סקירה: EarlySense Live – לנטר את השינה בלי שעון חכם

EarlySense Live (צילום: מוטי פישביין) EarlySense Live (צילום: מוטי פישביין)

בתור אבא לשני ילדים, שאחד מהם הוא רק בן שנה, אני לא ישן הרבה. אחד הוויכוחים הקבועים שלי עם אישתי הוא כמה שעות ישנתי. בגלל הוויכוח הזה, החלטתי כבר מזמן לנטר את שעות השינה שלי עם צמידים חכמים או שעונים חכמים (fitbit, גרמין וסמסונג). הבעיה היחידה עם מוצרים שצריך לענוד על היד היא שפשוט לא נוח לישון איתם. זה מפריע בפרק כף היד ופשוט לא נוח לי. הניטור של שעונים או צמידים חכמים דווקא כן מוצלח ומי שמוכן לישון בצורה הזו, יקבל את המידע שהוא צריך.

חברת ארליסנס (EarlySense) הישראלית, בה השקיעו בין היתר זרוע ההשקעות של סמסונג, Samsung Ventures, נכנסה בדיוק למקום הזה עם מוצר צרכני בשם EarlySense Live. אנשים שלא אוהבים לישון עם מכשירי מדידה אותם הם צריכים לענוד על היד. אמנם המוצר של החברה מיועד גם לניטור שינה למבוגרים ותינוקות, אבל הסקירה שלי מתעסקת רק בזווית של ניטור השינה כתחליף לשעון חכם.

התחלה פשוטה

ההתקנה של ה-EarlySense Live לא מסובכת במיוחד, כאשר המכשיר עצמו נראה כמו פלטה מלבנית. צריך לחבר אותו לשקע החשמל ליד המיטה, להתקין את האפליקציה בסמארטפון, לבצע התאמה בתקשורת בלוטות’ בין הסמארטפון ליחידה עצמה וכמעט סיימנו. את ה-EarlySense Live צריך למקם במיטה מתחת למזרון, קצת מתחת לכרית במרחק של 15 ס”מ מהקצה.

לערכה מצורף בריסטול שעוזר למקם את המכשיר בצורה נכונה במיטה. לא מרגישים בכלל את ה-EarlySense Live כי הוא יחסית דק, כך שאין מה לדאוג מבחינה זו, אבל הוא כן מחובר באופן קבוע לחשמל ויש כבל שיוצא מתחת למזרון לשקע. כמובן שאפשר לנתק אותו לאחר השינה וזה לא ממש אסתטי להשאיר אותו מחובר באופן קבוע.

האפליקציה דורשת למלא נתונים אישיים: מין, תאריך לידה, גובה, משקל ואם מדובר באדם אחד או זוג שנמצא במיטה.

EarlySense Live (צילום: ויזואל טריגר)
EarlySense Live (צילום: ויזואל טריגר)

שלב הנתונים

אז למה צריך בכלל מוניטור בשביל השינה? המכשיר מבצע ניטור אחר פעימות לב, מודד נשימה, רמות מתח ומחזורי שינה. את כל הנתונים האלו הוא אוסף מבלי שהוא נוגע באדם הנמצא במיטה והוא מצליח לעשות זאת כאשר הוא ממוקם מתחת למזרון. ניתן לקבוע שתתקבל התראה ברגע שהדופק בזמן שינה היה גבוה ממספר מסוים או שקצב הנשימה עלה יותר מדי. יש ל-EarlySense Live גם אפשרות לשלוח את ההתראה הזו לאדם אחר (במנוי בתשלום).

מה שכל הנתונים אותם הזכרתי אומרים זה שבבוקר מקבלים באפליקציה חיווי גרפי יפה, הכולל את השעות (ברוטו) שהייתי במיטה ואת שעות השינה עצמן (נטו), כמה זמן לקח לי להירדם? כמה פעמים התעוררתי? כמה פעמים יצאתי מהמיטה? קצב הנשימה שלי, מידת המתח וחלוקה לאחוזים של שלבי השינה שהייתי בהן (עמוקה, קלה ו-REM).

האפליקציה מספקת תוצאה במספר של רמת השינה (אף פעם לא הגעתי לנתון טוב, אז קשה לי להגיד מה קורה במצב הזה). אני בעיקר קיבלתי הערות שאני צריך ללכת לישון בשעות קבועות, לנסות להירדם עם מוזיקה שקטה, לבצע תרגילי נשימה ועוד הרבה סממנים של אנשים שסובלים מהפרעות שינה, אבל מה שהאפליקציה פשוט לא הבינה – יש לי תינוק שלא נותן לישון ולכן ההמלצות האלו קצת פחות רלוונטיות עבורי.

למרות שההמלצות עצמן פחות התאימו לי, האפליקציה כן סיפקה לי נתונים שרציתי לדעת כמו זמן השינה בפועל, כמות השעות אותן ביליתי במצב שינה עמוקה, הנחשב לחשוב, ויכולת להבין מה עבר עליי בלילה.

בשימוש יומיומי, ניתקתי את הכבל חשמל של המוניטור בכל בוקר, סתם כי הכבל הפריע לי, אבל אני לא חושב שיש חובה לעשות את זה. לפני השינה, צריך לבצע חיבור מחדש של הכבל לקיר ולהפעיל את האפליקציה. לחלופין, ניתן לקבוע שבשעות הלילה, ברגע שהסמארטפון מחובר למטען, האפליקציה מתחילה לעבוד. מה שחשוב לדעת זה שאם הסמארטפון לא מחובר למטען בכל שעות הלילה, יש הפרעות בשימוש, כך שבבוקר חסרים נתונים. לכן חשוב לזכור לחבר את הסמארטפון למטען לפני שהולכים לישון.

השורה התחתונה

בשורה התחתונה, ה-EarlySense Live הוא לא מוצר זול, אבל מי שרוצה לקבל את המדדים האלו ולא סובל ללכת לישון עם הצמידים/שעונים החכמים ימצא את המוצר כיעיל. ה-EarlySense Live לא נמכר בארץ, מחירו דרך אתר החברה 199 דולר והוא זמין באופן כללי דרך אמזון, אם כי כרגע מופיע כחסר במלאי.

*הסקירה פורסמה במקור באתר The Gadget Reviews – לסקירות נוספות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים