גוגל משפרת את אבטחת דפדפן כרום נגד פרצת Spectre במחיר של שימוש מוגבר בזיכרון

לוגו דפדפן גוגל כרום מקור: Google

חברת גוגל (Google) שדרגה את דפדפן הכרום (Chrome) הפופולרי שלה עם גרסת Chrome 67 בה הופעלה תכונת “בידוד אתרים” (Site Isolation) באופן מובנה ב-99% מדפדפני הכרום, זאת על מנת למנוע זליגת מידע דרך שימוש בפרצת Spectre, אך עם מחיר של הגדלת שימוש הזיכרון של הדפדפן ב-10% עד 13%.

פרצת Spectre התגלתה בתחילת 2018 ואפשרה ליישומים לגשת למידע באופן לא חוקי ביישומים אחרים, דבר המהווה פתח גדול לזליגת מידע חשוב, במיוחד בדפדפנים בהם רובנו משתמשים, על מנת לגשת לאתרי קניות, בנקים ועוד. גוגל פתרה את הבעיה הזאת על ידי הוספת “בידוד אתרים” (Site Isolation) שמבצע בדיוק את מה שהשם רומז, מבודד את תהליכי האתרים השונים האחד מהשני בשביל למנוע אפשרות לזליגת מידע בינהם.

Site Isolation (מקור גוגל)
Site Isolation (מקור גוגל)

בעוד גוגל הפעילה באופן חלקי את “בידוד האתרים” בגרסאות הקודמות של כרום, עם הצגתה של גרסת 67 הבידוד מופעל כברירת מחדל ומאפשר לדפדפן לספק אבטחה מוגברת למשתמש. אך לאבטחה המוגברת יש גם מחיר, השימוש ב-“בידוד האתרים” מגדיל את שימוש הזיכרון של דפדפן הכרום בכ-10% עד 13%. מדובר בתוספת משמעותית במיוחד כאשר בהשוואה לדפדפנים אחרים דפדפן כרום נחשב לזללן זיכרון גדול עם שימוש של כמעט פי 2 בזיכרון לעומת דפדפני Opera ו-Firefox.

ראו הבדיקה המהירה שביצעתי להשוואת שימוש זיכרון בדפדפנים:

השוואת שימוש בזיכרון בדפדפנים
השוואת שימוש בזיכרון בדפדפנים

למרות שגם לפני גרסת 67 כרום היה ידוע כדפדפן המשתמש בהרבה משאבים לעומת דפדפנים אחרים, זה לא מפריע לו לשלוט באופן מוחלט על שוק הדפדפנים בארץ ובעולם, כאשר בישראל נתח השוק (לפי statcounter) של דפדפן הכרום עומד על 72.73% בשנת 2018 לעומת 58.94% בעולם כולו.

חלוקת שימוש דפדנים בישראל ל-2018 (מקור StatCounter)
חלוקת שימוש דפדנים בישראל ל-2018 (מקור StatCounter)

הגדלת השימוש בזיכרון המחשב עלולה לגרום לחלק מהמחשבים, במיוחד אלו בעלי כמות זיכרון נמוכה, לאיטיות לאור הגדלת השימוש בזיכרון על ידי כרום. יש לזכור כי מחשבים מודרניים רבים מגיעים עם 8GB ויותר מכך, מה שאמור לספק די ויותר מרווח גם לצריכה המוגברת של דפדפן כרום ללא האטה בפעילות המחשב.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים