גאדג’טי מסקר: גוגל+ (כי חברים יש בכל מקום)

אחרי שהכרנו לכם את גוגל+, התשובה של גוגל לפייסבוק הזמינה כרגע למוזמנים בלבד, הגיע הזמן לבדוק על מה כל הרעש והאם יש לפייסבוק ממה לחשוש.

כך נראה העמוד הראשי ברשת החברתית החדשה של גוגל. נעבור על כל דבר בדף הבית בצורה מפורטת מימין לשמאל ומלמעלה למטה. בראש העמוד מופיע הסרגל הידוע של גוגל שעבר שיפוץ קטן והפך את צבעו לשחור. בצד שמאל של הסרגל (תלוי בשפת הממשק שלכם) נוספה תמונת הפרופיל שלנו, בלחיצה עליה ייפתח תפריט קישורים: פרופיל, מעגלים, הגדרות חשבון והגדרות פרטיות. לידם נמצא ריבוע קטן עם מספר ההתראות, לחיצה עליו תפתח כמובן חלון התראות מפורט. משמאל ללחצן ההתראות, יימצא לחצן השיתוף באמצעותו נוכל לשתף תכנים במהירות. הסרגל יופיע בכל שירותי גוגל, כך לדוגמה נוכל לקבל התראות גם כשאנו קוראים מיילים בג’ימייל, כותבים מסמכים ב-Google Docs ועוד.

איזור גלובאלי (עליון) – לוגו, לחצני ניווט וחיפוש

מתחת לסרגל החדש בצד ימין מופיע הלוגו של גוגל בתוספת ה+ ולידו לחצני הבית, תמונות, פרופיל והמעגלים – לידם, שדה חיפוש החברים.

תמונות

לחיצה על כפתור התמונות תוביל אותנו לעמוד בו ירוכזו כל התמונות האחרונות מהמעגלים שלנו כשמתחת לכל תמונה יהיה כתוב שמו של מעלה התמונה, גם תמונות ממכשיר האנדרואיד שלנו, התמונות שכבר העלנו לגוגל+ וכל האלבומים שלנו  יופיעו באותו המקום. התמונות מסודרות בבלוק אחיד וקבוע, אולם גודלה של כל אחת מהתמונות אינו קבוע – מה שדי מבליט תחושת החדשנות. לחיצה על אחת התמונות תוביל אתנו לממשק התמונות היחודי של גוגל+, מזכיר את ממשק התמונות השחור החדש של פייסבוק, אך עם הרבה יותר אפשרויות.

הממשק מאפשר מעבר בין היתר העברה בין התמונות באמצעות החצים מצידי התמונה או בעזרת הגלגלת בעכבר; באמצעות כפתור התיוג נוכל לתייג את חברינו בתמונה אך בשונה מפייסבוק ניתן לבחור את גודלו של מרובע התיוג; לחיצה על כפתור ה”פעולות” תאפשר לנו לסובב את התמונה ימינה ושמאלה, לשתף אותה, לראות פרטים אודותיה כמו מאיזה מצלמה צולמה ועוד; משמאל לתמונה מוצגות התגובות כשלחיצה על הפס מימינן תסגור אותן ותציג את התמונה במסך מלא ללא התגובות.

פרופיל

עמוד הפרופיל מחולק ללשוניות: פוסטים בה יוצגו כל הפוסטים שנכתבו על ידינו והצופה בדף רשאי לצפות בהם; אודות (בתמונה למעלה) המציגה את כל הפרטים אודותינו וכוללת מקום מגורים, מקום עבודה, שם פרטי ומשפחה, תאריך לידה ואפילו פסקה שתאפשר לכתוב טקסט אודות חופשי; תמונות שתציג את כל אלבומי התמונות שלנו, לחציה עליהם תוביל לממשק התמונות עליו הסברנו מעלה; סרטונים שתציג את כל הסרטונים שהעלנו לגוגל+ וכל סרטוני היוטיוב ששיתפתנו על הקיר בפרופיל שלנו; 1+ (פלוס אחד) שתופיע רק במידה ואישרנו שתופיע בעריכת הפרופיל. לשונית זו תציג את כל סימוני הפלוס אחד שביצענו ברחבי הרשת (ולא בתוך גוגל+ עצמה) כמו כאן בגאדג’טי; במידה והשירות מופעל אצלכם, תופיע גם לשונית Buzz – לא ברור לי מדוע היא עדיין קיימת, הייתי בטוח שגוגל תרצה להשאיר את העבר מאחור ולהעביר את הפרסומים בגוגל-באזז לגוגל+ באישור של המשתמש כמובן, אבל זה לא קרה וגוגל באזז חיה וקיימת בתוך גוגל+.

מעגלים

כפי שציינו בכתבה הקודמת, גוגל+ מבוססת על מעגלים, אליהם נוכל לצרף כל אדם שנרצה – גם ללא אישורו. זאת אומרת בעצם שהקשרים הינם חד-צדדיים, ולא דו-צדדיים כמו בפייסבוק. כך למשל יכול להיווצר מצב בו משתמש מסויים נמצא במעגלים שלנו אך אנו לא נמצאים במעגלים שלו  ולהיפך, מישהו שלא נמצא במעגלים שלנו – אבל אנחנו נמצאים בשלו. זה לא אומר שכל אדם יוכל להוסיף אותנו בלי הסכמתנו ולראות את רשימת הפרסומים והתמונות שלנו, אדם שהוסיף אותנו למעגלים שלנו לא יקבל הרשאות נוספות לצפות בתכנים שלנו אבל יוכל לעקוב אחרי הפירסומים הציבוריים שלנו ביתר קלות. על כל אדם שיוסיף אותנו למעגלים שלו – נקבל התראה שתציע לנו להוסיף אותו גם למעגלים שלנו במידה ואנו מכירים אותו.

ממשק המעגלים מאוד דינאמי והופך את תהליך מיון האנשים למעגלים מהנה במיוחד. פשוט תופסים אדם או מספר אנשים וגוררים אותם למעגל שנרצה. כשנרחף עם העכבר מעל מעגל מסויים הוא ייפתח ויראה לנו מי נמצא באותו מעגל. נוכל גם לקחת מישהו מתוך המעגל ולזרוק אותו החוצה או להעבירו למעגל אחר.

האנשים שנוכל להוסיף למעגלים יסודרו ב-3 קבוצות: אנשים שכבר קיימים במעגלים שלנו ונוכל להוסיף אותם למעגלים נוספים, אנשים שהוסיפו אותנו למעגלים שלהם והצעות מגוגל. גוגל אספה כל מיני אנשים שתיקשרנו איתם בג’ימייל, ב-Google Talk או שהיא חושבת שאנו מכירים ותאפשר לנו לתפוס אותם ולהכניס אותם למעגל. כמובן שנוכל להוסיף גם כל אדם שנחפוץ ברשת על ידי ריחוף מעליו עם העכבר ומיון שלו במעגל קיים או במעגל חדש.

איזור גלובאלי (ימני)  – זרמים, ניצוצות וצ’אט

זרם

ה”זרם” הוא בעצם הניוז-פיד שלנו. נוכל לבחור מאיזה מעגל לקבל עדכונים או לבחור ב”נכנס” ולראות עדכונים מאנשים שלא נמצאים במעגלים שלנו אבל אנחנו נמצאים במעגלים שלהם.  לחיצה על אחד מאלה תשנה את התוכן באמצע הדף, מתחת לתיבת השיתוף. בזרם גם קיימות ההתראות שיעודכנו בכל דבר חדש שקורה ברשת וקשור אלינו: תיוג באלבום של חבר, מישהו הוסיף אותנו לרשימת המעגלים שלו, מישהו הגיב לנו על פוסט ועוד, בדיוק כמו ההתראות שאנו מכירים מהפייסבוק. אפשר לראות את ההתראות גם בלחיצה על הכפתור הקטן בסרגל העליון שנמצא ברוב ישומי גוגל.

ניצוצות

הניצוצות יאפשרו לכם להזין תחומי עניין או נושאים שאתם מתעניינים בהם כמו אופנה, ספורט אהוב, להקה או ז’אנר מוזיקה, ולקבל כתבות וסרטונים שקשורים לאותם הנושאים. ניצוצות נראה תחילה כשירות חדש שגוגל בנתה עבור גוגל+, אבל זה לא ממש נכון – ניצוצות היא למעשה הטמעה של חדשות גוגל ברשת החברתית.

אם למשל נוסיף את “מוזיקה” לניצוצות שלנו, נקבל חדשות שמכילות בתוכן את המילה “מוזיקה”. אם למעשה נחפש בחדשות גוגל את המילה “מוזיקה”, נקבל  בדיוק את אותן החדשות ואפילו באותו הסדר. מה שמייחד את הניצוצות הוא השיתוף של הכתבות – בלחיצה על כפתור השיתוף מתחת לכל כתבה בניצוצות נוכל לשתף את הכתבה במעגלים שנבחר בתוספת טקסט משלנו, תמונה או סרטון קשור ונוכל לדון בכתבה עם המגיבים לפוסט.

צ’אט

מתחת לניצוצות נמצא הצ’אט המוכר של Google Talk שהגיע אלינו מהג’ימייל, הוא כולל אפשרות שיחה קולית ושיחת וידאו במידה ומותקן אצלכם הפלאגין שמאפשר זאת, צ’אט קבוצתי, סמיילים מיוחדים ועוד. בעיה קטנה שאני מאמין שתתוקן בקרוב היא היישור – המסודר כרגע משמאל לימין.

איזור דינאמי – מרכז העמוד

שיתוף

באמצעות תיבת השיתוף שתופיע בכל עמוד מלבד עמודי הפרופיל של חברים, נוכל לשתף כל מה שעולה בדעתינו ולמי שנרצה. תיבת השיתוף מאפשרת כתיבה חופשית ללא הגבלת תווים וצירוף כל מדיה שנרצה: המיקום הנוחכי שלנו, קישור לדף אינטרנט, וידאו מהמחשב, מהסלולארי או מיוטיוב, תמונות מהמחשב או ישירות ממכשיר האנדרואיד באמצעות אופציה חדשה בשם העלאה מהירה. העלאה מהירה מאפשרת לנו לצלם תמונות במכשיר האנדרואיד שלנו, ואלו יעלו אוטומטית לרשת ויחכו שנפרסם אותן. כשנכנס לתיבת השיתוף יהיה מספר ליד כפתור הוספת התמונה שיראה לנו שיש כמה תמונות שמחכות שנפרסם אותן. העלאה מהירה זמינה כעת רק עבור מכשירי אנדרואיד אך תגיע בקרוב גם לאייפון.

אחרי שבחרנו מה לשתף, נשאר לנו לבחור למי לשתף. פשוט נבחר אילו מעגלים נרצה שיראו את הפרסום מתוך רשימה, או שנקליד שמות של אנשים ספציפיים שיוכלו לצפות בפרסום. נוכל גם לבחור ב”המעגלים שלנו” כדי שכל האנשים שבמעגלים שלנו יצפו בפרסום או ב”מעגלים של מעגלים” כדי שיראו את הפרסום כל המעגלים שלנו וגם כל המעגלים של החברים שלנו (זהה לפונקציית “חברים של חברים” בפייסבוק) ואף לבחור ב”ציבורי” על מנת שכל מי שירצה יוכל לראות את הפרסום.

איזור גלובאלי (שמאלי)  – הצעות, זולות ואפליקציית האנדרואיד

מה שנשאר לנו לעבור עליו הוא רק החלק השמאלי של הדף בו יוצגו לנו האנשים שנמצאים בכל המעגלים שלנו (במידה ואנחנו בדף הראשי) או את האנשים שנמצאים במעגל מסויים (במידה ונכנסו לאותו מעגל ב”זרם”) כשכל אדם מוצג בתמונתו הממוזערת. מתחת לאנשים יוצגו הצעות חברים שגוגל חושבת שאנחנו מכירים ותציע לנו להזמין אותם לגוגל+.

זולות

זולה היא בעצם שירות וידאו צ’אט קבוצתי. כשנכנס לזולה נבחר מעגלים חברתיים מסויימים לוידאו צ’אט וכל חבר שנמצא באותו מעגל יוכל להכנס ולהתחיל לשוחח איתנו ועם מי שכבר נמצא בזולה. ממש כמו לצאת החוצה ולפגוש חברים בפגישה לא מתוכננת. רשימת החברים שלי עוד מצומצמת ולכן לא יצא לי לפגוש מישהו פגישה לא מתוכננת אבל שיחות וידאו קבוצתיות יהיו תמיד מהנות.

הזולה כוללת אפשרות הודעות כתובות בתוספת הסמיילים של Google Talk וכולל הגדרות בסיסיות של שמע ווידאו, השתקת המיקרופון, כיבוי המצלמה ואפשרות נוספת היא יוטיוב. אפשר להראות סרטון ביוטיוב לכל הנמצאים בזולה. אפשר לצפות בסרטונים מצחיקים יחד עם חברים, לשמוע שירים שאוהבים ובכך הופכת חווית הזולה מהנה אפילו יותר.

אפליקציית האנדרואיד

למרות שאינה זמינה עדיין למשתמשים ישראלים דרך המרקט, ישנה מתחת לזולות הזמנה להשתמש בגוגל+ מכל מקום באמצעות הטלפון הנייד. את האפליקציה ניתן להתקין כעת באמצעות קובץ apk (משמעות הדבר – עדכונים לא יופיעו, נצטרך להמתין כל פעם עד לפרסום קובץ ה-apk החדש). בעתיד הלא רחוק תהיה זמינה האפליקציה לכלל הגולשים מכל המדינות, כמו גם האפליקציה לאייפון שתגיע בקרוב.

את האפליקציה נסקר בקרוב בכתבה נפרדת.

פרטיות

הרבה קריאות נשמעו על הפרטיות בגוגל+, חלקן אומרות שגוגל שומרת על פרטיותינו כמו אוצר וחלקן אומרות שגוגל לא למדה דבר מן נסיונות העבר שלה ולא שומרת על פרטיותינו כפי שהיה בגוגל באזז. רציתי להשמיע את דעתי בנושא ולהבהיר כמה דברים. לדעתי הגדרות פרטיות בגוגל+ היא מהמתקדמות שניתן למצוא. כל פרט קטן שאנו משתפים, כל פיסת מידע בפרופיל שלנו מוגנת והשליטה בידינו. כשנערוך את הפרופיל האישי שלנו ונבחר פריט לעריכה נוכל לבחור גם למי הוא יוצג: רק עבורנו, ציבורי, עבור על המעגלים שלנו, מעגלים מסויימים, אנשים מסויימים ועוד. יכול להיות למשל מצב בו אדם X יראה מפה עם כל המקומות שגרנו בהם ואדם Y לא יראה זאת כלל. חוץ משמכם, לא תמצאו פיסת מידע בגוגל+ שלא תוכלו לשלוט על מי יראה אותה ומי לא – אז להגיד שאין פרטיות בגוגל+ זו אמירה חסרת תכלית.

מבט לעתיד

שירות גוגל+ נפתח רק לפני כמה ימים אבל הוא רק בראשית דרכו ועתיד מזהיר עוד לפניו. בעתיד גוגל צפויה לשלב בגוגל+ את כל ארסנל המוצרים שלה ולהפוך את גוגל+ לביתם. באמצעות Google Docs שישולב ברשת נוכל לכתוב ולערוך מסמכים עם כמה אנשים בו זמנית (מה ש-Docs יודעת לעשות יפה מאוד כבר עכשיו), נוכל לקבל התראות על אירועים ולצפות ביומן שלנו ישורות מגוגל+, לערוך ולהוסיף משימות ל-Google Task שישולב בתוך הרשת ועוד. אל תחשבו שגוגל לא תסגור פערים עם פייסבוק – היא לגמרי מתכוונת להתחרות באחד הדברים שמכניסים לפייסבוק הכי הרבה כסף – משחקי האונליין. גוגל השקיעה כ-150 מיליון דולר בחברת זינגה האחראית למשחקים המצליחים לפייסבוק כמו טקסס הולדם, פארם-וויל וסיטיוויל, מה שאומר שמשחקי זינגה כמו אלו מפייסבוק ונוספים עתידים להגיע לגוגל+. לגוגל יש עוד כמה קלפים בשרוול כמו גרסת האנגרי בירדס שפותחה בשפת HTML5 במיוחד עבור דפדפן Chrome של גוגל ואני לא אתפלא אם יופיע גם כמשחק חברתי בגוגל+.

הזמנה

אם קראתם עד לכאן כנראה ששירות גוגל+ באמת מעניין אתכם, ואם אתם לא רשומים לגוגל+ אתם וודאי מעוניינים בהזמנה. כרגע, ההזמנות לשירות סגורות ונפתחות לסירוגין מדי פעם, מעבר לכך ניתן גם לנצל פרצת אבטחה באמצעותה ניתן לבצע הזמנות. כתבו לנו את כתובת הג’ימייל שלכם, ולאחר שנאשר שההזמנות נשלחו (זה לא מחייב שתגיע הודעה לג’ימייל שלכם), בקרו בקישור הזה ותוכלו להירשם לרשת החברתית החדשה של גוגל.

חשוב: לאחר ההרשמה לשירות, דאגו למחוק את כתובת הדואר שלכם מהסטטוס שלנו בפייסבוק, בכדי למנוע הודעות ספאם.

כמו כן, תוכלו גם לצרף את אתר גאדג’טי למעגלים שלכם.

שימו לב! ההרשמה לשירות אפשרי לבני 18 ומעלה. אם בחרתם תאריך לידה מוקדם מ-18 שנים, לא תוכלו להירשם לשירות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים