ביקורת: “אנגרי בירדס – הסרט” – מהסמארטפון למסך הגדול

אנגרי בירדס - הסרט באדיבות פורום פילם

מאז שקיימים משחקי וידאו מנסים המפיקים בהוליווד להבין איך ליישם את עולמות התוכן המשחקיים גם בקולנוע. לאחר שבמשך שנים כל תחום הסרטים המבוססים על משחקים היה ידוע לשמצה, שנת 2016 צפויה לשנות את הגישה, עם סרטים כמו “וורקראפט” ו”Assassin’s Creed“, שלוקחים את עצמם ברצינות ובתקווה יציגו לעולם איך באמת אמור להיראות סרט שמבוסס על משחק וידאו.

בתוך כל ההמולה הזאת יוצא לו “אנגרי בירדס” לקולנוע בישראל החל מה-12.5. הסרט מבוסס לא על סתם משחק וידאו, אלא על משחק מובייל קליל בו ציפורים עצבניות משליכות עצמן על חזירים ירוקים. משחק עם נרטיב לא מפותח יותר מפאקמן, שנעשה לו בעבר כבר טריילר הומוריסטי, נהייה מקור להשראה לסרט אנימציה הוליוודי לכל דבר. התוצאה? באופן מפתיע לא נוראית בכלל.

הביקורת הבאה כוללת תיאור של עלילת הסרט העשוי להתפרש כספויילר, אבל אתם כבר יודעים שיש ציפורים כועסות וחזירים שגונבים להן את הביצים כי שיחקתם במשחק, לא?

על ציפורים שלא עפות

זהו סיפורו של רד (Red), המוכר ביותר מבין הציפורים הכועסות, אותו מדובב ג’ייסון סודייקיס (Jason Sudeikis) מ-SNL. רד מתגורר על אי הציפורים, אוטופיה של ציפורים שלא מסוגלות לעוף, ומאמינות שאין עוד מקומות בעולם מלבד האי שלהן. את גיבורינו רד קל מאד להכעיס, ובשילוב עם הצבע האדום והגבות הענקיות שלו, הוא יכול להיות די מאיים. לכן, הוא לא חביב יותר מדי על תושבי האי, ולאחר התפרצות זעם אחת יותר מדי הוא מקבל את העונש המירבי הקיים על האי הפסטורלי – הוא מחוייב להשתתף בסדנה לניהול כעסים, עד אשר יקבע שהוא יכול לחזור לחברה, מבלי להוות סכנה ואי נוחות לשכניו.

בסדנה הוא פוגש את שאר גיבורי הסרט, כולם ציפורים איקוניות מהמשחק – צ’אק (Chuck) הצהוב, אותו מדובב ג’וש גאד (Josh Gad) מ”פיקסלים” ו”לשבור את הקרח”, בומבה (Bomb) השחור והמתפוצץ אותו מדובב דני מקברייד (Danny McBride) מ”סוף” ו”אננס אקספרס” ומנחת הסדנה, מתילדה (Matilda), הציפור הלבנה שמפילה ביצים מתפוצצות, אותה מדובבת מאיה רודולף (Maya Rudolph) מ-SNL ו”מסיבת רווקות”. בסדנה אתם נמצא גם טרנס (Terrance), ציפור אדומה עצומת מימדים, אותה מדובב לא אחר מאשר שון פן (Sean Penn), אך רוב הסרט טרנס מסתפק בנהמות מאיימות חסרות פשר, כך שלא שומעים את קולו של פן יותר מדי.

רד, צ'אק ובומבה (מתוך "אנגרי בירדס - הסרט")
רד, צ’אק ובומבה (מתוך “אנגרי בירדס – הסרט”, באדיבות פורום פילם)

יום אחד מגיעים לאי יצורים שלא נראו שם מעולם – חזירים ירוקים, המונהגים על ידי חזיר מזוקן בשם לאונרד, שמדובב על ידי ביל היידר (Bill Hader) הנפלא מ-SNL, “סאות’ פארק” ו”הקול בראש”. הציפורים מתלהבות מהאורחים החדשים, אך רד מרגיש שמשהו אינו תקין. לאחר שהחזירים מראים את פרצופם האמיתי, גונבים את כל הביצים באי ונמלטים חזרה לאי ממנו באו, רד וחבריו לוקחים על עצמם את המשימה להחזיר את הביצים הביתה.

לאונרד החזיר (מתוך "אנגרי בירדס - הסרט")
לאונרד החזיר (מתוך “אנגרי בירדס – הסרט”, באדיבות פורום פילם)

אדפטציה מוצלחת

“אנגרי בירדס – הסרט” עושה עבודה מצוינת בהמרת הדמויות האיקוניות ממשחקי הסמארטפון למסך הגדול. הסרט מאפיין את הדמויות שלו בצורה ברורה ומעניינת, ובונה עולם שמצליח להיות שונה מספיק כדי לסקרן ולעניין אותנו, אך גם מספיק פשוט כדי שנבין אותו ונתחבר אליו. הסרט הופק בשיתוף פעולה בין Rovio הפינית שפיתחה את המשחקים ו-Sony Pictures Imageworks, ולכן לא מפתיע שהוא גם נאמן מאד למשחקים, וכל דמות מכל משחק מופיעה בסרט, למעט הדמויות המיוחדות מ-Angry Birds Rio ו-Angry Birds Star Wars, שהרי בכל זאת, הן כבר ממותגות לסרטים אחרים.

אפילו העיט האדיר (The Mighty Eagle) מופיע בתור ישות אגדית שמגנה על אי הציפורים מלמעלה, ומדובב אותו לא אחר מאשר פיטר דינקלג’ (Peter Dinklage) מ”משחקי הכס“. גם החזירים מוצגים כיצורים שאוהבים לבנות ולהרכיב מכשירים מיוחדים, מה שמתכתב עם משחק הספין-אוף Bad Piggies. הסרט גם מצליח לייצר עלילה קוהרנטית סביב הקונספט של המשחק – אם המשחק עוסק בציפורים כועסות שמחזירות ביצים גנובות מחזירים מרושעים שגנבו אותן, הסרט שם לא מעט בשר על השלד הבסיסי הזה, ועושה ממנו סרט של ממש.

מתוך "אנגרי בירדס - הסרט"
מתוך “אנגרי בירדס – הסרט”, באדיבות פורום פילם

העלילה קצת מתבלגנת

בעוד שהסרט מצליח להפיח חיים בדמויות המצוירות, נראה שיותר מאמץ הושקע בלגרום ל”אנגרי בירדס” לתפקד כסרט מאשר לספר סיפור משמעותי. הסרט כתוב ממש לא רע, עם בדיחות מצחיקות ופיתוח דמות מוצלח, וזה גם לא מפתיע, שכן התסריטאי שלו, ג’ון ויטי (Jon Vitti), כותב קומדיות כבר שנים רבות, כולל פרקים לא מעטים ל”סימפסונים” ו”מלך הגבעה”. אך ויטי, שעיקר הנסיון שלו מגיע מטלויזיה, נראה כמתקשה עם הפורמט הקולנועי, ובסרט שאורכו מעל שעה וחצי יש תוכן שמספיק, כנראה, לפרק בסדרה, ולא הרבה יותר מזה.

מעבר לכך, הדמויות אמנם מאופינות בצורה טובה ומוצלחת לאורך כל הסרט, אך המניעים שלהן לפעמים מבלבלים, כמו למשל ההתעקשות של רד שיש לפחד מהחזירים ולא לסמוך עליהם. לו היה דבר כלשהו שרד היה יודע שהיה מבסס את התחושה הזאת היינו יכולים להזדהות אתו, אבל אם נשכח לרגע שאנחנו כבר יודעים שהחזירים הם ה”רעים” מהמשחק, הדאגה של רד נראית מוגזמת, וקל יותר להזדהות עם שאר הציפורים באי, שמתרגשות מבואם של יצורים חדשים שמביאים להם מנחות ומתנות.

הזהירות והחשדנות של רד, שמבוססת רק על היותם של החזירים “שונים” ו”מוזרים” מרגישה, לעתים, כמו סוג של גזענות. אפשר לטעון שהוא כועס על כך שהם פגעו ברכושו, אך זו פגיעה שנעשתה בטעות לחלוטין, ושאר הציפורים באי מתנהגות אליו בגועל ובחוסר סובלנות כדרך קבע.

רד (מתוך "אנגרי בירדס - הסרט")
רד (מתוך “אנגרי בירדס – הסרט”, באדיבות פורום פילם)

עצוב מכך הוא שעלילת הסרט היא אחד מהסיפורים הכי ישנים, בנאלים ומשעממים שרק אפשר לכתוב, על גיבור שמנודה מהחברה בגלל השוני שלו, שבזכות השוני שלו מציל את היום ומתקבל חזרה כשווה ערך. בהתחשב בכך שהסרט לקח כיוון מעניין באפיוני הדמויות בתחילתו, חבל שהוא פטר עצמו מלפתח את הסיפור למקומות מעניינים יותר אחר כך, כנראה באמתלה שזהו סרט על משחק לאייפון, ולמה אתם כבר מצפים?

לסיכום

“אנגרי בירדס – הסרט” הוא סרט אנימציה מבדר ומהנה, עשוי היטב ומדובב על ידי לא מעט שחקנים טובים ומוכשרים. הוא מציג בתחילתו פוטנציאל גדול ובוחר לא לממש אותו, אך נשאר חוויית צפייה כיפית לכל המשפחה, בהנחה שאינכם חוששים לחשוף את ילדיכם לבדיחות גסות מעט (אבל באמת, באמת מעט).


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים