השבוע של אילון מאסק: טסלה מהמרת בגדול, SpaceX זוכה באמון הפנטגון

אילון מאסק אילון מאסק. מקור: OnInnovation Copyright 2010 The Henry Ford

אילון מאסק הוא אדם רב פעלים ובשבוע האחרון הוא בהחלט ראה ברכה בעמלו. שתי החברות שהוא מוביל באופן אישי וצמוד (לגבי כמה צמוד ראו בהמשך) דיווחו השבוע חדשות טובות שרק מחזקות את החזון המהפכני שלו.

נתחיל עם יצרנית המכוניות החשמליות, טסלה, שהציגה דו”ח נאה ביום רביעי האחרון וכל התוצאות הפיננסיות סיפקו את רצון המשקיעים. ההכנסות הסתכמו ב-1.6 מילארד דולר וההפסד בשורה התחתונה הגיע רק ל-57 סנט למניה מול צפי ל-60 סנט. מול הצמיחה והאוירה הכללית והחדשנית שהחברה יוצרת, מדובר בהצלחה.

נושא אחר גרם לדאגה, אך יש שיקראו לכך “צרות של עשירים”. לאחר שטסלה הציגה את דגם ה-3 בחודש שעבר, החברה קיבלה מעל 400 אלף הזמנות מוקדמות כשכל מזמין הפקיד כבר עכשיו 1,000 דולר כדי להיכנס לרשימה. השאלה היא אם טסלה בכלל מוכנה לזה: בשנה שעברה יכולת הייצור של החברה עמדה על 50,000 מכוניות בשנה. ברבעון האחרון עזבו את המפעל 15,510 מכוניות מכל הדגמים ויעד הייצור לשנה כולה עומד על 80-90 אלף מכוניות.

Tesla Model 3
Tesla Model 3

פי 5 בשנתיים

בתוכנית המקורית, מאסק התכוון להגיע ליכולת ייצור של 500 אלף רכבים עד 2020. לאור הביקוש העצום למודל 3 שהמסירות הראשונות להן נקבעו לשלהי 2017, עכשיו הוא רוצה להגיע ל-500 אלף עד 2018. כלומר, הוא צריך להגדיל את כושר הייצור פי 5 תוך שנתיים. איך? עדיין לא ברור.

למרות שהדו”ח היה חיובי, זו הסיבה שהמניה ירדה 8% מרגע פרסום הדו”ח. עם כל ההתלהבות מחזונו של אילון מאסק, האם יתכן שהוא קצת אופטימי מדי? בסוכנות בלומברג מצאו שכל דגם שיצא מאז מכונית הרודסטאר הראשונית שלהם, התעכב בלפחות בחצי שנה ממועד ההשקה שתוכנן לו.

הגדלת כושר יצור אינה תלויה רק במפעל החדש לייצור בטריות שמאסק בונה במדבר נבאדה ועדיין אינו מוכן לגמרי, אלא גם בהרכבת חלקי המכונית. מעבר בין ייצור של 50 אלף יחידות ל-500 אלף יחידות אינו דבר מאוד מסובך עבור ענקיות עמו ג’נרל מוטורס או טויוטה כי הן מחזיקות בכמה מפעלים שמפוזרים בכל העולם וגמישים ליצור לפי הביקוש.

אבל לטסלה אין את המשאבים ואת הזמן שיש לאחרות. מאסק הסביר לאנליסטים שבמכונית החשמלית שלו יש כ-6,000-7,000 מכלולים יחודיים ולכן בעיות אספקה והרכבה הן דבר סביר. אבל אנליסטים תוהים עתה: האם אחת המטרות של של מכונית חשמלית לא היתה לפשט את כמות החלקים לעומת המתחרות בעלות מנועי הדלק?

יש עוד הרבה יעדים להשגה עד להתממשות חזונו של מאסק שמיליוני טסלות ינועו כבישים. אין ספק שהוא עובד קשה על השגת היעדים ומספרים שמדי פעם הוא אף ישן בלילות בשק שינה בחדר הישיבות שקרוב לרצפת הייצור. יש מי שמאמין שמאסק מסוגל לעמוד בכל רף חדש וגבוה שיציב לעצמו.

רקטה במעגל

חברת החלל SpaceX אותה ייסד והשאיר פרטית רשמה בליל חמישי עוד הישג. החברה הצליחה להחזיר בפעם השנייה את רקטת ה-Falcon 9 לפלטפורמה הצפה בים. אלא שהפעם היא עשתה זאת תחת תנאים הרבה יותר קשים, נסיבות בגינן מאסק עצמו לא האמין שהנחיתה תעבור בשלום.

בפעם הקודמת נשא טיל הפאלקון אספקה לתחנת החלל הבינלאומית שגובהה 250 מייל (402 ק”מ). הפעם הפאלקון לקח עימו לווין תקשורת יפני למסלול בגובה 22,000 מייל (כ-35,400 ק”מ מעל פני האדמה). כלומר, טיל הפאלקון חזר מגובה זה כשהוא צובר הרבה יותר מהירות וחום, אתגר הרבה יותר קשה להנחתה.

אם שאלתם את עצמכם למה בכלל צריך לסבך את הדברים ולהנחית את הרקטה על גבי משטח בים, התשובה פשוטה. על ידי שימוש חוזר בשלב הראשון של רקטת הפאלקון מצליח מאסק להוריד את עלויות השילוח לחלל, זו מהות החיסכון והיתרון שלו על פני אחרים. השלב הראשון במשימות שילוח למסלול גבוה או משימות שדורשות “מהירות בריחה” מכדור הארץ לחלל תמיד ינחתו בים.

הפאלקון 9 חזר לפלטפורמה הימית בנחיתה מושלמת, בדיוק בתוך העיגול שסומן לה. למשטח הימי הרובוטי אגב, קרא מאסק Of Course I Still Love You והיא השנייה בסדרה. לדגם הראשון הוא קרא Just Read, The Instructions שני השמות לקוחים משמות ספינות ענקיות בספר מד”ב של הסופר ליין בנקס כמחווה לו. המשטחים הרובוטיים מסוגלים להתאים את עצמם לתנועת גלי הים ולשמור על מיקום יציב במרווח טעות של עד 3 מטר בלבד בעזרת מערכת GPS. ארבעה מנועי דיזל מניעים את המשטח לפי פקודות מאלגוריתם מתוחכם. הפעם זה הסתיים בתוך העיגול ומאסק “יצא מגדרו”.

צפו בסרטון ששיחררה SpaceX. אורכו קצת יותר משעה אך ניתן לזהות בקלות את החלקים המעניינים מלווים בהערות צוות המהנדסים של החברה. לפעמים קשה להאמין שמדובר במיזם שממומן מכסף פרטי.

המחיר הנמוך ביותר

בנוסף להצלחה בהנחתת הפאלקון 9, הודיעה SpaceX על זכייה בחוזה משמעותי ביותר. מכרז של חיל האויר האמריקני (USAF) לשילוח הלווין השני מבין 12 בסדרת לוויני הדור הבא של מערכת המיקום הגלובלית (GPS) הסתיים בזכייה של SpaceX. על פי חיל האויר, החברה הציעה מחיר של 82.7 מיליון דולר, הנמוך ב-40% מההערכה של חיל האויר עצמו.

יש לציין שהפעם המכרז לא כלל הצעה של United Launch Alliance, חברה בבעלות משותפת של לוקהיד מרטין ובואינג, המתחרה הרצינית שב”כ זוכה במכרזים ממשלתיים של נאס”א והצבא האמריקני לשילוח. עם זאת, מעריכים שההצעה היתה כל כך נמוכה שבכל מקרה SpaceX היתה זוכה. ULA זוכה לאמון רב בצבא האמריקני ובכלל. יש להם רקורד של 106 שילוחי רקטות ברצף ללא כישלון. חברת החלל הצרפתית Arianspace רשמה 71 שילוחי רקטות ברצף ללא בעיות. מול סטטיסטיקה כזו רק מחיר נמוך במיוחד יקנה את ליבם של קובעי ההחלטות.

אם השילוח שיערך במאי 2018 יסתיים בהצלחה, SpaceX תזכה לאמון ממשלתי והדרך לניצחון במכרזים גדולים תהיה פתוחה. המחירון הנמוך עם החדשנות והיצירתיות של אילון מאסק גם מעלות שאלות לגבי יעילות המערכת הציבורית ששררה עד היום בצבא ובנאס”א מול המגזר הפרטי. חוזים ממשלתיים הם רק דרך להכניס כסף לחברה כדי שאילון מאסק יוכל להגשים את חזונות האמיתי – להצעיד את האנושות לעבר החלל. בשבוע שעבר הוא הודיע שיקדים את תוכניתו לשלוח רכב לא מאויש למאדים ב-2018 (רק עוד שנתיים) לעומת 2022 לפי הלו”ז הקודם. השלב הבא הוא כמובן משימות מאוישות בחלל העמוק.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים