AMD מכריזה על Vega: מתחרה ראוייה לענק הירוק?

זה לא סוד שעל יצרנית המעבדים והכרטיסים הגרפיים AMD עוברים כעת ימים קשים. כרטיסיה של NVIDIA עוקפים אותה בסיבוב במדדי המכירות ונוכחותה בשוק המעבדים כמעט ולא קיימת. היום היא מכריזה על Vega, ארכיטקטורת הדור הבא של כרטיסי המסך מבית החברה. היא מביאה עימה מגוון שיפורים ויכולות חדשות, שעשויים לעזור לשחקנית האדומה להילחם ביריבתה הירוקה.

בראש הארכיטקטורה עומדת טכנולוגיית הזיכרון HBM2, המציעה שיפורים מרחיקי לכת על פני טכנולוגיית ה-GDDR5 של היריבה וגם על פני הדור הראשון של הטכנולוגייה. HBM2 מציעה נפח זיכרון גדול פי שמונה משל קודמתה בכל שבב וגם פס גישה רחב פי שניים.

חשוב לזכור שגם הדור הקודם של הטכנולוגיה הציג ביצועים גבוהים משמעותית משל טכנולוגיית GDDR המתיישנת. את יכולותיה הגבוהות של הטכנולוגיה ניתן לזקוף לשימוש בזיכרון במבנה תלת מימדי המאפשר לתאי הזיכרון להיות קרובים יותר לליבת הכרטיס וכך לתפוס פחות מקום ולתפקד מהר יותר (HBM2 תופסת 50 אחוז פחות שטח מ-GDDR5).

AMD VEGA

AMD טוענת כי הארכיטקטורה החדשה מסוגלת לבצע מספר רב יותר של פעולות בכל מחזור שעון ובנוסף מתוכננת עבור תדרי שעון גבוהים יותר, שני תחומים עיקריים אשר תורמים לביצועים. הארכיטקטורה החדשה כוללת מצב חישוב יעיל המסוגל לבצע חישובים של שני מספרי 16 ביט עם נקודה עשרונית (Floating point) ביחידת עיבוד אחת של 32 ביט.

מדובר בשיפור עבור תחומים חישוביים דוגמת בינה מלאכותית, למידת מכונה (Machine Learning), כריית ביטקוין או פיצוח סיסמאות, אך סביר להניח כי לא תמצאו כאן יתרונות עבור הגיימר הממוצע שכן רוב המשחקים עושים את החישובים עם מספרי נקודה עשרונית ב-32 ביט.

AMD VEGA

לסיכום, מהי המשמעות של הדור החדש עבור הגיימרים? לא קיבלנו כאן שינויים מרחיקי לכת, וודאי לא כאלו שיצליחו לעמוד בפני הקלפים המנצחים של NVIDIA. טכנולוגיית HBM2 תאפשר ל-AMD לייצר כרטיסים בעלי נפחי זיכרון גבוהים במיוחד (עד 32GB) מה שעשוי להפוך את כרטיסיה לאידיאליים בעיקר עבור שוק עריכת הוידאו.

השינוי העיקרי בדור החדש הוא שכרטיסי סדרת RX500 צפויים להתחרות גם בשוק הגבוה, בעוד שכרטיסי RX400 נלחמו אך ורק בשוק הבינוני מהנמוך והתייחסו אל השוק הגבוה כקרב אבוד מראש. נדמה כי גם סדרת RX500 לא תהווה את הקלף המנצח ש-AMD כה זקוקה לו על מנת להתפתח. הקלף הזה עשוייה להיות ארכיטקטורות Ryzen, שלפי כל השמועות תציע שיפורים מרחיקי לכת על פני קודמתה ועשוייה סוף סוף לחדור במקצת את המונופול הנצחי של אינטל.

דור הכרטיסים החדשים צפוי להגיע אל השוק בקרוב כשהוא מוטמע במגוון כרטיסי מסך מסדרת RX500 של AMD.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים