הסיפור של Evernote כמשל לבעיית כריית מידע המשתמשים באפליקציות

אפליקציית Evernote בסמארטפון וב-Chrome OS אפליקציית Evernote בסמארטפון וב-Chrome OS

החברה שמפעילה את אפליקציית Evernote הפופולרית עבור שמירת תזכורות וניהול אישי נתקלה לאחרונה בדילמה קשה בתחום הגנת הפרטיות של משתמשיה. לאחר שקיבלה החלטה חד צדדית ואף ניסתה להתגמש מאוחר יותר, מחאת המשתמשים גרמה להצטער שבכלל העלתה את הנושא.

הפרשה התחילה בכך ש-Evernote הודיעה חד צדדית באתר שלה כי היא מתכוונת לשנות את הסכם השימוש שלה מול המשתמשים ב-23 בינואר כך שעובדיה יוכלו לקרוא את התוכן ששומרים המשתמשים באפליקציה.

לדבריה, הרחבת הסמכויות הזו נועדה כדי לאסוף מידע על המשתמשים וזאת כדי להזין את אלגוריתם למידת מכונה (Machine Learning) החדש שלה שאמור לשפר את האפליקציה והשירות למשתמשים. “למרות שהמחשבים שלנו עושים עבודה די טובה, לפעמים פשוט אי אפשר להימנע ממידה מועטה של עיון אנושי. זאת כדי לוודא שהכל עובד לפי התכנון“, הסבירו בחברה.

הלחץ מתחיל

לאחר שמשתמשים שלחו מכתבי תלונה ובקשה להבהרת הנושא לחברה, נאלץ מנכ”ל Evernote לכתוב פוסט בעצמו שמסביר מה הולך לקרות. בפוסט הוא הבהיר שלא תהיה כפייה ומשתמשים שלא ירצו לחלוק את המידע האישי שלהם צריכים לסמן זאת באפליקציה. הוא גם הוסיף שמהנדסי הביג דאטה של החברה לא יוכלו לראות ולזהות איזה מידע שייך לאיזה משתמש.

לאחר שהנושא הגיע לדיון בבלוגים ואתרים טכנולוגיים ברשת, החל לחץ מוגבר על החברה. בתגובה עודכן הבלוג בעוד הבהרות: רשימת העובדים המאושרים לבוא במגע עם מידע אישי יוקטן למינימום, יבוצעו תחקירי רקע על עובדים אלו (כדי להקטין סיכוי לניצול פלילי של המידע) וינקטו עוד אמצעי אבטחה להגנה על המידע.

לבסוף, הבינו ב-Evernote שלא יוכלו לצאת טוב מהסיפור הזה ו”נכנעו” לדרישת הקהל. בעדכון נוסף רשמה החברה שלא תבצע שינויים בהסכם השימוש כפי שתכננה. היא כן תכניס לשימוש את אלגוריתם למידת המכונה אבל “אף עובד לא יורשה לקרוא את התוכן” שמוזן אליו (כל עוד משתמש לא התנדב לכך מרצונו).

שיעור ביחסי אפליקציה משתמשים

אמנם החברה אומרת ש”אף עובד לא יורשה לקרוא” אבל המצב החדש לא שונה בהרבה מזה שהיא רצתה להגיע אליו, רק שהיו הרבה התנצלויות בדרך. האלגוריתם עדיין ינתח את תוכן המשתמשים, גם קודם לכן היתה למשתמש אפשרות למנוע את שיתוף המידע (רק שעכשיו זו לא ברירת מחדל).

תחת הסכם השימוש הנוכחי (שלא יוחלף) החברה עדיין תוכל להתיר לעובדיה לקרוא את תוכן הלקוחות. היא יכולה לנצל את הפסקה שמאשרת לעובדי החברה להיחשף לתוכן לצרכי “פתרון בעיות” (Troubleshooting). היא התחייבה בפוסט האחרון למנוע מהעובדים גישה “כחלק מהליך הזה” (פיקוח על האלגוריתם) אבל הקו בין “הליך זה” לבין הליך אחר דק מאוד.

ניתן גם ללמוד משהו ממשבר האמון שעוברת Evernote ובדיעבד מנכ”ל החברה מבין זאת היטב: “פישלנו”, אמר למגזין Fast Company והתייחס לפוסט המקורי שלא היה ברור מספיק ו”ניתן היה לפרש אותו כמדיניות שתעניק לעובדי החברה הזדמנות לקרוא את פתקיות המשתמשים” בעוד שהוא התכוון למידע כללי ובאישורם. יתכן שקצת יותר זהירות ושקיפות מול המשתמשים היה חוסך ל-Evernote את המשבר ואת יחסי הציבור הרעים.

צריך לזכור שגם אם אנו נהנים מהיתרונות של למידת מכונה, יש לכך מחיר מסוים. למידת מכונה מסתמכת על הררי נתונים שנאספו הודות למערכת עיקוב ואיסוף עלינו, המשתמשים. ללא איסוף מידע מאיתנו, לא היו מאגרי מידע שניתן ליישם עליהם למידת מכונה ולהסיק מסקנות שיכולות להטיב עמנו.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים