משקפי Spectacles מבית סנאפצ'ט (תמונה: Snap)

משקפי Spectacles מבית סנאפצ'ט (תמונה: Snap)

מסמכי ההנפקה חושפים: סנאפ מפסידה בענק, קצב צירוף המשתמשים נמוך

החברה שמפעילה את אפליקציית סנאפצ'ט הגישה את המסמכים הדרושים להנפקה, אירוע שרבים חיכו לו. המסמכים חושפים כמה מנתוניה הפיננסיים המעניינים של האפליקציה שזוכה להצלחה רבה בקרב צעירים. החברה תנפיק בבורסת ניו יורק בחודשים הקרובים תחת הסימול SNAP.

על פי המסמכים, סנאפ הכניסה 404 מיליון דולר ב-2016 אך הפסידה סכום של 515 מיליון דולר בתקופה זו בשל הוצאות גבוהות על הקמת תשתיות ופיתוח האפליקציה. ההכנסה גדלה כמעט פי 7 לעומת 2015 בזמן שההפסד דווקא גדל בעוד 140 מיליון דולר.

נכון לסוף 2016, יש לאפליקציה כ-158 מיליון משתמשים על בסיס יומי. מספר זה גדול ב-50% ממספר המנויים שהיה לה בסוף 2015. משתמש ממוצע מבקר באפליקציה כ-18 פעמים כל יום ושוהה בה בין 25 ל-30 דקות. 2.5 מיליון "סנאפים" נוצרים כל יום. עם זאת, החברה מציינת שקצב ההצטרפות האט לאחרונה בגלל "תחרות". ניתן לשער שהתחרות המדוברת היא מצד אינסטגרם הפופולרית של פייסבוק שלה יש 600 מיליון משתמשים לפי הדיווח האחרון של צוקרברג.

מי מרוויח וכמה?

Snapchatלפי הערכות החברה תנסה לגייס כ-4 מיליארד דולר לפי שווי של 25 מיליארד דולר. אוון ספיגל, המייסד מחזיק בכ-21.8% ממניות החברה וכך גם שותפו (הפחות ידוע) רוברט מרפי. ספיגל, שמנהל את סנאפ, ידוע כמנהל ששומר על חשאיות ונוהג לשמור על פרטיות. עם זאת, המשקיעים נותנים לו תמריצים משמעותיים להוציא את החברה להנפקה.

אם ההנפקה תצא לפי שווי של 25 מיליארד דולר כמתוכנן, מתכוונים המשקיעים לתת לספיגל בונוס תוספת של עוד 3% מהון המניות ששוויין יעמוד על 750 מיליון דולר. זה כמובן בנוסף ל-5.5 מיליארד שיהיו שוות המניות שכבר יש לו.

שיתוף פעולה הדוק עם גוגל

מסמכי ההנפקה חשפו שסנאפ בנתה את כל התשתיות שלה על ענן המחשוב של גוגל. סנאפ נכנסה עם גוגל להסכם לפיו תשלם לה 2 מיליארד דולר בחמש השנים הבאות בתמורה לשירותי מחשוב אלו. התלות הזו בשירותי המחשוב של גוגל גם צוינה באחד מ"גורמי הסיכון" של החברה לפני שמשקיע שוקל אם לקנות מניות.

על פי תנאי ההסכם, סנאפ צריכה להשקיע לפחות 400 מיליון דולר כל שנה בתשתיות מבית גוגל, ובתמורה להתחייבות זו קיבלה הנחה מהחברה. צריך גם לומר שזכייה מחוזה משמעותי זה מהווה ניצחון מסוים לגוגל על פני ה-AWS של אמזון שמקבל שבחים מכל עבר.

פייסבוק הבאה?

רבים משווים את ההנפקה של הרשת החברתית של סנאפ להנפקת פייסבוק. עם זאת, על פי הנתונים אפשר יותר להקביל את ההנפקה לזו של טוויטר. בעוד שראינו שפייסבוק ממשיכה לצרף מנויים בקצב מרשים ואחיד, סנאפ דווקא מזהירה מתחזית זהירה יותר באשר לקצב המצטרפים. מזכיר במידה את הצרות של טוויטר באשר לבסיס המנויים.

סנאפ גם דיווחה על הכנסת ממוצעת פר משתמש (ARPU) של 1.05 דולר. זה די נמוך יחסית למצופה ממנה. פייסבוק כעת עומדת על הכנסה של 4.83 דולר. זה יחד עם החוסר צמיחה במפר המשתמשים יכול להיות סמן אזהרה למשקיעים.

עוד חשוב למשקיעים לדעת, הנפקת סנאפ צפויה להיות ההנפקה הראשונה בארה"ב ללא זכויות הצבעה כלל למשקיעים. זה התחיל עם הטקטיקות של חברות הטכנולוגיה להנפיק עוד סדרה למשקיעים (כמו גוגל) כדי להגדיל את כוחם של המייסדים ועתה עובר להנפקות ששוללות את כח ההצבעה של המשקיעים לחלוטין.

מקורות
SEC S-1 Snapchat
במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות