-פרסומת-

מפתחת המשחק Fortnite יכולה לזעזע את עולם האפליקציות (דעה)

לפני מספר ימים החלו להתפרסם שמועות אודות כוונתה של אפיק להשיק את המשחק שלה, Fortnite, לאנדרואיד מבלי להשתמש בחנות האפליקציות של גוגל. זמן קצר לאחר מכן פורסמו דבריו של מנכ”ל החברה, טים סוויני (Tim Sweeney) המאשרים את השמועות: Epic תשיק את המשחק הפופולארי בעצמה, כהורדה עצמאית ממקור חיצוני, ללא עזרה מחנות האפליקציות הרשמית.

ההחלטה כלכלית בעיקרה. בעלי חנויות האפליקציות, גוגל עם ה-Play Store ואפל עם ה-AppStore, גובות 30% עמלה מהכנסותיהם של המפתחים באפליקציות שהושקו בחנות. הדבר נכון גם לגבי רכישות בתוך המשחק (In-App Purchases), רכישות עליהן מסתמכת Epic כדי להכניס כסף מ-Fortnite, המשחק החינמי שלה. ב-iOS, שם הושק כבר המשחק, Epic מכניסה כשני מיליון דולרים מדי יום. מכך גובה אפל 30%, שהם 600,000 דולרים שלא נכנסים לכיס של Epic.

בעוד שהחברה לא יכולה לעקוף את ה-AppStore של אפל, היא בהחלט יכולה לדלג על החנות של גוגל, היות וניתן להתקין אפליקציות ממקור חיצוני במערכת אנדרואיד. פורטנייט הפך למשחק כה גדול ופופולארי, עד כי Epic יכולה להרשות לעצמה לוותר על החנות בנחת – רוב המשתמשים לא צריכים את החנות כדי לשמוע על קיומו של המשחק, ויכולים למצוא אותו בקלות בחיפוש זריז ברשת.

האם Epic תיצור כדור שלג מתגלגל?

לאור כל זאת ברור מדוע Epic בוחרת לזנוח את חנות האפליקציות, ולהשיק את Fortnite באופן חיצוני לאנדרואיד. עם זאת, ההחלטה של Epic יכולה להיות הרבה יותר משמעותית מאשר השקה של משחק גרידא. למעשה, Epic עלולה ליצור תקדים משמעותי. אם Epic יכולה, מה מונע ממפתחי משחקים אחרים, או אפילו חברות כמו פייסבוק, להציע את האפליקציות שלהן ישירות לצרכנים ללא התיווך של גוגל?

פורטנייט הוא לא סתם משחק – נכון לעת זו הוא בין המשחקים הגדולים והפופולארים בעולם, שהפך למותג אדיר מימדים בזמן קצר. פורטנייט הוא המועמד המושלם לוותר על החנות של גוגל ולנסות לאכול את כל העוגה לבד. המשחק נמצא כרגע בשיאו, ויש לו מתחרים מעטים בקנה מידה דומה. אין ספק כי מפתחי משחקים נוספים לוטשים עיניים לפעילות של Epic כעת, והולכים לבדוק את הנושא מקרוב.

עם זאת, בחנות של גוגל ישנן גם אפליקציות שאינן משחקים, וכאן נעוץ איום משמעותי. מה מונע, למשל, מפייסבוק (על שלל מוצריה) להציע את האפליקציות שלה מחוץ לחנות? כל חברה מוכרת דיה, שאינה בבעלות גוגל, תשמח לשלשל לכיסה את העמלה הגבוהה של חנות האפליקציות. ייתכן ש-Epic תספק את הדחיפה הדרושה לחברות הללו, ופורטנייט יגרום למפתחים גדולים לעזוב את החנות בזה אחר זה. המשחק יכול להיות זרז שיביא לנורמליזציה של אפליקציות מחוץ לחנות הרשמית.

גוגל תרצה למנוע ממפתחים לנטוש את החנות שלה, שכן הדבר יגרום לה להפסדים. אם תתרחש נטישה בקנה מידה גדול, הדבר יכול להשפיע באופן מהותי על הכנסות החברה. כמובן, הקטנת הכנסותיה מחנות האפליקציות לא תפיל את גוגל, על שלל אפיקי ההכנסות שלה ומערכת הפרסום המפותחת של החברה. אך אף חברה לא רוצה להפסיד מיליוני דולרים, ואין ספק כי ברגעים אלו ממש, במשרדי גוגל חושבים על דרכי פעולה כדי למנוע תרחיש כזה.

מקורות לא-ידועים

התקנת אפליקציות ממקורות חיצוניים מעלה חשש לגבי אבטחה: לרוב מומלץ שלא לסמוך על התקנות ממקורות חיצוניים. נכון, גם בחנות הרשמית לא כל האפליקציות בטוחות לחלוטין, אולם הורדת אפליקציה מהחנות מקטינה באופן משמעותי את הסיכון, וגם מאפשרת לגוגל להסיר מיד כל אפליקציה המהווה סכנה למשתמשים. גוגל אף מאפשרת למשתמשי אנדרואיד לבצע בדיקות אבטחה שוטפות לאפליקציות אותן כבר הורידו למכשיר, כך שללא מנגנוני האבטחה של גוגל ובאמצעות התחזות וטכניקות הונאה שונות, תוקפים חכמים יכולים לנצל את התוכנית של Epic ולגרום למשתמשים להתקין אפליקציות זדוניות מחוץ לחנות.

נושא האבטחה מהווה בסיס חזק עליו גוגל יכולה לבנות עמדת הגנה. אם עד עכשיו היה מדובר בהמלצה בלבד, בקרוב יתכן כי החברה תנסה לשכנע מפתחים ומשתמשים כאחד, באופן אגרסיבי מבעבר, כי אין להתקין שום דבר מחוץ לחנות. צריך לזכור כי מלבד לחששותיה של גוגל בנושא הכנסות מהחנות, בעיית האבטחה היא אכן נושא רציני, וגם Epic צריכה להוכיח כי היא מסוגלת לספק לגיימרים את פורטנייט מבלי לסכן אותם במזימות שונות.

אם מנהג ההתקנות ממקורות חיצוניים יתרחב, לגוגל ישנן כמה דרכי פעולה, כאשר מטרתה כנראה להקטין את התופעה. ראשית, החברה תוכל להקשות על התקנות ממקורות חיצוניים בגרסאות אנדרואיד הבאות, למשל על ידי דרישת התחברות עם חשבון מפתחים, גביית תשלום באופן כזה או אחר, או סרבול הפעולה עד כדי מאמץ ניכר של המשתמש. לדעתי, לגרום לפעולה להיות מסובכת מספיק יכולה להביא לחיסולה בפועל בציבור, גם אם טכנית ניתן להתקין אפליקציה ממקור חיצוני.

אפשרות נוספת תהיה למצוא פתרון עבור אנדרואיד המאפשר להתקין אפליקציות באופן בטוח יותר גם מחוץ לחנות. לדעתי, זוהי אפשרות שלא צפויה לגיע מגוגל עצמה, שכן מלבד ההפסדים האפשריים מנטישת החנות, הדבר יעלה לה גם בזמן פיתוח. עם זאת, גם חברות אחרות יכולות לספק שימושיות דומה, עם מערכת לניהול חתימות כמו אלו שאנחנו מכירים. מערכת כזו (שאינה חנות) יכולה להשתלם למפתחים יותר מאשר העמלה של גוגל, ואולי תיתן פתח ליזמים זריזים ועירניים.

משהו הולך להשתנות

נכון, פורטנייט הוא משחק אחד, והנבואה ניתנה לשוטים. בנוסף, רק מכשירי High-End יתמכו בפורטנייט, כ-250 מיליון מכשירים מתוך 2.5 מיליארד – עשירית מהמכשירים בשוק בלבד. ייתכן בהחלט כי המשחק יושק מחוץ לחנות האפליקציות ודבר לא יקרה. אך לדעתי האפשרות להיפטר מ-30% עמלה היא פיתוי גדול מדי. בין אם מדובר בחברות גדולות או קטנות, מפתחים תמיד מקווים לקבל נתח גדול יותר מהכנסות המוצר שלהם.

מן הצד השני ישנו כאן הפסד בחשיפה שמספקת חנות האפליקציות של גוגל לאפליקציות חדשות ואף אפליקציות מובילות כמו זו של Epic, שצפויה לככב לאורך זמן בראש רשימות האפליקציות בחנות, ולאפשר לחברה להמשיך ולשמוך שחקנים חדשים שאולי עדיין לא שמעו על המשחק (אם זה בכלל אפשרי).

יכול להיות שהמהלך של Epic לא יוביל לנטישה המונית של חנות האפליקציות, אלא לשינוי אחר. Epic מנהלת בעצמה חנות מקוונת, המיועדת למפתחי המנוע Unreal שבבעלותה. לאחרונה Epic חתכה את העמלה שהיא גובה על הכנסות בחנות שלה ל-12% בלבד, וגם שילמה רטרואקטיבית למפתחים את ההפרש. ייתכן וגוגל תרצה, או תיאלץ, להוריד גם היא את נתח העמלה של החנות, ובכך לשמור את המפתחים על המדף שלה.

הדחיפה של Epic לכיוון עצמאי יכולה לאותת על מעבר לחנויות של בעלי התוכן, בדומה למחשב האישי שם לכל מפיצה גדולה יש חנות משלה, כמו Uplay של יוביסופט, או Origin של EA, שנפרדו מ-Steam עם הזמן. EA כבר מדברת על הזרמת משחקים בדומה ל-Netflix. יש לציין כי כבר היום ה-Play Store היא לא חנות האפליקציות היחידה לאנדרואיד – למעשה, ישנן כמה וכמה חנויות, חלקן זמינות רק למכשירים מסויימים (כמו חנויות האפליקציות של סמסונג, וואווי ואמזון) וחלקן לציבור הרחב.

Epic מצאה את עצמה בעמדה מעניינת. המוצר שלה חזק מספיק עד כי החלטותיה כיום יכולות להשפיע על נוף האפליקציות מחר, ולהביא לשינויים גדולים. ייתכן שאלו יהיו שינויים מאחורי הקלעים כמו הסכמים בין חברות או תעריפי עמלות שישתנו, ויתכן כי אלו יהיו שינויים בהרגלי השימוש שלנו בטלפון עצמו, צמיחת חנויות האפליקציות המתחרות, והדרך בה אנו מתקינים אפליקציות עצמאיות. כך או כך, יש רוח של שינוי באוויר.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
קריאה נוספת
עוד על הכותב
author-image
רפאל בן-ארי
rafael@gadgety.co.il
בוגר תואר BS.c במדעי המחשב, אוהב לחקור, לבנות ולהבין טכנולוגיה. גיק מחשבים, כותב ומשחק מגיל צעיר. בזמנו הפנוי (הנדיר) נהנה ליצור, לטייל ולקדם יוזמות שונות בתחום הגיימינג בישראל. מפעיל את ערוץ היוטיוב "אולדסקול".
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות