-פרסומת-

גוצלי של גוגל יציג תמונות באיכות זהה ב-65% מהנפח

| יום ראשון, 19 במרץ 2017, 09:18 | תוכנה ואינטרנט
עוגיות גוצלי

עוגיות גוצלי (תמונה: CC0 / Pixabay)

גוגל ידועה בחיבתה לפורמטים חדשים ושאפתניים לדחיסת מדיה – היא מקדמת פורמטים חדשניים דוגמת WebP לתמונות ו-VP9 לסרטונים, ומפתיעה מדי פעם במגוון ניסויים שאפתניים. התוצר האחרון מבית מעבדות הפיתוח של החברה הוא Guetzli – מקודד JPEG חדש ומתקדם עם תאימות מלאה לאחור.

בהשוואה למקודדים הנפוצים בשוק, Guetzli (עוגייה בגרמנית שוויצרית) מסוגל לדחוס תמונה באיכות זהה לנפח קטן ב-35%, או לחילופין לספק תמונה באיכות גבוהה משמעותית בנפח זהה. בניגוד למרבית הפורמטים החדשים אותם מקדמת גוגל המחייבים שינוי בצד הלקוח, מקודד ה-JPEG החדש מציע תאימות מלאה לאחור לשלל המפענחים והקוראים, כך שניתן להשתמש בו כבר עכשיו בכל רחבי הרשת.

אז איך הוא עושה את זה? כיוון שאלגוריתם הדחיסה הוא עדיין JPEG, המקודד החדש לא באמת יכול לדחוס את אותו המידע בקובץ קטן יותר. במקום זאת, הוא רק גורם לנו לחשוב כך – גוגל רתמה את המידע הרב שברשותה בנוגע לאופן בו מוחותינו מעבדים תמונה, וניצלה אותו באלגוריתם החדש על מנת לשמר פרטים במקומות החשובים.

משמאל לימין: מקור, קידוד libjpeg, וקידוד Guetzli באותו גודל. ההבדל נראה לעין

משמאל לימין: מקור, קידוד libjpeg, וקידוד Guetzli באותו גודל. ההבדל נראה לעין (מקור: Google)

האלגוריתם החדש מתחשב באופן בו המוח פועל ומקדיש מידע רב יותר לאזורים בהם המוח רגיש יותר להיעדר בפרטים. כך, ניתן ליצור תמונה שנראית איכותית יותר, טבעית יותר ופחות מפוקסלת, כשלמעשה אין בה באמת יותר פרטים – פשוט הפרטים שנמצאים נמצאים במקומות החשובים (דוגמת חלקים מורכבים עם ניגודיות גבוהה). החיסרון היחידי של המקודד החדש הוא זמן הריצה הארוך שהוא דורש בשל השימוש באלגוריתמים מתוחכמים ומשוכללים.

תוכלו להתנסות ב-Guetzli כבר עכשיו באמצעות גלישה לפרוייקט ה-GitHub של המקודד (בשלב זה הוא זמין רק דרך כלי לשורת הפקודה (CLI)). כל התמונות בכתבה זו קודדו באמצעות שימוש ב-Guetzli.

מקורות
Google Blog
חדש! מעתה ניתן לקבל עדכונים על כתבות בנושאים שמעניינים אתכם דרך פייסבוק מסנג'ר. נסו בעצמכם:
קריאה נוספת
עוד על הכותב
author-image
עדן גוטליב
תלמיד תיכון במגמה מדעית הנדסית. טכנולוגיה זורמת בעורקיי מגיל 9. מתעניין בעיקר בתחום הסלולר והחומרה, עם פינה חמה בלב למעבדים. כשהידיים שלי לא על המקלדת, הן אוחזות בכידון האופניים (או במחשבון).
סלולרי: OnePlus One | מחשב: Apple Macbook Pro
תגובות לכתבה
  • נדב

    אני לא אוהב דחיסות מידע…
    תנו לי כמה שיותר איכות!
    איך שהיצרן רצה שנראה את התוצר.

    • Android Developer

      אז אתה יכול להשתמש ב WebP במצב של ללא איבוד מידע, או בPNG .
      יש לך בחירה כמפתח מה אתה רוצה למשתמשים.
      דחיסות זה לא בהכרח אומר איבוד מידע. יש דחיסות שלא מאבדת מידע.

    • זה משפט מוזר לאללה, אתה מצלם בפלאפון RAW? אתה יודע מה היתרונות בין קובץ דחוס ללא דחוס?

      • נדב

        כמובן שאם הייתי יכול הייתי מצלם ב-RAW אבל לא נראה לי שיש סמארטפון שמצלם באיכות כזו (אני צודק?).

        אני רק אביא קישור לכתבה שמדברת על פיתוח ישראלי שדוחס וידאו בכ-20 אחוז.
        http://www.geektime.co.il/beamr-raised-4m/
        אם תראה את התמונה שבראש הכתבה לא תבחין בהבדל נראה לעיין בין התוצר שלפני הקידוד ובין זה שלאחריו.
        אך אם תתבונן תוכל להבחין בכך ששפמו של הכלב חסר… (וגם שפרוותו של הכךב הרבה פחות מציאותית.)
        יש כאלה שיגידו שאם אף אחד לא שם לב אז באמת לא צריך.
        אבל אני לא אוהב את זה אני אוהב את המקור.
        לצפות איך שהיצרן התכוון בטווח דינאמי רחב ככל שניתן, עם תצוגה תואמת וכל צבעי הקשת…
        כי עד שאני צופה בסרט אני רוצה לחוות את כל התמונה (תרתי משמע חחח), כי אני לא רואה (בד”כ) סרט פעמיים.

        • Android Developer

          יש פלאפונים שתומכים ב RAW, אבל זה תופס המון.
          התמיכה ב RAW הייתה באנדרואיד מזה כמה גרסאות, והצטרפה לאחרונה גם ב IOS לדעתי.
          בסרט הפורמט שונה מאשר תמונה בודדת. יש אפשרות לדחיסה יותר מיוחדת כי יש פריימים קודמים.
          ודחיסות לא תמיד אומרת שתאבד איכות.

          • נדב

            סתם ככה, אתה יודע איזה פורמט מקורי יש לסרטי קולנוע?
            כאילו, מה הפורמט שמצלמות מצלמות קולנועיות היום?

          • Android Developer

            טכנית אפשר להשתמש במה שרוצים. אבל חיפוש בגוגל מראה את זה:
            http://movies.stackexchange.com/questions/21754/what-format-do-movie-theaters-now-use
            לגבי רזולוציה, נראה לי ש 2K זה די פופולרי בחיפוש, אבל זה רק ניחוש שלי.

          • נדב

            לפי מה שהבנתי צילום קולנועי לא משתמש בשיטת דרגת האיכויות של מצלמות דיגיטליות שהיא:
            HD, Full HD, 2K QHD,4K UHD, 8K SUHD וכדו’
            אלא משצמש בשיטת קוטר עדשה כגון: 35 מ”מ וכדו’
            שאני לא כל כך מבין בזה אם מישהו מבין אני אשמח שירחיב לנו את הידע.
            אני בעצמי צפיתי בסרט בחזרה לעתיד באיכות Full HD שזה סרט שצולם ב-1980 וגם אז היו עדשות 35 מ”מ. (הבנתי שגם ניתן לצפות בו ב-4K חחח מטורף…)

          • Android Developer

            קריאה יותר מעמיקה מראה שיש הרבה רזולוציות וגם דרכים ליצור את התוכן הזה:
            https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Cinema_Package
            עדכנתי את התגובה שלי.

          • Gabriel

            בהקרנת סרטי קולנוע לא משתמשים בדחיסת וידאו אלא דחיסת תמונות.
            בדרך כלל כל שנייה מורכבת מ24 תמונות ברזולוציית 2k או 4k, כאשר התמונה עצמה היא בפורמט jpeg2000 שנלקח מחומר הגלם המקורי.

          • נדב

            מה זאת אומרת?
            המצלמות הקולנועיות לא מצלמות באותה שיטה כמו מצלמות הוידאו?
            הרי איך וידאו נוצר? – המצלמה מרנדרת (לפחות) 24 תמונות בשנייה (המהירות המינימאלית) שהעין יכולה לקלוט בצורה נורמאלית הדומה למציאות וללא קפיצות) אז למה אתה מתכוון שאתה אומר דחיסת וידאו ודחיסת תמונות?
            לא זכיתי להבין דבריך…

          • Gabriel

            וידאו כפי שאמרת זה (בדרך כלל) רצף של 24 תמונות (או פריימים) בשנייה.
            עכשיו איך ה-24 תמונות האלה נוצרות במהלך הניגון, זה יכול להיות במיליון דרכים.
            תבדיל בין מצלמת הקולנוע שמצלמת את הסרט, שבעצם בתהליך הזה לא מבצעת דחיסה אלא מצלמת raw (מה שיש זה מה שנכנס, וזה תופס *המון*), לבין יצירת קובץ שבסופו של דבר אולם הקולנוע מנגן.
            דחיסת וידאו, למשל h.264 ו-h.265 העדכנית יותר, או ה-vp9 שגוגל מקדמת, מגדירה מלא אפשרויות איך לקחת *רצף* של פריימים מהמקור (מה שמצלמת הקולנוע צילמה) ולדחוס את כולן ביחד ככה שכל פריים בניגון יהיה מושפע מפריימים קודמים לו. זה בדרך כלל מה שאתה מוריד מהאינטרנט (קבצי MKV).
            דרך אחרת, זה לא לבצע דחיסת וידאו אלא פריימים. לוקחים את הפריימים המקוריים של מצלמת הקולנוע, ודוחסים פשוט כל פריים בנפרד כתמונה בפניי עצמה. תקני דחיסת תמונה זה לדוגמה jpeg, png, ובמקרה של סרטי קולנוע משתמשים ב-jpeg 2000. ככה הקולנוע מקבל קובץ וידאו ענק (מאות גיגות לסרט) שפשוט מורכב מרצף תמונות. כמו שאתה מצלם בטלפון ומקבל כפלט קובץ jpeg, תחשוב שאתה מצלם בקצב של 24 תמונות בשנייה ומקבל 24 תמונות, זה בערך זה.

          • Lior

            צודק אצלי ה DNG לוקחים הרבה יותר מקום
            אבל לעריכה זה MUST

        • amir1313

          כל טלפון של סמסונג מצלם ב Raw, אם אתה מפעיל את האופצייה…

  • Maor

    יפה כמו בעמק הסיליקון

גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות