החלטה לא צפויה: אפל משקיעה מיליארד דולר ב’אובר הסינית’

מנכ"ל אפל, טים קוק מנכ”ל אפל, טים קוק

אפל היא חברה שלא מרבה להשקיע בחברות חיצוניות, ובוודאי שלא בתחומים שלא תומכים בפעילות הליבה שלה. אבל היום הודיעה החברה על השקעת ענק בסך מיליארד דולר בשירות התחבורה הסיני Didi Chuxing, שמפעילה שירות נסיעות נוסח אובר.

ההשקעה בתחום התחבורה וצריכה שיתופית מגיעה על רקע הלחץ שמורגש על האייפון. בדו”ח האחרון דיווחה החברה על ירידה ראשונה במכירות האייפון לאחר 13 שנים של צמיחה. גם לקשיים של אפל בסין, גם מבחינת מכירות וגם מבחינת לחץ של הממשל על השירותים השונים שאפל מציעה יש קשר לעיסקה.

חברים עם קשרים

אז מה אפל יכולה להרויח מזה? בראיון לרויטרס אמר מנכ”ל החברה, טים קוק, שהוא מקווה שבנוסף לכמה הזדמנויות עסקיות, ההשקעה תביא להבנה טובה יותר של השוק הסיני. קוק והמשקיעים ציפו להצלחה גדולה יותר של האייפון בסין וקוק מצפה ללמוד יותר על איך למכור את מוצרי החברה לסינים.

בנוסף, עולה הנושא של מכוניות אוטונומיות. כבר דווח שאפל עובדת על מכונית מסוג זה, ללא פרטים על שלבי פיתוח או מועדי סיום. “אנחנו מאמינים גדולים בנהיגה אוטונומית”, אמר מנכ”ל דידי, “אנחנו יכולים לעבוד עם מספר שותפים בנושא”. יש מספר אפשרויות לשיתוף פעולה בתחום טכנולגיות רכבים בין השתיים.

אפל גם יכולה לדחוף באמצעות התחבורה את שירות התשלום Apple Pay וכך לנגוס קצת בדומיננטיות של AliPay מבית עליבאבא. גם השירותים האחרים של אפל יכולים לקבל תאוצה מהקשר החדש. לאחר שהממשל הסיני סגר את חנות הספרים והסרטים של החברה בסין (בעקבות אישור תקנות חדשות שמגבילות תכנים זרים), אפל בהחלט זקוקה לחבר אחד או שניים עם קשרים בממשל.

מנכ”ל דידי נשאל על ידי העיתונאים האם החברה תעזור לאפל בלגיטימציה שלה מול הממשל הסיני. המנכ”ל ענה בדיפלומטיות: “אני בטוח שנוכל לעזור אחד לשני בדרכים רבות”. בטווח הארוך אפל יכולה לשנות את הדימוי שלה בסין מיצרנית סמארטפונים יקרים לספקית שירותים בכל סגמנט.

דידי צ’אקסינג אוחזת ב-87% מנתח שוק התחבורה לפי דרישה בסין

דידי צ’אקסינג שולטת ללא עוררין בשוק הסיני. לפי נתוני החברה, יש לה 300 מיליון משתמשים, 14 מיליון נהגים והם מבצעים 11 מיליון נסיעות מדי יום! מה שמעניק להם נתח שוק של 87% בסגמנט התחבורה לפי דרישה בסין. החברה מוציאה כמות מזומנים שקשה לתפוס במלחמה נגד אובר. כרגע היא עדיין מסבסדת את רוב הנסיעות כדי למשוך נהגים ונוסעים. לטענתה, היא בנקודת איזון שבין רווח להפסד ב-200 מתוך 400 הערים שמפעילות את השירות. בשנה הבאה היא מצפה להרוויח.

בקצב שריפת מזומנים זה לא פלא שהיא מגייסת מיליארדים ללא הפסקה. ההשקעה הנוכחית בדידי מתבצעת במסגרת גיוס בסך 2-3 מיליארד דולר לפי שווי של 25 מיליארד דולר, עד עתה גייסה 7 מיליארד דולר. על פי תיאור העיסקה מנקודת ראותו של מנכ”ל דידי, הדברים נסגרו מהר מאוד לאחר פגישה שהתקיימה במשרדו של טים קוק ב-20 באפריל, עדות לאינטרס הגדול של הצדדים בעיסקה.

שינוי בגישה?

אי אפשר להתעלם מהביצועים של מניית אפל בבורסה. באין ערוץ צמיחה ברור שיכסה על הירידה במכירות האייפון, המשקיעים נוטשים את המניה. זו איבדה 19% מערכה תוך חודש אחד בלבד. הלחץ על טים קוק גובר: איך אפל עם כל מאות המיליארדים שלה בקופה והחדשנות הטבועה בה לא הצליחה למצוא נישה חדשה ומכניסה לשלוט בה.

יתכן ועם סיום עידן האייפון וההבנה שהאפל ווטש לא יהפוך להיות מה שיציל את החברה, החליט טים קוק ללכת בכל הכח על גיוון במקורות ההכנסה, מעין אלפבית נוספת. יותר השקעות מחוץ לפעילות הליבה, יותר שותפויות עם חברות ענק ולקיחת סיכונים רבים יותר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים