מתחת למנוע: הבחירה בפלטפורמת OMAP4 מבית TI כמרכזית לאנדרואיד 4.0 Ice Cream Sandwich

אבנר גורן, מנכ"ל TI בישראל

חברת גוגל חשפה אתמול את גרסת מערכת ההפעלה החדשה – אנדרואיד 4.0 Ice Cream Sandwich, לצד מכשיר דגל חדש עבורה – Samsung Galaxy Nexus. אולם לא פחות חשובה, הייתה ההכרזה כי פלטפורמת ה-OMAP4 של Texas Instruments (טקסס אינסטרומנטס), תשמש כפלטפורמת הפיתוח הרשמית עבור אנדרואיד 4.0. לשמחתנו הרבה, שוחחנו הבוקר עם אבנר גורן, מנהל האסטרטגיה העולמית של OMAP בטקסס אינסטרומנטס ומנכ”ל TI בישראל, שהסביר לנו ממקור ראשון על שיתוף הפעולה הצמוד עם צוות האנדרואיד 4.0 וסמסונג, המשמעות בבחירת פלטפורמת ה-OMAP4 ואפילו נכנסנו לעומק הפרטים הטכניים.

צוות משותף גוגל-TI-סמסונג

מכשיר ה-Galaxy Nexus ובכלל פיתוח מערכת ההפעלה ICS, עברו התאמה על ידי צוות משותף של גוגל-טקסס אינסטרומנטס-סמסונג לביצועים אופטימליים וניצול מירבי של יכולות החומרה בפלטפורמת ה-OMAP4. לכן הגלקסי נקסוס, העושה שימוש בדגם ה-OMAP4460, אוחז גם בתואר הנחשק על ידי יצרניות הסלולר כמכשיר המעניק את חווית האנדרואיד כפי שגוגל תכננה אותה – GED (ר”ת של Google Experience Device). תואר שסמסונג תרוויח ממנו רבות, שכן המכשיר נותן לחברה פרסום רב ותהליך הפיתוח מעניק לה יתרון מסויים מהניסיון עם ICS. למעשה, הפיתוח המשותף גוגל-TI-סמסונג מזכיר כמעט את אופן ההתנהלות של אפל המפתחת את התוכנה יחד עם החומרה – תהליך המכונה “פיתוח אנכי” (Vertical Development). שאנו יודעים מהשימוש במכשירי אפל כמה הוא יעיל.

מבחינת TI, הבחירה בפלטפורמת ה-OMAP4 פרי פיתוחה חשובה אף יותר שכן רבות מתכונותיה של ICS מנצלות יכולות ספציפיות של הפלטפורמה, הנותנת כיום (כמובן שיתכן ויצרניות אחרות עובדות על כך גם) את המענה הטוב ביותר עבורן. זאת כחלק משיתוף הפעולה ההדוק והעזרה בפיתוח מערכת ההפעלה אנדרואיד 4.0. אבנר גורן שיתף אותנו בכך שבחברה מרוצים מאוד מהבחירה בפלטפורמת ה-OMAP4, שכן מניסיון העבר הפלטפורמה הרשמית זוכה ליישום באחוז ניכר מהמכשירים הבאים בשוק. פלטפורמת ה-Tegra 2 מתוצרת NVIDIA היא עדות לכך, שכן הרוב המוחלט של הטאבלטים המריצים את אנדרואיד 3 Honeycomb כוללים אותה. ייתכן ואפילו ההישג של TI גדול אף יותר, מכיוון שאנדרואיד 4.0 מיועדת לסמארטפונים ולטאבלטים כאחד.

היתרון הטכני

רבים מכם אולי תוהים לגבי ביצועיה של פלטפורמת ה-OMAP4 לעומת ה-Exynos של סמסונג הנמצאת כרגע במכשיר ה-Galaxy S II. אז אל דאגה, שתי הפלטפורמות כמעט זהות לחלוטין, בחלק ממבחני הביצועים ידה של זו העליונה ובחלק אחר של השניה. פלטפורמת ה-OMAP4 היא אחת מהיותר מתקדמות בשוק, הכוללת מגוון רכיבים חומרתיים יעודיים לשלל פעולות ו-SoC מהאיכותיים ביותר. שני הדגמים שנראה בשוק בזמן הקרוב, הם: OMAP4430 אשר נמצא במכשיר ה-Motorola RAZR המרשים שהוכרז לפני יומיים; OMAP4460 אשר נמצא במכשיר ה-Samsung Galaxy Nexus. הראשונה מצויידת במעבד בתדר של עד 1.2Ghz והמאיץ הגרפי PowerVR SGX540 עם ליבה בתדר 304Mhz. לעומתו פלטפורמת ה-OMAP4460 מצויידת במעבד בתדר של עד 1.5Ghz והמאיץ הגרפי PowerVR SGX540 עם ליבה בתדר מהיר יותר של 384Mhz.

איכות ה-SoC-ים של פלטפורמת ה-OMAP4 נובעת מרכיבי חומרה המובנים בתוכם, דבר שתורם במיוחד בחיסכון של מקום בהרכבת הלוח. לדוגמא: מעבד ה-ISP נמצא בצ’יפ עצמו ולא ברכיב המצלמה כפי שידרשו לעשות יצרניות שלא משתמשות ב-OMAP, כמו כן הוא תומך בעד חיישן 20 מגה-פיקסל ב-4460 וצילום וידאו HD 1080P בדו-ממד ותלת-ממד. בנוסף, טקסס אינסטרומנטס שמים דגש מיוחד על כך שמימדי אריזת ה-SoC עצמו יהיו קטנים ביותר ובגובה נמוך מה שכמובן קריטי לעוביו של המכשיר. את התוצאות ניתן לראות בשטח: הסמארטפון הדק בעולם הוא ה-Motorola RAZR בעובי של 7.1 מ”מ והטאבלט הדק בעולם הוא ה-Toshiba AT200. שניהם מצויידים בדגם ה-OMAP4430.

פלטפורמת ה-OMAP4 תומכת ברמת החומרה בכמה מהתכונות המרכזיות ביותר של Ice Cream Sandwich, כמו: זיהוי פנים – הדרך החדשה לפתיחת מסך הנעילה; מודול מולטימדיה IVA3 – שיעזור במיוחד למסך ה-HD SuperAMOLED והמאפשר תמיכה בוידאו Full HD 1080P בכל קידוד קיים, מה שהפך את OMAP4 לפלטפורמה הראשונה המאושרת לתכני Netflix פרימיום. לצערנו, אחת השאלות שנותרו ללא מענה גם לאחר השיחה עם אבנר גורן, היא התמיכה של אנדרואיד 4.0 ICS במעבדים כפולי ליבה. תשובה לכך רק גוגל רשאית לספק ונקווה שהיא תחשוף זאת בקרוב. אנו רק יכולים להעריך שצורת העבודה של צוות משותף העובד יחד על התוכנה והחומרה לאופטימיזציה מקסימלית, גם דאג לתמיכה בשתי ליבות ואולי אף יותר.

יכולות העיבוד של הסמארטפונים החדשים מלוות בצריכת סוללה מוגברת, על כך פלטפורמת ה-OMAP4 מתגברת בדרך מעניינת. לצד מעבד הכפול ליבה מבוסס ARM Cortex-A9 העיקרי, ישנן זוג ליבות נוספות בארכיטקטורת ARM Cortex-M3 בעלות צריכת חשמל נמוכה. הפלטפורמה משתמשת בליבות אלו לפעולות הדורשות עוצמת עיבוד נמוכה וכאלו הנועשות בזמן אמת, זאת על מנת להוריד מהעומס של המעבד הראשי בפעולות מסויימות ולמנוע שימוש בו כאשר הדבר לא מחייב. מבנה זה של הפלטפורמה משפיע משמעותית על חיסכון בצריכת החשמל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים