אפל מכריזה מלחמה על קוואלקום ומגלה כיצד מתנהלים עסקי הטכנולוגיה

שלט קוואלקום סנאפדרגון, צילום: גאדג'טי צילום: גאדג’טי

חברת אפל הגישה ביום שישי אחרון (20.1) תביעה על סך מיליארד דולר נגד חברת קוואלקום, תוך שהיא מנצלת את החקירות הרבות שבודקות האם קוואלקום הפרה חוקי הגבלים עסקיים. לתביעה עלולות להיות השלכות חמורות מאוד עבור קוואלקום.

אפל טוענת שקוואלקום לקחה ממנה מיליארד דולר בתמלוגים עבור טכנולוגיות שלא היו קשורות אליה. “ככל שאפל המציאה מאפיינים יחודיים כמו ה-TouchID, מסכים מתקדמים ומצלמות, כך קוואלקום ביקשה יותר כסף ללא סיבה וכך נהיה יותר יקר לאפל לממן חידושים אלו“, כתבה אפל בהודעתה, “קוואלקום בנתה את עסקיה על סטנדרטים ישנים והיא משמרת את הדומיננטיות שלה דרך טקטיקות פסולות ותמלוגים מוגזמים“.

אפל אומרת שבעוד שקוואלקום היא רק אחת מעשרות חברות שתרמו את חלקן לפיתוח סטנדרטים בתקשורת הסלולר, רק היא מתעקשת לגבות פי 5 תמלוגים מכל השאר גם יחד. יותר מכך, אפל גם טוענת שקוואלקום לא מעבירה מיליארד דולר שמגיעים לה, זאת כעונש על כך ששיתפה פעולה עם משרד התקשורת הדרום קוריאני שקנס את קוואלקום  ב-853 מיליון דולר בגין שימוש בפרקטיקות רישוי לא נאותות.

בריונות או עסקים?

לכאורה, אפל היתה יכולה להתלונן על קוואלקום בכל נקודת זמן עד עתה. אבל היא מגישה את התביעה כמה ימים לאחר שרשות התקשורת האמריקנית הגישה גם היא תביעה נגד קוואלקום, בגין הפרה של חוקי הגבלים עסקיים. לטענת הרשות הפדרלית קוואלקום פעלה באגרסיביות ופרקטיקות לא הוגנות בניסיון לכפות את הטכנולוגיה שלה על השחקניות האחרות בתעשייה.

על פי האישומים, קוואלקום ניצלה את הצורך של החברות בפתרונות הסטנדרטיים של תקשורת סלולרית ודרשה מיצרניות הטלפונים לקנות רכיבים נוספים או להימנע מטכנולוגיה יריבה. ליצרניות לא היתה הרבה ברירה.

על פי הדין האמריקני לחברה או קבוצת חברות שיוצרות סטנדרט חדש יש כוח גדול, ולכן הן מחויבות להנפיק רשיונות שימוש בדרך “סבירה ולא מפלה”. הפרשנות לתקנה זו גמישה ויתכן שקוואלקום חצתה את הגבול. בכתב התביעה של רשות התקשורת מתואר איך קוואלקום הכריחה את אפל להשתמש בלעדית בשבבים שלה בתמורה להנחה בתשלומי הרישוי.

קוואלקום מצידה אומרת שהטענות של אפל לא מבוססות וכן שאפל בכוונה מסלפת את הסכמי השימוש בינהן ומקטינה את מידת תרומת החידושים של קוואלקום למכשירי הטלפון.

מלחמת תקנים

רשות התקשורת מספרת שעוד ב-2007 הציעה קוואלקום להחזיר לאפל חלק נכבד מהתשלומים אם אפל תתחייב שלא להוציא טלפון מבוסס על תקשורת WiMax. כיום ה-WiMax כבר איננו רלוונטי, אך בעותה עת הטכנולוגיה שדחפו אינטל ורשת Sprint היתה המילה האחרונה עבור ה-4G.

הצעת הסחיטה של קוואלקום והסכמתה של אפל להיות נסחטת אפשרה לה למשוך זמן עד שה-LTE הגיע וכך גרמה לאינטל וספרינט נזק של מיליארדי דולרים. ללא צעד אגרסיבי זה מצד קוואלקום יתכן שלאינטל היתה דריסת רגל הרבה יותר גדולה בעולם המובייל.

מאגפים את קוואלקום

התזמון של אפל להגשת התביעה לא נועד רק כדי להחזיר אליה מיליארד דולר שלדעתה קוואלקום חייבת לה. גם האיחוד האירופי מנהל חקירה נגד קוואלקום וכך גם טייוואן. אפל מנצלת את האוירה נגד החברה כדי לשנות את שיטת הרישוי כולה. זאת המטרה להוריד את גובה התשלומים וגובה התמלוגים ש היא משלמת לה כל שנה.

מכיון שלפי הערכות אפל מעבירה כ-5% ממחיר טלפון לקוואלקום ומכיון שהיא וסמסונג לבדן מהוות כ-40% מהכנסות קוואלקום בסך 23.5 מיליארד דולר בשנה האחרונה, שינוי שיטת התמלוגים יכול לחסוך לשתיהן מיליארד דולרים בשנה.

מכיון שעכשיו עומדת תביעה בין החברות בעניין התמלוגים, אפל צפויה גם היא להשהות את תשלומי ההעברה לקוואלקום עד לבירור המחלוקת בבית משפט. מה שצפוי ליצור לקוואלקום חור גדול בתקציב. זו הסיבה שמניית קוואלקום צנחה ב-12.7% אתמול ו-15% מיום שישי אז הוגשה תביעת אפל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים