להתעורר מחלום: 3D Systems תפסיק לייצר מדפסות תלת מימד ביתיות

מדפסת Cube מדפסת Cube (מתוך פלטפורמת הסחר של החברה Cubify.com)

חברת 3D Systems, לשעבר הגדולה מבין יצרניות מדפסות התלת מימד, קיבלה החלטה להפסיק את ייצור מדפסת ה-Cube שלה שמחירה 999 דולר. ההחלטה היכתה גלים בעולם הדפסת התלת מימד וגרמה למניית החברה לנפילה חופשית. ה-Cube היא מדפסת תלת מימד בסיסית ומיועדת לשימוש ביתי של משתמשים בלתי מנוסים. כל המדפסות בקטגוריות שמעליה לא יפגעו. האתר שהקימה החברה עבור הקהל המדפיס יסגר אף הוא.

החברה מתכוונת להמשיך לייצר את מדפסת ה-CubePro (מחירה: 2,799 דולר) שממוצבת כמקצועית יותר: היא מיועדת למהנדסים, מעצבים ובעלי מקצוע שצריכים להציג סקיצות ראשוניות. אין ספק: 3D Systems מצהירה רשמית שמעתה מטרתה להתמקד בשוק העסקי-תעשייתי.

החלום ושברו

תגובת המשקיעים להודעה לא היתה טובה: בשוק פירשו את ההודעה כהודאה. הודאה בכך שהחברה מוותרת על חלום המדפסת תלת מימד בכל בית. אותו חלום שלפני שנתיים גרם למניות סקטור מדפסות התלת מימד לעוף לשמיים.

מאז פרסום ההודעה בתחילת השבוע נפלה מניית 3D Systems ב-17% וחזרה לרמות השפל אליהן של לפני חודשיים. זו ההודעה השנייה תוך זמן קצר שמסעירה את המניה: לפני חודשיים המנכ”ל, אבי רייכנטל, התפטר מתפקידו ומונה מנכ”ל על בסיס זמני. במצטבר חתכה 3D Systems ב-2015 סך של 73% משוויה.

מקור: Finviz.com
מקור: Finviz.com

אפשר להבין את הצעד מנקודת מבטה של החברה: אולי חלום המדפסת בכל בית נגוז, אבל מבחינה עסקית הגיוני יותר למכור מדפסות למי שצריך אותן  (בעלי מקצוע ותעשייה) מאשר לבזבז מזומנים על ‘חינוך שוק’ של ההמון.

המנכ”ל הזמני החליט ללכת על התחזית העדכנית בנוגע לטכנולוגיה זו. מכון המחקר גרטנר טוען שמכירות המדפסות אמנם יותר מיכפילו עצמן כל שנה עד 2019, אבל שהמדפסות יכנסו לשימוש הצרכנים הפרטיים רק בעוד כ-4 שנים, לכל הפחות, דחייה משמעותית לעומת מה שחשבו לפני שנתיים או שלוש.

3D Systems גם לא קיבלה המון הכנסות מאותו ‘חלום’: החברה מצפה לפגיעה של רק 2% מההכנסות אבל חוזה שהרווחיות הכלללית תעלה. כל זאת לאחר מחיקה של עד 25 מיליון דולר בדו”ח הקרוב בגין המלאים שנותרו. עכשיו נותר לראות אם אכן הויתור על החלום היה שווה את זה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים