החל מאתמול: תקנות חדשות בשוק הסלולר בישראל
נכתב ע"י שלומי טורג'מן ב-02.01.11, 16:01 | גאדג'טי, מפעילות סלולר, מקומי, סלולר
במהלך השנים האחרונות העביר משרד התקשורת מספר חוקים ותקנות שיקלו על הצרכן את ההתמודדות מול החוזים הדרקוניים של חברות הסלולר. זה התחיל בדצמבר 2007 עם כניסתה לתוקף של רפורמת ניידות המספרים, המאפשרת לנו לעבור מחברה לחברה מבלי לאבד את מספר הטלפון שלנו, המשיך בנובמבר 2009 עם התיקון לרישיונות חברות הסלולר שמאפשר לנו לרכוש מכשיר בחברה אחת ולהמשיך לקבל עליו את מלוא הזיכויים והשירותים במעבר לחברה אחרת. כעת, לאחר אישור הכנסת לתיקון חוק ההסדרים 2011/12, תיכנסנה לתוקף לא פחות מ-16 תקנות חדשות שתעצמנה את התחרות בין חברות הסלולר ותקלנה עד מאד על הצרכן. דעו את זכויותיכם!
הכנסתן לתוקף של 16 התקנות החדשות תיעשה בהדרגה ותסתיים במארס 2011, כאשר חלקן תיכנסנה לתוקף החל מהיום, ללקוחות חדשים וקיימים כאחד. העיקריות שבהן:
החל מה-1 בינואר 2011, ייאסר על חברות הסלולר:
- לנעול את מכשיריהן לפעולה עם כרטיס ה-SIM של החברה בלבד, כך שמעתה כל מכשיר חדש יימכר במצב SimFree. לקוחות קיימים שמכשיריהם נעולים, יוכלו לגשת למרכז השירות הקרוב לביתם ולדרוש את ביטול נעילת המכשיר ללא תשלום.
. - לחסום או להגביל יישומים ותכונות המגיעים בצורה מובנית במכשיר או ממקור צד שלישי (אפליקציות הניתנות להורדה). פירוש הדבר הוא כי חברות הסלולר לא תוכלנה להכריח אתכם, לדוגמא, להשתמש דווקא בשירות ה-GPS או שיחות הוידאו שלהן, כפי שעשתה סלקום, לטענת משרד התקשורת, בתחילת 2010. לקוחות שבמכשירם נחסם או הוגבל שירות מסוים, רשאים לדרוש את ביטול ההגבלה ללא תשלום.
. - לתעדף אינטרס עסקי באמצעות "הוזלת" מחירים. עד כמה נשמע לכם מוכר שגלישה בפורטל הסלולרי זולה יותר מגלישה "רגילה" באינטרנט? לא עוד. חברות הסלולר תידרשנה מעתה להעניק תעריף אחיד לכל שירות – בין אם חיצוני או פנימי של הרשת, תחת פיקוח ישיר של משרד התקשורת.
בנוסף, החל מהיום, בהוראה ישירה של שר התקשורת משה כחלון מספטמבר 2010, יופחתו דמי הקישוריות בסלולר: המחיר לדקת שיחה מתווכת יעמוד מעתה על 7.22 אג' במקום 28 אג'. כך גם בשליחת הודעות SMS: רק 0.18 אג' במקום 2.84 אג'. עד 2014, צפויה העלות לדקת שיחה לרדת עד 5.55 אגורות ושליחת הודעת SMS עד 0.13 אגורות. המחירים אינם כוללים מע"מ.
לקוחות שנמצאים כעת בתכנית בה התעריפים ידועים מראש, צריכים ללא ספק לבחון שוב את כדאיות הימצאותם בה. החל מהחודש הבא כבר לא יהיה כואב כל-כך בכיס לעזוב תכנית תעריפים, או בכלל את חברת הסלולר.
החל מה-1 בפברואר 2011, ייאסר על חברות הסלולר:
לפרוע מיידית את חובותיו של לקוח עבר. עד היום, כל לקוח שרכש מכשיר מחברת הסלולר ולאחר מכן החליט לעזוב את החברה לטובת אחרת, נדרש לשלם את יתרת חובותיו על המכשיר בתשלום אחד, עד חודש לאחר מועד עזיבתו. כעת, יוכל הלקוח לבחור בעצמו כיצד לעשות זאת: בין אם בתשלום אחד או בהמשך התשלומים, כפי שהיה עושה לו היה נשאר לקוח החברה.
.- לקבוע שרירותית את קנס היציאה ללקוח עבר, שלרוב מגיע לסכום של אלפי שקלים, בתלות בכמות המכשירים, בגובה הממוצע של החשבון החודשי ובכמות החודשים שנותרו להסכם ההתקשרות. כעת, יהיה קנס היציאה ידוע מראש, ואף יחושב ויופיע מחדש בכל חשבונית חודשית שתגיע לבית הלקוח. כך יחושב הקנס: 8% מהחשבון החודשי הממוצע כפול מספר החודשים שנותרו להתקשרות. ניקח לדוגמא לקוח שהתחייב בדצמבר 2010 ל-18 חודשים, ומדבר בממוצע בחודש בסכום של 120 שקלים, במידה וירצה לעזוב את החברה בפברואר 2011, יישארו להסכם ההתקשרות שלו 16 חודשים, וקנס היציאה יעמוד על 154 שקלים בלבד.
החל מה-1 במארס 2011, ייאסר על חברות הסלולר:
- להגביל לרשותן בלבד את האנטנות הסלולאריות שהתקינו במהלך השנים, ויהיה עליהן לחלוק אותן עם החברות הקטנות יותר. כך תתאפשר כניסה מהירה יותר לשוק של חברות קטנות יותר כמו מירס, ושתיים נוספות שתזכינה במכרז שיערוך משרד התקשורת בפברואר. שתי החברות שתחלוקנה את האנטנות תחתומנה על הסדר משותף שיוגש לאישור משרד התקשורת.
. - לגבות תוספת תשלום ללא 3 הודעות מראש לפני חריגה מתכנית תעריפים. מה שהיה מקובל עד היום הוא הודעת SMS מטעם החברה כאשל אזלה כמות הדקות, ה-SMS או נפח הגלישה שניתנו במסגרת תכנית תעריפים ידועה מראש. כעת, תחויב כל חברת סלולר להודיע ללקוח מה מצבו כאשר הוא מגיע ל-50%, 75% ו-95% מכלל חבילת התעריפים שלו.
. - לגבות תשלום על שירותים שהלקוח אינו מעוניין בהם. בעת חתימת החוזה עם חברת הסלולר, תינתן ללקוח האפשרות לבחור לאילו שירותים חשבונו יהיה פתוח מיד עם הצטרפותו. כך, למשל, יוכל כל לקוח חדש לבחור שלא לאפשר לחשבונו חבילת גלישה או השתתפות בשירותי חוץ הדורשים שליחת SMS (בדיחות, אסטרולוגיה, חידונים וכו'). טרם ידוע כיצד תמומש הרפורמה עבור לקוחות קיימים.
תקנות נוספות שתיכנסנה לתוקף עד מארס 2011 הן חוזה התקשרות תמציתי שייכתב על דף אחד לכל היותר; זיכויים כספיים מחברות הסלולר יוכלו להתקבל אצל הלקוח, אם ידרוש, בכסף שיופקד לחשבון ולאו דווקא בהטבות כאלו ואחרות; מחיקת כל פרטי ההתקשרות עם לקוח עבר עד 30 יום מאז עזיבתו את החברה, על מנת למנוע תשלומי פתע או מתן הצעות התקשרות מחדש.
עוד על הכותב:
בעל תואר הנדסאי אלקטרוניקה ומחשבים ובעל ידע נרחב בפיתוח WEB, בתכנון ובאבטחת מערכות מידע. עד 2010 ניהל במשך כ-6 שנים את קהילות Gamer, ואף שימש ככתב בנושא משחקי מחשב. סלולרי: HTC Desire HD טאבלט: Apple iPad 2, Samsung Galaxy Tab 10.1 עקבו אחריי בפייסבוק: |
כתבות נוספות:
|













לכתבה "החל מאתמול: תקנות חדשות בשוק הסלולר בישראל"
שלומי, תודה על המידע המדויק והברור.
יופי של כתבה.
השב
ש...
3 בינואר 2011, 0:53
מצטרף ,
אצלי במעודפים, מחר פותח ת'פלאפון ל free sim
השב
וואו, זה משנה הכל .
סופסוף אפשר לצאת מחבילות באמצע ההתחייבות בלי למשכן את הבית .
השב
איליה
15 במאי 2011, 21:15
זה גם לגבי אינטרנט?
??
השב
סוף-סוף המדינה עושה סדר בעינייני התקשורת, מכיוון שבזמן האחרון החברות כבר יצאו מהשליטה(בעיקר אורנג').
תודה על הכתבה המעניינת זאת!
השב
נשמע מבטיח.
אני מקווה שהכול יצא לפועל כמו שצריך
עד כה שר התקשורת עושה עבודה מעולה
אבל שיוסיפו חוק שחברת הסלולר חייבת לספר ללקוח שבמקרה והמכשיר אותו יקבל יהיה מכשיר מחודש אז הוא ידע.
ולא כמו שקרה לי עם סלקום.
השב
קשוריות זה בין חברות הסלולר (אורנג, מירס, סלקום, פלאפון) או בין חברות הסלולר לבזק
השב
כל הכבוד לשר התקשורת שלנו! סוף סוף מישהו שנלחם למען הצרכנים ולא נכנע לחברות התקשורת.
כל הכבוד לך משה כחלון !
השב
אחלה כתבה, תודה רבה!
סופסוף מישהו עושה סדר בשליטה של חברות התקשורת.
השב
כל הכבוד לשר התקשורת מקווה שיעשו גם רפורמה בתחום האינטרנט!!!
ויפרסו כבל תת ימי נוסף לחול מה שיוריד את הפינגים יוזיל את המחירים ויגביל את מהירות ההורדה משרתים בחול.
מקווה שחברת החשמל תפרוס 100 מגה סיטמרי כמה שיותר מהר…
השב
הדמי קישוריות אמור להפחת החל מהיום מה קורה עם זה ?
עדיין התעריפים הם כרגיל ואני עדיין משלם כ40 אגורות לדקה
נראה לי שהם מעלימים עיין
השב
"לתעדף אינטרס עסקי באמצעות "הוזלת" מחירים. עד כמה נשמע לכם מוכר שגלישה בפורטל הסלולרי זולה יותר מגלישה "רגילה" באינטרנט? לא עוד. חברות הסלולר תידרשנה מעתה להעניק תעריף אחיד לכל שירות – בין אם חיצוני או פנימי של הרשת, תחת פיקוח ישיר של משרד התקשורת."
איך זה יבוא לידי ביטוי בחבילות גלישה?
השב
גל
2 בינואר 2011, 20:29
וואלה הבחנה טובה…
השב
חנוך
2 בינואר 2011, 21:04
זאת לא הייתה הבחנה זאת הייתה שאלה.
איך זה יבוא לידי ביטוי? מה ישתנה בחבילות עם כניסת התקנה הזאת?
אפשר לחשוב קצת לפני שקופצים עם הערה צינית
השב
יאיר מור
2 בינואר 2011, 21:11
פשוט מאוד – אני, למשל, משלם הון על חבילת גלישה של 150 מגה באינטרנט דרך הסלולר (מה שנקרא WAP), ואותה חבילה כוללה 5GB גלישה (!!!) בפורטל של חברת הסלולר שלי. זה נראה לך הגיוני? אז החל מעכשיו אם הם רוצים לתת 5GB זה יהיה בכל האינטרנט ולא רק באתר שלהם שכל פעולה בו עולה כסף…
השב
eliran2313
2 בינואר 2011, 22:29
רעיון אדיר!
אהבתי
השב
התקנה על גובה הקנסות היא רטרואקטיבית?
השב
בן
3 בינואר 2011, 18:59
משתתף לשאלה!! זה יכול לחסוך לי אלפי שקלים
אני עברתי מסלקום לפאלפון עם קנס של יותר מ15,000 שח אז אשמח עם מישהוא יוכל לענות או להביא קישור העונה על השאלה!
השב
שלומי טורג'מן
3 בינואר 2011, 19:21
בעיקרון כן, אך יכולים להיות מקרים מיוחדים שאין לי או לך אפשרות לחזות מראש. הכי בטוח יהיה לחייג למוקד שירות הלקוחות ולברר זאת מול הנציג.
השב
ישר כח על הכתבה ! רציתי לדעת עכשיו אני נמצא בהיתחייבות אני יכול לצאת מימנה לפי ה 8% * מספר החודשים??
השב
יש למישהו לינק להודעה הרשמית של משרד התקשרות?
ועוד דבר – אם שדרגתי מכשיר בחודש שעבר, ואני מחליט לעזוב את הספק הסלולרי שלי ולצאת מהתוכנית שאני נמצא בה לפני הזמן, התקנה על גובה הקנס(שכרגע קבוע בחוזה) חלה גם עלי?
השב
יש משפט דו משמעי לגבי מועד הפחתת דמי הקישוריות – "החל מהיום" או "מספטמבר השנה". מתי יורדים התעריפים??
חוץ מזה, אם סגרתי עכשיו עסקה עם סלקום. על כל מיני חבילות ותעריפים. אני אוכל לשנות אותם לפי התעריפים המעודכנים בחוק?
תודה D
השב
שלומי טורג'מן
2 בינואר 2011, 23:49
יתוקן.
הכל תקף גם ללקוחות קיימים, פרט לבחירה על אילו שירותים הלקוח מעוניין להפעיל במכשיר שלו, ובהתאם גם לשלם עליהם. נדע על זה יותר בהמשך.
השב
לדעתי הם צריכים להוסיף עוד חוק אחד
נגיד שאני רוצה לעבור מי אורנג לסלקום אבל ביגלל שאני עדיין משלם על המחשיר שאני קניתי מי אורנג אז אני לא יכול לעבור ביגלל שאני עדיין יהיה חיב משו לאורנג ואני לא יכול לעבור לסלקום בראש שקט
אז בימקום שיהיה את המצב הזה אז שיהיה חוק שעם ניגיד שאני רוצה לעבור מי אורנג לסלקום ואני עדיין משלם על המחשיר אז שתיהיה לי אפשרות להחזיר לאורנג את המכשיר שאני קניתי מיהם והם לא יקחו מימני עוד כסף על המחשר
וככה אני יכול לעבור לסלקום בראש שקט….
השב
דניאל
3 בינואר 2011, 23:46
בוא לא נגזים.
למה שחברות הסלולר לא פשוט ישלמו ללקוחות וזהו..
לפי מה שאתה אומר כל אחד יוכל פשוט לקחת 6 מכשירים שונים בשנה ואז להחזיר אותם…
אז מה אם מכשיר עולה כמה אלפי שקלים.
(אולי לחברות הסלולר קצת פחות, אבל גם הם משלמות כסף טוב ליצרניות. אפל לא מביא להם אייפונים בחינם)
השב
כל הדברים האלה שגורמים לחשבון שלנו להתנפח – SMS ושיחות. אז הם רק עלו.
משיחה עם מנהל תיק הלקוח בסלקום הוא הסביר לי שכל שינוי התעריפים הזה הוא ל"שיחה מתווכת" שזה אומר "שיחה בין הרשתות". והוא טוען שסלקום וכל חברות הסלולר עברו למחיר "FIX" שזה תעריף אחיד ב"שיחה לכל היעדים" כמו שמפרסמים בכל מקום, "28 אגורות לדקה לכל היעדים!" או "1000 דקות לכל היעדים". ולכן זה תקף על נטוויז'ן בזק וחברות כאלו בעיקר. ולא על סלקום אורנג ופלאפון – בקיצור שינוי התעריפים לא ישפיע ישירות על רובנו. שלמי שלא הבין – שיחה מתווכת זה התוספת תשלום לדקת זמן אוויר לשיחה בין רשתות – אם משלמים 21 אגורות לדקה ומוסיפים לזה 7 אגורות (התעריף שהשתנה בחוק ההסדרים) וזה יוצא כן כן, 28 אגורות לדקה לכל היעדים שזה בערך התעריף שחברות הסלולר מציעות.
מלבד זה הוא אמר לי. שסלקום והחברות האחרות נשבר מהחוקים האלה ובעקבות זה הם החליטו לדפוק אותנו יותר. ולהעלות את התעריפים ב14 אחוז! אז ככה שאנחנו עדיין אוכלים אותה במחיר אבל מקבלים שדרוג בדברים הקטנים
(סים פרי, אפשרות לכל אפליקציית צד שלישי וחוסר מחוייבות לחברת סלולר ומניה של הדבר הנוראי שסלקום שולחים הודעה עם "חבילת הבורר רק היום!!!" ואתה משלם על זה הון אלא אם אתה מבטל את זה שזה גם כמעט לא אפשרי…
חשוב להבהיר את זה בכתבה לפי דעתי.
השב
יאיר מור
3 בינואר 2011, 15:47
אורי יקירי – את כל ה"נגד" הציני והכאוב תוכל לקרוא בקרוב בכתבה גדולה אחרת שאנחנו עובדים עליה…
השב
אורי
3 בינואר 2011, 22:12
יאיר, אתה מצוות האתר? איפה אתם עובדים עליה.
אשמח לקחת חלק בכתבה.
אשמח אם תיצור איתי קשר במייל.
כי באמת שנמאס לי מחברות הסלולר.
אורי.
השב
אורי
3 בינואר 2011, 23:23
החזרתי לך מייל.
השב
שאלה – אם אני רוכש מכשיר מחברת הסלולר אחרי ה1 במארס אני לא מחוייב לשלם על חבילת גלישה?
השב
שלומי טורג'מן
3 בינואר 2011, 19:19
נכון.
השב
אורי
3 בינואר 2011, 22:10
ואני אוכל לבטל אותה בתור לקוח קיים?
השב
שלומי טורג'מן
3 בינואר 2011, 22:32
כמו שנכתב בכתבה, טרם ידוע מה יהיה על לקוחות קיימים בנושא הזה.
השב
כחלון שאפו לחקיקה עכשיו מבחן האכיפה.
כפי שאני רואה את חבילות הנקודות החדשות של החברות סילקנו את הגנב מהחלון והוא חוזר מהדלת.
משרד התקשורת – נדרשת התערבות גם בנושא ביטוח המכשירים. החברות גובות עשרות שקלים בחודש, כשנדרשת החלפה הלקוח נדרש לשלם השתתפות עצמית כמו בתאונת רכב (אגב סכום גבוה יותר מזה שהחברה קונה את המכשיר מהיצרן) והחברה נותנת בתמורה מכשיר משומש – חדש. השערוריה הזו מובילה לכך שהחברות לא רוצות לתקן מכשירים אלא להחליפם.
השב
הגיע הזמן…כל הכבוד.
עוד חודש אני מבטל את התוכנית שהתחייבתי לאורנג בטיפשותי.
אחלה כתבה.
השב
כתוב שהתשלום בעבור קנס ליציאה מהתחייבות הוא 8 אחוז כפול מספר החודשים שנותרו. אבל בדיון בכנסת, חברות הסלולר אמרו שהן לא מעוניינות גם בקנס הזה ולא יגבו שום סכום בעבור קנס היציאה. מישהו יודע מה קורה עם זה?
בנוסף, מה לגבי התשלום על המכשיר? רוב האנשים מקבלים קיזוז כמעט מלא או מלא עבור המכשיר על שיחות. האם זה אומר שבנוסף לקנס היציאה, אאלץ לשלם את מחירה המכשיר המלא, ובעצם לא ליהנות מהטבת הקיזוז כשאצא מחבילה?
השב
אורי
6 בינואר 2011, 22:04
ברגע שאתה רוכש מכשיר אתה מתחייב לקנייה של המכשיר – לתשלום מלא על המכשיר. לא על חצי מכשיר לא על רבע.
אתה קונה מכשיר ב36 תשלומים. ואתה מקבל זיכוי כל חודש, על כל הסכום או על חלקו בהתאם לזמן אוויר.
מה שקורה גם היום, זה שאתה מתחייב קונה מכשיר בחברה X ורוצה לעבור לחברה Y. אז אתה כביכול ממשיך לשלם לחברה X על המכשיר. (לפעמים דרך חברה Y ולפעמים באופן ישיר) אבל חברה Y שכרגע עברת אליה מזכה אותך בהתאם להסכם. שהוא יכול להיות או ההסכם חיוב זיכוי שכבר היה – או על פי נהלי חברת Y.
אבל עזוב, תבין. היום אם אתה מראה קבלה על רכישת מכשיר בחנות פרטית כלשהי (אני לא יודע לגבי חו"ל) אתה תקבל את ההחזר על פי נוהל של עסקת "חיוב זיכוי" על טלפון דומה. (קנית דיזייר בניופאן? ואתה רוצה זיכוי בחברת סלקום? סביר להניח שתקבל משהו בסגנון ההחזרים על האייפון. )
ייתרון הניידות…
השב
דניאל
8 בינואר 2011, 14:24
כמעט מדויק.
אכן יצא חוק ניתוק זיקה המבורך.
ואכן אתה יכול לקבל החזרים על מכשירים שלא קנית מחברת הסלולר.
גם אם קנית בחול דרך אגב.
אבל הדוגמא שלך על הדיזייר לא מוצלחת.
אם קנית מכשיר שלא משווק בחברת הסלולר שלך , כמו הדיזייר לדוגמא. חבורות הסלולר תוקעים מדרגות החזר מטורפות . של למעלה מ350 שח. מה שעושה את העסקה ללא כל כך משתלמת.
אבל אם קנית אייפון או כל מכשיר אחר בחוץ. אז זה אכן דיל מוצלח.
השב
אורי
8 בינואר 2011, 14:56
דווקא מניסיון אישי. שאמרתי שאני רוצה מכשיר שלא מסופק ברשת – אני אקבל את הזיכוי למכשיר דומה.
ובמקרה הספציפי שלי – דיזייר עם מדרגה של אייפון.
הכל תלוי בלקוח כנראה. וכמה אתה מתעקש.
זה קשה להתעקש אבל לפעמים זה מצליח.
השב
שלום, רציתי רק לשאול מתי בערך תצא הכתבה שאתם מכינים, אני יודע שזה מזמנכם הפנוי אבל בכל זאת, יש תאריך מסויים?
השב
זה אומר שב-1 במרץ ייכנסו המפעילים הוירטואליים? (רמי לוי, פרי-טלקום)
אם הם יציעו מחיר טוב לכרטיסי חיוג אני עוזב את סלקום בלי לחשוב פעמיים.
השב
שלומי טורג'מן
7 בינואר 2011, 12:24
כן, לפחות באופן חלקי.
השב
התניידתי מסלקום לאורנג' באוקטובר 2010 לפני כניסתו של החוק החדש ולכן הקנס ששילמתי היה גבוה מאוד (3100 ש"ח) האם אני זכאי לקבל החזר רטרואקטיבי…?
השב
עדיין בסלקום. סיימתי לשלם על מכשירי דור 3 / 31/2, סיימתי התחיבויות. עפ,י החוק ביקשתי שהמכשירים ינותקו מחבילת הגלישה המיותרת. לאחר טל' רבים וזמן המתנה ממושך השורה התחתונה היתה שעלינו לשלם כדי לא לשלם: דהיינו התבקשנו לקנות סימים ישנים במקום הסימים ה"מתקדמים" שלנו. אני בשוק. אפשר פשוט לנתק אותנו מהאפשרות לגלוש באינטרנט ולא לחייב אותנו. במקום זה מנסים לגזור עלינו עוד ועוד קופונים. כמה מעצבן. חיפשתי וחיפשתי התייחסות לנושא ניתוק השירות כלקוח קיים ולא מצאתי. אשמח אם מישהו יוכל להפנותי לגורם רלוונטי. אציין שבמשפחתי המורחבת אנשים נוספים המבקשים להפטר מעולה של זה.. למגיבים – אודה
השב
האם החוק הזה מתייחס גם לחברות הוט ויס?
השב
איפה מוצאים את התקנות האלה? הן חלק מחוק ההסדרים?
הכתבה מעולה, חבל שפלאפון מתעלמים מהחוק ולא שולחים הודעות על ניצול החבילות… שירות הלקוחות מזעזע!!!, פשוט אמרו לי פעמיים, מנהלת ומוקדנית "תתבע, אתה תפסיד"
מחפש את החוק המקורי כדי להמשיך הלאה, אולי ייצוגית…
כל מי שיכול לעזור, עזרה תתקבל בברכה
השב
אם אני קונה מכשיר אייפון מחברה פרטית, עושה ביטול זיקה בפלאפון ואחרי 5 חודשים עוברת לחוזה בסלקום. האם אני אוכל לקבל החזר על החודשים שנותרו מסלקום? כלומר להעביר את הביטול זיקה מפלאפון לסלקום??
תודה
השב
בס"ד
יש לי שאלה אני חתום ל18 חוד עם פלאפון השאלה שלי האם אני יכול להיתנתק מהם בלי קנס היות והם אומרים שהחוק בלי קנס תופס רק בפרטי ואני נימצא בעיסקה של כל המושב שזה ניקרה עיסקי יש מי שיודע מה אני צריך לעשות?
השב
הוספת תגובה: