ביקורת סרט: משחקי הרעב עורבני חקיין חלק 2 – הקרב הגדול של קטניס אוורדין

מתוך משחקי הרעב: עורבני חקיין 2 מתוך משחקי הרעב: עורבני חקיין 2 (באדיבות Lionsgate)

סדרת סרטי משחקי הרעב מגיעה לסיום עם הגעתו של הפרק האחרון, עורבני חקיין 2, לבתי הקולנוע בישראל. סדרת הסרטים המצליחה, המבוססת על סדרת ספרים בעלת שם זהה שנכתבה על-ידי הסופרת סוזן קולינס, זכתה לארבעה סרטים נפרדים, כאשר עלילת שני חלקיה האחרונים (עורבני חקיין 1 ו-2) נמשכה בעיקר מהספר האחרון בסדרה, גם הוא נושא את השם “עורבני חקיין”.

בסרט מככבת ג’ניפר לורנס (25) בתפקיד קטניס אוורדין בת ה-17 ולצידה ג’וש האצ’רסון כ”פיטה מלארק” וליאם המסוורת’ (אח של..). מלבדם, מככבים בסרט שורת שחקנים מרשימה הכוללת את וודי הרלסון (“ברוכים הבאים לזומבילנד”, “האשליה”), דונלד סאת’רלנד, ג’וליאן מור, אליזבת’ בנקס כ”אפי טרינקט” וסטנלי טוצ’י כ”סיזר פליקרמן”, כאשר פיליפ סימור הופמן (1967-2014) גם הוא מופיע בפרק האחרון בסדרת הסרטים כ”פלוטארק הוונסבי”.

משחקי הרעב: עורבני חקיין 2

אזהרה: הביקורת כוללת ספויילרים המתארים את עלילת הסרט

בשני הפרקים האחרונים של סדרת סרטי “משחקי הרעב” יוצאת המלחמה של ה”עם” (12 המחוזות) מתוך כותלי המשחקים שארגנה הבירה (הקפיטול) ונשיאה, סנואו, ומגיעה לעולם האמיתי. לא עוד מלחמה על חיי האינדיבידואל, אלא מלחמה כוללת על זכותם של בני 12 המחוזות לחיים שווי ערך לאלו שחוו בני הקפיטול במשך 75 שנים. את המלחמה מובילה קבוצת מורדים, ששורשיה במחוז ה-13, שהושמד על-ידי הקפיטול והוביל ליצירת “משחקי הרעב”, ובראשה הנשיאה עלמה קוין (ג’וליאן מור).

מקומה של קטניס אוורדין במלחמה מוכתב על-ידי שניים: מארגן המשחקים פלוטארק הוונסבי (סימור הופמן) והנשיאה קוין, שהחליטו להשתמש בפופולריות ההולכת וגוברת של אוורדין כמורדת המפורסמת ביותר בקפיטול ובנשיא סנואו על מנת למשוך תמיכה מוגברת מצד השוכנים ב-12 המחוזות, זאת לשם גיוסם למלחמה הכוללת בקפיטול.

אם בסרטים הקודמים נאבקה קטניס באיזון הדק בין היותה נערה צעירה ורגישה לבין מובילה חברתית ולוחמת, איזון שאיפשר לבעלי כוחות משני הצדדים לנצל את דמותה לצרכיהם האישיים, הרי שבסרט האחרון תנסה לאמץ את דמותה כ”עורבני החקיין” (Mockingjay) ולקחת את העניינים לידיים במקום לשמש רק כסמל להפיכה שמתכננים המורדים.

בשל רצונה העז לפרוץ החוצה, הולכת קטניס כנגד הוראות מובילי המרד בראשות הנשיאה קוין ומגייסת לצידה צוות של לוחמים שילוו אותה בדרך לקפיטול, בדרכה לסיים את המלחמה ולהרוג את הנשיא סנואו. קטניס תגלה כי רצונותיה מתנגשים עם אלו של מובילי המרד, שינסו לחבל בפועלה ולהמשיך להציגה כסמל בלבד, בעוד הם מנהלים את הקרבות בקפיטול בעצמם.

אם בסרטים הראשונים בסדרה זכינו לראות את היופי שבקפיטול, על דמויותיה הססגוניות, כעת נעמוד מול זירת מלחמה נטושה, שהפכה למיקום החדש עבור כל המכשולים המתוחכמים ביותר שיצרו מארגני “משחקי הרעב” במשך השנים. הסרט מעביר היטב את הפחד המלווה את הדמויות במהלך המשימה שלהן לסיום הקרבות וחיסולו של סנואו ומצליח לגרום למתח גדול  עקב היצירתיות הרבה באותם מכשולים שבדרך ובמיוחד לאור הימצאו של פיטה מלארק, שנשלח על-ידי הנשיאה קוין (ג’וליאן מור) ומנהל המשחקים פלוטארק הוונסבי (פיליפ סימור הופמן) להצטרף למחלקתה של קטניס כגורם מפריע.

בחלק הראשון של “עורבני חקיין” חזר פיטה לידיהם של המורדים, אולם לא היה כעצמו, זאת לאחר שנשבה על-ידי הנשיא סנואו ועבר שטיפת מוח שהובילה אותו לשנוא את אהובתו קטניס ולראות בה כאויבת מספר 1. דמותו של פיטה מהווה חשיבות רבה עבור דמותה של אוורדין, וכבר בפתיחת הסרט מוצגת הנערה הצעירה כחסרת קול לאחר שנפגעה וכמעט מצאה את מותה בסרט הקודם מידיו של מלארק עצמו. השפעה זו ניכרת במיוחד בשל היותה “הקול של המורדים”, ומסמלת את חשיבותו הגדולה של פיטה מלארק על פועלה של הגיבורה.

נוכחותו של פיטה משמעותית עבור קטניס, שכן היא רואה בו מצד אחד כאיום ודואגת שיהיה כבול באזיקים כשהוא מלווה אותה ואת הצוות שעימה, ומן הצד השני עדיין שומרת בליבה אהבה כלפיו, שליוותה אותה מאז המשחקים הראשונים בהם השתתפו השניים יחדיו.

שני הצדדים של פיטה כחבר וכאויב מועברים בסדרת הספרים תוך הבהרה כי הוא אינו מסוגל עוד להבחין בין דימיון למציאות. אף שמהסר מובן גם בסרט הנוכחי, ההרגשה היא כי ג’וש האצ’רסון לא מצליח להעבירו באופן ממצה, מה שמשאיר את דמותו של פיטה כשולית יותר בעלילת הסרט, אף המשמעות הגדולה שלה בחייה של אוורדין. לשמחתי, מצליחה לורנס לכפר על כך בהצגתה את הילדה המבולבלת קטניס תוך שהיא נעה בין עצב ושברון לב לשליטה במצב והצגת רצון לחימה עז.

מתוך עורבני חקיין חלק 2
מתוך משחקי הרעב: עורבני חקיין 2 (באדיבות Lionsgate)

דמותו של גייל מלווה את קטניס גם בסרט הנוכחי וממשיכה לגרום לבלבול בחיי האהבה הלא קיימים של הנערה הצעירה שרק מעוניינת להילחם (ולסבול). גייל מלווה את קטניס וצוות הלחימה שלה אל הקפיטול, תוך שהוא מדגים קנאה גדולה אליה עקב נוכחותו של פיטה מלארק לצידם.

בהמשך לסרט הקודם, גם כאן מובהר כי גייל הפך מנער העוזר ותורם לקטניס ולמשפחתה לאיש צבא מדופלם, וכי הוא שם חשיבות עליונה למלחמה בה נמצאת פנאם, לעתים אף יותר מקטניס עצמה.

קטניס אוורדין וגייל
מתוך משחקי הרעב: עורבני חקיין 2 (באדיבות Lionsgate)

החלק השני של עורבני חקיין נותן דגש גדול יותר לצד הפוליטי של פנאם ומציג את המלחמה בין שני הצדדים המבקשים לשלוט בה – מחד, הנשיא הנוכחי סנואו (סאת’רלנד) ומולו הנשיאה קוין (מור), מובילת המרד. בין השניים עומדת העורבני החקיין, קטניס אוורדין, בה מנסים שני הצדדים להשתמש לטובתם, זאת בעוד היא מנסה להביא להשלמת הלחימה בדרכה שלה. ההשפעה של שני הצדדים הפוליטים תוביל את דמותה של קטניס בסיום הסרט לעמוד בפני החלטות חשובות שיעידו על גורלה של פנאם כולה.

החלק האחרון בסרט מלווה בסצינה מלאת אקשן המלווה בדרמה בדרכה של קטניס אוורדין לקפיטול ויוצרת סיום טוב למדי לסדרה, בעיקר לאור האיטיות שהציג החלק הראשון של עורבני חקיין. לאחר מכן, נזכה לראות עוד מספר סיומים שונים המגיעים על מנת לסגור את הפינות ולספק לקטניס קתרזיס מול דמויות אחרות בסרט.

השורה התחתונה

קטניס אוורדין
מתוך משחקי הרעב: עורבני חקיין 2 (באדיבות Lionsgate)

הסרט האחרון בסדרת משחקי הרעב מהווה המשך ישיר לסרטים הקודמים בסדרה. אם לא ראיתם, לכל הפחות, את שני הסרטים הקודמים, כנראה שלא תצליחו להבין את דמותה המקוטבת של אוורדין ואת מקומן של הדמויות האחרות שלצידה.

קטעי האקשן יצירתיים למדי, מצליחים ליצור מתח רב ומתעלים אף על כמה מרגעי האקשן הגדולים שליוו את קטניס במשחקי הרעב בהם השתתפה בשני הסרטים הראשונים. עורבני חקיין – חלק 2 הוא ללא ספק סיום מוצלח לסדרה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים