לקראת הסרט “רוג אחת”: בואו נעשה קצת סדר בסיפור מלחמת הכוכבים

כוכב המוות מתוך “רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים” (תמונה באדיבות פורום פילם)

“מלחמת הכוכבים פרק 7: הכוח מתעורר” (Star Wars Episode VII: The Force Awakens) עלה למסכים בדצמבר שעבר, ומיד עשה מספר דברים מאד גדולים. ראשית כל, הוא החזיר והמשיך את הסאגה של שושלת סקייווקר (Skywalker), שנמשכת כבר מספר דורות. אך מה שאולי גדול יותר מזה אפילו, זה ש”הכוח מתעורר” חשף מיליוני אנשים, צעירים ומבוגרים כאחד, לסדרת סרטים שהם ודאי שמעו עליהם, אך רק עכשיו לראשונה הזדמן להם לראות.

“הכוח מתעורר” הכניס מעל ל-2 מיליארד דולר ברחבי העולם, סכום אסטרונומי שלא בא בעצמו – הוא בא עם קהל גדול ומגוון, שראה את הסרט כמה פעמים. ועכשיו אנשים יודעים לפתע ש”מלחמת הכוכבים” זה משהו מדהים, והגיע הזמן, כנראה, לראות גם את פרקים 1 עד 6! אלא שהמספור של הסרטים תמוה קצת והחברים שלכם שמבינים ב”מלחמת הכוכבים” מסרבים לתת לכם תשובה ברורה וממשיכים לצרוח “מוות לג’אר ג’אר!!!11!1” במחשבה שזוהי אינפורמציה מספקת.

אז מבלי לנסות להטות, לכפות או להשפיע, הנה מדריך בסיסי למתחילים שיעשה קצת סדר בסדרה הזאת לקראת יציאתו של הסרט החדש: “רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים” ביום חמישי הקרוב, ה-15 בדצמבר.

הסאגה מתחילה

בשנת 1977 יצאה לקולנוע הרפתקת חלל חדשנית ויוצאת דופן, סרט שנקרא “מלחמת הכוכבים”, ללא שום כיתוב נוסף. הסרט גולל את סיפורו של לוק סקיווקר (Luke Skywalker), חוואי צעיר מכוכב נידח שמגלה שהוא נצר לשושלת של אביריי ג’דיי (Jedi), מסדר אבירים שהוכחד על ידי האימפריה הגלקטית. לוק הצעיר חובר למחתרת המורדים כדי להשמיד את הנשק המסוכן ביותר של האימפריה – כוכב המוות (The Death Star).

לפי עדויות רבות, הכיתוב “פרק 4 – תקווה חדשה” (Episode IV – A New Hope) היה קיים כבר בדראפט הרביעי של התסריט, אך הוחלט לא להוסיף אותו, כדי לא לבלבל את הצופים. לאחר ההצלחה המסחררת של הסרט ולקראת יציאת סרט ההמשך, ג’ורג’ לוקאס (George Lucas), יוצר הסרטים, התעקש לשחרר את “מלחמת הכוכבים” מחדש, הפעם עם הכיתוב, וכך המשיך, כשהפרק השני מ-1980 נקרא “פרק 5” והשלישי מ-1983 “פרק 6”, במטרה לרמז שהסיפור מתחיל באמצע, ושקרו דברים גדולים מאד בגלקסיה לאחרונה, שאיננו מודעים להם.

חוזרים להתחלה

הקפיצה קדימה לא הייתה רק גימיק. לוקאס תמיד חלם לחזור אחורה ולספר את הסיפור של ההתרחשויות שקדמו לטרילוגיה שלו, סיפור עלייתו ונפילתו של אנאקין סקייווקר (Anakin Skywalker), אביו של לוק, הסיפור בו מסדר אבירי הג’דיי הוכחד והאימפריה קמה מההריסות.

ב-1999 יצא “פרק 1 – אימת הפאנטום” (The Phantom Menace), והתחיל לא רק טרילוגיה חדשה, אלא יצר בסיס לסאגה. עם שני סרטי המשך, פרק 2 ב-2002 ופרק 3 ב-2005, המעגל הושלם והסאגה של הסקייווקרים, האב והבן, נהייתה זמינה לנו.

מכונת הסרטים של דיסני

הדיעות לגבי עבודתו של לוקאס מאד חלוקות, אם כי ישנה נטיה לזלזל בסרטים המאוחרים יותר. כך או כך, דיסני רכשה מלוקאס את Lucasfilm, חברת ההפקות שלו, ואיתה גם את מותג “מלחמת הכוכבים” הנחשק. ודיסני, כהרגלה, לא תסתפק בפחות מסרט בשנה.

טרילוגיה חדשה הוכרזה, טרילוגיה שתספר את סיפורם של גיבורים חדשים, אך תמשיך את הסאגה של לוקאס כרונולוגית. “פרק 7 – הכוח מתעורר” נולד כתוצאה מזה, והוא המשך ישיר לפרק 6, ומתרחש כ-30 שנים אחריו, כמו במציאות.

אך סאגה כזאת אי אפשר לסיים בשלוש שנים. לכן, בין הפרקים של הטרילוגיה החדשה, החליטה דיסני להוציא סרטי “סיפורי מלחמת הכוכבים” וסרטי “כרוניקה”, סרטים שיעמדו בפני עצמם ויספרו סיפורים שונים מעט.

אז מהו, בעצם, “רוג אחת” (Rogue One)?

כל סרט בסדרת “מלחמת הכוכבים” מתחיל בטקסט מטפס, שמספר את הרקע לסרט שאנו עומדים לצפות בו. בפרק 4, שהוא, להזכירכם, הסרט שיצא ראשון, הופיעו המילים: “במהלך הקרב, מרגלים מורדים הצליחו לגנוב את התכניות הסודיות לנשק האולטימטיבי של האימפריה, כוכב המוות“. המשפט הקצר הזה, שמהווה בסך הכל פיסת רקע לפרק 4, הצית את הדמיון של צוות הסיפור ב-Lucasfilm, וכך נולדה ג’ין ארסו (Jyn Erso), המורדת הצעירה שיוצאת בראש חבורה מפוקפקת להשיג את התכניות של נשק יום-הדין האימתני, זמן קצר לפני אירועי פרק 4.

כוכב המוות
כוכב המוות מתוך “רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים” (תמונה באדיבות פורום פילם)

סדר הצפיה

עכשיו שאתם מבינים יותר טוב את סדר הסרטים, השאלה הגדולה עדיין באוויר – באיזה סדר יש לצפות בהם? התשובה, כמו תמיד, לא חד משמעית.

סדר צפיה אחד שהוא נפוץ והגיוני, אומר לצפות בהם בסדר כרונולוגי. זה אומר לראות את פרקים 1-3, אחר כך את “רוג אחת”, ואז את פרקים 4-7.

מנגד, יש שאומרים שאת הסרטים צריך לראות בסדר בו הם יצאו, שכן זה תואם את החוויה הן של היוצרים, והן של הצופים שצפו בסרטים עם יציאתם, מה שאומר לראות את 4-6, אחר כך את 1-3, ואז את 7 ואת “רוג אחת”. חלק מההגיון הוא גם שטכנולוגיית הקולנוע התפתחה, ולקהל היום יהיה קשה לצפות בסרט מסוף שנות ה-70 אחרי שהוא ראה את הסרטים החדשים יותר, גם אם נעשו לסרטים הישנים עדכונים בצד התמונה.

אך ישנו סדר צפיה נוסף שצובר פופולריות לאחרונה, והוא נקרא “סדר המצ’טה”, על שם הבלוג שהציע את סדר הצפיה המדובר. סדר המצ’טה מציע לראות את פרקים 4 ו-5, לאחר מכן לקפוץ ל-2 ו-3, ולסיים ב-6. הסיבה לכך היא שב-4 ו-5 אנחנו לומדים על הקשר בין לוק לאנאקין, ואז קופצים אחורה וחווים את חייו של אנאקין מקרוב, ולבסוף מסיימים ב-6, עם תום הסאגה.

כמו שוודאי שמתם לב, פרק 1 חסר בהצעה הזאת, מכיוון שלדעת כותב הבלוג ורבים נוספים הוא לא מהותי לסיפורו של אנאקין, ועל כן אפשר ואף עדיף לדלג עליו. את פרק 7 אפשר למקם אחריו בקלות, ו”רוג אחת” לא היה אפילו רעיון בתקופה בה הסדר הזה הומצא. אולי בעתיד הוא ימצא את עצמו בתור הסרט להתחיל ממנו, או לחליפין יוכתר גם כ”לא רלוונטי”, בדומה לפרק 1.

קצה הקרחון

ועכשיו אתם מוכנים לגלקסיה הרחוקה רחוקה! יש לכם את כל האינפורמציה החיונית בשביל להחליט איזה סרטים לראות, איזה לא לראות, למה, ובאיזה סדר. רק שימו לב שיש גם כמה גרסאות לסרטים הישנים, כי ג’ורג’ לוקאס, באובססיביות, חזר ושינה בהם דברים כמה וכמה פעמים. אבל זה כאב ראש לפעם אחרת.

צפיה מהנה, ושהכוח יהיה עמכם!


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים