גוגל תתחיל לגבות כסף על שימוש באפליקציות החברה באיחוד האירופי

שלט לוגו גוגל צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

חברת גוגל (Google) הכריזה על שינוי ברישוי החברה בתחומי “האזור הכלכלי האירופי” EEA (ר”ת European Economic Area) שיכנס לתוקף בסוף החודש הנוכחי. גוגל תחל לגבות כסף מהחברות על שימוש באפליקציות גוגל במכשירים מבוססי אנדרואיד שימכרו בתחומי האיחוד האירופאי, תוך שהיא מוציאה מחבילת התוכנות את דפדפן הכרום ואפליקציית החיפוש של החברה.

השינוי ברישיון החברה באירופה נובע מהחלטת הנציבות האירופאית ביולי לקנוס את גוגל בכ-5 מיליארד דולר על כפיית השילוב של דפדפן הכרום (Chrome) ואפליקציית החיפוש במכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד, צעד אנטי-תחרותי לפי הנציבות. על מנת לעמוד בדרישות האיחוד, גוגל תסיר את דפדפן הכרום ואפליקציית החיפוש מסט התוכנות שלה שיהפוך לסט תוכנות בתשלום.

את השינויים אפשר לרכז ב-3 נקודות עיקריות:

  • מערכת ההפעלה אנדרואיד הידועה יותר בשם AOSP (ר”ת Android Open Source Project) תישאר חינמית ותחת רישיון קוד פתוח.
  • סט האפליקציות של גוגל הכולל את חנות ה-Play, ג’ימייל, יוטיוב, מפות גוגל ועוד שהיה חינמי עד כה יהפוך לחבילה בתשלום בתחומי ה-EEA.
  • דפדפן הכרום (Chrome) ותוכנת החיפוש של גוגל יוחרגו מסט האפליקציות ולא יהיו חלק ממנו כאשר החברות יכולות להוסיף אותן לסט ללא תשלום נוסף אך הן אינן מחוייבות לעשות זאת וזאת על מנת לעמוד בדרישות האיחוד.

הירושי לוקאהיימר (Hiroshi Lockheimer) סגן נשיא בכיר בגוגל מסר בפוסט רשמי של החברה (בתרגום חופשי לעברית):

מאחר שההתקנה מראש של אפליקציית החיפוש של גוגל ודפדפן הכרום יחד עם האפליקציות האחרות שלנו סייעו לממן את הפיתוח וההפצה החופשית של מערכת האנדרואיד, אנו נציג את הסכם רישוי חדש בתשלום עבור טלפונים חכמים וטאבלטים שישלחו לאזור הכלכלי האירופי EEA, אנדראויד תישאר חינמית עם קוד מקור פתוח.

השינוי החדש ברישיון השימוש של גוגל יכנסו לתוקף בסוף החודש הקרוב, ב-29.10, ויחולו על כלל הסמארטפונים והטאבלטים החדשים שיושקו בתחומי ה-EEA.

צריך להדגיש כי השינויים הללו לא יחולו על מכשירים שימכרו בישראל, אך הם מדגישים עד כמה חשובה לגוגל היכולת לשלב את הדפדפן ואפליקציית החיפוש במכשירי אנדרואיד השונים המייצרים לה הכנסה מפרסומות. לא ברור כרגע מה תהיה עלות השימוש באפליקציות גוגל באיחוד האירופאי כשהוא יגבה מהיצרנים, אך עלול גם להתגלגל לצרכן כעליית מחיר במכשירים השונים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים