“ספיידרמן: ממד העכביש” (Spider-Man: Into the Spider-Verse) הוא מפגש של שני דברים שציפינו לראות מזה זמן רב. מצד אחד, ישנה הציפיה המקומית לקבלת סרט אנימציה קומיקסי בקולנוע. סרטי אנימציה מבוססי קומיקס יוצאים כל הזמן, והם שונים מאוד מהסרטים המצולמים. חלקם יוצאים גם לקולנוע בהפצה מוגבלת, ובדרך כלל לא מגיעים לישראל בכלל – ודאי שלא בהיקף ההפצה ש”ממד העכביש” זוכה לה. מצד שני ישנה הציפיה הגלובלית, לראות סוף סוף את מיילס מורלס על המסך הגדול.
מכיוון שספיידמן הוא כנראה גיבור העל האהוב והפופולרי ביותר שנכתב כיום, יש לו גם את הכמות הגדולה והמרשימה ביותר של גרסאות אלטרנטיביות – עד כדי כך שעלילות שלמות סובבות מפגשים של הגרסאות האלה, כפי שאפשר לראות גם ב”ממד העכביש”. מיילס מורלס הופיע לראשונה ב-2011 ביקום ה”אולטימייט”, אחד היקומים המדוברים, וירש את תפקידו של פיטר פרקר בעולם הזה – ומיד הפך לאחת הגרסאות הכי פופולריות של איש העכביש. ובכל זאת, על המסך הגדול ראינו שוב ושוב את פיטר פרקר. כעת, “ממד העכביש” נותן למיילס הזדמנות להפציע.
העלילה
מיילס מורלס הוא נער מברוקלין בניו יורק, שאוהב הרבה דברים. הוא אוהב את ההורים שלו ואת הדוד שלו, למרות שהדוד לא כל כך מסתדר עם אבא; הוא אוהב לצייר ולפזר את האומנות שלו ברחוב בעזרת סטיקרים וספריי צבע, למרות שאבא השוטר לא ממש מבסוט על זה; הוא אוהב לשמוע מוזיקה באוזניות ללא הפסקה, ולפעמים לא שומע את אבא שלו מדבר אליו; והוא ממש, ממש אוהב את ספיידרמן – איש העכביש שמביך את אבא שלו שוב ושוב, כשהוא פותר פשעים שהמשטרה לא מצליחה. כן, נראה שכל מה שמיילס אוהב, אבא שלו לא ממש מקבל – ובכל זאת, יש הרבה אהבה גם בין השניים.
כאשר עכביש מוזר עוקץ את מיילס, הוא מתחיל לפתח יכולות מוזרות – יכולות שהוא לא מבין בכלל איך להתמודד אתן. למזלו, פיטר פרקר – ספיידרמן המקורי – יכול לעזור לו. הוא ועוד מספר ספיידרמנים מכמה עולמות שונים, שמגיעים לממד של מיילס בטעות – והכל באשמת קינגפין.
קינגפין, הידוע גם בשם ווילסון פיסק, בונה מאיץ חלקיקים ענק במטרה לפתוח שער בין ממדים. כתוצאה מכך הוא מושך לתוך הממד שלהם גרסאות שונות של ספיידרמן – וכולם מתחילים לפעול יחד כדי לחזור לממדים שלהם, ולמנוע מפיסק לשבור את רצף הזמן-חלל עם מאיץ החלקיקים שלו. כעת למיילס יש יותר מורים משהוא אי פעם חשב שהוא צריך – וכל מורה הוא עוד תזכורת לכך שהוא, מיילס, לא באמת ספיידרמן, אלא סתם ילד מברוקלין שלא מבין מה לעשות עם הכוחות החדשים שלו.
קומיקס מונפש
“ספיידרמן: ממד העכביש” הוא לא רק סרט אנימציה המבוסס על קומיקס. אם תשוו אותו לסרטים אחרים, כמו “כוח הטיטאנים! חיים בסרט” מהשנה הנוכחית, או בכלל סרטי אנימציה המבוססים על קומיקס, הם פשוט סרטי אנימציה דו ממדיים רגילים, שמציגים גיבורי על. גם אם תשוו לסרטי תלת ממד כמו “6 גיבורים”, תראו שוני רב מאותה סיבה. מה שמייחד את “ממד העכביש” הוא לא רק שהוא סרט אנימציה מבוסס על קומיקס, אלא שהוא ממש קומיקס מונפש.
ראשית, ישנה האנימציה עצמה – אנימציה שמזכירה משחקי מחשב כמו Borderlands ומשחקים של TellTale Games, אנימציה תלת ממדית שמייצרת אפקט דו ממדי. זה לכשעצמו כבר מייחד את הסרט, אבל זו רק שיטת הנפשה – הייחודיות של “ממד העכביש” היא עמוקה הרבה יותר. לאורך כל הסרט אתם תראו רגעים לא קונבנציונלים – קולות שמופיעים על המסך בתור מילים, בועות דיבור ומחשבה שמקיפות את הדמויות עם דברים שנאמרים (ולפעמים גם לא נאמרים) כתובים בהן, מעברים שמרגישים כמו מעברים בין פאנלים ולא בין סצנות של סרט, ואפילו תחושות של דמויות שמועברות דרך צבעים וסימונים אבסטרקטיים.
“ספיידרמן: ממד העכביש” רוצה שנרגיש שאנחנו שקועים עמוק בתוך עמודים של קומיקס – כמעט כאילו הפאנלים הופכים לנוזל שאנחנו עטופים בו בזמן הצפיה. ככה, עטופים בכל הטוב הזה, אנחנו לא רק מבינים את הסרט בשכלינו – אנחנו גם מרגישים אותו. וקלישאתי ככל שזה ישמע, הרגש הוא הפוקוס העיקרי של הסרט.
עמוס אך ממוקד
לא תטעו אם תחשבו ש”ממד העכביש” נשמע כמו סרט עמוס. מלבד מיילס מורלס, הגיבור המרכזי, יש את פיטר פרקר וגוון סטייסי – דמויות מרכזיות עם עקומת התפתחות משלהן במהלך הסרט; יש את המשפחה של מיילס, בעיקר את אבא שלו ודוד שלו, דמויות בולטות בסרט; יש עוד שלושה אנשי-עכביש לפחות, תלוי איך סופרים; יש את ווילסון פיסק, נבל בעל מניעים מורכבים שמשליכים על כל הדמויות, על כל ניו יורק ועל העולם כולו למעשה; ועוד גלריית נבלים לא קטנה עם מידות שונות של פוקוס. איך מכניסים את כל זה בתוך שעתיים?
בשנה בה יצא “הנוקמים: מלחמת האינסוף” של מארוול, אפשר לומר שראינו את זה נעשה כבר וזה לא כזה מפתיע – אבל לא ראיתם את זה נעשה באותו חן שעושה את זה “ממד העכביש”. זאת מכיוון ש”ספיידרמן: ממד העכביש” לא מאבד ולו לרגע את המטרה שלו – לספר סיפור על משברים של אהבה.
בין אם אלה הדמויות המובילות של הסרט או הסיפור של פיסק, כולן, ללא יוצא מן הכלל, נמצאות במשבר עמוק ובלתי אפשרי לגישור עם אנשים שיקרים להם. המיקוד המדויק הזה שומר על “ממד העכביש” כסרט שהוא לא רק מבדר בטירוף ומרהיב ביופיו, אלא גם עמוק, מעניין, ומרגש מאוד.
“ממד העכביש” הקומיקסי והמוגזם לוקח מאוד ברצינות את המשברים שעוברות הדמויות שלו. דרך זה הוא לוקח ברצינות את הצופים, בידיעה שלמרות שבאנו לראות סרט מצויר על ילד עם כוחות על של עכביש, אנחנו מוכנים גם להתרגש יחד עם הסרט. לשמוח ולכאוב, לצחוק ולבכות. בודדים האנשים שלא ירגישו חיבור עמוק ליצירה המופלאה הזאת.
בשורה התחתונה
הגעתי לצפיה ב”ממד העכביש” עם ציפיות מאוד גבוהות. זה מסוכן, כידוע – כי ככה מתאכזבים. קיבלתי חוויה קולנועית וחוויה רגשית גדולות וחזקות ממה שיכולתי לקוות. זה ללא ספק איך שאני רוצה לראות סרטי קומיקס, ואנחנו צריכים הרבה יותר סרטים כאלה.
אין מנוס וגם אין פסול בבלוקבאסטרים המצולמים – כיף מאוד לראות גיבורי על בשר ודם. אבל אם היינו חותכים את ההפקות העצומות האלה בחצי, ומשקיעים את אותו זמן ומשאבים בהפקות כמו “ספיידרמן: ממד העכביש”, העושר של החוויות היה מפוצץ לנו את המוח – ורק במובן החיובי.
חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.
הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.