תערוכת פיקסל-ארט בתל אביב: הסרטים האהובים עליכם הופכים למשחקי מחשב מפוקסלים

פיקסל ארט צילום: רפאל בן ארי, גאדג’טי

דמיינו סצנה מאחד הסרטים האהובים עליכם. נסו לחשוב איך היא היתה נראית בתוך משחק קווסט משנות התשעים. הסצנה הופכת לדו-מימדית, כאשר הדמויות נעות על גבי רקע מצוייר וסטטי למדי. הדיבור הופך לכתוביות, ומפאת הרזולוציה הנמוכה שעמדה לרשות המשחקים הללו – הכל, אבל הכל, מפוקסל. זה בגדול הרעיון שמאחורי פיקסל-ארט, אמנות הציור עם פיקסלים, שיצאה מתעשיית המשחקים ומקבלת בימים אלה אופי משלה.

למעשה, אם אתם גיימרים, בוודאי כבר נתקלתם בפיקסל-ארט יותר מפעם אחת. השיטה עדיין נפוצה מאוד במשחקים, בין אם במטרה ליצור הומאז’ למשחקי רטרו (Shovel Knight) או בין אם הדבר פשוט נוח יותר למפתחי אינדי קטנים (Undertale). סביר להניח שבדפדוף קצר במשחקים החדשים ב-Steam תיתקלו לפחות בכמה כותרים המציגים את הגרפיקה המפוקסלת המוכרת, שלמעשה אף פעם לא עזבה את תעשיית המשחקים.

צילום: רפאל בן-ארי
מזהים את הסצנה? (צילום: רפאל בן-ארי, גאדג’טי)

אי שם בתל אביב, בפאב “כולי עלמא”, מתקיימת בימים אלה תערוכה המוקדשת לשיטת הציור הייחודית. באופן ראוי למדי, בכניסה לתערוכה מוצבת מכונת ארקייד ישנה, שכמו מזכירה לאורחים את הזמן שאליו הם עומדים להכנס. על הקירות תלויות מגוון יצירות מפוקסלות – רובן מציגות סצנות מסרטים נבחרים, כמו בחזרה לעתיד, הנוסע השמיני ומלחמת הכוכבים.

אין ספק כי חובבי קולנוע יתמוגגו מהמבחר ומהפרשנות הנהדרת שהסצנות המפוקסלות קיבלו. לא מדובר בהעתקה של שוטים לצורה מפוקסלת, אלא בפרשנות שלמה של הסצנה שמנסה לתפוס את מהותו של רגע מסויים מהסרט. ברוב במקרים מדובר בהצלחה מרשימה.

סרטונים המוקרנים מעל התצוגה מספקים הצצה לתהליך היצירה המרתק, ובמרכז החדר מוצב שולחן גדול עם תפזורת של הדפסות למכירה. החל מגלויות במחיר שווה לכל כיס (במחיר הבירה ששתיתי יכולתי לקבל 3-4 הדפסות) וכלה ביצירות גדולות וממוסגרות, שעולות הרבה יותר כמובן. המבקרים חופשיים לחטט ביצירות ולאתר את האהובות עליהם, וניכר כי הקהל שבחדר הקטן נלהב לקחת הביתה יצירות מודפסות. הפעילות הקולחת מעל שולחן המכירות מסרבת לגווע.

סצנות מסרטים אהובים מעטרות את קירות התערוכה
סצנות מסרטים אהובים מעטרות את קירות התערוכה (צילום: רפאל בן-ארי, גאדג’טי)

מאחורי התצוגה עומד גוסטבו ויסלנר, יוצר ישראלי עם תשוקה לפיקסלים, שמילא את הקירות במגוון יצירותיו. לגוסטבו אין זמן לבירה – הוא עסוק במתן תשובות למבקרים בתערוכה, דואג לאספקה קבועה של הדפסות לשולחן המכירות, ונהנה לראות את המבקרים מוצאים את הסרטים האהובים עליהם בצורת פיקסל-ארט.

גוסטבו, בוגר בצלאל בן 34, עלה לישראל בגיל שלוש מארגנטינה עם הוריו. כיום הוא עובד כאמן פרילנס, וגם מפתח משחקים בחברה קטנה בשם Sunset Games. החיבור שהוא יוצר בין קולנוע לטכניקה מעולם המשחקים מרגיש טבעי, והכשרון הרב שבו הוא מפרש את הסצנות והדמויות מקנה להן אמינות רבה. לעתים ניתן להתבונן בתמונה ולהשתכנע שמדובר בצילום מסך ממשחק של LucasArts (לו משחק כזה היה קיים).

מלחמת הכוכבים בסגנון פיקסל-ארט. ציור: גוסטבו ויסלנר
מלחמת הכוכבים בסגנון פיקסל-ארט. ציור: גוסטבו ויסלנר (צילום: רפאל בן ארי, גאדג’טי)

אולם מה שנראה כה טבעי כתוצר סופי, היא תוצאה של תהליך שלא היה מובן מאליו עבור גוסטבו. למעשה, גוסטבו התחיל לצייר פיקסל-ארט כחלק מפיתוח משחק שבו נדרשה גרפיקה מסוג זה. במהלך העבודה, גוסטבו התאהב בסגנון הציור והחל לצייר פיקסל ארט להנאתו. המשחק עליו עבד נגנז בינתיים, אך בשלב זה גוסטבו כבר אימץ את הטכניקה. גוסטבו מגדיר את עצמו כ”פריק” של קולנוע וקומיקס, לכן אין זה מפתיע שחלק גדול מהשראתו מגיע מעולמות התוכן הללו.

את נושאי הציור גוסטבו בוחר לפי טעמו האישי, ומנסה לגוון כמה שיותר להנאת הצופים. לפני כשנה גוסטבו פרסם לראשונה את סדרת הציורים הממוקדת בקולנוע, והשתדל לכלול כמה שיותר ז’אנרים – מקומדיות רומנטיות, עבור במדע בדיוני ופנטזיה, ואפילו סרטים קלאסיים בשחור\לבן כמו יצירותיו של צ’ארלי צ’פלין. אלו גם מהווים את עיקר היצירות בתערוכה. סדרת הציורים הפכה לויראלית, ופורסמה במגזינים גדולים כמו Kotaku. בימים אלה, גוסטבו עובד על קליפ מוזיקה מונפש בסגנון פיקסל ארט, שיביע השקפות אישיות ואידאלוגיות יותר.

פעילות ענפה בשולחן היצירות למכירה
פעילות ענפה בשולחן היצירות למכירה (צילום: רפאל בן ארי, גאדג’טי)

התערוכה מתקיימת במהלך השבוע עד ליום שבת (6.8), ונפתחת מדי ערב בשעה 9 ועד ל-1:30 בלילה. הפאב ממוקם ברחוב מקווה ישראל מספר 10, תל אביב. להנחיות נוספות ניתן לבקר בדף האירוע בפייסבוק.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים