בוול סטריט אוהבים סטיקרים: אפליקציית LINE תצא להנפקה לפי שווי של 6.9 מיליארד דולר

Stickers. מתוך אתר Line Stickers. מתוך אתר Line

אפליקצית ההודעות הפופולרית ביפן, Line, תנחת השבוע בבורסות טוקיו וניו-יורק כהנפקה הגדולה של השנה. הציפייה להנפקה כה גדולה, בעיקר כי אין כרגע הרבה חברות טכנולוגיה אחרות שמוכנות לקחת את הסיכון של לצאת לציבור.

אמנם היא פחות מוכרת בישראל אבל ל-Line יש כ-218 מיליון משתמשים פעילים חודשיים והממשק שלה קולע לטעם היפני שלעיתים נראה עבור שאר העולם כקצת “מוזר”. היא הוקמה לאחר רעידת האדמה והצונמי שהתרחש ביפן ב-2011 כדי לאפשר תקשורת בין אנשים באיזורים בהם הרשתות קרסו. למרות הפופולריות ביפן, Line דווקא נמצא בבעלות התאגיד הדרום קוריאני, Naver Corp.

האמת שלקרוא ל-Line ‘אפליקציית הודעות’ עושה לה עוול. שירותי החברה שמתרכזים סביב Line מציעים משחקים, מוסיקה בסטרימינג, הזמנת מוניות, תשלומים דיגיטליים, קריאת מנגה ועוד. על פי הדיווח לקראת ההנפקה ב-2015 הכניסה Line קצת מעל מיליארד דולר אבל בשורה התחתונה היא עדיין תנודתית מאוד ובשנה שעברה הפסידה 71 מיליון דולר. סימן חיובי: ברבעון הראשון של השנה היא כמעט הצליחה להישאר מאוזנת (הפסד של 2 מיליון דולר בלבד).

אולי תופתעו לדעת אבל 23% מההכנסות (כ-20 מיליון דולר בחודש) מגיעות ממכירת Stickers. אותם הדברים שמקבילים לאמוג’י שאפשר לשלוח לצד השני בשיחה. היפנים מאוד אוהבים את הסטיקרס ומשלמים עליהם בין דולר לשניים עבור חבילה של 12-18. משתמשי Line שולחים כ-389 מיליון סטיקרס (חינם ובתשלום) אחד לשני כל יום!

atlas-sticker-breakdown

אנליסטים אוהבים סטיקרים?

Line תונפק בניו יורק (NYSE) מחר ותחל להיסחר בטוקיו יום לאחר מכן. היא צפויה לגייס 1.3 מיליארד דולר והמחיר שבו תונפק הועלה לרף הכי הגבוה של הציפיות (3,300 ין). מחיר זה מקנה של שווי של 6.9 מיליארד דולר.

אז מה כל כך מושך את הסוחרים בהנפקה הזו: ראשית, בשוק מתלהבים מכך שבכלל יש חברת טכנולוגיה בגודל הזה שמתקרבת לבורסה. 2016 מתאפיינת ביובש הנפקות בסקטור הטכנולוגיה ולרוב הסטארטאפים נוח להישאר באיזור הבטוח של מימון מקרנות ההשקעה הפרטיות (VC).

עבור הציבור (או מנהלי הכספים של הציבור) זו הזדמנות לקחת חלק בחברת טכנולוגיה פופולרית עם מאות מיליוני משתמשים. הכסף הפנוי מחפש השקעות טכנולוגיות בתחומים חמים כמו ההודעות המידיות. Line גם אטרקטיבית כי איזורי פעילותה חסינים מפני משבר הברקזיט, הבעיות הכלכליות באירופה או תוצאות הבחירות בארה”ב.

למרות כל המילים הטובות, אנליסטים גם קצת חוששים. החברה אמנם מנסה לפרוץ כרגע לתאילנד וטיוואן, אבל אנליסטים מעריכים שיהיה לה קשה להתמודד מול הענקיות מסנג’ר של פייסבוק ו-WeChat של Tencent הסינית וצופים לה צמיחה יחסית נמוכה.

בשוק המניות האפקט הפסיכולוגי לעיתים חשוב יותר מזה הכלכלי. גם אם היא מפסידה או מתחרה בשוק גלובלי צפוף, הנתונים מלהיבים את המשקיעים. לפי Emarketer, ל-89% מהבנים בגילאי 10-19 ביפן יש את Line בסמארטפון. אצל הבנות זה עולה ל-95%. אלו המספרים שקונים את וול סטריט כרגע.

כמה מהאפליקציות של Line. מתוך מסמכי ההנפקה
כמה מהאפליקציות של Line (מתוך מסמכי ההנפקה)

 

השוואת מפרטים