מה שזול בסוף יקר: שיאומי עשויה להנפיק לפי שווי של 100 מיליארד דולר

שלט MI צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

חברת שיאומי (Xiaomi) הסינית עורכת הכנות לקראת הנפקה וכעת עומדת בשלב בחירת החתמים, כך עולה מדיווח של סוכנות החדשות IFR השייכת לרויטרס. ההנפקה תהיה השיא של החברה שהיתה מהראשונות והיחידות שהצליחו לשבור את החומה הסינית ולזכות בקהל מעריצים ברחבי העולם בזכות מכשירים טכנולוגיה באיכות גבוהה.

ההנפקה צפויה לצאת לדרך בבורסת הונג קונג במחצית השנייה של 2018 כאשר שוויה יעמוד לא פחות מ-50 מיליארד דולר ואף עשוי לטפס ל-100 מיליארד דולר, תלוי בביקוש. לפי השווי הגבוה, זו עשויה להיות ההנפקה הטכנולוגית הגדולה של השנה (כל עוד אין ידיעות על רצינות מצד airbnb או uber לגייס בורסה) והגדולה ביותר מאז ההנפקה של עליבאבא (168 מיליארד דולר רגע לפני תחילת המסחר). ההערכות הן שבחברה מעוניינים לגייס מעל ל-5 מיליארד דולר כדי לממן את המשך ההתרחבות בעולם.

עם זאת, יש לציין שהגיוס האחרון של שיאומי נערך ב-סוף 2014 לפי שווי של 46 מיליארד דולר ומייד אחריו חוותה תעשיית הסטארטאפים (או חדי הקרן ליתר דיוק) שיערוך חד מטה בהערכות שווי. אם כן, יש בנקאים שדווקא סקפטים לגבי האפשרות ששיאומי תעבור את רף ה-50 מיליארד דולר בקלות. עד היום הושקעו בה כ-2.5 מיליארד דולר.

תעקוף את סמסונג בהודו?

שיאומי הוקמה ב-2010 על ידי ליי ג’ון (Lei Jun), שגם משמש כמנכ”ל, ועוד שבעה אחרים. היא הוציאה את הסמארטפון הראשון שלה ב-2011 והצליחה לצבור אהדה בעזרת שיווק חדשני שכלל מכירות מהירות בכמויות גדולות וממשק (רום) אטרקטיבי חדש שהולבש על אנדרואיד. בהמשך החלו בחברה להציע צמידי כושר שזוכים להצלחה ומאוחר יותר אף החלו להציע מוצרים שאינם בליבת המובייל כמו מטהר אוויר, מצלמות אבטחה ומשקל אדם.

ההצלחה הביאה עלייה ניכרת בשווי ובשלב מסוים אף זכתה החברה לתואר הסטארטאפ היקר בעולם (חד קרן). כיום היא במקום השני אחרי Uber ברשימת חדי הקרן של פורצ’ן. בתחילת 2017 המכירות ירדו בחדות עקב תחרות קשה מצד יצרניות סיניות אחרות, אך בהודו היא רושמת הצלחה ניכרת ואף עומדת בקו אחד מבחינת נתח שוק עם סמסונג. נתח השוק של שיאומי בהודו עומד על 23.5% (redmi note 4 הוא הפופולרי שם) ולסמסונג 24%. השלישית היא לנובו עם 9%.

עד לפני כמה שנים חברות סיניות היו מוקצות בקרב קהל הצרכנים.שיאומי היתה מהראשונות שהצליחו לשבור את חומת האמון הסינית ולהציג לעולם מכשיר מובייל סיני באיכות גבוהה שיזכה לקהל מעריצים גם בעולם המערבי. כספי ההנפקה צפויים לשמש את החברה כדי להמשיך את כיבוש שווקי העולם, אולי במיוחד כדי לממן את התוכנית להקים 1,000 חנויות Mi Home בעולם, כפול מחנויות אפל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים