גאדג’טי מסקר: Moto X Play – הניסיון של מוטורולה לכבוש את שוק הביניים

Moto X Play (צילום: גאדג'טי) Moto X Play (צילום: גאדג’טי)

איי שם בשיאו של קיץ 2015 קיימה חברת מוטורולה, שנמצאת בבעלות ושליטה מלאה של לנובו הסינית, אירוע הכרזה מיוחד במינו, בו חשפה מכשירים חדשים לסדרת ה-Moto X הפופולרית, אלא שהפעם פנתה החברה עבור שוק מתפתח נוסף עם הצגתו של סמארטפון שוק הביניים Moto X Play.

דגם ה-Play, שמהווה לוריאציה משונמכת של מכשיר הדגל Moto X Style כמעט בכל אלמנט אותו נבחן, הושק לפני זמן לא רב בישראל עם ההבטחה שנוכל לשכוח מהצרה שמגיעה לצד השאלה הנצחית “למישהו יש מטען?”.

האם החברה מממשת את הבטחותיה או שעדיין נדרשנו להסתובב עם מטען צמוד? לקחנו את המכשיר לבדיקה כדי להכריע בנוגע לשאלה זו באופן חד וחלק – והתוצאות לפניכם.

מה בקופסה?

אריזת ה-Moto X Play לא מבדילה עצמה ממאות הסמארטפונים הנמכרים כיום בארץ ובעולם, אך אין בזה כל רע. בחלקה הקדמי מככבת תמונת המכשיר ולוגו מוטורולה הישן והאהובה, כאשר על פאותיה מוטמעים כל הפרטים הרלוונטיים לדגם המכשיר הנרכש.

באריזה ניתן למצוא:

  • סמארטפון מדגם Motorola Moto X Play
  • כבל טעינה והעברת נתונים MicroUSB-USB
  • שנאי כח 5V בעל 2 כניסות USB בגודל מלא
  • חוברות הדרכה, תעודת אחריות ומדריך Moto
  • סיכה להוצאת מגירת הסים

עיצוב ואיכות בנייה

קווי העיצוב שהנחילה מוטורולה על סדרת ה-Moto X לא פסחו גם על דגם ה-Play והוא מגיע עם מסגרת פלסטיק בעלת מראה מטאלי, כאשר בחלקו הקדמי שוכן לו מסך 5.5 אינץ’ מרשים, מעליו נמצא את אפרכסת השיחות, בעוד תחתיו נמצא רמקול מונו יחיד.

גב המכשיר מעוקל ומגיע כשהוא עשוי פלסטיק בטקסטורה ייחודית שמעניקה אחיזה נוחה ויציבה. את זה תוכלו להסיר בכל רגע בו תחפצו ולהחליפו באחר, זאת אם הצלחתם לשים ידכם על אחד כזה, שכן שירות ה-Moto Maker, שמאפשר למשתמשי המכשיר לעצב את מגוון חלקי המכשיר כאוות נפשם, אינו זמין בישראל.

Moto X Play (צילום: גאדג'טי)
Moto X Play (צילום: גאדג’טי)

אף מימדיו, שעומדים על 147.3 מ”מ גובה, 73.7 מ”מ רוחב, 10.9 מ”מ עובי ו-169 גרם משקל, במרבית המקרים לא הרגשנו כי מדובר במכשיר מגושם, זאת, לפחות באופן חלקי, הודות לגבו קעור. השימוש במכשיר ביד אחת אפשרי גם הוא, אם כי על מנת לממש את מלוא הפונקציונליות והפוטנציאל שלו, תצטרך גם היד השניה להצטרף למלאכה.

כפתורי וויסות הווליום וכן כפתור הנעילה עשויים כולם פלסטיק ומרוכזים כולם בצידו הימני של המכשיר. על גבי כפתור הנעילה, שממוקם מעט מעל לכפתורי הווליום, שילבה מוטורולה מעיין חספוס שימנע את בלבול המשתמשים בין המקשים השונים.

Moto X Play (צילום: גאדג'טי)
Moto X Play (צילום: גאדג’טי)

בחלקו העליון של המכשיר ממוקם שקע 3.5 מ”מ עבור אוזניות או מערכות שמע שונות, ומשמאלו נחה לה מגירה נשלפת, שמצידה האחד תוכלו לשלב את כרטיס ה-NanoSIM, ואילו מצידה השני ימוקם כרטיס הרחבת זיכרון מסוג MicroSD, שמהווה תמיד לתוספת מבורכת.

עם עמידות בפני “נתזי מים ורטיבות קלה“, הופכת סוללת המכשיר לבלתי ניתנת להסרה והחלפה, אך קיבולת גבוהה של 3,630mAh נמצאת שם על מנת לכפר על כך.

חומרה וביצועים

בדומה למכשירי שוק ביניים רבים אחרים, בליבו של המוטו X פליי פועמת פלטפורמת העיבוד Snapdragon 615 מבית קוואלקום האמריקאית, אליה מצוותים זיכרון 2GB RAM ומאיץ גרפי מדגם Adreno 405.

עבור ביצועי המשתמש האינטנסיביים ביותר יכניס השבב לפעולה 4 ליבות Cortex-A53 בתדר ליבה של 1.7GHz, בעוד עבור השימוש היום-יומי 4 ליבות נוספות בתדר מקסימלי של 1.1GHz ידאגו לבצע את העבודה. ברמת הביצועים היום-יומיים, המכשיר עושה את עבודתו נאמנה כמו מרבית מכשירי שוק הביניים בעלי מערכת על שבב זהה, בין אם הדבר כולל גלישה, צפיה בסרטונים, גיימינג בסיסי ועוד.

גם עם משחקים אינטסיביים, כדוגמת אספלט 8 המוכר והאהוב, הצליח המכשיר להתמודד בגאווה ואלו רצו באופן ראוי והוכיחו שהמכשיר מתמודד היטב גם עם דרישות גרפיות גבוהות. כמה דקות של משחק, אגב, הצליחו לגרום למכשיר להתחמם, אך הטמפרטורה אליה הגיע לא הייתה גבוהה במיוחד.

למרות זאת, חשוב לציין שבמהלך השימוש במכשיר נתקלנו בלא מעט לאגים, הכוללים קריסת אפליקציות צד שלישי בתדירות גבוהה יותר משהיינו רוצים לראות, על אף שילובה מערכת הפעלה נקייה כמעט לחלוטין עימה מגיע. נדגיש כי כאשר אלו לא הופיעו, תפקד המכשיר בצורה לא רעה בהתחשב בעובדה שמדובר במכשיר שוק ביניים, כפי שמתואר מעלה.

מסך ותצוגה

בחלקו הקדמי של המכשיר ניצב מוכן לפעולה מסך LCD בגודל 5.5 אינץ’, שמגיע עם ציפוי זכוכית עמידה מסוג Corning Gorilla Glass 3 וברזולוציית Full HD לא רעה כלל. אלו יוצרים צפיפות פיקסלים לא רעה כלל של 403ppi. מסך זה בהחלט עושה עבודתו נאמנה ומציג כל תוכן שנזרק עליו בצורה מעולה ועם תמונה חדה במיוחד, כאשר שימוש במכשיר תחת קרני השמש הקודחת אינו נורא, זאת הודות רמת לבהירות מקסימלית גבוהה למדי.

Moto X Play (צילום: גאדג'טי)
Moto X Play (צילום: גאדג’טי)

נוסף על כך, מסך המוטו X פליי, כראוי לפאנל LCD, מציג צבעים מדוייקים וקרובים למציאות, כאשר זוויות הצפייה רחבות במיוחד ויאפשרו קריאת טקסטים, או צפיה בסרטונים ותמונות גם לחבריכם מימין ומשמאל.

להתאמת הצבעים במסך מוטורולה אמנם לא מציעה מגוון נרחב של אפשרויות כפי שמרבה לבצע סמסונג, אך מאפשרת בחירה בין מצב צבע רגיל לבין מצב “חי במיוחד” שמגביר את רווית הצבע.

מערכת הפעלה וממשק משתמש

עם ה-X Play מגיעה, נכון לרגע כתיבת הסקירה, מערכת ההפעלה הוותיקה אנדרואיד 5.1.1 Lollipop – כשמעליה, בניגוד למכשירים רבים אחרים בשוק, לא נמצא ממשק כבד או עמוס במיוחד בייצור מוטורולה, אלא מדובר בגרסה נקייה למדי.

גרסת ה”ונילה” עימה מגיע המכשיר סטנדרטית לחלוטין וזהה כמעט באופן מוחלט לזו של גוגל, אם כי מוטורולה החליטה לשלב מספר פיצ’רים מוכרים, כולם משולבים תחת אפליקציית Moto.

Moto X Play
Moto X Play (צילום: גאדג’טי)

בין אלו נמצאת תצוגת מוטו, שמאפשרת למשתמשים לקבל הצצה להתראותיהם גם ללא הדלקת מסך המכשיר במלואו, ומציגה את אייקון האפליקציה ממנה התקבלה ההתראה בלבד, בצבעי שחור ולבן. מנקודה זו יבחר המשתמש האם לעבור להודעה החדשה באמצעות משיכת האייקון מעלה, לפתוח את נעילת המכשיר או פשוט לכבות חזרה את המסך ולהתעלם מההתראות.

עוד נמצא במכשיר גם אפשרות לפתיחה מהירה של המצלמה באמצעות סיבוב כפול של פרק כף היד, שליטה קולית, שאינה נתמכת בשפה העברית, ועוד.

גם במכשיר זה, כמו גם במערכת ההפעלה אנדרואיד הנקייה, טרם נמצא את יכולות המולטי-טאסקינג האמיתי שמצויות במכשירי חברת סמסונג, LG ועוד , כך שניצול של מסך ה-5.5 אינץ’ על הצד הטוב ביותר עדיין אינו אפשרי.

מולטימדיה

חשבתם שמסך 5.5 אינץ’ איכותי ורמקול קדמי הינם מתכון לחווית מולטימדיה מרהיבה? ובכן, כמעט. אף שנראה כי ל-Moto X Play צמד רמקולים סטריאופוניים הממוקמים בחלקו הקדמי, אין זה המצב ומדובר ברמקול בודד שנמצא מתחת למסך, כאשר הרמקול בחלקו העליון משמש לביצוע שיחות ומציג יכולות ממוצעות בלבד.

רמקול זה אמנם מספק עוצמת ווליום לא רעה, אך איכות השמע ירודה והשמע אותו מפיק המכשיר בעוצמת הווליום המקסימלית צורם למדי. אף על פי כן, הודות למסך הגדול והמרשים ונוחות האחיזה הגבוהה, הפכה חווית המולטימדיה לטובה מאוד.

עם המכשיר מגיעה אפליקציית התמונות של גוגל, Google Photos, בה בחרנו כאפליקציית ברירת המחדל לגלריה, והשימוש בה ממשיך להיות חלק, נוח ואינטואטיבי כפי שהכרנו בעבר ממכשירי אנדרואיד אחרים.

מצלמה

Moto X Play (צילום: גאדג'טי)
Moto X Play (צילום: גאדג’טי)

עם סדרת מכשירי ה-Moto X שהציגה מוטורולה בקיץ האחרון, חשפה החברה שיפור ניכר במערך הצילום של שלל מכשירי הסדרה החדשים, בהשוואה לדגמי המוטו X בעבר.

דגם הפליי מגיע עם מצלמה אחורית בעלת חיישן ברזולוציית 21 מגה-פיקסל, מפתח צמצם f/2.0, פוקוס אוטומטי הפועל באמצעות מנגנון זיהוי פאזה (Phase Detection Auto Focus) ופלאש LED בעל 2 טמפרטורות צבע. בחלקו הקדמי מציע המכשיר מצלמת סלפי ברזולוציית 5 מגה-פיקסל עם מפתח צמצם f/2.2.

בתנאי תאורה טובים, כדוגמת אור יום, מספקת מצלמה המכשיר הראשית תוצאות טובות במיוחד, כאשר התמונות אותן מפיקה חדות, בעלות פרטים רבים, מדוייקות בצבעים ועם פוקוס המתבצע בזריזות וצילום וידאו שמפיק תוצאות לא רעות (לפחות כל עוד ידכם יציבה).

Moto X Play (צילום: גאדג'טי)
Moto X Play (צילום: גאדג’טי)

עם זאת, באחד מן המבחנים המכריעים של כל מצלמה, הוא כמובן צילום בתנאי תאורה לקויים, נכשל המכשיר. בתנאים אלו, התמונות שהפיקה מצלמת המכשיר היו מטושטשות למדי, לא מדוייקות ובאופן כללי פשוט לא מרשימות.

מצלמת המכשיר הקדמית מציגה גם היא תוצאות סבירות לחלוטין בתנאי תאורה טובים, כאשר צילומי לילה יהיו פחות מוצלחים באופן משמעותי.

נקודת חולשה נוספת של מצלמת המכשיר הינה דווקא האפליקציה. מוטורולה החליטה, בצעד שלא ממש אהבנו, לבטל את האפשרות לפוקוס בהקשה ובמקום זאת מציגה גלגל פוקוס נגרר.

בהתאם, על מנת לפקס את התמונה באופן ידני בנקודה בה אנו רוצים, נדרש לגרור את הגלגל ממקום למקום על גבי המסך. נוסף על כך, כפתור הצילום הסטנדרטי לא מגיע עם אפליקציית המצלמה המובנית, וצילום תמונה יתבצע בעת הקשה על גבי המסך בנקודה בה תחפצו.

סוללה

אם במרבית הקטגוריות הצליח המכשיר להוכיח עצמו כשווה בין שווים בשוק הביניים, הרי שבכל הנוגע לחיי סוללה מככב ה-Moto X Play ומעפיל בקלות לצמרת המכשירים בעלי הסוללה הטובה ביותר בשוק הביניים.

נזכיר שהמכשיר מגיע עם סוללה בעלת קיבולת 3,630mAh ויכולות טעינה מהירה בטכנולוגיית TurboPower, המסוגלת לספק, על פי החברה, 8 שעות עבודה סבירה לאחר 15 דקות טעינה בלבד, אם כי על מנת לממש את זו תדרשו לקנות מטען ייעודי.

בשימוש אינטנסיבי, ביום שהחל מהשעה 08:00 וכלל גלישה מרובה, הודעות וואטסאפ ו-SMS, האזנה למוזיקה, ביצוע שיחות טלפון, שליחה ובדיקת מיילים, צפייה בסרטוני יוטיוב ועוד, הצלחנו למתוח את יכולות הסוללה עד השעה 20:00, אז היא הגיעה ל-15% ודרשה מאיתנו לחוס על חייה.

Moto X Play (צילום: גאדג'טי)
Moto X Play (צילום: גאדג’טי)

לאחר מכן, הפעלנו את מצב החיסכון בסוללה והצלחנו להפיק עוד שלוש שעות נוספות, בעודנו מסיימים את היום בשעה 23:00 עם 3 אחוזי סוללה בקנה – מרשים. נדגיש כי בעת הפעלת מצב החיסכון, מבוטלות מרבית האנימציות במכשיר והשימוש עשוי להרגיש מעט תקוע.

מנגד, ביום שהחל בשעה 08:00 ושילב שימוש מינימלי – גלישה, שיחות טלפון, הודעות ווטסאפ ואסמס, הצלחנו להפיק מהמכשיר שני ימי עבודה מלאים, כאשר נדרשנו להטעין את אותו אך ורק בשעה 16:00 ביום שלאחר מכן.

סיכום

ה-Moto X Play הינו מכשיר שוק ביניים מרשים למדי, שעומד איתן מאחורי ההבטחה כי יגרום למשתמשיו לשכוח מנשיאת מטען צמוד בכיס. עם מפרט סטנדרטי לשוק הביניים, חיי סוללה מופלאים וחווית אנדרואיד די נקייה, הוא בהחלט יכל לככב בקרב הלקוחות הישראלים.

אך בישראל כמו בישראל, למכשיר הוצמד תג מחיר גבוה למדי עם אחריות ל-24 חודשים מבית היבואן הרשמי. האם הוא שווה את המחיר? בהתחשב בכך שכיום ניתן להשיג את מכשירי הדגל של השנה שעברה במחיר דומה אם לא זהה, התשובה ככל הנראה אינה חיובית.

האריזה ותכולתה
8/10
עיצוב ואיכות בניה
8/10
חומרה וביצועים
7/10
מסך ותצוגה
8/10
מערכת הפעלה
8/10
מולטימדיה
9/10
סוללה
9/10
מצלמה
8/10
8.1
ציון כללי   ... ולא בהכרח ממוצע

מה אהבנו
  • סוללה מעולה
  • נוח לאחיזה
  • הגנה חלקית בפני מים
מה פחות אהבנו
  • מחיר
  • רמקול צורם
  • לאגים במערכת ההפעלה

איפה קונים ומה המחירים?
  • יבואן רשמי: 2,299 שקלים
  • שוק פתוח: 1,950 שקלים


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים