גאדג’טי מסקר: לוח-אם Sapphire Black Pure X58

חברת Sapphire, הלוא היא ענקית כרטיסי המסך העולמית, חוזרת לזירת לוחות האם לאחר פגרה בת כשנה וחצי. בהופעתה האחרונה בזירה זו הפסידה החברה המון כסף – בעיקר בגלל שלא מיתגה את הלוחות נכון – אך הפעם נראה שהמשחק עומד להשתנות.

הקופסא ומה שבתוכה

מאחר ואני בין הראשונים בישראל שמסקרים את הלוח, אני מרשה לעצמי לספר לכם על כל פרט ופרט אודותיו. למעשה, אני עומד לספר לכם הכל, עד הפרט הקטנטן ביותר. הלוח שקיבלתי כאן הוא לוח שמשתווה ללוח ASUS RAMPAGE, ואמור להתחרות בשוק הגבוה-מאוד של לוחות האם.

למען האמת, הלוח לא משתווה לחלוטין לזה של אייסוס, כי מבחינת תוספות של הלוח עצמו ASUS  באמת מספקת את המרב מהלוח. מצד שני, הלוח שלפנינו עומד ביכולות שלו בדיוק כמו ה-RAMPAGE, ולפעמים אף מביא ביצועים טובים ממנו. איך זה? זה מה שקורה כשאחת מענקיות כרטיסי המסך לגיימרים מחליטה להיכנס לשוק לוחות האם לגיימרים.

ניגש לנושא – על הקופסא ניתן לקרוא מעט מידע, אבל האינפורמציה הזו היא בדיוק מה שאנחנו צריכים, בלי חפירות ובלי קדיחות. הקופסא השחורה אמורה למשוך אתכם, הגיימרים, בגלל האפלה שהיא מייצרת. אני אישית לא אהבתי אותה כלל, ובטח לא את היותה מיוצרת מחומר שמשקף את המצלמה. בכל אופן, עיצוב הקופסא הוא אכן שולי, ולכן ניגש לתוכן הקופסא.

הערכה כוללת:

  • חוברת הוראות
  • 5 כבלי SATA
  • כבל IDE עם הלוגו של SAPPHIRE
  • דיסק התקנה
  • פאנל אחורי

מדובר בצרור קטן מאוד ביחס למחיר הגבוה. לעומת זאת, חשוב לציין שהמחיר של הלוח זול מהלוח המתחרה של ASUS בכ-500 שקלים, ועדיין מביא ביצועים ברמה זהה ואף טובים יותר.

על הלוח

הלוח עצמו מעוצב היטב, ולא מותיר מקום לספקות – מדובר בלוח שמי שבנה אותו חשב היטב איך לנצל את החומרה כמעט עד תום. נתחיל ממערכת הקירור הלא-רעה בכלל, הכוללת 2 גופי קירור גדולים על לוחות השבבים, כאשר ליד המעבד עצמו כולל מנגנון הקירור צינור “היט-פייפ” ארוך וגדול, שלא תופס כמעט מקום על הלוח למרות גדולו. גם בקר מעלות וכפתור הדלקה וכיבוי מעוצבים נמצאים על הלוח עצמו – דבר שנחשב כיום לסטנדרט בעולם לוחות האם הגבוהים. בצד חיבורי ה-SATA וה-IDE נראית חשיבה מעט עמוקה יותר מחברות כאלו ואחרות, כאשר חברת SAPPHIRE בחרה למקם אותם דווקא בקצה הלוח עם נטייה כלפי חוץ, ובכך עזרה לנו בסידור הכבלים בצורה אופטימלית על הלוח.

מפרט טכני:

  • Intel® X58 Express Chipset + ICH10R Chipset -אמנם זהו לוח-שבבים מהדור הקודם, אך עדיין שבב מעולה – X58. חשבנו שהם ייעלמו עם עליית ה-P67, אך מסתבר שהם לא הולכים להיעלם מהר כפי שחשבנו, והם עדיין נותנים בראש, ויש לציין שעושים זאת טוב מאוד.
  • 6x slots 240-pin DDR3 800/1066/1333/1600+ non-ECC ,un-buffered memory 24 GB Max – תמיכת זיכרון רגילה לחלוטין ללוחות כאלה. כמובן שהמקסימום הוא 24GB, כאשר חשוב לי לציין שיש לוחות של X58 שהיו בהם רק 4 חריצי זיכרון, כך שיש פה איזה שינוי מועט.
  • 3 כרטיסי PCI Express 2.0 בעלי 16 חריצים, חריץ אחד 32bit PCI,  כרטיס אחד PCI Express x16 slots – ביציאות ה-PCI אין שינוי בולט, למעט חוסר התמיכה הברור של חברת Sapphire במערך SLi של NVIDIA. ובכל זאת, הלוח מאפשר לנו CF של 4 כרטיסי מסך – אמנם כאן חשוב לציין שסביר להניח שלא תקבלו את מלוא הביצועים, מאחר וכרטיס מסך אחד יעבוד על PCIe הראשון, מה שיגרום לכלל המערכת לרדת כלפי מטה בביצועים. בנוסף, יש לנו חיבור אחד של PCI – שבאמת אין לו כיום הרבה שימוש, אבל תמיד נחמד שיהיה אחד. לכו תדעו מתי נזדקק לו…
  • 2 חיבורי Serial ATA III 6Gb/s, 5 חיבורי Serial ATA II 3Gb/s, תמיכה בכוננים קשיחים עם RAID 0, 1,5,10, חיבור Ultra DMA 133 IDE – באיזור חיבורי ה-SATA נמצא יתרון אחד גלוי על פני ה-ASUS, בכך שבמקום חיבור Sata 3.0 בודד יש שניים כאלה – דבר חשוב מאוד בזמן האחרון! בנוסף, סופקו לנו 5 חיבורי SATA רגילים ועוד חיבור IDE נוסף – במיוחד לאנשים כמוני, שיש להם כונן קשיח ישן שעדיין עובד על IDE. הדגש הגדול הוא שיש אפשרות לעבוד עם מערך RAID ב-4 רמות שונות, כך שחובבי המערך ייהנו מאוד מביצועים גבוהים. חשוב לי להוסיף שגם ASUS נתנו תמיכה במערך זהה.
  • Realtek ALC892 HD Audio CODEC with 8-Channel – כרטיס קול סטנדרטי לחלוטין, 8 ערוצים, או 7.1, או איך שאתם רוצים לקרוא לזה.
  • כרטיס רשת Marvell 88E8057 PCI-Express Gigabit LAN – סטנדרטי לגמרי.
  • 8 שקעי USB 2.0, שני שקעי USB 3.0, שקע 1394a אחד, יציאת SPDIF Coaxial OUT, שקע אודיו רגיל, יציאת SPDIF Optical Out, תמיכה ב-Bluetooth® 2.1 + EDR,  שקע e-SATA, שקע משולב PS/2 KB/MS – בזירת הפאנל האחורי אנחנו רואים כמעט העתק מושלם של ASUS RAMPAGE – לא שיש הרבה מה להוסיף, למעט הוספת הבלוטות’, שלדעתי הינה תוסף מעולה לחובבי טלפונים כמוני – במקום לחבר את ה-USB למחשב ולמכשיר, משדכים ביניהם באמצעות הבלוטות’.
  • פאנל סטנדרטי לחלוטין, עם חיבורים למאווררים וחשמל.
  • לזה חיכיתי כל הסיקור! בגדול כשמדברים על מה מיוחד בלוח – תודו שמדובר בדבר המעניין ביותר. נתחיל כפתור הפעלה והפעלה מחדש עם תאורת לד! בנוסף יש לנו כפתור לאיפוס ה BIOS שלנו ולא ג’אמפר מעצבן. כמובן שיש מסך גדול ויפה של לד עם טמפרטורת הלוח והשוס הגדול הוא בחירה כפולה של ג’אמפרים המאפשר לנו החלפת מצבים של הלוח ממערך אקסטרים למערך רגיל ועוד כל מיני דברים שהעדפתי לא לגעת בהם כי עם המזל שלי אני לא אגיע רחוק עם הלוח. החברה גם שמה דגש על הכבלים והמחברים של הלוח שהם יפנים ולא סינים כמו שהרבה חברות רגילות לתת ובכך הלוח מתייקר לו קצת.
  • תוכנות התמיכה של SAPPHIRE מעולות. SAPPHIRE השקיעה המון בתוכנות שיחברו בין מערכת ההפעלה ללוח אם. התוכנות כוללות אופציות כמו שליטה על מערכת החשמל ובדיקה מזורזת עם מד חום מומלץ ללוח ועוד כל מיני פיצ’רים מעניינים שחלקם הגדול לא נחוצים! בנוסף יש אפשרות לערוך OC באמצעות התוכנה ולאו דווקא דרך ה- BIOS שלדעתי זה יתרון גדול במיוחד לאנשים שלא מתמצאים בנושא.

בדיקות

מערכת הבדיקה שלנו כללה:

  • מעבד:  Intel i7 950
  • זכרונות: Corsair 4Gb Kit (2G X2) CMG4GX3M2A1600C8
  • לוח אם: Sapphire Black Pure X58
  • כרטיס מסך: Sapphire HD6950 2GB GDDR5
  • ספק: ENERMAX Ifiniti 720w
  • מארז: CoolerMaster 690

במהלך הבדיקות בדקתי מספר משחקים והשפעת המערכת על קצב הפריימים לשניה. כמובן שהייתה השפעה גדולה מאוד ביחס לרכיבים שונים שניסיתי בעבר. לכן לא ממש העליתי את התוצאות, כי כמו שסיכמנו פעם קודמת – זה די לא נחוץ.

בנוגע ל-OC שביצעתי – אמנם ביצעתי אותו על קירור אוויר, אך הצלחתי להגיע ל-OC נקי של 4.15GHz. חשוב לציין שהמערכת לא הייתה יציבה לאחר מכן, בעיקר בגלל טמפרטורות ומתחים שלא רציתי להעלות יתר על המידה. לאורך כל הזמן המערכת שמרה על טמפרטורת מעבד תקינה, שלא עלתה על 30 מעלות, וטמפרטורת לוח אם שלא עברה את ה-35 מעלות. כמובן שמדובר במעלות במאמץ בלבד. מכיוון שרק השכרתי את המעבד לא יכולתי “לקרוע” אותו כמו שאני אוהב לעשות בד”כ למוצרים שאותם אני מקבל. חשוב לדעת שהלוח אפשר לי להעלות את מהירות השעון אפילו יותר, אך בגלל שמדובר בקירור OEM פשוט, וגם בגלל שהמערכת מושכרת, המניעה היתה גדולה מהפיתוי.

לאלה שחושבים שלמרות הכול רצוי לקנות לוח כזה – כדאי מאוד שתדעו שאם אתם בונים מחשב גיימרים והולכים לבסס אותו על הלוח הנ”ל, הביצועים מצוינים, המחיר לא גבוה כמו ASUS RAMPAGE וביחס לחומרה שאתם מקבלים, אתם משלמים את התמורה הראויה כמעט במדויק. המחיר המלא לצרכן הישראלי לא יעבור את ה-1,450₪, ובכך קיבלנו הפרש של כמעט 700 שקלים מה-ASUS RAMPAGE, שבא עם תוספים כמו כרטיס קול על PCIE ולוח LCD שינם בדיוק הכרח ומייקרים את החבילה סתם כך למחיר מטורף של 2,170₪.

סיכום:

ביצועים מעולים, מחיר מעולה, צרור קטן ומצומצם אבל את מי זה מעניין?! מהניסיון שלנו – צריך ליהנות ממה שיש, ואם אתה גיימר, תיהנה עם Sapphire. אחרי הכל, החברה הזו מבינה בגיימרים, לא?!

זוכה פרס בחירת העורך

Loading image

Click anywhere to cancel

Image unavailable

Loading image

Click anywhere to cancel

Image unavailable


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים