ביקורת סרט: “האיש שנולד מחדש” – על אנשים שמסרבים למות

האיש שנולד מחדש האיש שנולד מחדש (באדיבות פורום פילם)

אלחנדרו גונזלס איניאריטו (Alejandro Gonzales Inarritu) לא נח. לאחר שסרטו האחרון, “בירדמן”, גרף ארבעה פרסי אוקסר לפני שנה בלבד (ביניהם הפרסים המכונים “השילוש הקדוש” – הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והתסריט הטוב ביותר), סרטו החדש, “האיש שנולד מחדש” מועמד כבר לתריסר פרסים נוספים: הסרט הטוב ביותר, השחקן הראשי הטוב ביותר (דיקפריו), שחקן המשנה (הארדי), בימוי, צילום, עריכה, אפקטים, ומספר קטגוריות נוספות.

סיפור על נקמה

“האיש שנולד מחדש” מתרחש בארצות הברית בתחילת המאה ה-19, ועוקב אחרי שני אנשים שלא מוכנים למות. יצר ההשרדות של אחד מהם גובר על המוסר והאנושיות שלו, בעוד שיצר ההשרדות של השני גובר גם על המוות עצמו.

יו גלאס (Hugh Glass), המגולם על ידי לאונרדו דיקפריו, הוא גשש מנוסה ואב לנער חצי-אינדיאני. הוא מוביל משלחת ציידים פושטי-עורות חזרה אל הביצרון שמתוכו הם פועלים, כאשר הוא מותקף על ידי דובה המגינה על הגורים שלה. גלאס נפצע אנושות, ומפקד המשלחת, המגולם על ידי דומנול גליסון (Domhnall Gleeson) מ”אקס מאכינה” ו”מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר”, מחליט לפצל את הקבוצה – הרוב ימשיכו חזרה אל הבצרון, אך מספר אנשים ישארו מאחור עם גלאס, לחכות שיחלים או לקבור אותו בכבוד אם ימות.

האיש שנולד מחדש (באדיבות פורום פילם)
האיש שנולד מחדש (באדיבות פורום פילם)

אחד מהאנשים שנשארים לשמור על גלאס הגוסס הוא ג’ון פיצג’ראלד, המוגלם על ידי טום הארדי (Tom Hardy) מ”עלייתו של האביר האפל” ו”מקס הזועם: כביש הזעם”. פיצג’ראלד לא מוכן לסכן את חייו בכפור בשביל אדם גוסס, חשוף ליסודות ולאינדיאנים אלימים, ומחליט לנטוש את גלאס למות. גלאס שורד בקושי, וכאשר הוא מונע על ידי כוח הרצון בלבד, יוצא למסע של סבל ותלאות במטרה לנקום באיש שלא רק נטש אותו פצוע וגוסס, אלא גם פגע בכל מה שהיה יקר לו: בנו.

שותפים לסבל

מסעו של גלאס הוא מסע ארוך, איטי ומייסר, וזה מסע שאנו, הצופים, עוברים איתו ביחד. אמנואל לובצקי (Emmanuel Lubezki), שצילם את “בירדמן” וזכה על כך באוסקר, חזר לעבוד עם איניאריטו גם ב”האיש שנולד מחדש”, ושוב חולל כשפים במצלמה. חיה ונושמת, המצלמה נמצאת תמיד בתוך לב ההתרחשות. עינו של הצלם לא מפספסת שום פרט בסרט, ולכן גם אנחנו רואים את כל מה שקורה.

מתחילת הסרט ועד סופו, אין אף לא רגע בו איננו מרגישים משולבים בסרט. בסצנות הנוף הארוכות אנו מתבוננים ביערות המושלגים כאילו אנו עצמינו שם, בעוד שבסצנות האקשן אפשר להרגיש את החצים והקליעים עפים סביבנו. לכל פרט ואלמנט בסרט יש מסה, יש משקל, ואנו חשים בהם ובמלא הכוח שלהם. “האיש שנולד מחדש” הוא סרט מאד גראפי, שלא חוסך מאתנו מראות קשים של אלימות וסבל. כל מכשול וכל מהמורה בדרכו של גלאס היא חלק מהחוויה, וכמו שהוא לא מסוגל להתעלם מהכאב, מהרעב ומהקור, גם אנחנו נאלצים לקחת בהם חלק.

השורדים

זהו קונצנזוס מקובל שלאונדרו דיקפריו הוא שחקן מהמעלה הראשונה. דמותו של גלאס היא לא בהכרח הדמות הכי מעניינת שהוא שיחק, אך זו ללא ספק הדמות המאתגרת ביותר. הסבל הבלתי ניתן לתיאור שגלאס חווה ניכר בכל אספקט של המשחק של דיקפריו, שמעורר בנו הזדהות מוחלטת לכל אורך הסרט.

ג’ון פיצג’ראלד הוא אולי אחד הנבלים המוצלחים יותר בקולנוע בשנים האחרונות

ראוי לציון במיוחד דווקא טום הארדי. ג’ון פיצג’ראלד הוא נבל שונה לחלוטין מהטיפוסים הנאלחים שיצא להארדי לשחק, ואולי אחד הנבלים המוצלחים יותר בקולנוע בשנים האחרונות. מדובר באגואיסט טוטאלי.

פיצג’ראלד מחפש להרוויח כמה שיותר כסף, ולא מוכן לסכן את עצמו למען אחרים אף לא לרגע. מה שמיוחד בפיצג’ראלד זה שלמרות שהוא אינו טיפוס סימפטי, המניעים שלו מאד ברורים ומובנים.

הארדי נכנס לעורו של פיצג’ראלד בקלות, מה שמייצר דמות אמינה מאד. אנחנו סולדים מפיצג’ראלד, אולי אף מתעבים אותו, אך בעקבות סיפור הרקע שלו ובגלל הכריזמה הבלתי-נדלית של הארדי אנחנו מצליחים להזדהות איתו. ג’ון פיצג’ראלד הוא כוח שמניע את הסרט, ולעתים הוא אף מרשים ומאיים פי כמה מהאינדיאנים שמהם הוא מפחד כל כך.

האיש שנולד מחדש
טום הארדי כג’ון פיצג’ראלד (מתוך: האיש שנולד מחדש, באדיבות פורום פילם)

הדמיון העז בין גלאס ובין פיצג’ראלד הוא שמדגיש גם את השוני ביניהם. מדובר בשני שורדים, שני אנשים שמסרבים למות, ויקבלו את משאלת ליבם בכל מחיר. כאשר כוח הרצון של שניהם גובר אף על המוות, ינצח לא החזק, לא המהיר ולא המנוסה, אלא זה שהרצון שלו חזק יותר. זהו קונפליקט בין שני ענקים הדוחף קדימה את התרחשויות הסרט ומוביל להתנגשות אימתנית בסופו.

השורה התחתונה

“האיש שנולד מחדש” הוא לא סרט לכל אחד. מדובר בסרט יחסית ארוך (156 דקות), עם מספר קווי עלילה מקבילים שמתקדמים לאט. הסרט גם גורם למועקה עזה אצל הצופים, כדי שנחווה את העולם ואת העלילה בצורה בה איניאריטו רצה שנחווה אותם. אך מי שלא פוחד מטלטלה, יקבל חוויה קולנועית יוצאת דופן.

האיש שנולד מחדש
ליאונרדו דיקפריו (מתוך: האיש שנולד מחדש, באדיבות פורום פילם)

זהו סרט שמנצל את כל הכלים של הקולנוע במלואם, ולא בוחל באמצעים כדי לספר את הסיפור שאיניאריטו רוצה לספר, כמו שהוא רוצה לספר אותו, וכמו שהוא רוצה שנרגיש אותו. בכמה אוסקרים יזכה הסרט? אין לדעת, אך עם זכיות או בלי, מדובר בקולנוע במיטבו, ובמיצג נדיר של מיומנות שאין שני לה בכל תחומי העשייה הקולנועית.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים