ביקורת סרט: משימה בלתי אפשרית 5 – אומת הנוכלים

סדרת הסרטים של “משימה בלתי אפשרית” החלה בפן מעט יותר רציני ודרמטי, אך מהר מאוד התפתחה לכיוון סרטי האקשן המוגזמים אשר מצד אחד גורמים לנו לגיחוך קל ומצד שני מספקים הרבה הנאה בצפיה בסצינות האקשן הבלתי אפשריות.

הסרט החמישי בסדרה, משימה בלתי אפשרית 5: אומת הנוכלים, עלה לאקרנים בישראל ביום חמישי, ה-30 ביולי, 2015 והביא עמו עוד מאותו הדבר, אבל זה בדיוק מה שהופך אותו לסרט אקשן מהנה וקצבי לקיץ שתהנו לראות עם החברים והמשפחה גם יחד.

צוות השחקנים ב”אומת הנוכלים” יהיה מוכר למי שצפה בסרט הקודם בסדרה שהחלה לפני קרוב ל-20 שנים. התפקיד הראשי של הסוכן הכל יכול אית’ן האנט נשאר עם טום קרוז, שמהווה חלק חשוב ובלתי נפרד מהקסם של סרטי משימה בלתי אפשרית לאורך השנים. אם בסדרה ה”מקבילה” של ג’יימס בונד הוחלף השחקן הראשי לא פעם (כי לא שון קונרי ולא רוג’ר מור היו מחזיקים מעמד במעל ל-20 סרטים לאורך יותר מ-50 שנה), הרי שבמשימה בלתי אפשרית קשה יהיה לקבל מישהו שיתפוס את מקומו של קרוז, בעל הקסם האישי המתאים בדיוק לתפקיד מסוג זה.

לצידו של קרוז חוזרים בשנית גם סיימון פג (מת על המתים) בתפקיד סוכן ה”שטח” וההאקר המוכשר בנג’י דאן, ג’רמי רנר (הנוקמים, מטען הכאב), כוויליאם ברנדט וכמובן, וינג ריימס, המלווה את הסדרה מאז הסרט הראשון כסוג של האקר לא טיפוסי (לות’ר סטיקוול) שמופיע כדי להשלים את החסר מתי שצריך (כי בנג’י כנראה לא מספיק). לצד הקאסט ה”קבוע”, לפחות מאז הסרט הרביעי בסדרה, תמצאו גם את אלק בולדווין כפוליטיקאי התורן שמנסה להקשות על חייהם של האנט והצוות שלו וגם את רבקה פרגוסון, בתפקיד הנשי החדש שלעיתים אף מתעלה על זה של האנט, לטעמי.

את הסרט ביים כריסטופר מקווארי, שכתב גם את התסריט. מקווארי כתב את התסריט גם עבור “קצה המחר”, בכיכובו של לא אחר מטום קרוז, אך מוכר גם מסרטים אחרים. הוא היה מעורב בכתיבת התסריטים של ג’ק ריצ’ר בכיכובו של טום קרוז ומבצע ואלקירי, גם שם כיכב טום קרוז.

העובדה כי מקווארי לקח על עצמו את כתיבת התסריט והבימוי גם יחד כנראה הייתה זו שהובילה ליצירה מרשימה למדי בז’אנר מעט בעייתי, שהרי חידוש העלילה הכללית בה מקבל הצוות של האנט משימה ומשלים אותה על-ידי ביצוע פעלולים מוגזמים ומתיחת גבולות המציאות הינה משימה בלתי אפשרית בפני עצמה. מקווארי מצליח, באמצעות הרבה הומור, סצינות אקשן משובחות ובהרבה תודה לקרוז, הסוחב על כתפיו את הסרטים לכל אורך הסדרה, לספק את הסחורה.

אזהרת ספויילר: הביקורת כוללת כמה קווים לתיאור העלילה והדמויות בסרט

אנטי IMF

צוות “משימה בלתי אפשרית” (או IMF) עומד הפעם מול המשימה הקשה והכי בלתי אפשרית שלו עד כה. בלתי אפשרית יותר מאשר לצנוח לחדר המוגן ב-100 סוגי חיישנים שונים בעזרת כמה חבלים ובלתי אפשרית יותר מאשר לקפוץ בין ביניינים עם חבל או לטפס על הר בלי ציוד. הפעם מתמודד ה-IMF עם שני סוגי אויבים, האחד מצידו של הפוליטקאי התורן, אלן האנטלי (בולדווין), המבקש לפרק את הצוות בדרג הפוליטי והשני מצידו של ארגון ה”סינדיקט”, המתואר כ”אנטי IMF” – צוות סוכנים מקביל לזה בהובלתו של האנט.

הסינדיקט הוא ארגון המורכב מאוסף סוכנים ממשלתיים ממדינות שונות שבגדו במולדתם מתוך אמונה כי הם יכולים להשליט סדר עולם חדש וטוב הרבה יותר. אותו סינדיקט, שקיומו מוגדר על-ידי גורמים שונים בדרגים העליונים כבדיה במוחו של האנט בלבד, מארגן אינספור התנקשויות ופיגועים על מנת להגיע למטרתו. ארגון הסינדיקט, ממש כמו ה-IMF, לקח את הסוכנים הטובים ביותר על מנת שיוכל לבצע את המשימות הקשות ביותר ועל כן ההקבלה בינו לבין הצוות אותו מוביל האנט.

 

המשימה של צוות IMF, במידה ויבחרו לקבל אותה, היא לאתר את ראש ארגון הסינדיקט ולעצור את פעילותו מבלי להיתפס על-ידי ראש ה-C.I.A, האנטלי.

ב”אומת הנוכלים” תזכו לראות את דמותו של האנט מבצע כמה מהפעלולים הכי בלתי אפשריים שנצפו עד כה, בין אם באוויר, ביבשה או מתחת למים, האנט נתפס כמעין סופרמן לא רק מצד הצופה בסרט, אלא גם מצד המשתתפים בו.

ההומור העצמי בסרט הוא חוויה בפני עצמה והרמה המוגזמת באמונה שהאנט יכול לכל מגיעה למקום בו אף סוכן העל עצמו אינו מבין כיצד צוות ה-IMF כולו מצפה ממנו להשלים משימות בלתי אפשריות תוך זלזול קומי למדי בקושי שלהן. אותו הומור עצמי הוא בדיוק מה שהופך את הסרט החמישי בסדרה לרלוונטי, גם אם עייפתם מעט מלקבל את אותה עלילה כללית וצפויה שחזרה על עצמה בסדרה ובסרטים נוספים בז’אנר לאורך 20 השנים האחרונות.

הדמויות

כחלק מהרצון לשלב כמה שיותר הומור בסרט, ואולי פשוט בגלל שממש מגיע לו, מקבלת דמותו של סיימון פג, בנג’י, תפקיד גדול למדי. תוכלו לראות אותו משתלב לא רק מאחורי הקלעים בתפקיד של ההאקר התורן, אלא נכנס לתוך האקשן לצידו של האנט.

דווקא דמותו של רנר, שלאור תפקידיו בסרטי אקשן שונים, אמורה הייתה לקבל קצת יותר נפח, נותרה משעממת כפי שהיתה בסרט הקודם בסדרה. מעט מוזר לראות את רנר ממשיך לשעמם אותנו בסרט נוסף, בטח ובטח לאור הצגתו כסוכן עבר מעוטר במשימה בלתי אפשרית 4 – ציפיתי ליותר!

דמות מפתח נוספת ב”אומת הנוכלים” הינה זו של אילסה פאוסט (פרגוסון). אם ארגון הסינדיקט הוא האנטי IMF, הרי שפאוסט היא האנטי של אית’ן האנט. מבלי לחשוף יותר מידי אודות הדמות אותה מגלמת פרגוסון, אציין רק כי פאוסט מספקת לא מעט אקשן ומבצעת הרבה משימות בלתי אפשריות משלה בסרט, ממש כמו שעושה במקביל האנט.

בסדרת משימה בלתי אפשרית לא הצליחו התפקידים הנשיים להציג מספיק ערך כדי להמשיך מפרק לפרק. אפילו מישל מונאהן, ששיחקה את אישתו של האנט, ג’וליה, בסרט השלישי בסדרה, לא חזרה לסרט הבא, פרט לקטע בלתי מובן בסוף הפרק הרביעי שלא נשא יותר מידי חשיבות.

אם אכן נכונה הצהרתו של קרוז על תחילת הצילומים של “משימה בלתי אפשרית 6″ בשנה הבאה, הרי שיהיה זה משמח מאוד לראות את דמותה של פאוסט מצטרפת אליו לעוד סצינות אקשן ביחד או לחוד.

רגע השיא בכל סרט בסדרת משימה בלתי אפשרית הוא כנראה אותו אחד שכבר נחשף כמעט במלואו בטריילרים, בו מזנק האנט מתחת לפני המים על מנת לחדור לבניין בלתי חדיר ולבצע את משימתו הבלתי אפשרית. אולם חלקים לא פחות חשובים ואולי מרשימים אף יותר הם המרדפים בסרט. סצינת מרדפים טובה היא לא פשוטה לביצוע – כבר ראינו פחות או יותר הכל לאורך השנים, אולם במקום אחד ב”אומת הנוכלים” משלב מקווארי סצינה מרשימה במיוחד בבית האופרה, המציגה מרדף מורכב ואלגנטי הרבה יותר שדווקא לא כולל כלי רכב.

 

את המשימה כבר כולנו יודעים שטום קרוז מסוגל להשלים, בין אם היא אפשרית או לא, כך שמה שהופך את סרט האקשן הזה לכה מוצלח הן הדרכים בהן הוא בוחר לעשות זאת, תוך שמיטת כל הגיון בריא ולקיחת סיכונים מוגזמים ומיותרים. ב”אומת הנוכלים” תמצאו הרבה מאוד אקשן, קרבות פנים מול פנים והרבה מאוד הומור, עצמי ובכלל.

בשורה התחתונה, משימה בלתי אפשרית 5 מתאימה בדיוק לחובבי האקשן ולכל מי שמצפה לראות את סרט ההמשך לקודם בסדרה. תקבלו הרבה מאוד סצינות אקשן עשויות היטב, פעלולים בלתי אפשריים בעליל והומור עצמי לקינוח.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים