ביקורת משחק: Battleborn – האם הגיע ה-MOBA הגדול הבא?

לחברת Gearbox Software יש היסטוריה לא עקבית של משחקים: כותרים עטורי שבחים כמו Opposing Force ו-Borderlands מצד אחד, וכשלונות מזעזעים כמו Aliens: Colonial Marines מצד שני. המשחק החדש של Gearbox, הלוא הוא Battleborn, פונה לקהל שחקני Borderlands תוך כדי נסיון לרענן את הנוסחה של ז’אנר משחקי ה-MOBA. את חלק מהמטרות האלו הוא מצליח להשיג, ובחלקן הוא נכשל לחלוטין.

אז מה זה Battleborn?

Battleborn הוא משחק יריות מגוף ראשון (FPS), ששואב השראה רבה מ-Team Fortress 2, שגם בו יש מגוון דמויות ייחודיות הנלחמות זו בזו בזירות שונות באינטרנט. מבחינות רבות, המשחק מתנהל כ-Multiplayer Online Battle Arena, או MOBA בקצרה – משחק בו שני צוותים של עד חמישה שחקנים נלחמים זה בזה עם דמויות שונות וססגוניות, בעלות יכולות יוצאות דופן ושונות באופן משמעותי.

ב-Battleborn יש חמישה גזעים שנלחמים בזירה בין-גלקטית על מקומם ביקום. לכל גזע יש חמש דמויות, כך שלשחקנים יש עשרים וחמש דמויות לבחור מהן למשימות ולקרבות. לכל דמות יש מספר יכולות מיוחדות, כולל יכולת אחת “אולטימטיבית”, חזקה במיוחד, שנפתחת בדרגה חמש. הדמויות מתחילות כל משחק ו/או משימה בדרגה הראשונה, ויכולות לעלות עד לדרגה עשר, שהיא המקסימלית.

יד רצחנית. לכל דמות יש יכולות מיוחדות ומשחקיות שונה
יד רצחנית. לכל דמות יש יכולות מיוחדות ומשחקיות שונה

ב-Battleborn יש כמה מצבי משחק. ראשית, ישנו מצב הסיפור של המשחק, אותו אפשר לשחק כמשחק לשחקן יחיד לכל דבר, או עם שחקנים נוספים, בצוות של עד חמישה שחקנים. למצב זה מתווספים מצבי המשחק התחרותיים ברשת:

  • Incursion – מצב המדמה משחק MOBA קלאסי, בו ישנם שני בסיסים, ועל כל בסיס מגן צוות של חמישה שחקנים. הבסיסים מייצרים יחידות שתוקפות את אויביהן לבד, אך עיקר העבודה מוטלת על כתפם של השחקנים, שנלחמים זה בזה במטרה להגיע לבסיס האויב ולהשמיד אותו.
  • Capture – במצב זה יש להשתלט על אזורים מוגדרים מראש במפה. אזורים אלו מייצרים נקודות עבור הקבוצה שהשתלטה עליהם. בהתאם למפה, אלו יכולים להיות אזורים סטטיים או ניידים. הקבוצה שמגיעה ראשונה ל-1000 נקודות מנצחת.
  • Meltdown – במצב משחק זה, כל צוות מוביל יחידות למטחנה ענקית שנמצאת במרכז המפה. על השחקנים לסייע ליחידות שלהם להקריב את עצמן, תוך כדי שהם הורגים את היחידות של היריבים לפני שהן מספיקות להקריב את עצמן. הצד המנצח הוא זה שהקריב יותר יחידות בפרק זמן מוגדר מראש.

חזק במשחקיות

Battleborn מנסה להיות משחק שונה ומיוחד, ומבחינת משחקיות הוא מצליח בכך. הדמויות השונות מצליחות לספק משחקיות מיוחדת, כשכל דמות מרגישה כאילו היא לקוחה ממשחק אחר. זה מאפשר לשחקנים לפתח סגנונות משחק שונים. המשחק כולל מערכת עליית דרגות, כשבכל דרגה השחקן בוחר שדרוג לדמות, ולכן כל מפגש בין שחקנים הוא ייחודי ולא צפוי.

השליטה בדמויות לרוב נוחה ואינטואיטיבית, ומצבי המשחק השונים מעניינים גם הם. בקונסולות, המשחק נעול על 30 פריימים לשניה, מה שפוגם ברמת הדיוק הרצויה במשחק יריות מהיר ואנרגטי. עם זאת, הצורה בה פועלים רוב הכוחות המיוחדים מאפשרת להתגבר על כך בקלות יחסית: רוב הכוחות מפזרים נזק באופן רחב למדי, ולא דורשים אותו דיוק שמתבקש במשחקי FPS אחרים המתבססים יותר על דיוק ורפלקסים.

מצב הסיפור הוא אחד מהפיצ’רים יוצאי הדופן במשחק, שכן משחקים אחרים בז’אנר לרוב לא מציעים אפשרות כזו. המשימות במצב הסיפור מהנות ומוצלחות כאשר משחקים בהן עם שחקנים נוספים. המטרות שונות ומגוונות, ויש אף קרבות בוסים מורכבים, בהם מורגש הנסיון ש-Gearbox רכשה מ-Borderlands.

שחקנים אחרים יכולים לשבש את סדר העלילה במצב הסיפור
שחקנים אחרים יכולים לשבש את סדר העלילה במצב הסיפור

מי שמעוניין לשחק במשימות לפי הסדר ימצא עצמו בבעיה, כי עם שחקנים אקראיים גם מבחר משימות הסיפור נבחר באקראי, ומתוכו נבחרת משימה אחת בהצבעה. הסבירות לשחק את אותה משימה מספר פעמים גבוהה מאד, ובכלל אין מה לדבר על לשחק אותן לפי סדר העלילה.

שחקן שבכל זאת מעוניין לשחק בעלילה לפי הסדר, יהיה חייב לשחק לבד. אפשרות זו פחות מהנה, כיוון שהמשימות איטיות למדי ומשעממות עבור שחקן בודד. אפשרות נוספת היא לגבש קבוצה ייעודית שנפגשת מראש למטרה זו. עם אנשים זרים תהיו נתונים ליד הגורל וגחמותיהם של אחרים, בעיה שיכלה להפתר בקלות יחסית אם אפשר היה לבחור את המשימה תחילה, ורק לאחר מכן להתחיל לחפש שחקנים שמעוניינים לשחק במשימה הזאת.

חלש בעיצוב

איפה ש-Battleborn נופל, ונופל חזק, זה באספקט הויזואלי. כבר ממבט ראשון יש עומס רציני על העיניים. הדמויות מנסות להיות מיוחדות ו”מגניבות”, אך בפועל הן עמוסות לעייפה בצבעים צעקניים, וברוב המקרים הן לחלוטין לא מצליחות להיות סימפטיות או מעניינות. נראה ש-Gearbox ניסו ללכת על אפקט ה-Borderlands, בו ההומור שעוטף את המשחק מפצה על חלק מהמגרעות שבו, אך ההומור ב-Battleborn חלש ומשעמם, וכשדמויות לא סימפטיות מספרות בדיחות לא מצחיקות, זה בעיקר מעורר מהן סלידה.

גם המפות של המשחק מאד צבעוניות, ומשום מה עם פלטה אחידה לרוב. כלומר, אזור שהוא כחול יהיה כמעט ורק כחול, ואחריו אזור אדום במספר גוונים, וכן הלאה. גם אם הפלטה אינה אחידה ויש גיוון בצבעים, הם עזים עד כאב. זה הופך את המשחק לפחות קריא: במשחקים התחרותיים, כאשר קרוב לעשרה גיבורים מפציצים את הסביבה ואחד את השני בכוחות מיוחדים, אי אפשר תמיד להבין מה קורה, מי חבר, מי אויב ואיפה אני נמצא בכלל.

בנסיון לעשות את המשחק “כיפי” ו”אנרגטי” יותר ממתחריו, Gearbox יצרו קטסטרופה ויזואלית. אמנם ברגעיו הטובים המשחק מהנה מאד, אך ברגעי השפל כמעט ואי אפשר לשחק בו מרוב שהוא עמוס ומבלבל.

התקדמות לא מספקת

אחד החסרונות הבולטים ביותר של Battleborn ניכר מיד לאחר שאנחנו מסיימים את משימת הפרולוג: אנו מקבלים חמש דמויות בלבד לשחק איתן. את שאר הדמויות צריך לפתוח בהדרגה דרך עלייה בדרגות או עמידה באתגרים מסויימים במשימות הסיפור.

כמו כן, גם משחקי ה-MOBA החינמיים מציעים לרוב רוטציה שבועית של דמויות, כך שכל שבוע חמש דמויות אחרות זמינות לשחקנים מתחילים. ב-Battleborn אלה תמיד אותן חמש דמויות, ואם יש דמות ספציפית שמעניינת את השחקנים, ההתקדמות לקראתה עשויה להיות איטית ומייגעת.

איפה 25 הדמויות שהבטיחו לי?
איפה 25 הדמויות שהבטיחו לי?

מחוץ לקרבות ולמשימות, אפשר לצפות במגוון הדמויות שבמשחק, אלו שנגישות לנו וגם אלו שלא. ניתן לרכוש ולפתוח חבילות ציוד מיוחד ולשים את הציוד הזה בסלוטים ייעודיים, שמאפשרים להפעיל אותו בקרבות. הציוד לא מחובר לדמויות ספציפיות, אלא נשאר במקומו בין דמות לדמות, בדומה לרונות ב-League of Legends.

הדמויות עולות דרגות מחוץ לקרב, דרגות שלא קשורות לדרגות שהן עולות במשימות עצמן. דרגות אלו מאפשרות להן לפתוח אנימציות חדשות של התגרות ביריבים, ערכות צבעים, סקינים שונים ואפילו וריאציות חדשות ליכולות שהדמויות מפתחות במהלך המשימות.

בשורה התחתונה

Battleborn הוא משחק שרצה להיות הדבר הגדול הבא בתחום ה-MOBA. התוצאה מרשימה, ובהחלט מצליחה לרענן את הנוסחה הותיקה והמוכרת עם אלמנטים מוצלחים ממשחקים אחרים, כמו Team Fortress 2 ו-Borderlands. הדמויות שלו מעניינות מבחינת משחקיות והשליטה נוחה ומהנה.

עם זאת, המשחק מבלבל מאד מבחינה ויזואלית, וקשה להתחבר לדמויות מבחינה אישית. מצב הסיפור של המשחק הופך מאד משעמם כשמנסים לשחק אותו לבד בשביל העלילה. המשחק הושק עם כמות מרשימה של תוכן, ויש עוד כמות יפה של מפות חינמיות שצפויות לצאת כבר בקרוב – חבל רק שהתוכן החשוב ביותר, הדמויות, נעול מאחורי מערכת שרירותית ומעיקה של עליה בדרגות ועמידה באתגרים סתמיים.

לו היה זה משחק חינמי, היה כדאי מאד לבדוק אותו, אך בתקופה זו בה ישנם לא מעט משחקים מאד דומים כדאי לבחון היטב את המתחרים לפני שמוציאים עליו מחיר מלא של 60 דולר.

אהבנו

  • משחקיות מגוונת ומהנה מאוד, המספקת רמות אתגר שונות לסוגים שונים של שחקנים.
  • מצבי משחק יחודיים שמנצלים בצורה טובה את הממשק והדמויות.
  • מצב סיפור שלא קיים כמעט בז’אנר, עם משימות כיפיות וקרבות בוס מעניינים.

לא אהבנו

  • עומס ויזאולי וצבעוניות שפוגמים בקריאות המשחק. לפעמים קשה להבין מה קורה ולהגיב למתרחש.
  • דמויות לא סימפטיות ולעתים אף מעיקות, שמוציאות את החשק לשחק בהן.
  • מצב הסיפור מהנה רק בקבוצה, ולהרכיב קבוצה המשחקת בו לפי סדר העלילה זו משימה קשה.
  • מתוך 25 דמויות במשחק, 20 דורשות שיפתחו אותן על ידי עלייה בדרגות, מה שפוגע בגיוון המשחק בתחילתו.

המשחק זמין לרכישה למכשירי Xbox One, PlayStation 4 ומחשבים מבוססי Windows. הסקירה נכתבה על גרסת ה-Xbox One.

תחרות להגרלת עותקים מהמשחק ל-PS4 ול-Xbox One

רוצים עותק מהמשחק? אנו עורכים תחרות להגרלת 4 עותקים מ-Battleborn, ההרשמה בעמוד הפייסבוק “גאדג’טי בידור” (לחצו כאן למעבר) ו\או בפוסט התחרות באתר (לחצו כאן למעבר).


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים