גאדג’טי מסקר: Google Nexus 7 – חווית אנדרואיד נקייה גם במסך גדול

Nexus 7 הוא הנסיון הראשון של גוגל לקחת דרך עצמאית במטרה לדחוף את שירותי הרשת שלה שיביאו לה בתמורה עוד מידע עליכם, כזה בו תוכל להשתמש כדי להיטיב את התאמת הפרסומות ובכך להשיא את רווחיה. את הטאבלט החדש בחרה גוגל למכור במחיר $199 הדומה לזה של טאבלט 7 אינץ’ אחר, הקינדל פייר מבית אמאזון שנחל הצלחה עבור קמעונאית הרשת הגדולה ואשר גרסתו השניה עתידה להגיע כבר השבוע ביום חמישי. הנקסוס 7 עצמו הצליח לחולל מהפך לא קטן כאשר זמן קצר לאחר שהחל להימכר במכירה המוקדמת, דיווחה גוגל כי הטאבלט הספיק לאזול מן המדפים הוירטואלים. בשבוע שעבר החלה גוגל למכור את הנקסוס 7 גם במדינות מסויימות באירופה דרך אתר Google Play.

לקראת הגעתו הצפויה של הנקסוס 7 ביצעתי תרגולים מידי יום ובמשך כשבועיים כדי לשמור על איפוק. עשיתי זאת כדי שברגע האמת אוכל למנוע מעצמי לקרוע את הקופסא בכח ולשלוף משם כבר את הטאבלט הראשון שלי. אחרי שצפיתי בסרטונים רבים בהם הוצגו כשלונות תהומיים בעת נסיון פתיחת הקופסה של המכשיר, כנראה והייתי מוכן למדי ועל כן הפתיחה עברה בקלות ותוך כ-4 שניות המכשיר כבר היה בידי.

לצורך הבדיקה של הנקסוס ומאחר ומעולם לא אחזתי בידיי טאבלט כלשהו החלטתי להשאיל מאבי את האייפד 3 שלו כדי שאוכל לבצע השוואות אל מול הנקסוס ולהחליט אם עשיתי את ההחלטה הנכונה במעבר למכשיר שאינו מבוסס מערכת ההפעלה של אפל. רק כדי להבהיר, אני חסיד של מערכות אפל כבר כ-4 שנים, כך שהמכשיר מבוסס האנדרואיד הוא חוויה חדשה לחלוטין עבורי.

מה בקופסה?

בעוד היא מרשימה למדי בעיצובה, הקופסה של הנקסוס 7 אינה מכילה יותר מידי פריטים, מה שמעיד ככל הנראה על מחירו הזול יחסית של המכשיר ועל רצונה של גוגל לחסוך איפה שרק אפשר כדי לאפשר תגית מחיר כה נמוכה. בחבילה נמצאו הפריטים הבאים:

– טאבלט Nexus 7
– כבל MicroUSB זכר ל-USB זכר המשמש כחיבור למחשב
– מתאם USB נקבה ל-AC אמריקאי (עבורו הייתי צריך לרכוש מתאם לשקע הישראלי)
– ספרון הנחיות וספרון אחריות למכשיר

העיצוב, התחושה והחוויה הראשונית

למרות שמדובר במכשיר זול באופן יחסי, עיצובו דווקא מעיד על יוקרתיות. המשטח דמוי העור בגב המכשיר נראה נהדר ומוסיף הרבה לחזות המכשיר והן לתחושתו בכף היד ולכך מוסיף המשקל הקל למדי של המכשיר העומד על 340 גרם בלבד, משקל נמוך מספיק כדי לאוחזו ביד אחת מבלי להתעייף יתר על המידה בעת קריאה ממושכת, צפיה בוידאו או משחקים. מסך הנקסוס נבנה על ידי חברת Corning, יצרנית זכוכית ה-Gorilla Glass למכשירים ניידים ותצוגת ה-HD ברזולוציה העומדת על 1280X800 מספקת תמונה חדה ומרשימה בעת צפיה בתמונות, קטעי וידאו ובמשחקים.

בחלקו האחורי התחתחון של הנקסוס 7 ניתן למצוא רמקול המתפרס לרוחבו של המכשיר ובתחתית ישנו חיבור לכבל MicroUSB אשר לשמאלו החיבור לאוזניות. בקדמת המכשיר, בחלקו העליון נמצאת מצלמה 1.2 מגה-פיקסלים ובצדו הימני כפתורי ווליום וכפתור להדלקה וכיבוי שרבים מתקשים במציאתו.

כשהדלקתי את הנקסוס 7 התבקשתי מיד להתחבר לרשת אלחוטית, מאוד הגיוני מאחר ואין ממש טעם במכשיר ללא גישה לאינטרנט אלא אם כן הזנתם בו מראש מוסיקה, קטעי וידאו, ספרים וקבצים אחרים דרך המחשב ובכל אופן, בעידן שלנו, מכשיר שכזה ללא חיבור לאינטרנט יהיה שמיש יותר כמחבט בייסבול מיניאטורי מאשר כטאבלט. הבקשה השניה הייתה הזנת פרטי חשבון הגוגל שלי וכאן קורה הקסם האמיתי ואחד היתרונות המשמעותיים ביותר של מכשירי האנדרויד לטעמי. ברגע שהתחברתי לחשבון שלי בגוגל, הכל היה לפתע זמין: הדואר האלקטרוני, אנשי הקשר, רשימות המועדפים, מסמכים וכל המוסיקה משירות הגוגל מיוזיק ובקיצור – הרגשתי ממש בבית. אם אתם משתמשים בשירותים השונים של גוגל בדרך קבע, תרגישו ממש בבית מהרגע הראשון וזאת מבלי לתפוס מקום על המכשיר. גוגל עשתה עבודה מצויינת עם שירותי הענן שלה ועם הנקסוס 7 אני סוף סוף מרגיש את התוצאות של נאמנותי לשירותי גוגל השונים על בשרי.

מה בחומרה?

Nexus 7 מתהדר במסך HD בגודל 7 אינץ’ וברזולוציה של 1280X800 המספק 216ppi (נקודות לאינץ’) ויחד עם פלטפורמת ה-Tegra 3 בעלת המעבד מרובע הליבה מסוג, המאיץ הגרפי העצמתי וזיכרון RAM בנפח 1GB מציג יכולות מרשימות ביותר. מאחר ולא הספיקו לי משחקים כמו Angry Birds כדי לבחון לעומק את יכולותיו של המעבד הגרפי, החלטתי לנסות משהו כבד יותר ולשם כך בחנתי את המשחק החדש שנוצר בעקבות הסרט האחרון בסדרת באטמן, האביר האפל. נוכחתי לגלות תזוזה מהירה כמו גם חדות תמונה מרשימה אפילו בפרטים הקטנים, ממש כמו שהבטיחו בעת הצגת ה-Nexus 7 באירוע המפתחים של גוגל. הבעיה היחידה שנתקלתי בה היא בעת ההרצה הראשונית של המשחק שמקרטעת משהו וכך גם בעת כל פתיחה חדשה של המשחק, אך אחרי מספר שניות העניין מסתדר ולא חזר לאחר חצי שעת משחק לערך. אינני יודע אם הייתה זו בעיה ייחודית לנקסוס או שמא היא חוזרת גם בטאבלטים אחרים, אך מה שבטוח הוא שגם במחשב הביתי יצא לי לחזות בתופעה זו פעמים רבות, לכן אינני מתרגש ממנה במיוחד.

ל-Nexus 7 מצלמה אחת בלבד, בקדמת המכשיר, ברזולוציה של 1.2 מגה פיקסל. לא מצלמה איכותית במיוחד, אך מספיקה בהחלט לצילומים פשוטים ושיחות וידאו. הנקסוס לא מגיע עם אפליקציה מיוחדת למצלמה, אך זו תיכנס לשימוש במידה ותפעילו אפליקציה צד שלישי עם יכולות וידאו כמו סקייפ למשל. ניתן להוריד גם אפליקציית מצלמה אם תחפצו בכך. Nexus 7 מגיע גם עם תמיכה בבלוטות’ ו-GPS. הבלוטות’ נבדק ועובד מצויין עם המקלדת של לוג’יטק לאייפד ואפילו מתחבר אליה מהר יותר מהאייפד, אם כי כפתורים ייעודיים לאייפד אינם מתפקדים מן הסתם.

לגבי סוללת ה-4,325mAh של Nexus 7 מציינים באתר של גוגל כי היא מספקת עד 300 שעות במצב המתנה, 9 שעות בניגון וידאו ב-HD ו-10 שעות גלישה או קריאת ספרים. בפועל, לאחר שימוש כבד בגלישה החזיקה הסוללה כמעט יומיים ובבדיקה נפרדת ולאחר כחצי שעת משחק באביר האפל (משחק כבד) ירדה הסוללה לכ-60% לאחר טעינה מלאה. עבור השימוש היומיומי בנקסוס הסוללה בהחלט ממשיכה להחזיק מעמד גם מס’ ימים (בשימוש סביר של כשעה-שעתיים ביום). הנקסוס מגיע עם תמיכה ב-NFC, להעברת מידע בין מכשיר למכשיר ומה שעתיד לאפשר מערכת תשלומים באמצעות מכשירים ניידים. ה-NFC בהחלט מרשים ביכולותיו ובבדיקה אל מול מכשירים תומכי NFC אחרים הצליח להעביר תמונות באופן מיידי ממכשיר למכשיר.

הטענת המכשיר באמצעות כבל USB דרך המחשב איטית באופן משמעותי מההטענה דרך כבל החשמל המסופק, אך מה שהטריד אותי יותר היה אי האפשרות להטעין את המכשיר עם מחבר USB לחשמל אחר פרט לזה שסופק עם הנקסוס 7. כאשר חיברתי כבל USB אחר למתאם החשמל שהגיע עם הנקסוס 7, הטעינה הרגישה איטית מעט יותר מאשר עם הציוד המקורי ויש לציין שניסיתי בתקופה מאז הגיע לידי המכשיר 7 מחברים שונים לחשמל ואף אחד מהם לא עבד – עושה רושם כי אם רוצים להטעין את המכשיר ישירות מהחשמל הביתי, אסור בתכלית האיסור לאבד את המחבר שהגיע עם הנקסוס 7.

מערכת ההפעלה Jelly Bean

מאחר ולא השתמשתי במכשירים מבוססי אנדרואיד בעבר, לא אוכל להשוות את גרסה 4.1 או פשוט Jelly Bean לגרסאות הקודמות, אבל אני בהחלט יכול להגיד כי היא מאוד נוחה ומובנת לשימוש. כאשר לקחתי לידי את Galaxy S III עם מערכת ההפעלה Ice-Cream Sandwich הבחנתי כי היא מעט מסורבלת יותר לתפעול אל מול Jelly Bean שעל גבי נקסוס 7. האפליקציות עולות ממש מהר, אמנם האייפד דווקא הפגין ביצועים טובים יותר בפתיחה ראשונית של אפליקציות, אך במעבר בין אפליקציות הרצות ברקע היתרון הולך דווקא למערכת האנדרואיד, ככל הנראה בשל האפקטים בהם משתמשת אפל במעבר בין אפליקציות.

הנקסוס מגיע יחד עם מספר אפליקציות מובנות של גוגל כמו ג’ימייל, דפדפן כרום, חנות האפליקציות Play Store, יוטיוב, Google Currents, Talk, Google Plus ואפליקציית מפות.

התוספת המעניינת ביותר שמגיעה לאנדרואיד עם ה-Jelly Bean היא Google Now – שירות המאפשר את למידת המשתמש לפי פעולותיו לאורך זמן. Google Now מאפשרת לשאול שאלות בשפה רגילה, בדומה לסירי, ותספק תשובות ולאו דווקא תוצאות חיפוש בגוגל. השירות ילמד את החיפושים ויאפשר הצגת מידע רלוונטי בהתאם. אם אתם נוסעים כל יום לעבודה או ללימודים בשעות קבועות, המערכת תוכל ללמוד זאת ולהציע נתיבים אופטימליים בשעות המתאימות, היא תוכל להציג מסעדות שאתם אוהבים במיוחד אם אתם בקרבת מקום ואפילו מנות שאתם אוהבים במסעדה עצמה. קצת מפחיד לחשוב על זה, אבל כל חיפוש שתערכו ישמש את המערכת ללמוד עוד ועוד עליכם כדי להציע לכם עדכונים באותם נושאים בזמן המתאים.

Google Now זמינה להפעלה מכל מקום. במסך הבית היא זמינה דרך שורת החיפוש בראש המסך, במסך הנעילה ניתן לגרור את האצבע מעלה להפעלה ישירה של השירות ובכל מקום אחרי ניתן להגיע ל-Google Now ע”י גרירה מעלה מתחתית המסך.

בפועל, הזיהוי הקולי בעברית עובד טוב מאוד, אבל ההוראות בעברית כמעט ולא הניבו עבורי תשובות חד משמעיות, אלא תוצאות חיפוש פשוטות בגוגל. באנגלית לעומת זאת, עובד Google Now טוב מאוד, על אף המבטא הישראלי שלי, והצליח לספק תשובות ולבצע פעולות רבות. הצלחתי לבצע ניווטים, לשלוח לעצמי תזכורות, לקבוע התראות, לשלוח אימיילים וללמוד קצת על דווין וייד ונטלי פורטמן ואפילו למדתי מה היא המסעדה הכי טובה בניו-יורק, למרות שאינני מסכים עם התוצאה ולדאבוני גם בת”א לא מבינה יותר מידי Google Now והיא לקחה אותי לאכול במלון הילטון בת”א ולא סיפקה אפשרויות נוספות. Google Now אף זיהתה פקודות ליצירת שיחות ושליחת הודעות טקסט אם כי הדבר אינו אפשרי על הנקסוס 7, כך שפעולות אלו נדחו על הסף.

בהשוואה לסירי הרגשתי הייתה כי הזיהוי הקולי של גוגל עובד טוב יותר עם המבטא הישראלי. נתתי למס’ לא מבוטל של אנשים להכתיב פקודות קוליות לסירי ולנקסוס 7 גם יחד וברוב המוחלט של הנסיונות עבור כל הבודקים, זיהתה גוגל את הנאמר בדיוק הקרוב ל-100%, בעוד סירי לרוב התבלבלה ולא הבינה מה רוצים ממנה. בנוסף, ברוב השאלות שנשאלו, סיפק הנקסוס 7 תשובות אמיתיות לשאלות בעוד סירי לרוב הציעה תוצאות חיפוש.

בסה”כ, הפוטנציאל של השירות הוא די מדהים, על אף האכזבה מהכישלון שלי להפעילו בעברית בצורה מספקת.

תוספת חשובה באנדרואיד 4.1 Jelly Bean, ואולי החשובה מכולן, מכונה “Project Butter” (“פרויקט חמאה” בתרגום חופשי). למה חמאה? גוגל רצתה שמערכת ההפעלה אנדרואיד תרוץ חלק מאי-פעם וכך באמת המצב ב-Nexus 7. ניתן להרגיש באופן משמעותי את קצב הרענון של 60 פריימים-לשנייה בכל אספקט של ממשק המשתמש. המעברונים והאנימציות חלקות מאי-פעם והלאגים הקטנים והמעצבנים שהיו מדכאים אתכם למרות מעבד המרובע-ליבה העצמתי במכשיר חוזרים לעיתים נדירות. (נכתב על ידי אוהד צדוק, משתמש ותיק במערכת ההפעלה אנדרואיד שהתנסה עם אותו המכשיר שנבדק)

מול האייפד

גודל המסך של הנקסוס בהחלט מספק. אנו כמובן נעדיף תמיד את המסך הגדול יותר אך זה בא במחיר גבוה יותר של האייפד, משקל כבד באופן משמעותי וחוסר נוחות בעת אחיזה של המכשיר ובעיקר לזמן ממושך. את Nexus 7 ניתן להחזיק בקלות ביד אחת והעבודה קלה עוד יותר בשל הכיסוי המחוספס בגבו של המכשיר המאפשר אחיזה נוחה יותר. האייפד, בנוסף למשקלו הכבד, נוטה להחליק מהיד ולא לספק אחיזה מיטבית.

איכות מסך הרטינה של האייפד מתעלה על זו של הנקסוס 7, אך לשמחתי הרבה גיליתי כי גם הנקסוס לא פרייאר ומציג תמונות, וידאו וטקסט באיכות גבוהה מאוד הודות למסך ה-IPS עם 216ppi (נקודות לאינץ’).

מהירות החיבור לרשת עושה רושם יחסית איטי על האייפד. קטעי וידאו רבים שניסיתי עלו בזריזות על הנקסוס 7 וניגנו ללא עצירות בעוד באייפד לקח לקטעי וידאו הרבה מאוד זמן להיטען ולעיתים קרובות גם להיתקע באמצע. אינני יודע מה עשו אסוס וגוגל בנקסוס 7 בנוגע לחיבור ה-WiFi, אבל זה עובד ממש טוב. בדקתי את העניין והנקסוס בהחלט מתעלה על האייפד גם בהעלאת דפי אינטרנט. ערכתי את הבדיקה באמצעות דפדפן כרום בשני המכשירים, אך כדי להיות בטוח, ניסיתי גם את הספארי באייפד, שאמור להיות מהיר יותר, אל מול הכרום בנקסוס 7 והנקסוס ניצח גם בבדיקה זו על מספר אתרים בישראל ובחו”ל.

הדבר שהיה חסר לי בנקסוס 7 הוא הכפתור העגול שמאפיין את ה-iDevices של אפל – כפתור ממש נוח להפעלה של המכשיר, בעוד בנקסוס 7 צריך להושיט כל פעם יד לצדו הימני העליון לשם הדלקתו. אינני יודע איך מסתדרים בעלי הקינדל פייר, להם אין אפילו את המצלמה שתסמן להם מהו חלקו העליון של המכשיר, מספר פעמים החזקתי את המכשיר הפוך ולא הצלחתי למצוא את כפתור ההדלקה בשל כך ובפייר המצב בטח יותר גרוע. כשנכנסים לתוך המכשיר, הכפתור של האייפד דווקא מעיק יותר ולוקח מעט יותר זמן לבצע את המעבר בין אפליקציות באמצעותו בשל הצורך בלחיצה הכפולה שלעיתים אף עשויה להתפספס ולשלוח אותנו חזרה למסך הבית, זאת לעומת  הדרך הנוחה בה מציגה אנדרואיד בגרסת Jelly Bean את המעבר בין האפליקציות ע”י כפתור וירטואלי ייעודי הזמין בכל עת ופותח בלחיצה פשוטה את רשימת האפליקציות האחרונות במסכי Preview ולא רק ע”י הצגת סמל האפליקציה. בכל אופן, הייתי מעדיף את התצורה של כפתור פיזי על הנקסוס 7 לפחות בשביל הדלקת המכשיר שמובילה כל פעם מחדש לחיפוש אחר כפתור ההדלקה המיוחל גם לאחר חודש בשימוש יומיומי.

דיווחים מהרשת על ליקויים במכשיר הנקסוס 7

יצא לי לקרוא לא מעט דיווחים על בעיות שהיו לאנשים עם הנקסוס 7 כאשר השניים העיקריים דיברו על הדבקה לא טובה של המסך ואיכות ירודה של התצוגה על המכשיר. ניסיתי בכח למצוא בעיה בתצוגה ולא הצלחתי להבין על מה מדברים, תצוגה איכותית ביותר הן לוידאו, לטקסט ולתמונות. לגבי ההדבקה אני יכול, לצערי, לאשר שמצדו השמאלי התחתון של המכשיר אכן ישנה נקודה בה מרגישים שהמסך לא הודבק היטב. כנראה לא משהו שהייתי מייחס לו יותר מידי חשיבות לולא הייתי קורא על כך באינטרנט, אך בהחלט מאכזב. עם זאת, לא ראיתי שום השפעה על תצוגת המסך ופרט לידיעה כי יש בדבר התרשלות של גוגל ואסוס בפרטים הקטנים, אין לי יותר מידי תלונות על כך.

סיכום

לאלו מכם שמעולם לא יצא להשתמש במכשיר עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, אני בטוח שכמוני תופתעו לטובה. המכשיר מאוד אינטואיטיבי וקל לתפעול בעיקר לאלו מכם שמתשמשים בשירותיה האחרים של גוגל שישתלבו מצויין במערכת ההפעלה. הנקסוס זריז במיוחד ומריץ אפליקציות, דפי אינטרנט, וידאו ומשחקים במהירות ובאיכות חסרת פשרות.

מחיר זול יחסית לטאבלט עם החומרה המצויינת הנכללת בו ושירותי הענן בהחלט מייתרים את הצורך באחסון בנפח גבוה במידה וגם אתם, כמוני, משתמשים בהם בכל פן אפשרי. גודל המסך בהחלט מספק לקריאת ספרים ואתרי אינטרנט ומהווה שדרוג מהקינדל טאצ’ ששוכב בינתיים במגירה ומהבהב בסובלות כבר חודש עד שאחליט להטעין אותו. תפעול המכשיר לא ניתן להיעשות ביד אחת, אך בשל גודלו ומשקלו הקל (כ-340 גרם), ניתן לאחוז אותו ביד אחת ולבצע פעולות עם השניה, מה שלא ניתן לעשות בנוחות עם האייפד הגדול והכבד יותר.

מה אהבנו?

  • מחיר
  • נוח וקל לאחיזה
  • חיי סוללה מרשימים למדי
  • חומרה חזקה מספקת ביצועים מרשימים
  • Google Now באנגלית
  • אינטגרציה לשירותי גוגל
  • תצוגת מסך ב-HD

מה לא?

  • מיקום כפתור הדלקת\כיבוי המכשיר קשה למציאה
  • הדבקה לקויה בצדו של המכשיר
  • הטענה לא אופטימאלית עם ציוד שלא הגיע עם המכשיר

Google Nexus 7 | ציון: 9

מחיר מחירון גרסת 8 ג’יגה-בייט: 199 דולר | מחיר התחלתי בישראל: 2,299 ש”ח


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים