גאדג’טי מסקר: Syma X5C – הרחפן האידיאלי למתחילים

קטגוריית הרחפנים צברה תאוצה משמעותית בשנים האחרונות ואט אט התחלנו לראות כיצד הם מתחילים לתפוס את קדמת הבמה בתערוכות שונות ברחבי העולם. לצד השמות הגדולים בתחום, DJI וחברת Parrot, ישנן לא מעט יצרניות סיניות קטנות שמציעות להיות שער הכניסה לעולם הרחפנים וזאת בזכות מגוון רחב של רחפנים זולים ופשוטים להפעלה. אחת מהיצרניות האלו היא חברת Syma שאחראית על לא מעט רחפנים זולים ופשוטים.

בסקירה הבאה נבחן את אחד מהדגמים המוכרים והנמכרים ביותר של החברה, רחפן מדגם Syma X5C, ונבדוק אותו לעומק. ה-Syma X5C הוא רחפן בסיסי למדי שכולל את כל הדרישות המינימליות כדי להיקרא רחפן, אך לא שובר את הכיס עבור אלו שרק רוצים לקבל טעימה מהעולם החדש הזה. האם מדובר בקנייה משתלמת, או שמא מדובר בצעצוע בלבד? כל זאת ועוד בסקירה המקיפה.

מה בקופסה

  • רחפן Syma X5C
  • שלט
  • מגני פרופלורים
  • 4 פרופלורים חלופיים
  • מברג
  • כרטיס זיכרון 4GB
  • קורא כרטיסי זיכרון
  • 2 סוללות נטענות
  • כבל הטענה

עיצוב ואיכות בנייה

ה-Syma X5C מגיע בעיצוב נורמטיבי למדי והוא תואם את הסטנדרט של הרחפנים השונים בתעשייה. יש לו ארבעה פרופלורים הפזורים בכל קצותיו ולצד כל אחד מהם ניתן להרכיב מגנים שיגנו על הפרפולפורים בעת היתקלות בקיר או באוביקט מסוים. אם נהפוך אותו נגלה ארבע מנורות לד – שתיים בצבע אדום ושתיים בצבע ירוק, המצביעות על כיוון הטיסה של הרחפן.

במרכזו של גב הרחפן נמצא את המצלמה, עליה נפרט בהמשך, ומשני צידיה מגשי הנחיתה שמגינים על המצלמה בעת הנחיתה. בקצה האחורי של המצלמה ממוקמת כניסת כרטיס הזיכרון ומעליה נמצא כפתור ההדלקה והכיבוי של הרחפן.

הרחפן לכשעצמו קל מאוד, ושוקל 100 גרם בלבד, זאת הודות לעובדה שהוא עשוי פלסטיק פשוט ולא מחומרים עמידים אחרים. יתרה מכך, כל חלל המכשיר ריק ומלבד לוח האם שנמצא במרכז הרחפן, כל שטח הפנימי שלו אינו מכיל רכיבים כאלה או אחרים. הסיבה לכך היא שבכל הנוגע לרחפנים, כל גרם הוא מאוד משמעותי לזמן הטיסה, כך שאין מקום לאלמנטים מיותרים.

למרבה ההפתעה, ואף העובדה שהוא עשוי פלסטיק, הצליח הרחפן לעמוד איתן מול כל ניסיונות התעופה הכושלים שלי ושרד התרסקויות, התנגשויות בקירות ואף שתי תקיעות על עץ. עם זאת, יש לציין כי איני ממליץ לנסות לדחוף אותו לקצה, אחרי הכל מדובר ברחפן פשוט יחסית והתנגשות קטלנית עשויה להשביתו לחלוטין.

שלט

Zyma-X5C-Drone-Remote-Front

השלט של ה-Syma X5C הוא אחד השלטים המאסיביים שיצא לי לראות, אך הוא אינו גדול באופן משמעותי משלטי רחפנים אחרים באותה הקטגוריה. הגודל שלו דווקא משחק לטובתו מאחר שהוא מאוד נוח לאחיזה, מה שמשפר את הביטחון בעת הטסה הרחפן.

בשלט נוכל למצוא את שני הג’ויסטיקים המוכרים: הימני אחראי על התנועה לצדדים, בעוד שהשמאלי אחראי על עוצמת המנועים ועל התנועה סביב הציר של הרחפן. במרכז השלט נוכל למצוא את כפתור ההפעלה אותו יש להעלות למעלה ולחכות להבהוב הנורית שמעליו. ברגע זה, בתנאי שהרחפן דולק, נורות ה-LED יחלו להבהב ותזוזה מהירה מעלה ומטה של הג’ויסטיק השמאלי תסנכרן את השלט עם הרחפן.

מלבד כפתורים הכרחיים אלו, השלט של ה-Syma X5C כולל כמה כפתורים מעניינים למדי שעליהם נרצה להרחיב. הכפתור הראשון משמש לתפעול המצלמה, כפתור זה מקביל לצידו השמאלי של כפתור ההפעלה. לחיצה מעלה תצלם תמונת סטילס, בעוד שלחיצה מטה תתחיל להסריט קטע וידאו שייעצר לאחר לחיצה נוספת כלפי מטה.

כפתור מעניין נוסף הוא “כפתור ההיפוך” המאפשר לרחפן לעשות סלטה לכיוון מסוים. הכפתור נמצא בפינה הימנית העליונה של השלט, בסמוך לאנטנה. לחיצה על הכפתור בשילוב הורדת הגויסטיק לכיוון כלשהו, תגרום לרחפן לעשות סלטה לאותו הכיוון. חשוב להדגיש כי יש לעשות זאת ברגע שהרחפן נמצא בגובהה רב ולא כשהוא קרוב לקרקע.

Zyma-X5C-Drone-Remote-Closeup

בחלקו התחתון של השלט ישנו מסך חיווי קטן שמעניק מידע רציף על הפעולות הנעשות עם הרחפן. במסך ישנם פרטים אודות חוזק האות בין הרחפן לשלט, עוצמת המנועים, מידע על פעילות הג’ויסטיקים ומידע מתקדם נוסף. מסך זה, סיפק לא פעם תובנות על מצב הרחפן והיה כלי עזר משמעותי לשליטה עליו. ככל שיכולות ההטסה שלכם ישתפרו לא תמצאו עצמכם מביטים על המסך לאורך הטיסה, אך מידי פעם ישנו צורך להגניב מבט ולוודא שהכל בסדר.

מהלך הטיסה ונוחות תפעול

זה החלק העיקרי והמשמעותי ביותר בסקירה והוא יעסוק בשאלה הפשוטה: איך זה להטיס את ה-Syma X5C? התשובה לשאלה זו היא כמובן מורכבת, אך אשתדל לפרק אותה לכמה גורמים בכדי להעביר את חווית הטיסה בצורה הטובה ביותר. ה-Syma X5C מגיב בצורה מעולה לפקודות המגיעות מהשלט ומצליח להגיע למהירויות גבוהות למדי ואף מבצע תמרונים מאוד מרשימים באוויר. עקומת הלמידה של ה-Syma X5C לא חדה ולאחר מספר ניסיונות ניתן כבר לתפעל את הרחפן בצורה טובה למדי. כל הנאמר בפסקה זו נכון בתנאי מזג אוויר אופטימלים וכאן מתחילות הבעיות.

מאחר ו-Syma X5C הוא רחפן שמיועד לחובבנים, חסרים בו כמה אלמנטים משמעותיים שעלולים לפגוע בחווית השימוש. תחילה, בימי חורף בהם יש רוח בינונית, ה-Syma X5C יתקשה לשמור על יציבות וברגע שתגיעו לגובה של כמה עשרות מטרים הרחפן עלול לעוף ברוחות ולעיתים אף תאבדו שליטה עליו. מעבר לכך, גם לשמור עליו יציב ומרחף באוויר בנקודה מסוימת היא משימה לא פשוטה מאחר ואין לו פונקציה ייעודית שעושה זאת.

Zyma-X5C-Drone-Lights

ה-Syma X5C לא כולל מצב פעולה מיוחד בשם “Headless Mode” שעוזר למפעיל להעיף את הרחפן בצורה קלה יותר. Headless Mode בעצם דואג שכל תזוזה של הג’ויסטיק, לא משנה באיזו פוזיציה נמצא הרחפן, תזיז אותו תמיד לאותו הכיוון. אם הזזתם הג’ויסטיק ימינה, למשל, במצב Headless Mode הרחפן יזוז תמיד ימינה.

בפועל, המצב ב-Syma X5C שונה, כך שאם, למשל, תזיזו את הג’ויסטיק ימינה, הרחפן יזוז לכיוון ימין, כפי שכיוון זה מתפרש מצידו של הרחפן עצמו, ולא בהכרח יהיה תואם לכיוון שלכם. אלמנט נוסף שהיה חסר הוא כפתור “החזור”, שמסייע להחזיר את הרחפן לנקודה ממנה שוגר לראשונה – תכונה שיכולה להתגלות כיעילה למדי.

בשורה התחתונה, Syma X5C אינו מגיע עם פיצ’רים כאלה או אחרים שיעזרו לטיסה לעבור בצורה החלקה ביותר. עם זאת, עבור משתמש מתחיל, מדובר בטכניקות ויכולות משמעותיות שעליו לפתח במטרה לשלוט ברחפן ברמה הגבוהה ביותר – במיוחד אם הוא שוקל לעבור לרחפנים רציניים יותר בעתיד.

זמן טיסה

Zyma-X5C-Drone-Inside

זמן הטיסה של הרחפנים היה תמיד נקודת התורפה שלהם וכך גם המצב במקרה של ה-Syma X5C. בזמנים שאנחנו מדדנו הגענו לזמן טיסה של בין 7 ל-8 דקות ולעיתים אף יותר. משך הטיסה תלוי, כמובן, במגוון רחב של פרמטרים – תצלמו או תעשו תמרונים מיוחדים, זמן הטיסה ירד באופן משמעותי.

היתרון הגדול הוא שה-Syma X5C מגיע עם סוללה נוספת בערכה, כך שבמידה ותטעינו את שתי הסוללות תוכלו לקבל זמן טיסה סביר שיכול להגיע בסה”כ לרבע שעה ויותר. אם אתם רוצים לסחוט עוד קצת מחיי הסוללה, ניתן להתחיל לפרק את הרכיבים השונים (המגנים, המצלמה ומגשי הנחיתה) ולהוריד את משקל הרחפן, מה שיתורגם באופן אוטומטי ליותר זמן טיסה.

הנקודה המתסכלת בכל הקשור לסוללה טמונה דווקא בשלב בו היא בכלל לא בפעולה, אלא בהטענה. הסוללות של ה-Syma X5C נטענת במשך קרוב לשעה וחצי, אם לא יותר, מה שיכול להיות מייגע למדי במיוחד אם צריך להטעין שתי סוללות שונות (כל אחת בקיבולת של 500mAh). הנחמה היא שניתן להזמין סוללות נוספות ומטען קיר בעלות מגוחכת ואז ניתן יהיה להטעין כמה סוללות במקביל ובזמן קצר יותר. במקרה זה אנחנו מדגישים כי יש להזמין את הציוד מספקים אמינים מאחר וסוללות אלו יכולות להתפוצץ ולעשות נזק רב.

מצלמה

המצלמה היא ללא ספק אחד מהאלמנטים החשובים ביותר ברחפן ויכולה לעשות את ההבדל בין צעצוע פשוט לכלי צילום מתקדם. במקרה של ה-Syma X5C לא מדובר בבשורה משמעותית והמצלמה מספקת איכות בינונית למדי – עובדה שמתקבלת בשווין נפש נוכח העובדה שמדובר במכשיר לשוק הנמוך. על הנייר, ה-Syma X5C מגיע עם מצלמת 2MP ברזולוציה של 720p, כך שניתן כבר להבין כי לא מדובר במצלמה המתקדמת ביותר שתראו על רחפן.

בפועל מצליחה המצלמה להפיק תמונות וסרטונים סבירים למדי ומצלמת באיכות המזכירה את מצלמות הסמארטפון לפני מספר שנים. אני בספק אם Syma ייעדה את הרחפן להיות חלוץ בתחום הצילום, אך בהתחשב במחיר שלו, מעניקה המצלמה תמורה טובה מאוד. הדבר המשמעותי שבלט בהיעדרו, בעת התבוננות בקטעי הוידאו, הוא מייצב התמונה שחסרונו גרם לסרטונים להיות “מקוטעים” על ידי תנועות הרחפן.

סיכום

Syma X5C אינו הרחפן המושלם והוא אפילו רחוק שנות אור מכך, אך אין זה אומר שהוא כישלון נחרץ. מדובר במכשיר מעולה עבור אנשים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום ואינם רוצים לבזבז אלפי שקלים ולרכוש מכשיר יקר יותר רק כדי לגלות שהם לא מתחברים לעולם הרחפנים.

ה-Syma X5C יחייב את המפעיל שלו ללמוד לשלוט עליו ברמה גבוהה ומחירו הזול יבטל את רגשות האשם במידה והוא יתרסק בצורה קטלנית. כמובן שיש לו לא מעט חסרונות, אבל עבור כל נקודות אלה קיימים דגמים מתקדמים יותר של Syma שמציעים יכולות נוספות.

האריזה ותכולתה
10
עיצוב ואיכות בניה
7
מצלמה
6
שלט
8
מהלך הטיסה ונוחות תפעול
7
זמן טיסה וסוללה
7
סיכום
7.5
רחפן מושלם למתחילים

מה אהבנו

שלט
תכולת הקופסה
מחיר

מה לא

זמן טיסה
מצלמה
לא עמיד בפני רוחות

מחירים

500 שקלים


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים