מדענים פיתחו מעבד אורגני גמיש; ה-Morph של נוקיה מעבר לפינה?

מדענים מהמכון הננו-טכנולוגי IMEC בבלגיה דיווחו לאחרונה בכנס מקצועי על פיתוחו של מעבד גמיש מבוסס חומר אורגני. הרעיון של מעבדים מבוססי חומר אורגני קיים כבר שנים, אך המכשול הגדול ביותר היה חוסר היציבות בטרנזיסטורים מבוססים חומר אורגני (בניגוד לסיליקון, אשר נחשב יציב יותר), שמנע כל אפשרות שימוש בהם.

ברגע שהתגברו על המכשול – ע”י שימוש בשער לוגי נוסף, למקרה שתהיתם – הצליחו המדענים ליצור את השבב. בתחילה פרסו חומר פלסטי גמיש, מעליו פרסו את המעגל עשוי הזהב, מעליהם חומר דיאלקטרי אורגני, שכבת זהב נוספת ולבסוף המוליך למחצה העשוי מפנטאצין, חומר אורגני אשר כיכב לאחרונה בחדשות כמולקולה הקטנה ביותר שצולמה אי פעם. השימוש בחומרים אורגניים ובפלסטיק הגמיש מאפשר מגוון רחב של יישומים למעבדים גמישים – מחומר העוטף צינורות למדידת הזרם בהם, עד לעטיפות מזון חכמות היודעות מתי האוכל התקלקל ובגדים ממוחשבים.

אך אל תמהרו עדיין לחנויות בחיפוש אחר מכנסיים שיגידו לכם מתי אכלתם יותר מדי. אב הטיפוס שפותח הוא בעל יכולת עיבוד של 6 פקודות בשנייה בלבד – בערך כמו מעבד סטנדרטי משנות ה-70. רוב הסיכויים שהמעבדים האורגניים ישמשו בעתיד כעזר למעבדי סיליקון רגילים. למרות יכולתיהם החלשות, חוזה ז’אן גנו, המדען אשר עמד בראש הצוות, כי הפיתוח הוא שלב ראשון העשוי להוביל בעתיד גם ליצירת מעבדים בעשירית ממחירם כיום. בינתיים, עד היום הרחוק בו המקרר יודיע לנו מתי האוכל התקלקל, החלופה הטובה ביותר היא עדיין להציץ לקופסאות האוכל ולזרוק את השניצלים משנה שעברה שבמעמקי המקרר.

(מקור: IEEE Spetrum)


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים