גאדג’טיפ: איך למנוע רכישות של ילדים בסלולר ללא רשות

רכישות באמצעי ביומטרי באפסטור צילום: רונן מנדזיצקי

לאורך השנים שמענו לא מעט פעמים מחברים, דרך דיווחים באתרים ואפילו בערוצי החדשות בארץ ובעולם על מקרים בהם ילדים השתמשו במכשיר הסלולרי של ההורים שלהם על מנת לשחק במשחקים שונים ותוך כדי המשחק רכשו בתוכו חפצים, כסף וירטואלי למשחק, שדרוגים ותכנים נוספים אותם המשחקים והתוכנות הרבות המגיעות בחינם כפתרונות פרימיום (Freemium) מציעות להם. בלא מעט מקרים זה מסתיים בהוצאות כספיות גדולות מאוד, שמגיעות במקרים קיצוניים גם לאלפי ואף לעשרות אלפי שקלים. עם זאת, אפשר למנוע זאת בקלות יחסית, דבר אותו נסביר ונמליץ לבצע לכלל המשתמשים.

ברוב המקרים ההורים כועסים על מפתחי האפליקציות/משחקים, על חברות הסלולר ועל חברות האשראי על כך שאפשרו את הרכישה ולא מנעו אותה באופן אוטומטי או לחילופין על כך שאותם גופים לא הסכימו להחזיר את סכומי הכסף הגדולים בהם השתמשו הילדים. אך האמת הפשוטה, לצערנו, היא שלא מדובר בבעיה של גוגל, אפל או כל חברה אחרת, אלא כזו של בעלי המכשירים עצמם, שאינם מפעילים את מנגנון הגבלת הרכישות הקיים בכל אחת מחנויות האפליקציות של החברות בדיוק למען המטרה של הגבלת הרכישה על ידי גורמים לא מורשים, בהם לפעמים גם ילדים.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

על מנת להפעיל את הדרישה להקלדת סיסמה ברכישת אפליקציות ותוכן באפליקציות יש לבצע את הצעדים הבאים:

כך תמנעו רכישות לא רצויות במכשירי אנדרואיד

  1. במכשיר האנדרואיד פתחו את חנות ה-Google Play ובחרו בצלמית המשתמש בחלק השמאלי העליון.
  2. בחרו בתפריט ה”הגדרות”.
  3. בחרו בתפריט ה”בקרות משתמש”.
  4. בחרו באפשרות הרצויה לדרישת האימות, כאשר מומלץ לבחור באימות “לכל הרכישות”.

בהנחה וביצעתם את ארבעת השלבים הקודמים, כל ניסיון להוריד אפליקציה בתשלום או תשלום דרך גוגל באפליקציה מסויימת בדגש על משחקים עם יכולת לרכוש חפצים וכד’, יופיע חלון המבקש את סיסמת המשתמש לביצוע הרכישה.

במקרה שלא מדובר על המכשיר האישי שלכם, אלא במכשיר של הילד שמוגדר תחת חשבון Family Link, קיים מדריך רשמי שונה.

כך תמנעו רכישות לא רצויות במכשירי אייפון \ iOS

  1. בהגדרות היכנסו ל”זמן מסך”.
  2. הפעילו את אפשרות “זמן מסך” ותגדירו קוד גישה (מומלץ קוד שונה מזה של מסך הנעילה).
  3. בחרו באפשרות “הגבלת תוכן ופרטיות” והפעילו אותה.
  4. בחרו באפשרות “רכישות ב-iTunes Store וב-App Store” ובחרו באפשרות “דרוש תמיד”.

בהנחה וביצעתם את ארבעת השלבים הקודמים, כל ניסיון להוריד אפליקציה בתשלום או תשלום דרך החנות של אפל או באפליקציה מסויימת בדגש על משחקים עם יכולת לרכוש חפצים וכו’, יופיע חלון המבקש את סיסמת המשתמש לביצוע הרכישה.

במקרה שלא מדובר על המכשיר האישי שלכם, אלא במכשיר של הילד שמוגדר תחת חשבון משפחתי, קיים מדריך רשמי שונה.

הפעלת אפשרות בקשת הסיסמה באנדרואיד ו-iOS לצורך ביצוע רכישות היא צעד קטן ופשוט יחסית שיכול לחסוך לא מעט עוגמת נפש וכסף עבור הורים שהילדים משתמשים להם במכשירים, בעיקר למשחקים, בהם קיימים מנגנונים לרכישות בתוך המשחק גם כן. עם זאת, הדגש הגדול ביותר הוא שימוש בסיסמה חזקה על החשבון שלכם וביכולת לשמור את הסיסמה לעצמכם בלבד על מנת שאחרים לא יעשו בה שימוש לצורך רכישת פריטים כלשהם דרך חנויות האפליקציות או דרך אפליקציות ומשחקים.

השוואת מפרטים