נראה שאין שום דבר שיכול לעצור את אמזון מלכבוש את עולם הקמעונאות. רבעון אחר רבעון שהיא גורפת הכנסות אדירות מפעילותה, ובניגוד לעבר גם מצליחה להוציא מכך רווח עצום. הרבעון שסגר את 2017, רבעון חגים, היה הטוב מעולם שלה.
ברבעון הקניות של העולם הנוצרי, רשמה אמזון הכנסות של 60.5 מיליארד דולר, זינוק של 38% לעומת שנה שעברה. צריך לזכור שההכנסות עתה גם כוללות את רשת WholeFoods (שתרמו 4.5 מיליארד דולר). הרווח שלה ברבעון זה קפץ ב-150% ל-1.9 מיליארד דולר שהם 3.75 דולר למניה. גודל ההפתעה (או כישלון החיזוי) היה עצום: אנליסטים חזו רווח של רק 1.85 דולר למניה כי לא צפו את הטבת המס.
צריך לומר ש-789 מיליון דולר מתוך הרווח הוא חד פעמי. בניגוד לרוב החברות האחרות ששילמו מס ענק ברבעון זה בגין רווחים צבורים בחו”ל, אמזון דווקא קיבלה סכום זה כהטבת מס במסגרת רפורמת המס שאישר טראמפ. יש בזה מן האירוניה שכן דווקא היה זה בזוס שהתנגח אישית בטראמפ בזמן הבחירות דרך העיתון שרכש וטראמפ אף אמר לא פעם כי לאמזון יש בעיה של הגבלים עסקיים.
למה להרוויח יותר אם אפשר לא?
לאחר שנים שבהן היתה אמזון מפסידה מפעילותה, הרבעון האחרון היה הרבעון ה-11 ברצף בו החברה מסיימת ברווחיות, מאז הרבעון השני של 2015. עם 2 מיליארד דולר שנשארים בידיה, אפשר לומר שהפסדים זה משהו ששייך לעבר הרחוק.
אבל צריך גם לסייג מעט. 2 מיליארד זה מעולה, אבל אם מכניסים את זה לפרופורציות, מדובר על סכום זעום לעומת רמת ההכנסות (3% מההכנסות ברבעון זה, וכאמור זה עוד עם הטבת מס). אמזון מחליטה שלא להרוויח יותר מדי (למעשה זה ג’ף בזוס שמחליט) ולהשקיע חלק גדול מאוד מההכנסות במיזמים חדשים וסבסוד של שירותים שעתידים להשתלם לה בעתיד.
ויש כאלו שכבר משתלמים: הדוגמה המובהקת ביותר הוא ה-AWS, שירות הענן של אמזון. ההכנסות מזה עלו ב-45% בהשוואה רבעונית (5.1 מיליארד דולר) ונוצר רווח תפעולי של 1.3 מיליארד דולר. רק זה מהווה 64% מסך הרווח התפעולי של אמזון ברבעון זה. לפי הערכות, גם עסקי הפרסום בהם מתמקדת אמזון לאחרונה (כי למה לשלם לאחרים אם המון טראפיק נכנס לאתרי אמזון) תרמו נתח נאה לרווח התפעולי (והוזכרו כפקטור שהוריד את המחיר לקליק בדו”ח של גוגל).
גם אלקסה זכתה ליחס מיוחד בדו”ח: “התחזיות שלנו עבור אלקסה ל-2017 היו אופטימיות במיוחד, ואפילו עלינו עליהן”, כתב בזוס, “אנחנו לא רואים הפתעה חיובית כזו לעיתים קרובות – אל תתפלאו או נכפיל בה את השקעתנו”.
עבור 2017 כולה רשמה אמזון מכירות של 178 מיליארד דולר, עלייה של 31% לעומת שנת 2016 והרוויחה 3 מיליארד דולר (28% יותר משנה שעברה). מניית אמזון עלתה 66% בשנה אחרונה וזה עוד ללא עוד 6% כתגובה לדו”ח אתמול. שוויה עתה עומד באיזור ה-700 מיליארד דולר.
חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.
הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.