ביל גייטס: רובוטים שמחליפים עובדים צריכים לשלם מס

ביל גייטס מדבר על מיסוי רובוטים (מקור: אתר qz.com) ביל גייטס מדבר על מיסוי רובוטים (מקור: אתר qz.com)

רובכם כבר שמעתם על “אימת הרובוטים” שעתידים לתפוס את העבודות של רובינו ועלולים ליצור מצב של אבטלה המונית בקרב בני האדם. ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, מציע פיתרון “מסורתי” לבעיה זו: מס מיוחד שיושת על עבודת רובוטים.

בראיון שנתן למגזין Quartz, הסביר גייטס את הרעיון: “כרגע, נגיד שעובד מכניס מעבודתו 50 אלף דולר. הכנסה זו חייבת במס הכנסה, ביטוח לאומי ועוד“. אם העובדים יפוטרו בגלל שרובוט יעיל החליף אותם, הקופה הציבורית, עלות הבריאות והפנסיה יפגעו. לכן אם רובוט מגיע לעסק לבצע את אותה עבודה, הוא מציע “למסות אותו ברמה דומה” כשהוא מתכוון כמובן לחברה שמפעילה אותו ונהנית מיעילותו וחסכנותו.

אם עד היום אלגוריתמים ורובוטים נכנסו לסגמנט תעשייתי אחד בכל תקופה, אנחנו מגיעים לזמנים בהם הרובוטים נכנסים לכל ענפי התעשייה והשירותים במקביל. לדעתו מס רובוטים יכול להאט במידה מסוימת את השילוב של רובוטים ועלינו לנהל את קצב החלפת העובדים. זאת כדי למנוע חוסר איזון משמעותי במערכת החברתית-כלכלית הגלובלית שעלולה להביא לתקופות קשות.

האירופים לא רוצים להישאר מאחור

הדיון בשאלת מיסוי הרובוטים לא הגיע במקרה. לפני ארבעה ימים עלתה הצעה בפרלמנט האירופי שעסקה ברגולציה על רובוטים. בנוסף למסגרת אתית להפעלתם והטלת אחריות במקרה של נזק (גם מכוניות ללא נהג), ההצעה כללה הטלת מס על מפעילי רובוטים. זאת במטרה לממן תמיכה במצטרפים למעגל חסרי העבודה.

הפרלמנט האירופי דחה את ההצעה. בין השאר בלחץ ארגון יצרני הרובוטים שטען בפני הפרלמנט כי הצעת חוק כזו תעצור את פיתוח הרובוטים וייעול התעשייה. אגב, הודעת הפרלמנט המוקדמת ציינה שעל האירופים להחליט בנושא כדי לא להיות “מובלים על ידי מדינה שלישית”. אולי רמז להיגררות של היבשת אחר ארה”ב בנושאים טכנולוגיים בעשור הקודם.

לאמץ את הרובוטים

גייטס מעדיף את הגישה של מיסוי עבודת רובוטים על פני הגבלת אפשרויות העבודה שלהם (אותן תקנות אירופיות שנוגעות למסגרת ההפעלה והפריסה). לדעתו עדיף שאנשים יקבלו את הרובוטים בברכה ויראו את היתרונות שבהם במקום שיראו בהם איום וינסו להגביל את התפתחותם.

הוא גם רואה במס הרובוטים הזדמנות לתיקון. המס יכול לממן הסבה של עובדים לתחומים שבהם אין תחליף למגע אנושי ויש בהם חוסר משמעותי בעובדים טובים: טיפול בקשישים, מורים וכיתות קטנות יותר בבתי ספר, טיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.

ומה דעתכם בנושא? שתפו אותנו בתגובות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים