לנובו תרכוש את פוג’יטסו תמורת 269 מיליון דולר אך תשמור על המותג

לוגו לנובו צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

שוק ה-PC הראה כמה סימני התייצבות ואף צמיחה קלה לאחר שהצטמצם מאוד בשנים האחרונות, אולם את סימני תקופת היובש קשה להסיר ויצרניות המחשבים האישיים עושות הכל כדי לשרוד ולא להיסגר.על רקע תנאי שוק אלו בחרה אחת מהן, פוג’יטסו, להימכר ללא אחרת מאשר המתחרה הסינית לנובו.

לפי נתוני מכירות המחשבים ברבעון השלישי, HP שומרת על מקומה הראשון בטבלה לאחר שהזיזה את לנובו מהמקום הראשון ברשימת יצרניות ה-PC המובילות ברבעון השני של השנה. נתח השוק של HP עומד עתה על 21.8% בזמן שללנובו יש 21.4%. ברבעון הקודם הזזת לנובו מהמקום הראשון היתה בולטת בעיקר בגלל האגרסיביות בשינויי העדפות הצרכנים. HP רשמה צמיחה של 6.2% במכירות המחשבים בזמן שלנובו סבלה מירידה של 5.7%.

משלוחי מחשבים ברבעון 3/2017 (מקור: גרטנר)
משלוחי מחשבים ברבעון 3/2017 (מקור: גרטנר)

עבור לנובו, ייצור מחשבים אישיים מהווה את ליבת עסקיה כשאלו מכניסים לה 70% מסך הכנסותיה. כל נסיונותיה לצאת ממשבצת ה-PC נכשלו לעת עתה. הרכישה של מוטורולה ב-2014 תמורת 2.9 מיליארד דולר הוכיחה את עצמה כמקור מצליח במיוחד של הכנסות. גם הרכישה של חטיבת השרתים מדרג נמוך x86 של IBM באותה שנה תמורת 2.3 מיליארד דולר לא התבררה כמכרה זהב.

משמע, לנובו די דורכת במקום כבר זמן מה. הרכישה של של פוג’יטסו עשויה לתת לה עוד קצת דחף לשמור על המקום הראשון ולהשיג יותר נתחי שוק במקומות שהיא חלשה בהם. מבחינת שרשרת האספקה, מחירי שבבי הזכרונות שעולים מדי רבעון (ע”ע סמסונג) מקשים גם עליה כיצרנית מחשבים ואיחוד עם עוד יצרנית יעניק לה יותר כח מיקוח.

בניגוד ללנובו הגדולה, פוג’יטסו היא יצרנית יחסית קטנה בעלת נוכחות בעיקר בשוק היפני, וקצת באירופה, שמתקשה להתמודד עם הענקיות בתחום. האינטרס שלה במכירה הוא שימוש בערוצי ההפצה הרחבים של לנובו ומינוף המכירות תוך ניצול התשתיות של לנובו בתחום התמיכה בלקוחות, פיתוח, ייצור ובכלל התדמית הגלובלית של לנובו.

מתווה העסקה

עסקת הרכישה של לנובו-פוג’יטסו אינה הצעת רכש מלאה רגילה, אלא תתנהל בדרך של שותפות על פי המתווה הבא: פוג’יטסו תמכור 51% ממניות חטיבת המחשוב ללנובו, ובתמורה תשלם לנובו לפוג’יטסו 157 מיליון דולר כרגע במזומן ועוד בין 22 מיליון דולר לבין 112 מיליון דולר עד שנת 2020, לפי ביצועי החברה. סך התמורה שתקבל פוג’יטסו מהמכירה ללנובו יכולה להגיע בתרחיש המלא ל-269 מיליון דולר.

בנוסף, פוג’יטסו תמכור עוד 5% לבנק יפני בשם ‘בנק הפיתוח של יפן’ תמורת 22 מיליון דולר. לפי חישוב הנתח של לנובו והתמורה, שוויה של חטיבת המחשוב של פוג’יטסו עומד על 527 מיליון דולר בתרחיש האופטימי. עבור הצרכנים המשמעות היא שעוד יצרנית קטנה שנחשבת איכותית נעלמת לה בתוך תאגיד אחר וכוחן של הגדולות עולה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים