החגים בפתח: אמזון שוקלת לשכור 20 מטוסי מטען – האם מדובר במכרה זהב?

משאית משלוחי המזון של אמזון קרדיט: Jeff Sandquist / Wikimedia Commons

עונת החגים מתקרבת וענקיות הקמעונאות, המסורתיות והאינטרנטיות, מתכוננות לנהירת הקונים ומשלוח מיליוני חבילות מתנה ברחבי העולם הנוצרי. לאמזון יש דרך לייעל ולקצר את זמני המשלוח של לקוחותיה, דרך שיכולה להפוך למקור הכנסה עתידי משמעותי.

על פי דיווח חדש, אמזון עורכת משא-ומתן עם כמה חברות תעופה לשכירת 20 מטוסי מטען גדולים כדי לבנות מערך צי משלוחים משלה. לדברי אנליסטים, לאמזון פשוט נמאס להסתמך על מערכי לוגיסטיקה חיצוניים שמהווים צווואר בקבוק למשלוחים שלה.

למרות שאמזון מכחישה את העניין, היו כמה סימנים מוקדמים לכך שבחברה חושבים בכיוון זה. דו”ח אנליסטים העלה כי לאחרונה גדל מאוד מספר המרכזים הלוגיסטיים של אמזון בארה”ב ומעבר לים. היא גם רכשה צי של כמה אלפי משאיות חדשות עם המיתוג שלה עבור שירותי ה-Prime. צוואר הבקבוק נשאר בתעבורת האויר שתלוי בחברות חיצוניות.

הלחץ לקראת החגים מורגש באמזון. ג’ף בזוס לא ישכח את הפיאסקו של חג המולד 2013 אז ערימות של חבילות נותרו במסוף האוירי של חברת UPS בלואיסויל בגלל חוסר תיאום בין עובדים מותשים והחבילות הגיעו ליעדן רק לאחר החגים. אלו היו יחסי ציבור רעים לאמזון. כדי למנוע מחדל נוסף, בזוס לא מתכוון לחסוך: בדיקת עלויות גילתה שהשכרת מטוס בואינג חדש  767F מגיעה ל-600,000 דולר ועלות מטוס משומש יותר מגיעה ל-300 אלף דולר.

הרחפן של אמזון, משלוחים מהאוויר
הרחפן של אמזון, משלוחים מהאוויר (קרדיט: יח”צ אמזון)

יש תקדים

אנליסטים כבר מדברים על ההשקעה הלוגיסטית כעל הזדמנות הצמיחה הבאה של אמזון. החברה יכולה להחליט שהיא עושה את זה יותר טוב מכל המתחרות הקיימות בשוק ותתחיל להציע שירותי משלוחים לכל מי שירצה. אם היא אכן תתחרה ישירות ב-UPS ו-FedEx, זה יכול להיות שוק של 400-450 מיליארד דולר.

יש לכך תקדים: הרי ה-AWS, שרות הענן המצליח שמכניס לחברה כ-8 מיליארד דולר בשנה התחיל כפרוייקט שאמזון בנתה כדי לתמוך במערכת שלה עצמה, פיתרון שנבנה מתוך צורך עצמי. אם אמזון הרגישה בצאוורי בקבוק תעבורתיים שהיא יכולה לפתור ולנהל באופן טוב יותר מהמתחרות שיש בקו אז למה לא להרוויח מכך.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים