המטבעות הדיגיטליים תחת מתקפה משולבת: סין אוסרת והבנקאים מזלזלים

ביטקוין ביטקוין, מקור: Zach Copley

רק לפני שלושה שבועות רשם הביטקוין שיא מדהים כשנסחר תמורת 4,921 דולר לביטקוין. אך חדשות בדבר הגבלות וחוסר אמון במטבע הדיגיטלי גרמו לצניחה חדה במחירו ותוך 14 יום מחק הביטקוין 20 מיליארד משווי שהם כ-40% מאותו שיא. גם המטבעות הדיגיטליים האחרים דוגמת את’ריום ולייטקוין, הושפעו בהתאם ואיבדו ערך במהירות.

נתחיל מהמכה האחרונה שנחתה על משקיעי הביטקוין והיא החלטה של הבנק המרכזי הסיני לסגור את בורסת הביטקוין, BTC China, הנחשבת כגדולה מסוגה בסין. החלטה זו גרמה לביטקוין לאבד כמעט 20% משוויו ביום אחד. רק החלטה נוספת שנתנה אורכה וקצת יותר גמישות לשני אתרים אחרים (OKcoin ו-huobi.com) החזירה כ-10% יום לאחר מכן.

תחילה לא היה ברור מה בדיוק תהיה מדיניות ממשלת סין כלפי המטבעות הקריפטוגרפיים, היא פעלה נגד בורסות ביטקוין בתחומה אך לא אסרה מסחר ישיר בין צדדים במטבעות אלו. ההנחה היתה שהיא רק מחפשת דרך לצנן קצת את השוק שעלול לאיים על יציבות המערכת הפיננסית, בנוסף לשאר האיומים המערכתיים איתם מתמודד הבנק המרכזי שם.

אולם, דיווח של הוול סטריט ג’ורנל מהימים האחרונים מספר שסין מתכננת להוריד את הגרזן על התעשייה ולסגור לא רק בורסות מסחריות אלא גם אתרים שמציעים מסחר P2P (בין אדם פרטי לאדם פרטי דרכם) ופורומים שמקשרים בין קונים ומוכרים (ישירים). מכיוון שהממשלה גם פושטת על חשבונות המפעילים באפליקציית WeChat, הפעילים בתעשייה עוברים לתקשר ביניהם דרך אפליקציית טלגרם וחולקים מידע כיצד להעביר את הפעילות לשרתים ביפן וסינגפור.

המטבעות הדיגיטליים מאוד פופולריים בסין. הערכות מדברות על כך שכ-23% מהעסקאות בתחום מתבצעות בסין. כמו כן, המון מחוות השרתים שמיועדות לכריית ביטקוין נמצאות בסין. כשערך הביטקוין (ואיתו האחרים) טיפס במאות אחוזים תוך זמן קצר, העריכו בשוק שמי שמתדלק את העליות אלו סינים שמנסים להסתיר את כספם מהשלטון או להבריח אותו מחוץ למדינה.

מימון המונים מסוג חדש

הידיעה שגרמה לסערה הגדולה ביותר בתחום הגיעה מכיוון סין בתחילת החודש. ממשלת סין החליטה לאסור באופן גורף על הנפקות ICO. הנפקות ICO (על משקל IPO, הנפקה של מניות בבורסה) היא דרך לגיוס הון די פופולרית בתעשיית המטבעות הדיגיטליים. העיקרון פשוט: הסטארטאפ מבקש ומקבל כסף (רגיל או בביטקוין) ממשקיעים, ואלו במקום מניות מקבלים בתמורה כמות מסוימת של מטבע דיגיטלי (Token) בו החברה משתמשת לשירות שלה.

המטבע הדיגיטלי, שברוב המקרים ניתן לשימוש רק באותו השירות שמציע הסטארטאפ, לא שווה הרבה כרגע. אבל כמו בהנפקת מניות, אם השירות שמציע הסטארטאפ יתרחב ויצליח, גם ערך המטבע הדיגיטלי יעלה בחדות.

הבנק המרכזי הסיני לא רק אוסר על הנפקות ICO מכאן ואילך, אלא גם מתכוון להעניש חברות שסיימו גיוסי הנפקות לאחרונה וידרוש מהם להחזיר את הכסף למשקיעים. התגובה לכך היתה קשה ובכמה ימים שלאחר פרסום ההודעה איבד הביטקוין ערך כולל של כ-20 מיליארד דולר.

אקוסיסטם בהמתנה

מדובר במכה רצינית לתחום שהפך להיות לוהט למשקיעים. לפי נתוני בלומברג, סטארטאפים בתחום המטבעות הדיגיטליים גייסו 1.6 מיליארד דולר בשנה האחרונה (1.25 מיליארד דולר מהם מתחילת השנה). השיא היה בחודש יוני, אז גויסו כ-560 מיליון דולר.

צריך להבין שבתקופה זו ה-ICO הפכו להיות הלחם והחמאה של ענף הבלוקצ’יין. רבים מהסטארטאפים העוסקים בתחום תכננו לגייס מימון בדרך זו ויש המון מהם גם בישראל. דוגמה מרשימה ביותר לכסף הרב שעובר בענף דווקא מגיעה מחוץ לסין וקרובה לביתנו.

בחודש יוני גייסה Bancor הישראלית 153 מיליון דולר דרך ICO תוך מספר שעות בודדות. הסטארטאפ פיתח מטבע חכם משלו (מבוסס על את’ריום, כמו רבים מהמטבעות הדיגיטליים החכמים) שאמור לספק פיתרון נזילות לשלל המטבעות הדיגיטליים שם בחוץ.

Bancor זכה לאמון מצד טים דרייפר, משקיע ותיק ומוכר (מראשוני המשקיעים בסקייפ שגם קנה במיליוני דולרים את הביטקוינים שהחרים ה-FBI מאתר הדארקנט Silk Road). מכאן של-Bancor היתה עזרה ביחסי ציבור טובים, אך אי אפשר להתעלם מהרוח הגבית בדעת קהל המשקיעים (או מבריחי הנכסים הסיניים) שדוחפת קדימה את כל הענף.

כמה שווה שורת קוד?

גיוס של 153 מאות מליוני דולרים תוך כמה שעות נראה מטורף אף יותר כשקוראים חלק מהביקורות על התעשייה. כך לדוגמה, פרופסור שהוא גם האקר מאוניברסיטת קורנל טוען ש-Bancor פועל למעשה בדיוק כמו בנק מרכזי (מנצל רזרבות מטבע כדי לשמור על נזילות) או ‘עושה שוק’ (Market Maker). כל סטארטאפ יכול לשמור רזרבות לעצמו בצד, לדעתו זו בעיה שלא קיימת.

יותר מזה, הוא טוען שהפיתרון של Bancor משתמש סה”כ ב-40 שורות קוד נוספות שיושבות על הקוד הפתוח של האת’ריום. משמע, גיוס של 3.85 מיליון דולר לשורת קוד! חזרה לימי הבנק המרכזי או לא, עם 153 מיליון דולר בבנק קשה להתווכח. הסקטור לוהט.

אלא שכאמור, כל החגיגה הזו חטפה מכה עם החלטתה של סין. אם תושבי סין לא יוכלו להשקיע ב-ICO, סטארטאפים בתחום נאלצים לבצע חשיבה מחדש לתוכניות. החשש הוא שגם רוסיה תכריז מלחמה על ה-ICO, גם היא מדינה בעלת ענף בלוקצ’יין מפותח. גם שם סטארטאפים עוצרים תוכניות הנפקה. אקוסיסטם שלם עבר למצב המתנה.

טוקן לכל דורש

אז כן, יש שגעת מסוימת של מטבעות דיגיטליים. טכנית, ICO פשוט הפך לעוד דרך של מימון המונים (גם הנפקה בבורסה היא מימון המונים). יש ICO להקמת האקוווריום הגדול בעולם, ICO להפקת כסף מלייקים, Dogecoin שהתחיל בבדיחה כבר קיבל שווי של 340 מיליון דולר ובמדינת אסטוניה עלתה הצעה לגייס כסף דרך ICO מהאזרחים.

אז שוב נשאלת השאלה, מאיפה כל הכסף הזה מגיע לרעיונות המוזרים האלו? הזכרנו הברחות הון מחוץ למדינות עם פיקוח גבוה אך יש גם גרסה לפיה מיליונרים שעשו את כספם מעליית ערך הביטקוין רוצים לגוון את השקעתם העיקרית אך לא רוצים לשלם מס. במקום להפוך את הביטקוין למזומן או להישאר במטבע יחיד, הם עוברים להזדמנויות אחרות.

אף אחד לא אוהב מתחרים

אם עד היום הבנקים די זלזלו ב”שיגעון” המטבעות הדיגיטליים, לאחר שהביטקוין שבר שיאים, חלק מהם היו חייבים להתייחס אליו. ג’יימי דימון, המנכ”ל של ענק הבנקאות JP Morgan, אמר בכנס שהתקיים לאחרונה כי הביטקוין הוא לא פחות מהונאה וטרנד המטבעות הקריפטוגרפיים גרוע יותר מ”בועת הצבעוניים” (תקופה במאה ה-17 בה מחירי פקעות פרחי הצבעוני עלו ללא כל היגיון בהולנד כשהם מתודלקים בידי מהמרים). צריך לציין שלמרות החשש מפני הביטקוין ודומיו, הבנקים דווקא מאמצים בחום את הבלוקצ’יין, המנוע שעומד מאחורי המטבעות הדיגיטליים.

גם מחוץ לסין שמים לב לפעילות החריגה בתחום: בישראל עדיין לא אוסרים את השיטה אך הרשות לניירת ערך הוציאה הודעה לפיה היא בוחנת את נושא ה-ICO (האם בכלל החוק מכסה הנפקת מטבעות דיגיטליים) לאור כמה וכמה מקרים בהם משקיעים נפלו לתרמיות ומניפולציות. המסקנות יוגשו עד סוף השנה.

גם בארה”ב המצב דומה וה-SEC עדיין בוחן את הדברים, אך הצהיר שחלק מההנפקות נחשבות כ”נכסים” ולכן הוא מתכוון לפקח עליהן. בינתיים, גם הם מסתפקים באזהרה מפני גורמים שינצלו משקיעים תמימים. ברוסיה (בדומה לסין) התבטא שר האוצר לאחרונה ואמר כי הוא לא רואה סיבה למה לא להגדיר את ה-ICO כפירמידה.

בסופו של יום, צריך לזכור שבתחילת השנה עמד שווי ביטקוין אחד על כ-1,000 דולר בלבד, כיום הוא כמעט על 4,000 דולר. למרות כל ההתנגדויות שעומדים בפני המטבעות הדיגיטליים, הביטקוין (כמייצג) איבד רק 20% מהשיא. כלומר התיאורים “קריסה”, “נפילה” ושאר הדרמה צריכות לבוא בהקשר הנכון. יתכן והחסמים שמעמידות ממשלות ובנקים יהיו רק הנגיעה באבן הדומינו הראשונה ליפול, ויתכן שמדובר רק על מהמורה קטנה בדרך לעתיד בוהק.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים