גאדג’טי מסקר: Xbox One X – הקונסולה החזקה ביותר בעולם

קונסולת Xbox One X קונסולת Xbox One X (צילום: רפאל בן ארי, גאדג’טי)

ה-Xbox One X הוא מכשיר הדגל החדש של מיקרוסופט. הקונסולה, המתגאה בתואר “הקונסולה החזקה ביותר אי פעם”, מציעה עולם חדש של ביצועים, חומרה מתקדמת, ואולי אפילו הצצה אל העתיד בכל מה שקשור לגיימינג. עם זאת, לא מדובר במכשיר שנועד לכל אחד. האם ה-Xbox One X מתאימה לכם? על שאלה זו ננסה לענות בביקורת שלפניכם.

מה יש לנו פה

ראשית נרצה להבהיר מהו בדיוק ה-Xbox One X. נכון, זהו מכשיר חדש, אבל לא “דור” חדש של קונסולות. מדובר בעדכון חומרה למשפחת ה-Xbox One. המכשיר מסוגל לעשות יותר, אך גם שומר על כללי הדור הנוכחי ויפעיל כל משחק שנקנה עבור גרסאות קודמות של Xbox One. מטרתו של ה-Xbox One X היא לספק את חווית המשחק הטובה ביותר שניתן עבור משחקי Xbox One.

ביחידה שקיבלתי לסקירה היו המכשיר עצמו, כבל חיבור לחשמל, שלט Xbox One שחור, כבל HDMI לחיבור לטלוויזיה, וקוד לתקופת נסיון בחינם ב-Xbox Live Gold – שירות האינטרנט של Xbox (שבלעדיו לא ניתן לשחק במשחקים ברשת). המכשיר היה ארוז היטב, כמצופה, כאשר כל דבר הונח במקום ייעודי באריזה, וספוגים עטפו את המכשיר עצמו. ספק הכוח נמצא בתוך המכשיר, ששוקל 3.81 ק”ג, ותופס פחות מקום מה-PlayStation 4 Pro.

הדבר הראשון שתבחינו בו כשתוציאו את המכשיר מהאריזה הוא עיצוב המכשיר. כבר כעת ניתן לראות למי מכוונת מיקרוסופט עם המכשיר החדש: ה-Xbox One X הוא מוצר פרימיום, והעיצוב משדר זאת באופן מהדהד. המכשיר מעוצב כמונולית שחור בציפוי מט, שנועד להתאים גם לסלון המתהדר במכשירי High-End בעלי עיצוב יוקרתי, כמו מגברים, נגני מדיה, וכמובן – טלוויזיות מודרניות. אלו שיודעים כמה כוח מסתתר בפנים יעריכו את העיצוב המאופק, שמוסיף למכשיר הילה של עוצמה, שבה יבחינו מביני דבר.

זו ההזדמנות לפרט מה בדיוק הופך את המכשיר הזה לכל כך חזק. מעבד 8 ליבות בתדר 2.3GHz של AMD, זיכרון RAM בנפח 12 גיגה-בייט, כונן אחסון בנפח טרה בייט, וגולת הכותרת: רכיב עיבוד גרפי בעל ביצועים של 6 טרה-פלופ. משמעותו של נתון זה היא שהרכיב מבצע 6 טריליון חישובי נקודה-צפה בשניה. לשם השוואה, ה-GPU של ה-PS4 Pro מסוגל להפיק רק 4.2 טרה-פלופ.

הרבה כוח בחבילה די קטנה

גיימינג ב-4K

ניגש לעניין: כמעט מהרגע שהוכרז המכשיר, עוד בשם “פרויקט סקורפיו”, הדגש העיקרי של ה-Xbox One X היה עוצמת הקונסולה. הובטח לנו מכשיר שיאפשר לשחק ברזולוציית 4K טבעית. כן, זה אכן קורה, וזה נראה נהדר, במיוחד אם יש לכם טלוויזיית 4K איכותית התומכת גם ב-HDR. מהבחינה הזאת ה-Xbox One X משיגה את מטרתה – במשחקים שתומכים במכשיר החדש.

ההדגמה החביבה Insects, אותה ניתן להוריד בחינם, תענה סוף סוף על כל שאלותיכם בנוגע להבדלים בין Full HD ל-4K, ואיך HDR משפיע על התמונה. במקרים מסוימים, ההבדלים משמעותיים ביותר. הגדלת הרזולוציה בהחלט מאפשרת להציג פרטים נוספים על המסך, או לשפר את החדות של הפרטים הקיימים, ו-HDR מאפשר להציג טווח צבעים רחב יותר, שחורים עמוקים יותר, צבעים בוהקים יותר ולבנים בהירים יותר, ולמעשה להציג תמונה מורכבת שחלק ממנה מתפספס ללא אפשרות זו.

המשחק Forza Motorsport 7, שמנצל את יכולות ה-Xbox One X, אכן מציג תמונה חדה כתער ברזולוציית 4K בקצב רענון של 60 תמונות לשניה. התוצאה לא פחות ממרהיבה, ונעה מדי פעם על הגבול החמקמק של פוטו-ריאליזם. בשילוב עם HDR מדובר בחוויה עוצרת נשימה, עם צבעים בוהקים ורוויים יותר מאי פעם, והתוצאה המתקבלת מספקת לנו הצצה למה באמת מסוגל המכשיר לעשות.

הגרפיקה המרהיבה של Destiny 2 בהחלט התעוררה לחיים ברזולוציה גבוהה ותמיכה ב-HDR, ש-Bungie השכילה ליישם. בין המשחקים הנוספים שקיבלו (או יקבלו בקרוב) תמיכה ב-4K HDR ניתן למצוא את Call of Duty: WWII, FIFA 18, Final Fantasy XV, Fallout 4, Forza Horizon 3, Assassin’s Creed Origins,  ו- Middle-earth: Shadow of War. אפשר למצוא את הרשימה המלאה של המשחקים המשופרים באתר של אקס בוקס.

צבע מטאלי משתקף: Forza 7 מציג חדות עוצרת נשימה

גיימינג לא ב-4K

עם זאת, כפי שניתן היה להבין כבר, לא כל המשחקים תומכים ביכולות ה-Xbox One X בשלב זה. מיקרוסופט עובדת על הוספת תמיכה במכשיר החדש עבור משחקים עליהם היא אחראית, כמו Gears of War, Halo ו-Forza. משחקים אלו אכן קיבלו “גרסת Xbox One X Enhanced”, אותה ניתן לראות בחנות, ולהוריד למכשיר החדש. משחקים רבים מאוד, במיוחד אלו של מפיצות צד שלישי, עדיין לא מנצלים באופן מלא את יכולות המכשיר החדש.

התמיכה בחומרה החזקה והדרך בה המשחק מנצל אותה תלויים בעיקר במפתחים. מיקרוסופט לא מכריחה את המפתחים להריץ את המשחקים ב-4K, או אפילו ב-60 פריימים לשניה. החלטות אלו נתונות למפתחים, וכרגע נראה שהנטייה היא לספק גרפיקה עשירה יותר למכשירים החזקים המאפשרים זאת, על חשבון קצב הרענון של המשחק. חלק מהמשחקים, כמו Tomb Raider, מאפשרים לשחקנים לבחור בין גרפיקה עשירה יותר לקצב רענון גבוה יותר.

משחקים שעדיין לא מיישמים שום שיפור עבור החומרה החזקה של המכשיר נראים בדיוק כמו שראינו כבר בגרסאות קודמות של ה-Xbox One. משחק כמו Trackmania רץ באופן נהדר, אך מיד ניתן להבחין בבירור שלא מדובר במשחק 4K. כלומר, עבור חלק גדול מהמשחקים, לא תקבלו שדרוג משמעותי לחוויית המשחק.

לא כל המשחקים מרוויחים עדיין מיכולות המכשיר

ממשק וחווית משתמש

חווית המשתמש תהיה מוכרת למשתמשי ה-Xbox One הוותיקים. מדובר באותם תפריטים שכבר ראינו בעבר. ראוי לציין כי התפריטים מגיבים מהר יותר על ה-Xbox One X. לא נצפו כל תקיעות, גמגומים או האטה כלשהי בדפדוף בין הלשוניות השונות. הממשק, מבוסס ה-Tiles, עושה את העבודה ומציע ברוב המקרים אפשרויות מתקדמות יותר מאלו של ה-PlayStation 4. למשל, נעיצת משחקים ופריטים שונים, שנשארים במקום באותו הסדר (ב-PS4 מיקום הפריטים משתנה בהתאם למשחקים האחרונים שהרצתם).

התלונה העיקרית שלי לממשק הינה תור ההורדות. צפוי כי משתמשי ה-Xbox One X יבלו חלק ניכר מזמנם בהמתנה להורדות שיסתיימו, בין אם מדובר ברכישת משחק חדש שיש להוריד למכשיר, או בהורדת עדכונים (מהם יש הרבה). הממשק מאפשר לנו להגיע בזריזות לתור ההורדות ולראות מה נמצא בהורדה כעת, ומה מתוכנן להמשך התור. אולם אם נרצה לשנות את הסדר בו יורדים הדברים, יהיה עלינו להתאמץ עם די הרבה לחיצות ותתי-תפריטים. בסופו של דבר, עבור אפשרות מרכזית שאנו צפויים להשתמש בה באופן תדיר, הממשק עדיין לא נוח מספיק (אך לפחות הפונקציונליות קיימת).

מדי פעם נצטרך להקליד משהו בעזרת בקר השליטה. למשל, אם נרצה לגלוש באינטרנט (דפדפן המכשיר עובד לא רע בכלל), יהיה עלינו להקליד את כתובת האתר. או, לחלופין, הקלדת סיסמאות (למשל סיסמת ה-Wifi), שמות משתמש, וחיפושים. לבקר השליטה יש מיפוי עם קיצורים חביבים כמו Backspace, אבל עדיין לא נפתרה הבעיה הבסיסית של הזנת קלט בנוחות ללא מקלדת. כל זה לא חדש למי שכבר השתמש בקונסולות מתישהו בעשור האחרון. למרבה המזל, מיקרוסופט מאפשרת לחבר מקלדת USB לכל עת בה תרצו להקליד משהו בנוחות.

בעוד שכונן של טרה-בייט נשמע די והותר עבור המשחקים שלנו, נראה כי הכונן יכול להתמלא במהרה. חלק מהמשחקים, כמו Quantum Break ו-Halo כבר דורשים בסביבות ה-100 גיגה בייט של מקום אחסון. משחקים “משופרים” ל-Xbox One X יכולים לכלול גם דברים כמו טקסטורות גדולות יותר, ובסופו של דבר, דברים מעין אלו תופסים נפח רב. אם מוסיפים לכך סרטוני גיימפליי שתקליטו במהלך המשחק, לא בטוח שהמקום יספיק לכם, ובמהרה תצטרכו להתחיל לברור בין המשחקים שתרצו להוריד, ואלו שתצטרכו למחוק מהכונן. בתוך פחות משבוע מילאתי יותר מחצי מכונן המכשיר.

אחת מנקודות האור בשימוש במכשיר היא בקר השליטה. הבקר שהגיע עם ה-Xbox One X הוא למעשה אותו בקר שמלווה את כל משפחת ה-Xbox One, וזו בהחלט לא הפעם הראשונה שהשתמשתי בבקר מסוג זה. ובכל זאת, עדיין מדובר בבקר שליטה נהדר, נוח וקומיוניקטיבי. ממשק המכשיר הותאם היטב לשלט, ובזמן משחק זהו עדיין אחד מבקרי השליטה המוצלחים ביותר. מיקרוסופט מבינה שנוסחה מנצחת לא ממהרים להחליף.

בקר השליטה של ה-Xbox One עדיין מצוין

אפשרויות מתקדמות

חוץ מהתמיכה בטכנולוגיות שכבר הוזכרו, ה-Xbox One X תומכת גם ב-Dolby Atmos. זהו תקן אודיו מתקדם שהוצג לראשונה ב-2012 המאפשר להעביר צליל היקפי איכותי ביותר – אם יש לכם את המכשור התומך בכך. עבור אלו שבאמתחתם מערכת סאונד מתאימה, ה-Xbox One X תספק הפתעה נעימה לאוזן.

בנוסף, מיקרוסופט מציעה את שירות Play Anywhere המאפשר להזרים משחקי Xbox אל המחשב האישי (מחשבי Windows 10 בלבד). באופן זה, תוכלו לשלם פעם אחת בלבד על משחק, ולשחק בו גם על הקונסולה וגם על המחשב ללא תוספת תשלום. המשחקים התומכים באפשרות זו נמצאים רק בחנות של מיקרוסופט.

אפשרות נוספת, שתקרוץ לחובבי המדיה שבינינו, היא כונן ה-Blu-ray שבמכשיר. בניגוד ל-PlayStation 4, שאינה מסוגלת לקרוא סרטים, ה-Xbox One X מסוגל גם לנגן סרטי Blu-ray ברזולוציית Ultra HD. בשילוב עם Dolby Atmos, שכבר הוזכר, חובבי הקולנוע בעלי הסלון המאובזר מסוגלים לראות ב-Xbox One X השקעה כדאית.

דבר נוסף שראוי להזכיר הוא התמיכה של מיקרוסופט בישראל. אמנם לא מדובר על פיצ’ר “רשמי” של המכשיר, אולם ניכר כי מיקרוסופט מתאמצת לחזר אחרי הגיימרים בישראל עם תרגום של משחקים לעברית (כמו פורצה), תמיכה באירועים מקומיים, ואפילו אספקת יחידות לביקורת, כפי שנעשה במקרה זה. סוני, מאידך, מותירה את כל הפעילות הזו בידי היבואנית ישפאר. ההבדל בתשומת הלב של שתי החברות לציבור הגיימרים מורגש.

לסיכום: האם זה בשבילי?

בסופו של דבר, ה-Xbox One X נועדה למי שרוצה את הקונסולה הביתית המתקדמת ביותר, ללא פשרות, עם יכולות מולטימדיה חזקות. כל חלק במכשיר, החל מעיצובו ועד לתמיכה בתקנים, מכוון לחובבי טכנולוגיה מושבעים ולגיימרים בעלי דרישות גבוהות המחפשים עוד אפשרויות חוץ מ-PC. כפועל יוצא מכך, על מנת להנות ממלוא יכולות המכשיר יש צורך בציוד מתקדם ויקר, שכנראה לא נמצא בכל סלון.

אם ברשותכם מסך 4K, במיוחד כזה התומך ב-HDR, ה-Xbox One X הוא המכשיר שינצל אותו בצורה הטובה ביותר כיום עם משחקים ברזולוציית 4K טבעית, חלקם רצים ב-60 פריימים לשניה. יתר על כן, סביר להניח שקניית המכשיר תאפשר לכם לא לדאוג משדרוגי חומרה בשנים הקרובות. אם ברשותכם מערכת אודיו התומכת ב-Dolby Atmos, תופתעו לשמוע כי המכשיר יספק לכם סאונד היקפי איכותי.

אם אין ברשותכם מסך 4K, כנראה שאין לכם יותר מדי מה לחפש ב-Xbox One X כרגע. גם אם יש לכם את האמצעים לנצל את יכולות המכשיר המתקדמות, יש לזכור כי היצע החוויות שינצלו את כל הטכנולוגיה הזו, כרגע, הוא מוגבל. אך אם וכאשר המצב ישתנה, ה-Xbox One X תהיה אטרקטיבית ביותר. מיקרוסופט עובדת במרץ על גרסאות מעודכנות למשחקים שינצלו את כוח המכשיר.

אם ברשותכם PlayStation 4 Pro, כנראה שתעדיפו להמתין. היצע המשחקים ל-PS4 עדיין מגוון יותר בשלב זה, ולמרות שה-Pro לא חזקה כמו ה-Xbox One X, היא עדיין מוציאה תמונה קרובה ל-4K “אמיתי” עם טכניקות Upscaling מתקדמות, ותומכת ב-HDR. סוני גם מציעה אפשרויות שעדיין לא הופיעו על ה-Xbox One X, כמו משחקי VR. יש לשקול בזהירות מה חשוב לכם יותר – ובאיזה מכשיר משתמשים חבריכם.

היכנסו לאתר מיקרוסופט למשחקי Xbox ו-Windows 10


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים