הגיע הזמן שתיכנסו לסצנת המודים של דום: מסיבה אינסופית של תוכן חינמי

“קדימה, תבעט!” אני צועק במיקרופון על השחקן שמולי. הוא רץ לעבר שלד השרוע על הרצפה, לוחץ על מקש הבעיטה ומרים לעברי גולגולת מסובבת. אני מתחמק ובאותה תנועה בועט את הגולגולת בחזרה. אנחנו נמצאים בחדר ענק, רווי דם וחלקי שדים מבותרים. לאחר שהבסנו אותם בגבורה, אנחנו נחים כמה רגעים במשחק כדורגל ספונטני ומסוכן – אם הגולגולת פוגעת בך, זה יכול לגרום לנזק רב, ואף להרוג.

כמה רגעים לאחר מכן אנחנו מסתערים על גדוד חדש של שדים ומפלצות שיש להביס. המפלצת הכי גדולה במשחק נמצאת במרכז מה שנראה כאלף שדים מהגיהנום. אנחנו מחסלים את השדים ה”רגילים” במהרה, עם משגרי טילים ומכונות יריה, ומגיעים למרחק יריקה מהתיפלץ האדיר המיתמר מעלינו. השחקן השני שולף לעברו אצבע משולשת (בחיי, יש כפתור גם לזה), בזמן שאני מביס עוד שלד, חולץ את עצם הזרוע שלו, ומשתמש בה כדי לחבוט בגולגולת שלו לעבר המפלצת האדירה. לזה אנחנו קוראים “ראש טוב”!

אל תיתנו לפיקסלים להטעות אתכם

ההתרחשות הזו היא רק טיפה בים האינסופי של תכני קהילת “דום”. המשחק הוותיק שיצא בשנות ה-90 עדיין זוכה לשלל תכנים, הפתעות, מפות ושדרוגים, בזכות הקהילה שהתאגדה סביבו. בכל שבוע מגיעות מפות חדשות המתווספות לאינספור המפות והמודים של יותר מעשרים השנים האחרונות. מנוע המשחק נכתב מחדש (יותר מפעם אחת) ומציע גרפיקה ושכלולים שיכולנו רק לחלום עליהם בשנות ה-90. כל התכנים הללו ניתנים בחינם ובאהבה לקהילה – והגיע הזמן שגם אתם תצטרפו למסיבה.

הכרטיס שלכם למסיבה אינסופית של תוכן

ראשית, צריך להבין כי מזמן לא מדובר ב”דום” האהוב והנוסטלגי משנות ה-90. כיום אנחנו משחקים במה שנקרא “Source Ports” – תוכנות המאפשרות להריץ את התכנים הללו על כל מחשב חדש ללא קושי. אלו המרות של מנוע המשחק הישן למערכות חדשות. ההמרות הללו מגיעות עם שיפורים ושדרוגים רבים, כמו האפשרות להפעיל האצת חומרה, לשחק ברזולוציה גבוהה, ולהשתמש במקשי WASD המוכרים.

בעזרת תוכנות אלו תוכלו לשחק כמעט בכל חבילת תוכן, מוד ומפה שיצאו עבור המנוע של “דום”, עם חברים, כאשר כל מוד כזה יכול לספק חוויה שונה לחלוטין. מוד אחד יעביר אתכם לעולם של סוניק (למשל), אחר ישלח אתכם להלחם בחייזרים של הנוסע השמיני. באטמן, ויקינגים, המערב הפרוע, לוחמה מודרנית עם מסוקים וטנקים, מודים למבוגרים בלבד, חבילות מפות מאתגרות – יש כאן משהו לכל אחד. הקהילה כל הזמן מפיקה מפות ומודים חדשים, שחלקם בעלי איכות יוצאת דופן. ה-Source Ports יאפשרו לכם גם לשחק במשחקים רשמיים שיצאו במנוע של “דום”, כמו Hexen הנוסטלגי והמצוין (מומלץ עם חברים).

עולמות מיוחדים מחכים לכם – בחינם

כדי לשחק תצטרכו להוריד פורט. אני ממליץ לשחקנים חדשים להתחיל עם Zandronum, היות והוא תומך במשחקי מולטיפלייר באינטרנט, ומאפשר לנו לשחק עם חברים במצב Co-op או Deathmatch. בנוסף, Zandronum כולל תמיכה במרבית האפשרויות החדשות ביותר, הנדרשות על ידי המודים השונים. כן, תוכלו גם לשחק עם הגרפיקה והרזולוציה לטעמכם. שימו לב שהמקשים לא בהכרח מוגדרים במשחק מראש – כנסו לתפריט והגדירו את המקשים לאחר ההורדה.

על מנת לשחק במרבית המודים כנראה שתצטרכו לרכוש את המשחקים המקוריים (דום 1 ו\או 2), אולם היות ומדובר במשחקים ישנים מאוד, מחירם זול בהתאם. מצד שני ישנם פרויקטים כמו Freedoom, שיאפשרו לכם להנות מתכנים דומים, כולל האפשרות להריץ מודים, ללא תשלום.

Urban Brawl: המוד הצבעוני והמיוחד לא מזכיר את דום

איפה מתחילים

שלל המודים של Doom יכולים לספק לכם חיים שלמים של תוכן. על מנת לנווט בין כל המודים והמפות השונות, כדאי להתחיל עם כמה מהמודים המומלצים ביותר. ככל שתתנסו יותר כך תבינו טוב יותר מה הטעם שלכם במודים, מה עובד עבורכם, ועל מה תעדיפו לדלג.

תוכלו למצוא המלצות רבות ביוטיוב וברשתות החברתיות. למשל, הערוץ הנהדר Icarus Lives (נכתב כ-“ICARUSLIV3S”) מספק סרטונים וביקורות למודים רבים של דום, המלצות וטיפים. בזכותו מצאתי, לא אחת, מודים נפלאים שלא הייתי מודע כלל לקיומם. יש יתרון בהצגת המודים בעזרת סרטוני וידאו, כך שניתן להתרשם מהמוד באופן מייצג יותר לפני שננסה אותו בעצמנו.

נוסעים בזמן עם מודים מיוחדים

אחד המפעלים המועילים ביותר מבחינת מיון התכנים של הקהילה הינו האתר Doomworld. בכל שנה, האתר מרכז את המודים הפופולארים והבולטים ביותר שיצאו, ומעניק להם את פרסי Cacowards. כך קורה שבכל שנה אנחנו למעשה מקבלים את רשימת ההמלצות של התכנים הטובים ביותר שהגיעו מהקהילה, באופן מסודר ונוח. הפרסים של Doomworld מתחילים עוד במודים של שנת 1994. בנוסף, Doomworld כולל פורומים מאוד פעילים ועשירים, ויכול לספק לכם חיבור מיידי לקהילה העירנית של יוצרי התוכן והשחקנים.

אתר נוסף שניתן לבדוק הינו ModDB, מרכז המודים הוותיק. בין שלל המשחקים באתר, ב-ModDB ישנם גם מודים של דום, קבצים להורדה ותכנים נוספים. לדעתי מדובר על אפשרות פחות נוחה, אולם השיטוט באתר בהחלט מאפשר להיתקל במודים איזוטריים שלא ראינו, אם מתחשק לנו לנסות כל מיני דברים משונים ואקראיים. מומלץ לסור לדף של דום 1 ולדף של דום 2, כמובן.

Rekkr – הויקינגים באים!

כמה המלצות

ראשית כדאי לבדוק את Brutal Doom, ובפרט את חבילת ה-“Starter Pack” שמגיעה עם כל מה שצריך בקובץ זיפ אחד נוח וחינמי. Brutal Doom הוא המוד שתיארתי בתחילת המאמר: מדובר במוד גדול מאוד, עם מוזיקה חדשה, כלי נשק חדשים, התנהגויות חדשות למפלצות, אפשרויות גיימפליי חדשות ומלהיבות מאוד, המון אלימות, הומור ואקשן משולח רסן. חבילת ה-Starter Pack כוללת גם מפות חדשות שמותחות את המנוע לקצה גבול היכולת. אם נהניתם מה-Starter Pack, כדאי שתעקבו אחרי הפיתוח של Extermination Day, שנועד להחליף אותה בהמשך הדרך.

המלצה נוספת היא על חבילת ה-Community Chest. מדובר באוסף מפות מומלצות של הקהילה. למעשה, יצאו כבר כמה חבילות כאלה, שכל אחת מהן מכילה כמה מהמפות הטובות ביותר של קהילת Doomworld. בסך הכל מדובר על למעלה ממאה מפות, וניתן לשלב אותן עם מודים של משחקיות (כמו ברוטל דום) כדי לגוון את החוויה אפילו יותר. החבילה Scythe 2 היא חבילת מפות נוספת שאולי תרצו לבדוק.

מומלץ לבדוק לפחות פעם אחת את המוד של סוניק, או בשמו המלא Sonic Robo Blast 2. הפרויקט התחיל עוד בשנת 1998, ועדיין זוכה לעדכונים. הגרסה העדכנית ביותר הגיעה השנה. מומלץ לנסות את המוד כדי להתרשם מהגמישות של מנוע “דום”, וממגוון האפשרויות העומדות לרשותינו בתחביב המיוחד הזה.

המוד הנפלא Urban Brawl מהווה שינוי מוחלט מכל מה שראינו שקשור ל-Doom. זהו מוד ששם אתכם להילחם בכנופיות רחוב, בגרפיקה צבעונית שצוירה במיוחד עבור המוד. התוצאה המעניינת היא חוויה ייחודית, עד כדי כך שקשה לנחש כי מדובר במנוע “דום” מאחורי הקלעים.

ממש לפני כמה ימים הגיעה חבילת מפות חדשה בניחוח ויקינגי, ששמה Rekkr. החבילה כוללת למעלה מעשרים מפות, נשקים מיוחדים וסביבות מעניינות. מצד שני גם מודים וותיקים יותר, משנות ה-90, עדיין זמינים להתנסות. אמנם מדובר במודים ישנים יותר, אך הם עדיין יכולים להיות נפלאים ומאתגרים. בין המודים המוכרים יותר תמצאו גרסה מעניינת של באטמן או סיבוב כיפי במערב הפרוע. אם בא לכם ממש להתפרע, נסו את Russian Overkill.

יש לכם המלצות נוספות למודים? ספרו לנו עליהן בתגובות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים