מהומה: מאייר רוצה “יאהו פשוטה” בזמן שמוכרים לה את החברה מתחת לאף

יאהו קרדיט: Darrell Nash

חברת יאהו פרסמה אמש את הדו”ח הרבעוני שלה, אך החלק הבאמת מעניין הגיע מאוחר יותר בשיחת המשקיעים. במשך שעה וחצי ניסתה המנכ”לית, מריסה מאייר, לעורר במשקיעים המאוכזבים אופטימיות עם תוכנית ליצור “יאהו פשוטה ובסיסית”. אבל כולם יודעים שזה לא כל כך פשוט.

במסגרת תוכנית ה”הפשטה” שלה, שלפה מאייר תוכנית אסטרטגית שמציעה להתמקד שמה שמציג צמיחה מהירה ויציבה: מובייל, מודעות פרסום במובייל, וידאו ורשתות חברתיות. היא קוראת לליבה הזו Maven. את כל מה שלא קשור לליבה זו יעבור “הפשטה” כדי לעצור את ההתדרדרות.

התוכנית האסטרטגית. מקור: מצגת החברה
התוכנית האסטרטגית. מקור: מצגת החברה

כדי לממש את תוכנית ההפשטה מתכוונת מאייר לקצץ את מספר העובדים ב-15% ולסגור 5 מרכזים מחוץ לארה”ב. זה אמור גם להוריד קצת מלחץ המשקיעים שדורשים את ראשה. עם זאת, ראש קרן גידור ששלח לפני כחודשיים לתקשורת מצגת בת 99 שקופיות שנועדה לתקוף את מריסה מאייר באופן אישי על כשלונה, אמר כי התוכנית לא מספקת אותו ושהיא אינה “מטפלת בבעיות הליבה” של יאהו.

בדרך מתכוונת מאייר לחסום משאבים ממוצרים לא צומחים כראוי כמו Flickr ואף לסגור שירותים שאינם מתפתחים. ברשימה השחורה: Yahoo Games ומוצרי אפליקציות לטלוויזיות חכמות. היא גם תמכור כמה נכסי נדל”ן וכמה פטנטים לא-אסטרטגיים שאמורים להכניס כמיליארד דולר.

שילמה ביוקר

Tumblrברבעון האחרון יאהו דווקא עקפה את התחזיות (אולי האנליסטים כבר לא מצפים יותר מדי מהחברה), ההכנסות ללא כסף שעובר לשותפים (התשלום לשותפים עלה ב-260%!) הסתכמו במיליארד דולר. הרווח עמד על 13 סנט למניה. הרווחים מה-Maven צמחו ב-25% והכניסו 472 מיליון דולר ברבעון ו-1.66 מיליארד בכל השנה. על הצמיחה הזו מאייר בונה.

נקודה מעניינת: יאהו החליטה לרשום ברבעון זה מחיקות ערך של 4.5 מיליארד דולר! בחברה מסבירים שהיה צריך למחוק מוניטין בגין נכסים שרכשה ברחבי העולם ולא עמדו ביעדים. צוין כי 3.3 מיליארד מתוכם נרשמו לפני שמאייר נכנסה לכיסא המנכ”ל.

אך לראשונה מודה יאהו ששילמה מחיר יקר מדי עבור טאמבלר (1.1 מיליארד דולר ב-2013) ומחקה שם 230 מיליון דולר לאחר שלא עמד האתר ביעדים שלו.

הדירקטוריון מכופף את מאייר

לאחר שניסיון הספין-אוף עם האחזקה בעליבאבא נכשל, ולאחר שניסיון הספין-אוף ההפוך נכשל, כבר לא נשארו ליאהו הרבה קלפים. לא פלא אם כן שראש הדירקטוריון אמר: “אנו מאמינים שחיפוש אלטרנטיבות אסטרטגיות נוספות יהיו לטובת בעלי המניות”, אמירה כללית שבסאב-טקסט שלה מעמידה למכירה את הנכסים של יאהו ואולי אף את יאהו עצמה.

מריסה מאייר גם היא הבינה שאין לה ברירה ואמרה: “אנו מתחילים את מה שהדירקטוריון רוצה לעשות. אנו פתוחים לכל הצעה שיכולה להתאים”. יש מועמדות רבות שיתעניינו בחלקים של יאהו או בכולה. בדצמבר אמרו מנכ”ל וסמנכ”ל הכספים של וריזון ש”הטראפיק של יאהו יחד עם תוכן ייחודי יכולים לקסום לוריזון”.

דיווחים שהגיעו לבלומברג מספרים על הצעות קונקרטיות מצד קרנות השקעה פרטיות כמו TPG וביין קפיטל. מתעניינת אחרת יכולה להיות הענקית AT&T. מכירה למעשה נכפית על מריסה מאייר אך כנראה שהיה זה בלתי נמנע לאור סגנון הניהול שלה שעורר את זעם המשקיעים. כמה סמלי שבמהלך שיחת המשקיעים ניסתה מאייר להגן על הפרסום לפיו בזבזה 7 מיליון דולר על מסיבת ‘ליל כל הקדושים’ ואמרה שהיה מדובר בשליש מזה – 2.3 מיליון דולר – אכן סכום צנוע.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים