אפל מכריזה על iOS 9 – שיפורי ביצועים, חיי סוללה ארוכים ופיצול מסך

את כנס המפתחים השנתי שלה, WWDC 2015, פתחה אפל בסרטון קומי שכלל בין היתר שיר קצרצר המתאר את חייו של מפתח אפליקציות, ומיד לאחריו עלה לבמה מנכ”ל החברה טים קוק שפתח את הערב, כהרגלו, במספר פרטים סטטיסטיים אודות כנס המפתחים. לאחר שהוצגה מערכת ההפעלה החדשה למחשבי מק, OS X El Capitan, התפנתה החברה לספר לספר לנו על iOS 9, הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה למכשירים ניידים.

אף שהערב הוצגה מערכת ההפעלה באופן רשמי, חשוב לציין שזו נמצאת עדיין בתהליכי פיתוח. גרסת הבטא של iOS 9 תהיה זמינה למפתחים החל מהיום, בעוד גרסת בטא ציבורית בעבור משתמשים סקרנים תהיה זמינה במהלך החודש הבא. ההשקה הרשמית תתבצע כמובן בצמוד להשקתם של מכשירי האייפון החדשים בסתיו הקרוב.

Proactive Assistant

כפי שחזו השמועות והדיווחים, אחד מן השינויים העיקריים אותו זכינו לראות במהלך הצגת iOS 9 הינו מנוע ה-Proactive Assistant שיאפשר למכשיר ללמוד את המשתמש ולהציע לו ביצוע פעולות שונות בהתבסס על מיקומו, השעה, האפליקציה שבה נעשה שימוש ועוד. כך למשל, כשהמשתמש ידליק את מסך האייפון בבוקר, יציע לו המכשיר לגשת לאפליקציות מסוימות על פי ניתוח נתוני השימוש שלו בבקרים. כמו כן, לוח השנה יודיע למשתמש מתי לצאת ליעדו בהתבסס על מיקומו ומצב התנועה.

Apple-WWDC-2015-iOS-9-Reminder

אופציה נוספת של המנוע החדש היא הצגת שמו של המתקשר גם אם אינו שמור ברשימת אנשי הקשר במכשיר. כשהמשתמש יקבל שיחת טלפון ממספר לא מוכר, המכשיר יבצע חיפוש מהיר באפליקציית המייל, ואם יזהה שהמספר הספציפי הזדהה בעבר דרך הודעות דואר אלקטרוני, יוצג על גבי מסך השיחה הנכנסת שמו האפשרי של המתקשר.

נוסף על כך, כעת יוכל המכשיר להפעיל באופן אוטומטי את נגן המוזיקה בעת שהמשתמש יחבר את האוזניות, כאשר מוזיקה ספציפית תופעל בהתאם למיקום המשתמש והשעה בה חיבר את האוזניות. מנוע ה-Proactive מבצע אינטגרציה מלאה בין מגוון השירותים במכשיר ובין מסך ה-Spotlight המעודכן וכמובן העוזרת הוירטואלית סירי.

Spotlight

מנוע ה-Spotlight עבר מתיחת פנים משמעותית וחזר, כצפוי, לשמש כמסך הבית השמאלי ביותר וכעת הוא מגיע עם מעט יותר פונקציות שימושיות הכוללות ביצוע חישובים מורכבים והמרות. מסך Spotlight החדש יציג מספר ווידג’טים שימושיים: ארבעה אנשי קשר המוצעים ע”י סירי כרלונטיים ביותר עבור המשתמש וכן אפליקציות נבחרות. האפליקציות המוצגות במסך החיפוש ישתנו בהתאם לשעה והמיקום בהם ניגש המשתמש לחיפוש.

עוד יופיע במסך ה-Spotlight אירועים קרובים מלוח השנה, כרטיסיות מתוך אפליקציית Passbook (או בשמה החדש, Wallet) ועוד. למשל, במידה ולמשתמש אירוע קרוב, כאשר יגלוש למסך הספוט-לייט, יוצגו בפניו באופן אוטומטי פרטי האירוע, מיקומו ושעת התחלתו. מדובר בפיצ’ר המציג פונקציונליות דומה במעט ל-Google Now.

Apple-WWDC-2015-iOS-9-Searchמנוע ה-Proactive ישולב בכל אזורי מערכת ההפעלה ובכך יאפשר מגוון רחב של פעולות כגון חיפוש מהיר מתוך האפליקציות המותקנות במכשיר. כך יוכל המשתמש לחפש, לדוגמה, מתכון למאכל מסויים ולגשת למתכון הנמצא באפליקציית המתכונים ישירות ממסך החיפוש. לאחר שסיים לבצע את השימוש באותו עמוד ספציפי אליו הוביל החיפוש, יוכל המשתמש לחזור ישירות לתוצאות החיפוש שהוצגו לו קודם לכן.

אפל הודיעה כי תשחרר למפתחים API ייעודי בעבור מסך ה-Spotlight החדש, זה יאפשר להם לשלב את נתוני האפליקציה שלהם בתוצאות החיפוש, ואף ציינה שלאפליקציות צד שלישי תהיה כעת גישה, אם כי מצומצמת למדי, לעוזרת הוירטואלית סירי. כך, תוכל סירי לענות לבקשות המשתמש ולפתוח עמודים ספציפיים בתוך אפליקציות.

Siri

Apple-WWDC-2015-iOS-9-Siri-Photosגם העוזרת הוירטואלית סירי זכתה לקבל לא מעט עדכונים, כאשר מלבד מתיחת פנים קטנטנה לממשק המשתמש, כעת האינטגרציה בינה ובין מנוע החיפוש במכשיר התגברה אפילו יותר. מעתה ואילך תוכל סירי לחפש בעבור המשתמש תמונות מתאריכים ספציפיים, ליצור תזכורות ישירות בעבור עמוד מסויים בו המשתמש נמצא באפליקציות שונות ועוד. את השינוי הקטן בעיצוב קיבלה סירי בהמשך לממשק המשתמש המינימליסטי שהוצג בעבורה ב-Apple Watch, כך שאין מדובר בשינוי מהותי אלא ביישור קו בלבד.

פתקים

אפליקציית הפתקים ב-iOS 9 גם היא מקבלת פיצ’רים חדשים והופכת לפרודקטיבית יותר. באפליקציה החדשה יעמדו בפני המשתמש כלי עריכה בסיסיים והוא יוכל לשנות את גופן הכתיבה, להוסיף כותרות משנה, להוסיף תמונות ישירות מאפליקציית התמונות במכשיר ואף ליצור סקיצות ושרטוטים ישירות מהאפליקציה. כמו כן, יוכל המשתמש להוסיף רשימת משימות (Check List) ולסמן אילו מהן בוצעו ואלו מהן עוד ממתינות לביצוע, בדומה לאפליקציית התזכורות.

מפות

כצפוי, אפל הציגה פיצ’ר חדש לאפליקציית המפות שלה, והוא ניווט באמצעות תחבורה ציבורית. התכונה הזו תאפשר למשתמשים לנווט ולהגיע ליעדם באמצעות קווי רכבת, אוטובוסים או מעבורות, כשאף תעמוד לרשותם תצוגת תחבורה ציבורית שתציג את מסלולי התחבורה הזמינים מסביבו. את המסלול יוכלו המשתמשים ליצור גם בעזרתה של העוזרת הוירטואלית סירי. בתור התחלה, יופעל הפיצ’ר בלא פחות מ-300 ערים בסין וכן במספר מצומצם של ערים בארצות הברית.

News

בצעד די מפתיע, הכריזה אפל על אפליקציה חדשה למשתמשי iOS והיא News (חדשות). האפליקציה החדשה, המציגה מראה די דומה ל-Flipboard הפופולרית, תציג למשתמש מגוון רחב של מאמרים וכתבות ממגזינים, עיתונים, אתרים ובלוגים נבחרים. בעת הכניסה לאפליקציה יגדיר המשתמש באילו נושאים הוא מתעניין, ואפליקציית החדשות תדע לאגד את כל המאמרים בנושאים הללו ישירות למסך הראשי של האפליקציה.

גם אפליקציית החדשות תלמד את אופי השימוש שלכם: ככל שתקראו יותר ויותר מאמרים, כך תדע האפליקציה אילו נושאים באמת מעניינים אתכם תציג יותר מאמרים, כתבות וידיעות הנוגעים לתחומים אלו. בתור התחלה, תוצע האפליקציה בעבור לקוחותיה של אפל באוסטרליה, ארצות הברית ובריטניה, אך בהמשך צפויה התפוצה להתרחב למדינות נוספות.

מקלדת

Apple-WWDC-2015-iOS-9-iPad-Keyboard

אפל אמנם החליטה שלא לשלב מקלדת חדשה ב-iOS 9, אך היא הציגה מספר עדכונים לזו הקיימת באייפד, הכוללים מספר כלי עריכה שימושיים לשורת המילים המוצעות על ידי פיצ’ר ה-QuickType. כך, יוכל המשתמש להעתיק, לגזור ולהדביק תוכן, ללא כל בעיה או מאמץ. כמו כן, בין הכפתורים שבשורת העריכה יימצא כפתור המאפשר הוספת תמונות ותכנים ישירות מן המכשיר.

Split View ו-Slide View

לאחר כמעט שנתיים מלאות בדיווחים ושמועות אודות הגעתו של ממשק מולטי-טאסקינג אמיתי לאייפד, הכריזה הערב אפל על Split View. הפיצ’ר החדש יאפשר למשתמש להציג שתי אפליקציות בו זמנית על גבי המסך ולהמשיך להשתמש בשתיהן במקביל ובאופן מלא. המשתמש יוכל לפצל את המסך בשלוש דרכים: 1:2, 1:1, 1:3.

פונקציית ה-Slide View מגיעה כחלק מפיצ’ר פיצול המסך ומאפשרת למשתמש להציץ לאחת מן האפליקציות במכשיר (כעת רק אפליקציות מובנות, ובהמשך גם אפליקציות צד שלישי). החלקה מחלקו הימני של המסך פנימה תפתח את האפליקציה על גבי שליש מהמסך ומשיכה מחלקו העליון של המסך כלפי מטה תפתח את רשימת האפליקציות הנוספות אליהן יכול המשתמש לגשת.

Apple-WWDC-2015-iOS-9-Multitasking-side-by-side

חיי סוללה ו-Low Power Mode

מלבד שיפור הביצועים, אפל שמה דגש ב-iOS 9 על שיפור צריכת האנרגיה, כאשר משתמשיה יזכו לקבל שעה נוספת של חיי סוללה. נוסף על כך, אפל הציגה פיצ’ר חדש הנקרא Low Power Mode, זה ינטרל פונקציות מסוימות במכשיר על מנת להאריך את חיי הסוללה בעבור המשתמש, במקום שהמשתמש יבצע זאת באופן עצמאי (כיבוי רשת הסלולר, כיבוי ה-WiFi ועוד).

ביצועים

כצפוי, iOS 9 מציגה שיפור ניכר בביצועים ובמהירות מערכת ההפעלה. למעשה, ביצועי המערכת עשויים להיות טובים ב-50% לעומתה של iOS 8, כאשר זמן טעינת האנימציות צפוי להיות מהיר פי 1.6. כמו כן, כל אפליקציות המערכת בגרסה החדשה פותחו באמצעות שימוש ב-Metal ולכן יהיו מהירות יותר בכל המובנים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים