גאדג’טי ממליצים: שומר ראש – עדיין אפשר לעשות מותחן ביטחוני טוב

שומר ראש (צילום: World Productions, תמונה באדיבות נטפליקס) שומר ראש (צילום: World Productions, תמונה באדיבות נטפליקס)

כמו שהמלחמה הקרה הולידה את מותחן הריגול, אירועי ה-11 בספטמבר 2001 הולידו את המותחן הביטחוני – במקום מרגלים מסתתרים בינינו מחבלים, ארגון הנוער החדש בצד השני של הרחוב הוא למעשה תא טרור של אל קאידה שמתכנן לפוצץ את הביקור של שרת החינוך, והעובד החדש בחברת הסייבר הצעירה והכיפית שלכם הוא למעשה זייפן תעודות ביומטריות שפותח פרצות אבטחה שמובילות לפיגועי ענק – לרוב כאלה שמערבים כמות שווה של ילדים ופוליטיקאים.

זאת הפרנויה האחרונה, והיא מתקיימת כבר קרוב ל-20 שנה, מה שאומר שהיא כבר די מיושנת ולא מעניינת. אחרי מי יודע כמה עונות של “24”, ועוד שש+ עונות של “הומלנד”, התחושה הכללית היא שמיצינו. אפילו על דאעש הפסקנו לדבר כבר, וזה היה ללא ספק הדבר הכי מפחיד ו”מרגש” שקרה בתחום לאחרונה. אז מה פתאום ה-BBC הבריטית מפיקה עכשיו מותחן בטחוני יחד עם נטפליקס (Netflix)? את מי זה מעניין? מסתבר שאותנו.

העלילה

ריצ’ארד מאדן (Richard Madden), שרובכם תזהו כרוב סטארק מ”משחקי הכס”, משחק את הסמל דיוויד באד – שוטר במחלקה הדיפלומטית של משטרת לונדון, וחייל לשעבר שלחם באפגניסטין בצבא הוד מעלתה. לאחר שבאד, לא במסגרת תפקידו, מסכל פיגוע הרסני ברכבת, הוא מוצב כמאבטח אישים לשרת הפנים הבריטית ג’וליה מונטגיו. השרה מונטגיו מתכננת להעביר חוק חדש נגד טרור, שרבים מכנים אנטי-דמוקרטי – ובאד מוצא את עצמו לכוד בין הנאמנות שלו לתפקיד, הנאמנות האישית שהוא מפתח למונטגיו, רגשותיו כחייל לשעבר שלא מרגיש בטוח גם בביתו בלונדון, וכל זה בזמן שהנישואים שלו מתפרקים, מבלי שהוא יוכל לעשות עם זה דבר.

תנו לאיש הזה חיבוק

“שומר ראש” מראה לנו ריצ’ארד מאדן כמו שלא ראינו עד עכשיו. אל תחששו שהוא יתקע בראשכם כרוב סטארק מ”משחקי הכס” – מהר מאוד תפרידו בין הדמויות, ובקלות. דמותו, דיוויד באד, הוא שבר כלי. הדבר היחידי שמחזיק אותו על הרגליים זה העבודה שלו – זה הדבר היחידי בחייו שפשוט, ברור ומובן לו. בעבודה של שומר ראש יש הרבה סדר, יש מילוי הוראות, ויש מצבי לחץ שצריך לפעול בהם. באד היה חייל למופת, והוא שומר ראש לתפארת. אלא שגם זה מתחיל להתבלבל ולהתפרק.

באד בקלות יכל להיות גיבור שאנחנו מעדיפים לשנוא. כמה וכמה פעמים הוא היה ממש קרוב לחצות את הגבול הזה – אבל כל פעם שהוא מגיע לקצה, לנקודת האל-חזור, הוא תמיד חוזר אחורה. הוא מראה את כל הסימנים של גבר שמסוכן לסביבה שלו – הוא פרנואיד, לא יציב רגשית, שותה הרבה, לא מסוגל להביע את הרגשות שלו בצורה ברורה או בריאה, וממש טוב ומוכשר עם כלי נשק, חומרי נפץ, וכן הלאה.

דיוויד באד הוא הנבל של כמעט כל מותחן פעולה שיצא מאז מלחמת ויאטנם – הרוצח האלים והמתעלל שנהייה כזה כי המערכת פספסה אותו, ולא ידעה לדאוג לו. אלא שבאד הוא לא רוצח, לא אלים, והוא כלל לא הנבל. “שומר ראש” גם לא מפנה אצבע מאשימה לשירות הביטחון והמשטרה הבריטיים – נהפוך הוא, שוב ושוב אנחנו רואים שלבאד יש אינספור אמצעים מערכתיים להתמודד עם הקשיים שלו. יש מקום לביקורת, כמובן – יכול להיות שאדם כמו באד לא אמור לעבוד במקצוע שיגרום לו לפלאשבקים לאפגניסטן. מצד שני, מי עוד יהיו שומרי ראש ומומחי אבטחה, אם לא יוצאי צבא מצטיינים?

שומר ראש (צילום: Sophie Mutevelian/World Productions, תמונה באדיבות נטפליקס)
שומר ראש (צילום: Sophie Mutevelian/World Productions, תמונה באדיבות נטפליקס)

בסופו של דבר, למרות שבאד מפחיד אותנו, גורם לנו לחשוש שהוא עומד לרדת מהפסים, הוא בכל זאת מצליח לעורר אצלינו אמפתיה וחמלה. וכל זה בלי לאבד מהמקצועיות שלו והיכולת שלו לפעול במצבי לחץ. כן, הוא לא יציב – אבל הרגישות והאינסטינקט שלו לשרוד הם שהופכים אותו למאבטח אישים כל כך טוב ואיכותי. וזה חשוב להבין את הדברים האלה על באד, כי ב”שומר ראש” אתם תבלו איתו הרבה זמן, ובכל זאת רק בסוף תתחילו להכיר אותו באמת.

מותחן טוב עובד בכל נושא

באד הוא חלק ממה שהופך את “שומר ראש” לסדרה מוצלחת. בפועל הוא פשוט מאפשר לסדרה לקיים את הדבר החשוב האמיתי – הוא מייצר מתח ללא תחתית. הפרנויה שלו מדבקת, ואנחנו נהיים גם פרנואידים – אפילו לגביו. המותחן הביטחוני נמאס כי אין לו מה לספר לנו יותר, אבל לפעמים זו באמת שאלה של “איך” ולא של “מה”.

כן, סכנה לפיגוע טרור בלונדון היא לא כזה נושא מרתק לסדרה. מרגיש נוסחתי. ומה אם יש חשודים בממשלה או בכוחות הביטחון? גם את זה כבר שמענו וראינו ובסדרות ובסרטים. אבל “שומר ראש” פשוט ניגשת לכל זה בגישה אחרת. מהרגע הראשון הסדרה קובעת טון מאוד ברור בעזרת באד – לכולם מגיעה חמלה, ואסור לסמוך על אף אחד. והסתירה הפנימית שנוצרת בין שני העקרונות הללו מחזקת את המסרים של הסדרה.

שומר ראש (צילום: Sophie Mutevelian/World Productions, תמונה באדיבות נטפליקס)
שומר ראש (צילום: Sophie Mutevelian/World Productions, תמונה באדיבות נטפליקס)

כבר מהפרק הראשון, “שומר ראש” מייצרת עניין אצל הצופים. יש רגעים בהם היא אולי תתחיל להרגיש משעממת, אבל אל תוותרו עליה מהר – כי היא תמיד בונה למשהו גדול ומעניין יותר שלא ממש ראיתם בא. אם אתם חושבים שהתשובה היא “כן, כי מחבלים”, אז פספסתם משהו. אם “זה הכל פוליטיקה”, שוב פספסתם משהו. ואם נדמה לכם שכבר פיצחתם את התפקיד והמקום של דיוויד באד בכל הבלאגן, פספסתם בענק.

המניפולציה הכי מוצלחת של “שומר ראש” היא שהסדרה כל הזמן זורקת עלינו מידע שגורם לנו לחשוב, להפעיל עוד ועוד את גלגלי השיניים במוח, אבל גם משתמשת במתח ואקשן כדי לנטרל את החשיבה שלנו. גם אם תעצרו את הסדרה ותנסו להרכיב את פיסות הפאזל, אתם תראו שחסר לכם הרבה מידע – לא תוכלו סתם ככה לפצח את זה. אבל אל תעצרו – פשוט צפו בה בקצב שהסדרה רוצה, כדי לחוות בדיוק את כמות הבלבול, הפחד וההתרגשות הנחוצות כדי להיות בנעליים של הווטרן האומלל והמבולבל הזה.

בשורה התחתונה

לא היה ולו דבר אחד ב”שומר ראש” שנראה מעניין כשניגשתי אליה. היה לי ברור שזו סדרה שאין לי בה שום צורך – היא לא תחדש לי כלום, לא תעשיר את הזמן שלי בשום צורה ולא תהייה שווה את רוחב הפס שעליו היא תוזרם לנוחות הצפיה שלי. לשמחתי הרבה טעיתי, ובענק. מהסצנה הראשונה ברכבת הסדרה סוחפת, ומרפה רק מדי פעם כדי לתת לנו אוויר לנשימה. תענוג לראות את מאדן בתפקיד כה ניואנסי ומורכב – מקווה מאוד שנזכה לראות אותו שוב בתפקידים מפתיעים, ובקרוב.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים