נא להכיר: עם שם חמוד והמון אמביציה, Coolpad תנסה לכבוש את העולם

אולי עוד לא שמעתם עליה, אבל זה כנראה יקרה בקרוב. חברת קולפאד (Coolpad) הסינית, מהמובילות בשוק הסמארטפונים הביתי שלה, הודיעה על החלטה אסטרטגית לצאת אל העולם ולהציע את מכשיריה לכולנו.

ראשית, סקירה קטנה על התחרות בשוק הסמארטפונים הסיני – היא אכזרית. ישנן חברות סיניות רבות המתחרות בשוק זה ושיעורי הרווחיות והצמיחה רק הולכים ודועכים. אם כן, לא מפליא שהיצרניות הסיניות רואות ביציאה לעולם את כר ההכנסות והצמיחה הבא, בעיקר כשהן יודעות שהתמחור שלהן קורץ לעולם (ראו ערך “עליבאבא“). למעשה, תנאי השוק הסיני דוחפים “ומכריחים” את היצרניות לצאת לחו”ל. בדיוק על רקע זה הודיע מנכ”ל Coolpad בשבוע שעבר על רצונו להתרחב בעולם הגלובלי.

אחרות היו שם לפניה

כידוע, Coolpad לא תהיה הסינית הראשנה שפוזלת לחו”ל. Huawei ולנובו כבר מוכרות מליוני יחידות מחוץ לסין ובעיקר במדינות שנחשבות כשווקים מתפתחים כמו דרום מזרח אסיה, המזרח התיכון, אפריקה ואמריקה הלטינית. בעוד נתוני משלוחי הסמארטפונים עבור הרבעון השני לא הזכירו את שמה של Coolpad בחמישיה הפותחת, הרי שבשוק הסיני היא מככבת עם נתח של כ-11.5% מהשוק, כאשר מאחוריה עומדות Huawei וסמסונג.

אפשר לתת ל-Coolpad צל”ש על הניסיון להתמודד עם השמות שמוכרים לכולנו ולהיות במקום שלישי בסין אחרי לנובו ו-Xiaomi, זו בהחלט לא בושה. אבל האמת היא שיחסית לענקית הסיניות הללו, אין ל-Coolpad יתרון משמעותי. ל-Huawei, יצרנית ציוד התקשורת השנייה בגודלה בעולם, כוח מיקוח רב מול ספקי תקשורת וללנובו קיים המוניטין כחברת המחשבים האישיים הגדולה בעולם. היתרון היחידי של Coolpad הוא ביכולת ליצור חומרה מתקדמת יחסית במחירים תחרותיים, ובעיקר במירוץ שלה להציע מכשירי דור 4 במינימום מחיר.

החברה שמה לה למטרה להגדיל את ההכנסות מחוץ לסין עד לשיעור של 30% מסך ההכנסות עד 2017

סגן נשיא בחברה, קאו ג’ינגשנג, הדגים זאת בסיפור הבא: ב-2012 ביקשה ספקית תקשורת אמריקנית לייצר עבורה מכשירים תומכי 4G בעלי מסך 3.5 אינץ’ ובמחיר סיטוני של 99 דולר. Coolpad בתגובה הצליחה להרכיב מכשיר עם מסך 4 אינץ’ באותו מחיר ומכרה 1.3 מיליון מכשירים מאותו דגם. הוא גם סיפר ש-Coolpad היתה הראשונה למכור בסין מכשיר עם מסך 4 אינץ’ במחיר נמוך מ-1000 יואן (163 דולר) ב-2010.

אז למה עדיין לא שמעתם עליה? כי עד עתה היא בעיקר מכרה את מכשיריה דרך מפעילות הסלולר הסיניות ופחות עסקה במיתוג עצמי. רק כ-13% מהמכשירים, שהם כ-3 מיליון טלפונים, נמכרו בפעילות קמעונאית באינטרנט. בהתאם לתוכנית החדשה, החלה Coolpad לחפש שיתופי פעולה עם ספקיות תקשורת ומפיצים מחוץ לסין. החברה שמה לה למטרה להגדיל את ההכנסות מחוץ לסין עד לשיעור של 30% מסך ההכנסות עד 2017, זאת לעומת 10% בסוף שנה שעברה.

מחממה לעולם הקר

coolpad-haloהאנליסטים מעט סקפטיים לגבי יכולת ההתרחבות של Coolpad בשוק הגלובלי. “מכירה בעולם תדרוש הגנת פטנטים חזקה ויכולת להתמודד עם מערכות הפצה מורכבות של קמעונאות יחד עם ספקי תקשורת”, הסביר אנליסט בגרטנר לוול סטריט ג’ורנל, “תחומים שעד עתה Coolpad לא ממש הצטיינה בהם”.

Coolpad מחזיקה 1,500 פטנטים רשומים בארה”ב ובאירופה, מספר נמוך יחסית ל-Huawei, שמחזיקה ב-36,511 פטנטים נכון לסוף 2013. אנליסט אחר תיאר את השוק הסיני ככזה בו אין לדאוג מתביעות פטנטים, אמנם מעבר לשוק הגלובלי עלול לגרור הוצאות גדולות מהמתוכנן.

חברות סיניות אחרות אמנם הצליחו בחו”ל, אבל כשלא מדובר בענקית תקשורת, תוכנית התרחבות כזו עשויה להתגלות כהרפתקה שיכולה להביא את החברה לפשיטת רגל. כמו שתיאר זאת מנכ”ל לנובו: “יש כל כך הרבה שחקנים מקומיים בסין וחלק מהם פשוט לא הגיוניים בדרך בה הם עושים עסקים. הם לא רוצים לעשות כסף בטווח הקצר”. האם בשחקנים לא הגיוניים הוא התכוון גם ל-Coolpad?

בינתיים מראים המספרים מציאות ורודה. בטבלה הבאה שלקוחה מהדו”ח הכספי ניתן לראות שבחצי השנה הראשונה של 2014 הצליחה החברה להעלות את המכירות ב-54.8% לעומת אותה תקופה אשתקד. הרווח הגולמי (ייצור ומכירת מכשירים בלבד) גדל בכמעט 60% והרווח לבעלי המניות זינק בכ-90%.

מקור: Coolpad
מקור: Coolpad

השאלה שיכולה להעסיק צוותי ייעוץ עסקיים רמי דרג, היא האם Coolpad ביצעה את הצעד המתבקש או הצעד הנכון בהחלטה לצאת לעולם בתגובה לתחרות הקשה בסין. אם האסטרטגיה תצליח, כולנו נשמע עליה בעתיד הלא רחוק. אם המציאות האכזרית בשוק הסמראטפונים תכה בה והיא תגלה שיתרון של מחיר בלבד לא תמיד עובד בשוק הגלובלי, היא יכולה לסיים את חייה כעוד מותג שניסה את מזלו ואולי אפילו עוד לפני שנזכה להחזיק את אחד ממכשיריה אצלנו ביד.

בבורסה אגב, מעניין היה לראות כי אחרי ההודעה על כוונות ההתרחבות, נשארה המניה אדישה ובמהלך השבוע שעבר אף ירדה בכ-5%. אפשר רק לשער שהמשקיעים לא התרשמו מהתוכניות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים