חברת AMD משיקה את Ryzen 7

לוגו מעבדי Ryzen מבית AMD

יצרנית המעבדים AMD הכריזה על שלושה מעבדים חדשים בסדרת Ryzen 7 אליה כמהים כולם: ה-1800X, ה-1700X וה-1700. שלושת המעבדים החדשים מתהדרים במפרטים מרשימים ובמחירים מפתים, ובפעם הראשונה מזה שנים עשויים להוות תחרות של ממש לאינטל.

AMD כמעט תמיד הייתה ה-“אנדרדוג” של עולם המעבדים. כבר כמה שנים טובות שמעבדי היריבה אינטל חסכוניים יותר, חזקים יותר ומתקדמים יותר, בעוד ש-AMD נאלצה להיאחז ביתרונה הזעום בתחום התמורה למחיר. ל-AMD נתח שוק מזערי למדי בתחום המעבדים (במיוחד הניידים), והחברה החליטה למעשה לוותר על התחרות בשוק המעבדים – היא לא השיקה ארכיטקטורה חדשה מאז 2011 (!).

כעת הקלפים נטרפים. מעבדי Ryzen 7 החדשים מדלגים כמה דורות אל ההווה ומיוצרים בתהליך ייצור עדכני בגודל 14 נאנומטר, זהה לזה של אינטל. השימוש בתהליך ייצור בגודל זהה נותן ל-AMD נקודת פתיחה מצויינת בתחרות המחודשת, וכעת תוכל להתמודד ראש בראש עימה.

דגמי סדרה 7 של Ryzen

גולת הכותרת היא ה-1800X, המקביל ל-i7-6900K של אינטל. הוא מתפאר במערך מתומן ליבות (לא עניין של מה בכך במחשבים שולחניים), הפועמות בתדר שעון בסיסי של 3.6GHz עם מהירות TurboCore (המקבילה ל-Turbo Boost) של 4GHz. במעבד אף שולבה טכנולוגיית XFR (מעט ראשי תיבות של Extended Frequency Range) המסוגלת להמהיר את המעבד באופן אוטומטי בהתאם ליכולותיו של אמצעי הקירור (Auto Overclock).

הבא בתור הוא ה-1700X, שגם לו מערך מתומן ליבות. הליבות פועמות בתדר בסיסי של 3.4 גיגה-הרץ, עם תדר TurboCore של 3.8 גיגה-הרץ. גם כאן תקבלו את טכנולוגיית ה-XFR, אך תוצאות ההמהרה יהיו ככל הנראה פחות מרשימות בהתאם לתדרי הבסיס הנמוכים יותר (שנקבעים לפי ביצועיו המירביים של השבב בתהליך ה-Binning).

אחרון חביב הוא ה-1700, לו תדר בסיס של 3.0 גיגה-הרץ עם תדר TurboCore של 3.7 גיגה-הרץ. הוא אינו מציע את את טכנולוגיית TurboCore, אך עדיין ניתן להמהרה (בצורה ידנית) – יכולת נחשקת שאינטל גובה עלייה כסף רב, וניתנת בחינם בידי AMD. גם כאן, תדרי הבסיס הנמוכים יותר מכתיבים יכולות המהרה נמוכות יותר.

בשלושת המעבדים שולבו חצי מגה-בייט של זיכרון L2 מהיר במיוחד לכל אחת מהליבות, לצד 16 מגה-בייט של מטמון L3 המשותף לכל הליבות. פליטת החום של מעבדי ה-X (דגם ה-1700X ודגם ה-1800X) עומדת על 95 וואט בלבד, נתון מרשים במיוחד בהשוואה ל-140 וואט של אינטל – מהפך משנה תפיסה שמהווה אנטי-תזה לרדיאטורים שהשיקה AMD בשנים הקודמות. לשלושת המעבדים תמיכה בזיכרון DDR4 דו-ערוצי ו-PCi Express 3.0. לדגם ה-1700 פליטת חום של 65 וואט בלבד (!!!), נתון פוער עיניים הגובל בבלתי-יאומן עבור מעבד מתומן ליבות.

המחירים

וכעת ליתרונות האמיתיים של שלושת המעבדים החדשים – המחיר. ה-1800X יהיה שלכם בעבור 499 דולרים בלבד (כ-1,800 שקלים חדשים). ה-i7-6900K של אינטל, לו מפרט דומה (מעט יותר זיכרון L3 ותדר פעולה מעט נמוך יותר), יאלץ אתכם להיפרד מסכום כפול. אין ספק של-AMD יש כאן סוס מנצח, שמצליח להוביל עם הביצועים ופותח פער בלתי יאומן כשמסתכלים גם על המחיר.

התמחור של שני המעבדים האחרים מפתה ומגרה אפילו יותר. ה-1700X וה-1700 יאלצו אתכם להיפרד מ-399 ו-329 דולרים בהתאמה (1,500 ו-1,200 שקלים חדשים), מחיר זעום בהשוואה לתמורה שהם מציעים שאינה נופלת בהרבה מזו של ה-1800X.

אם תכננתם לקנות מחשב גיימינג חדש – זהו הזמן. חכו שהמעבדים החדשים יגיעו לארץ, והרכיבו לכם מפלצת עוצמתית ומשתלמת עם אחד המעבדים החדשים של AMD, שחזרה כעת למשחק. המעבדים החדשים זמינים כבר עכשיו לרכישה מוקדמת בארה”ב, וכל מה שנותר לנו לעשות הוא להמתין בציפייה ולקוות שהמשווקים בארץ לא יגזרו קופון שמן בחסות התמורה המרהיבה שהם מציעים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים