גאדג’טי מסקר: DJI Tello – רחפן מתקדם באריזה קומפקטית

רחפן DJI Tello (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) רחפן DJI Tello (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

בתחילת חודש אפריל הושק בישראל רחפן המיני החדש DJI Tello לקהל המקומי. ה-Tello הוא הרחפן הזול ביותר של חברת DJI שפונה לקהל אחר מקהל לקוחותיה המסורתי של היצרנית הסינית. ה-Tello, יותר מכל רחפן אחר של DJI, פונה לאדם הממוצע שרוצה לצלם את האירועים בחייו בצורה יוצאת דופן. לקחנו את הרחפן לסקירה כדי לבחון האם הוא מצליח לעמוד בסטנדרט הגבוה של DJI על אף מחירו הנמוך והאם הוא יצליח להיות חלק מהנוף בכל מסיבה או אירוע מצומצם.

מה בקופסה

  • רחפן
  • 4 סטים של פרופלורים
  • סוללה
  • כבל טעינה
  • מפתח שבדי ייעודי
  • תיק נשיאה מבד

עיצוב ואיכות בנייה

ממבט ראשון ה-Tello נראה כמו צעצוע פשוט המזכיר את הרחפנים הסינים הלא ממותגים שאני רגילים לראות בחנויות צעצועים שונות. הרחפן נראה קטן וקומפקטי ללא מצלמה מאסיבית או פרופלורים עצומים, מה שעלול להטעות את הצרכן הממוצע. בפועל, ברגע שבוחנים את הרחפן מקרוב מבחינים שמדובר במוצר של DJI. גוף הרחפן מרגיש עמיד מאוד ובנוי בצורה מוקפדת עם חומרים חזקים – כאלה שלא יתפרקו לאחר התנגשות בעצם כלשהו או לאחר נחיתה לא מוצלחת. תחושה זו קיימת גם בשלוחות של גוף הרחפן, הפרופלורים ומגניהם, אשר עשויים מפלסטיק קשיח ומגנים על שלמותו של הרחפן במקרי תאונה.

בכל מה שקשור לעיצוב, אין לנו כאן בשורה של ממש מאחר שמדובר על עיצוב סטנדרטי למדי לרחפן בגודל שכזה. המצלמה נדחפה פנימה לקדמת המכשיר ללא גימבל או יכולת תנועה על ציר כלשהו ולצידה ישנה נורית חיווי קטנה המעידה על מספר מצבים שונים (טעינה, סוללה חלשה ועוד).

הגחון של ה-Tello מזכיר את אלו של רחפנים אחרים בסדרת DJI וכולל שני חיישנים זעירים היכולים לאמוד את מקומו של הרחפן ולייצבו או לבצע נחיתות באופן עצמאי. בחלקו האחורי מבצבצת הסוללה הנשלפת אשר נכנסת לתוך בטן הרחפן. אחרון חביב הוא שקע הטעינה (MicroUSB) המצוי בצידו הימני של הרחפן אשר משמש לטעינה וחיבור למחשב.

מהלך הטיסה ונוחות תפעול

בכדי לשמור על מחירו הזול של ה-Tello, החליטה חברת DJI לוותר על שלט ייעודי ובמקום זאת מפנה את לקוחותיה לחנות האפליקציות של מכשיריהם כדי להוריד את אפליקציית Tello המשמשת גם כשלט דיגיטלי. לאחר חיבור מהיר בין הסמארטפון לרחפן, יוצגו בפניכם שני ג’ויסטיקים וירטואלים המדמים שלט פיזי: ג’ויסטיק אחד השולט על גובה הרחפן והסיבוב על ציר ה-X בעוד שהשני שולט באופי ההתקדמות של הרחפן בציר ה-Y.

השליטה באמצעות האפליקציה קשה ולא אינטואטיבית, במיוחד עבור מי שרגיל לשלט פיזי, אך לאחר זמן קצר מתרגלים לקונספט וניתן לשלוט ברחפן ללא בעיה. אודה ואומר שלפעמים הצצתי במסך כדי להיזכר היכן הם הכפתורים הוירטואלים ממוקמים ומה עושה כל אחד מהם, אך עם הזמן אני מניח שתפעול מסוג זה יהיה יותר אינטואטיבי וקל.

חשוב להדגיש כי האפליקציה אינה משמשת ככלי לשליטה על הרחפן בצורה ידינית, אלא כוללת מגוון רחב של מידע אודות הרחפן ואפשרויות לביצוע תמרוני תעופה מתקדמים. האפליקציה מאפשרת ל-Tello לבצע צילום 360 סביב עצמו, לצלם אוביקט ב-360, לרחף בצורה מהירה מעלה וכו’.

אני חייב לציין לטובה את האפליקציה של ה-DJI Tello ולהדגיש עד כמה היא פשוטה ונוחה לתפעול. האפליקציות של הרחפנים המתקדמים היו כל כך מסרובלות וקשות להבנה שלא מעט פיצ’רים התפספסו בגלל הסיבוך הזה. מאחר ו-Tello עצמו פונה לקהל “פשוט” יותר, DJI דאגה לעצב את האפליקציה שלה בצורה פשוטה יותר – צעד מבורך שהלוואי שיחלחל גם לרחפנים המתקדמים של החברה.

רחפן DJI Tello (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
רחפן DJI Tello (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

לאחר ששולטים באפליקציה, התפעול הכללי של הרחפן פשוט למדי ויתאים גם לילדים צעירים שיודעים כבר לתפעל סמארטפון. הבעיה היחידה היא שהרחפן לא תמיד עושה מה שהשלט אומר לו, ולא בהכרח באשמתו. מאחר שמדובר ברחפן קטן כל כך, המנועים וכוח התעופה שלו לא מתמודדים היטב עם רוח בינונית, מה שלעיתים גורם לרחפן לסטות בצורה משמעותית מהנתיב שהגדרתם לו.

ביום הצילומים הראשון שלי ביקשתי מהרחפן לבצע צילומים מיוחדים כדוגמת 360 סביב אוביקט, אך למרבה הצער ה-Tello לא הצליחו להשלים את הסיבוב בעקבות הרוח שהסיטה אותו ממסלולו. נקודה זו היא אולי לב ליבה של הסקירה כולה: ה-Tello עושה נוח לעבודה ובאמת רחפן מצוין – כל עוד אין לו תנאי סביבה מאתגרים לפעול בהם. במקום סגור או בתקופה ללא רוחות, הוא יעשה עבודה טוב, בכל סיטואציה אחרת הוא עלול להיכנע לחוקי הפיזיקה.

זמן טיסה

אם כבר בגודלו עסקינן, אז כפי שאתם מבינים, אין מקום רב לסוללה גדולה בגוף הזעיר של ה-Tello. כפועל יוצא מכך, זמן הטיסה הממוצע של של ה-Tello הוא בין 10 ל-15 דקות בהתאם למשימות אותן הוא מבצע. במידה ותצלמו סרטונים רבים או תבקשו ממנו לבצע פעלולים מיוחדים, זמן הסוללה יתקצר פלאים.

רחפן DJI Tello (צילום: אורי אליאבייב, גאדג'טי)
רחפן DJI Tello (צילום: אורי אליאבייב, גאדג’טי)

אחוזי הסוללה אכן ירדו מהר מאוד בביצוע כל פעולה לא שיגרתית, מה שהעיב במעט על השימוש כולו. אם הרחפן מחזיק רק 10 דקות בממוצע, הוא לא יוכל להיות כלי צילום רציני לאירוע שלם או מסיבה כלשהי. במקרה הטוב הוא יוכל לצלם את הרגע הקריטי (ההפתעה לבעל היום הולדת, כיבוי הנרות מהעוגה או כל אירוע נקודתי אחר). היבואן, בנדא מגנטיק, ציין כי בעתיד יימכרו גם סוללות נוספות או מטען ייעודי, מה שיכול להפוך את ה-Tello ליותר אטרקטיבי, אך בשלב זה חשוב לדעת שהוא יוכל לעזור לכם לזמן מוגבל שאינו ארוך במיוחד.

מצלמה

כדי לשמור על תג מחיר תחרותי, DJI נאלצה לקצץ באחד מהאלמנטים היקרים ביותר ברחפן – המצלמה. רחפן ה-Tello מציע אפשרות לצילום וידאו באיכות HD 720P עם ייצוב תמונה אלקטרוני (EIS) וצילום תמונות ברזולוציית 5 מגה-פיקסל.

מפרט המצלמה הצנוע מעיד על כך שהמצלמה של הרחפן לא אמורה לצלם סרטוני טבע מטורפים, אלא יותר אירועים משפחתיים או פיקניקים בחיק הטבע. מצלמת הסטילס הצליחה להפתיע בתמונות באיכות טובה עם צבעים מדויקים ונעימים לעין, אך לצערי הרזולוציה הנמוכה גרמה לתמונות להיות קטנות ולא גדולות מספיק כפי שהתרגלנו בשנים האחרונות.

הבעיה החלה דווקא בעת ניסיון לצלם סירטוני וידאו שנראו מרוחים ומגמגמים במיוחד בצילום בעת רוח. הוידאו נראה קטוע ולא רציף והצבעים לא הצליחו להיקלט כמו שצריך. איכות הצילום של 720P מחזירה אותנו כמה שנים אחרות, אך אני מאמין שאיכות זו מספיקה עבור צילום ביתי רגיל.

סיכום

רחפן DJI Tello (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
רחפן DJI Tello (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

לסיכום, מדובר על רחפן מצוין למי שעושה את הצעדים הראשונים ורוצה מוצר רציני שעשוי מחומרים חזקים ועם רמת הגימור של DJI. הרכיבים הנלווים של ה-Tello זולים באופן משמעותי מאלו של הרחפנים הבאים בתור ובסה”כ מדובר על רחפן עם מחיר שהוא נוח לכיס.

חסרנו של השלט אכן מורגש, אך בסופו של יום מתרגלים לתפעל את הרחפן באמצעות האפליקציה. הייתי שמח אם DJI הייתה משחררת עדכון שמאפשר הפעלה של ה-Tello באמצעות השלט של ה-Mavic או ה-Spark מה שהיה עוד יותר משדרג את חווית השימוש בו.

הנקודה האחרונה בסקירה זו היא המצלמה. תמונות הסטילס יצאו מעולות אך סרטוני הוידאו, תחת רוח קלילה, פשוט יצאו מרוחים ולא חדים מספיק. הרחפן אם כך מתאים בעיקר לסביבה סגורה בו הוא יככב וישדרג כל אירוע, אך לא הייתי בונה עליו לצילומים בשטח הפתוח אלא אם כן האוויר עומד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים