הוכרזה: Sony a9 – מצלמה נטולת מראה במהירות על

מצלמה ללא מראה Sony a9 (קרדיט תמונה: Sony) מצלמה ללא מראה Sony a9 (קרדיט תמונה: Sony)

סוני מרעידה את שוק המצלמות נטולות המראה (Mirrorless) ומכריזה על ה-a9 – מלכת השוק החדשה, עם צילום סופר-מהיר וביצועים שצלמי ספורט וטבע יכלו רק לחלום עליהם עד כה.

אחד החסרונות העיקריים במצלמות נטולות מראה (Mirrorless) הוא ביצועיהן הירודים במצבי צילום מהירים (ספורט וטבע), בהשוואה לאחיותיהן בעלות המראה (DSLR). החיסרון נובע מהצורך להסתמך על מערכת מיקוד המוטמעת בחיישן, הנופל באיכותו ובמהירותו ממסך מיקוד ייעודי (המוטמע במצלמות רפלקס). כעת, סוני מנצחת את הסטיגמה ומכריזה על מכונת אקשן משומנת עם ביצועי מיקוד וצילום שמשאירים אבק למצלמות הרפלקס.

ל-a9 החדשה חיישן ברזולוציית 24.2 מגה-פיקסל, המגיע היישר מחטיבת החיישנים של החברה ומיוצר בטכנולוגיית Stacked CMOS. מדובר בחיישן ה-Full Frame הראשון המיוצר בטכנולוגייה זו, שעד כה נשמרה לחיישנים קטנים יותר במצלמות קומפקטיות ובסמארטפונים. הטכנולוגיה המהפכנית מרכיבה את החיישן במספר שכבות זו מעל זו ובכך מגדילה את השטח הרגיש לאור, משפרת את ביצועי החיישן ומורידה את זמן הקריאה שלו. לחיישן טווח רגישות שנע בין ISO100-51,200.

על החיישן המתקדם הוטמעה מערכת המיקוד המשוכללת ביותר בעולם – 693 נקודות מיקוד מסוג זיהוי פאזה, המכסות 93 אחוזים משטחו של החיישן. מערכת מיקוד זריזה ומדוייקת מהווה את החלק החשוב ביותר בצילומי ספורט וטבע, בהם נדרש מיקוד אמין ומדוייק בעצמים הזזים במהירות. סוני ללא ספק הוציאה את התותחים הכבדים שלה, והטמיעה בחיישן כמות נקודות מיקוד עצומה שתאפשר למצלמה לרתום את כולן על מנת להשיג מיקוד אופטימלי בזמן הקצר ביותר.

זמן הקריאה הקצר של החיישן המהפכני מאפשר למצלמה לצלם בקצב שטרם נראה כדוגמתו – 20 תמונות בשנייה ברזולוציה מלאה. זיכרון המטמון במצלמה מאחסן עד 241 תמונות ברזולוציה זו, לפני שקצב הצילום מוכתב בידי קצב הכתיבה של כרטיס הזיכרון. בצילום הרציף לא תקבלו רק 20 תמונות מרהיבות בשנייה, אלא גם מיקוד בקצב 60 פריימים בשנייה ועינית אלקטרונית בקצב 60 פריימים בשנייה שלא נכבית ולו לרגע אחד.

מצלמה ללא מראה Sony a9 (קרדיט תמונה: Sony)
מצלמה ללא מראה Sony a9 (קרדיט תמונה: Sony)

קצב הצילום הגבוה נזקף לזכות מהירות הקריאה הנמוכה של החיישן – המצלמה עושה שימוש בתריס אלקטרוני ולא בתריס מכני. תריס מכני חושף את החיישן ומכסה אותו, והקריאה נעשית לאחר שהחיישן כוסה. מדובר בפגיעה רצינית במהירות, גם בשל הצורך לקרוא את החיישן לאחר תום הצילום וגם בשל מגבלת מהירות פיזית של תנועת התריס (מה שהוביל לקצב מירבי בשוק של כ-14 תמונות בשנייה).

תריס אלקטרוני סורק את החיישן שורה אחר שורה במהלך הצילום, ובכך מתחמק ממגבלות המהירות של התריס המכני. החיסרון העיקרי של התריס האלקטרוני הוא אפקט ידוע לשמצה שזכה לשם תריס מתגלגל (Rolling Shutter) – כיוון שהחיישן נקרא לאורך זמן, כל שורה נסרקת בזמן מעט שונה ונוצרים עיוותים בתמונה אצל עצמים הזזים במהירות.

זמן הקריאה הנמוך של החיישן החדש של סוני מצמצם את אפקט התריס המתגלגל ומאפשר להשתמש בתריס האלקטרוני בתור התריס הראשי – זמן החשיפה המינימלי שלו עומד על 1/32,000 שניות. במצלמה משולב גם תריס מכני (הנחוץ אך ורק לצורך שימוש בפלאש), אך השימוש המועט בו יבטיח כי לא יכתיב את אורך החיים של המצלמה. קצב סינכרון הפלאש של התריס המכני עומד על 1/250 שניות. המצלמה מציעה כמובן צילום סרטונים ברזולוציית 4K, המופקים תוך שימוש מקריאת וידאו ברזולוציית 6K ליצירת סרטונים איכותיים במיוחד.

מצלמה ללא מראה Sony a9 (קרדיט תמונה: Sony)
מצלמה ללא מראה Sony a9 (קרדיט תמונה: Sony)

לעינית ה-OLED האלקטרונית 960 פיקסלים לגובה ו-1,280 פיקסלים לרוחב, ובמצב רגיל פועלת ב-120 פריימים בשנייה עם השהייה נמוכה במיוחד. על מנת להמתיק עוד יותר את החבילה, סוני שילבה בחיישן מערכת ייצוב אופטי הפועלת בחמישה צירים. המצלמה תומכת בשני כרטיסי SD בתקן UHS-II מהיר ומציעה כמובן קישוריות Wi-Fi ו-Bluetooth.

המצלמה החדשה תוצע לרכישה בארה”ב ובקנדה בחודש מאי בעבור 4,500 דולר, הם כ-16,500 שקלים חדשים. היא צפויה להגיע לישראל זמן קצר לאחר מכן.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים