הדלפה: ביצועי ווינדוס 10 על מעבדי Snapdragon 835 נחשפים

אחד הפרויקטים הכי שאפתניים של מיקרוסופט בשנים האחרונות הוא שיתוף הפעולה עם קוואלקום בפיתוח גרסה רגילה של ווינדוס 10 שתוכל לרוץ על מעבדי ARM ובעיקר על מעבדי Snapdragon של קוואלקום.

מדובר על פרויקט שנמצא בתהליך כבר מספר שנים כאשר שתי החברות משתפות פעולה על מנת לאפשר להריץ מערכת ווינדוס 10 רגילה לגמרי על מעבדי קוואלקום ויצירת “זן” חדש של מחשבים ניידים, כאשר המשתמש יוכל להשתמש באפליקציות רגילות ולא יראה בפועל שום שינוי מבחינתו בין מחשב נייד מבוסס מעבד רגיל של אינטל או AMD לעומת מחשב מבוסס מעבד ARM.

הסיבה לשימוש במעבדי ARM לעומת מעבדים רגילים פשוטה, הם הרבה יותר יעילים וחסכוניים לעומת המעבדים השולחניים הרגילים. זאת אחת הסיבות שאפשר לראות היום זליגה של מעבדי ARM גם לתחום שבו AMD ואינטל שולטות בו שנים רבות – תחום השרתים. כיום מדברים על כך שמחשב נייד שיבוסס על מעבד ARM יוכל לעבוד כמה ימים ללא צורך בטעינה, אבל את זה נצטרך לראות כאשר אלו יהיו זמינים למכירה.

מבחן ביצועים שצץ ב-geekbench למחשב נייד של חברת אסוס (ASUS) מדגם TP370QL המבוסס מערכת השבבים Snapdragon 835 עם 4GB זיכרון קיבל ציונים נמוכים מאוד לעומת מכשירי אנדרואיד מבוססי 835 כמו גלקסי S8, שמקבל מעל 2,000 נקודות בחישוב חד-ליבה ויותר מ-6,000 בריבוי ליבות. מעבדי X86 רגילים וחלשים כמו סלרון N3450 של אינטל מקבלים מעל 1,400 נקודות ו-4,000 נקודות בהתאמה, מה שמראה לכאורה על ביצועים נמוכים מאוד לשילוב בין ווינדוס 10 למעבד ה-Snapdragon.

מבחן ביצועים למחשב אסוס מבוסס ARM (מקור geekbench)
מבחן ביצועים למחשב אסוס מבוסס ARM (מקור geekbench)

הסיבות לכך נכון להרגע אינן ברורות מאחר שגם במיקרוסופט וקוולאקום טוענים שהביצועים של מחשבי ה-Snapdragon 835 טובים מאוד. סיבה אפשרית לציון הנמוך הוא חוסר תאימות בין ההסבה שמיקרוסופט ביצעה למערכת ההפעלה ובין מערכת השבבים על מנת לאפשר הרצה של ישומי X86 על מעבדי ARM. את זה נוכל לדעת רק בתחילת 2018 כאשר המחשבים הללו יהיו זמינים למכירה.

X86 נגד ARM

בשביל להבין את הבעיה בהפיכת מערכת ווינדוס 10 לתואמת עבור מעבדי קוואלקום צריך הסבר קצר על טכנולוגיית ARM ו-X86. כלל המעבדים שקיימים היום למחשבים מבוססים על ארכיטקטורה בשם X86 שהתפתחה מאוד מאז הוכרזה. לעומתם, כלל המעבדים שנמצאים במכשירי הסלולר השונים מבוססים על ארכיטקטורה בשם ARM.

הבעיה היא ש-X86 ו-ARM אינם תואמות כלל ביניהן, ולכן יש לבצע התאמה מחדש לאפליקציות או להשתמש באמולציה (דימוי) ולגרום לתוכנה לעבוד על מערכת שלא נועדה לעבוד בה באמצעות דימוי המערכת האחרת.

אינטל ניסתה להיכנס לתחום הסלולר עם מעבדי X86 שהריצו מערכות אנדרואיד שנועדו למעבדי ARM באמצעות דימוי, ועכשיו מיקרוסופט מריצה את ווינדוס 10 שנועדה למעבדי X86 על מעבדי ARM, כאשר הסוגיה הגדולה היא להפוך את פעולת הדימוי ליעילה עד כדי כך שלא תפריע לעבודה השוטפת ותצרוך יותר מדי משאבים מהמערכת עצמה לביצוע.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים