה”ב מנהלת את הרשת. הן רצו להעביר את השליטה לאומות המאוחדות, שם יש להן יותר כח והשפעה. החשש המרכזי של חלק מהאמריקנים והאירופים הוא ניצול של פיזור הסמכויות לשם שליטה על חופש המידע וניצול של אזרחי מדינות מסוימות.

כך לדוגמה, נציגי תורכיה נכחו בשיחות המוקדמות בנושא בברזיל, כשרק שנה לפני כן, סגרה לאזרחיה את הרשתות החברתיות בזמן ההפגנות הגדולות וחסמה את יוטיוב בגלל סרטון שלא החמיא לארדואן. על פי המבנה החדש שבהצעה, המשתמשים ברשת אמורים להנות מנייטרליות ולא ירגישו בשינוי. נוכל לקוות שממשלות במדינות פחות חופשיות לא ימצאו דרך לנצל את המצב לטובת דיכוי האזרחים.

לאחר סיום קבלת הערות מהציבור, הנשיא אובמה יעביר את ההצעה לאישור בקונגרס. כידוע לכל ישראלי, אובמה והקונגרס ׁ(שנשלט בידי הרפובליקנים) אינם ביחסים טובים במיוחד וסביר שיש גם כמה דמוקרטים שאינם מרוצים מהויתור. אם ההצעה תעבור, השינוי יושלם ביולי 2016.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים